Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva slags utstyr har DU tilgjengelig ved valpefødsel?


Synnikken
 Share

Recommended Posts

Nå venter jeg jo mitt første kull om ca 1 mnd.

Har jo vært med å ta imot endel mopsvalper før, men av nysgjerrighet lurer jeg på hva DU har av utstyr tilgjengelig ved fødsel.

Slik er det hos meg:

Druesukker, håndklær, sløv saks, termometer (blir jo brukt til å måle temp på tispen), aviser til å bytte i kassen etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer meg med:

En peang (arterieklemme), saks (ikke nødvendigvis sløv), hyssing, en liten haug små håndklær (kjøkkenhåndklær), en rull tørke-/dopapir, skrivesaker (blokk og papir hvor jeg noterer ned tidspunkter, kjønn/farge på valpene, osv), en søppelpose/kasse, noen ekstra aviser, brus, røyk og mobilen..

Susanne

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en stund siden jeg drev med dette, men klarte meg med håndkler til å ha i bunnen av kassa og ett par ekstra som jeg kunne skifte på, og tørkerull. Hadde saks også men har enda tilgode å trenge å bruke den, og uansett holder som regel å klype av med fingrene.

Jo også hadde jeg slik energimat på tube in case tispa ble veldig sliten + bag med varmeteppe oppi som valpene lå i når det kom nye valper (var jo ikke sjelden valpene satt fast og da ble tispa plassert på ett utstillingsbord for å lettere få ut valpen, og da er det kjekt å holde de andre valpene varme). Hadde avispapir til bordet + en bunke til å kunne skifte på.

Dette gjaldt til chihuahua da. Jack russel tispene klarte seg selv, der bare fulgte man med og skiftet på kassa ved behov samt. tørket valpene og sjekket alt som skal sjekkes på de små :)

Husker jeg fikk litt sjokk når jeg skulle ta imot kull i norge og jeg fikk se alt utstyret som var der. Det var antibakteriell spray, vekt og skjemaer, sånn "pumpe" til å få ut vann av lungene, druesukker, temperaturmåler + + +. Plutselig ble det å ta imot valper en veldig big deal hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå venter jeg jo mitt første kull om ca 1 mnd.

Har jo vært med å ta imot endel mopsvalper før, men av nysgjerrighet lurer jeg på hva DU har av utstyr tilgjengelig ved fødsel.

Slik er det hos meg:

Druesukker, håndklær, sløv saks, termometer (blir jo brukt til å måle temp på tispen), aviser til å bytte i kassen etterhvert.

Du glemte å skrive.

Penn og papir, hyssing, vekt, evt mat til tispen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nå er jeg blandt de useriøse oppdretterne som ikke forbreder meg så grundig, jeg regner heller med at det går bra, fremfor det motsatte.. Så jeg har ett par håndklær og direktelinje til min seriøse oppdrettervenninde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peang, saks, små håndklær fra ikea (billig der!) tørkerull, blokk og papir, søppelpose, sengebleier (liker ikke avispapir egentlig, synes det trekker dårlig jeg. )gladpack for å pakke inn halen. kjøkkenvekt :) Mat har jeg på kjøkkenet uansett om hun skulle trenge. Også har jeg mannen min da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peang, saks, små håndklær fra ikea (billig der!) tørkerull, blokk og papir, søppelpose, sengebleier (liker ikke avispapir egentlig, synes det trekker dårlig jeg. )gladpack for å pakke inn halen. kjøkkenvekt :) Mat har jeg på kjøkkenet uansett om hun skulle trenge. Også har jeg mannen min da :P

Nå føler jeg meg dum, men hvorfor gladpacker man halen? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss - gladpack? Har jeg aldri hørt at noen gjør med beardiser - men det var jo forsåvidt lurt.

Men ja, ser jo her at man faktisk har glemt at man faktisk er hjemme hos seg selv, så mat til seg selv & hunden, kjøkkenvekt og sånt har man jo på kjøkkenet - ikke ved siden av valpekassen (som jeg har på soverommet).

Ang. hyssing - jeg har heller aldri trengt det på de egne kullene jeg har tatt imot, men var med på en valpefødsel for mange, mange år siden hvor det var meget nødvendig på et par valper. Men når jeg tenker meg om så var det jo også før man skjønte clou'et med peangen.... Så hvis jeg rekker, setter jeg på peangen på navelen mens tispen slafser i seg alt "sølet" - da blir navlingen alltid perfekt.

Håndklærne (eller tørkerull) er et klart must, synes jeg - så lettvint å tørke av/få tak i slimposen og ikke minst å gnukke valpen "våken" hvis den er litt svaklig.

Spesielt sløv saks har jeg ikke - en vanlig fungerer like bra.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss - gladpack? Har jeg aldri hørt at noen gjør med beardiser - men det var jo forsåvidt lurt.

Lærte det av en gammel Collieoppdretter, hadde aldri kommet på noe slikt selv :lol: Pelsen på halen kommer jo så veldig sent ut igjen, og er jo ikke alle tisper som mister pelsen der så å klippe blir så unødvendig egentlig. Og er jo ikke snakk om lang tid man trenger å "pakke inn" eller, har fungert ypperlig :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er virkelig bekymringsfullt når store hunder viser aggressiv atferd, spesielt i offentlige områder. Det handler ikke bare om rasen, men også om eierens ansvar for å trene og sosialisere hunden riktig. Alle hunder, uansett størrelse, kan være fantastiske følgesvenner hvis de får riktig oppdragelse og omsorg. Det er viktig at eiere forstår sitt ansvar og jobber med hundene sine for å sikre at de kan oppføre seg trygt rundt andre hunder og mennesker. Aggressiv atferd kan ofte håndteres med riktig trening og tålmodighet.
    • Har hunden alltid vært veldig glupsk eller blitt det mer i det siste? Har hunden fått betydelig høyere appetitt er det lurt med vet.sjekk. Vektøkning og tørr hud kan være symptom på lavt stoffskifte (men også rett og slett feil kost). Ellers er fersk mat det første jeg ville anbefalt (råfôr, fryst ferskfôr evt egensammensatt med oppskrift satt sammen for din hund). Bland gjerne ut med litt grønnsaker som allerede nevnt for mer metthetsfølelse (isbergsalat og agurk har veldig lite kalorier). 
    • Wow, faren var lekker, ja!!😍  Koselige bilder🌸
    • Se der da, så nyyyydelig🥰 
    • Torsdag var en dårlig dag med tanke på trening på husreinhet. Da tisset han 5 ganger inne. Alle gangene var det rett før jeg skulle ut med han, sykt irriterende 😂 I går derimot var en veldig god dag, da hadde vi null uhell!  Vel, neste uke blir det hjemmekontor, og da er jeg plutselig i møter når han våkner. Da blir det fort mye tissing inne uansett.  I går tok vi buss for første gang. Det gikk fint ☺️  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...