Gå til innhold
Hundesonen.no

V&H Sprint til vanlig aktiv hund


Renate A
 Share

Recommended Posts

Jeg har prøvd alle de andre variantene til v&h (ikke valp):

33, 25 og kylling = legger på seg fort og går mye sulten pga jeg får ikke gitt hun noe "mengde".

Storfevom og kylling med ris = dårlig mage (prøvd flere ganger) :x

Nå i sommer har jeg måttet bytte sted som jeg handler hundeutstyr osv pga eieren dessverre døde brått :cry: , der hadde de ikke sprint varianten, men det har de på Buddy på Lysaker hvor jeg handler nå.

Jag har nå prøvd Sprint (ca 70% sprint og 30% tørrfôr) på Chicka i en ca 14dagers periode og det fungerer PERFEKT :bananas: :bananas: :bananas:

Hun har til og med gått ned litt på denne perioden (nå har jeg vært flink også og konsentret meg om hva jeg putter i det store gapet) og hun virker å ha mer energi/utholdenhet enn før, helt i ekstase jeg :yes:

Så kommer spørsmålet, kan jeg med god samvittighet bare fôre på Sprint?

+litt tørrfôr i begynnelsen, har MYE tørrfôr i huset, så det må hun nesten spise opp før vi evt går over på 100% Sprint fôring.

Det er vist mer proteiner i Sprint, men det står på sidene til v&h:

Fôring med SPRINT er derfor ikke like hensiktsmessig ved fôring av hunder under ekstreme forhold hvor kaloriforbruket krever en høyere energitetthet i fôret. Men som et fôr i opptreningsfasen er SPRINT førstevalget!

Og dette passer egentlig Chicka, hun er jo i god aktivitet hver dag, men ikke en hund i ekstrem trening under ekstreme forhold... :D

Chicka er 10,5år kastert tispe med litt beinproblemer (middels hd i en hofte og forkalkninger i det ene kneet), så hun kommer ikke til å bli utsatt for veldig anstrengende trening (sykkel, ski, tung kløv osv), men er i aktivitet rundt 4timer hver dag og hun er AKTIV 10åring når vi er ute, flere som ikke tror meg når jeg forteller alderen hennes.

Jeg er ikke så inne i v&h og har ikke lyst til å gjøre noe feil med gamlemor, som jo holder seg godt, derfor tenkte jeg å spørre dere anng Sprint da.

Hun har jo fungert på Sprint i ca 14dager nå, så egentlig så forteller jo hunden meg fasiten, men jeg MÅ jo bare spørre dere også, sånn tilfelle det er noe jeg ikke vet om Sprint fôret ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Har ikke erfaring med akkurat Sprint-varianten selv, men husk at mengden på rent kjøtt må ned ganske mye iforhold til tørt. :) At hun da er sulten i starten er helt normalt, fordi hun er vant med mye mer vomfyll, men den følesen går raskt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grim gikk på sprint en periode når jeg skulle få han ned i vekt, men da måtte jeg spe på med fiskeolje pga. mindre fett som gjorde at han ble litt tørr i pelsen. Kan jo være greit å ha i bakhodet hvertfall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grim gikk på sprint en periode når jeg skulle få han ned i vekt, men da måtte jeg spe på med fiskeolje pga. mindre fett som gjorde at han ble litt tørr i pelsen. Kan jo være greit å ha i bakhodet hvertfall. :)

Hun har gått på Light fôr nesten hele livet sitt, der er det 9% fett og hun har aldri hatt problemer med tørr pels eller hud, men er greit å ha i bakhodet, takk for råd :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Høres da ut som det er rett for for damen. Kan jo hende at det vil lønne seg å tilsette selolje etter hvert ikke bare for fettet men også fordi det har en gunstig effekt i forhold til ledd etter hva jeg husker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres da ut som det er rett for for damen. Kan jo hende at det vil lønne seg å tilsette selolje etter hvert ikke bare for fettet men også fordi det har en gunstig effekt i forhold til ledd etter hva jeg husker

Hun får omega3 på vinteren, ellers så får hun Cosequine for leddene sine hver dag + blåbær ;)

Hadde vært deilig om det fungerte med "Sprint" for har jo lyst til å fôre hun mer naturlig, men frem til nå så har det rett og slett ikke gått :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå i sommer har jeg måttet bytte sted som jeg handler hundeutstyr osv pga eieren dessverre døde brått :cry: , der hadde de ikke sprint varianten, men det har de på Buddy på Lysaker hvor jeg handler nå.

Jag har nå prøvd Sprint (ca 70% sprint og 30% tørrfôr) på Chicka i en ca 14dagers periode og det fungerer PERFEKT :bananas: :bananas: :bananas:

Hun har til og med gått ned litt på denne perioden (nå har jeg vært flink også og konsentret meg om hva jeg putter i det store gapet) og hun virker å ha mer energi/utholdenhet enn før, helt i ekstase jeg :yes:

Så kommer spørsmålet, kan jeg med god samvittighet bare fôre på Sprint?

+litt tørrfôr i begynnelsen, har MYE tørrfôr i huset, så det må hun nesten spise opp før vi evt går over på 100% Sprint fôring.

Det er vist mer proteiner i Sprint, men det står på sidene til v&h:

Og dette passer egentlig Chicka, hun er jo i god aktivitet hver dag, men ikke en hund i ekstrem trening under ekstreme forhold... :D

Chicka er 10,5år kastert tispe med litt beinproblemer (middels hd i en hofte og forkalkninger i det ene kneet), så hun kommer ikke til å bli utsatt for veldig anstrengende trening (sykkel, ski, tung kløv osv), men er i aktivitet rundt 4timer hver dag og hun er AKTIV 10åring når vi er ute, flere som ikke tror meg når jeg forteller alderen hennes.

Jeg er ikke så inne i v&h og har ikke lyst til å gjøre noe feil med gamlemor, som jo holder seg godt, derfor tenkte jeg å spørre dere anng Sprint da.

Hun har jo fungert på Sprint i ca 14dager nå, så egentlig så forteller jo hunden meg fasiten, men jeg MÅ jo bare spørre dere også, sånn tilfelle det er noe jeg ikke vet om Sprint fôret ;)

OT: Så koselig at du har begynt å handle hos oss, selvom jeg ikke jobber der nå om dagen :)

Men sprint er ett fullfor, og har hatt mange fornøyde kunder som har gått på det når de skal ha hunde til å gå ned i vekt når de ikke fungerer optimalt på den med ris :)

Har tenkt til å gå over på det selv på sikt med gamla hjemme i Norge jeg også, når jeg bare får ryddet nok plass i fryseren :)

Vi kan også bestille inn større pølser også om du finner ut at du vil fullfore på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå kommer vi til dere...og bruker masse penger... :rofl: Dere har jo så myyye spennende ;)

Vi går fra Stabekk, hun bader litt i elven nede ved senteret før vi tusler opp til dere, også tar vi bussen hjem igjen, perfekt tur for Chicka.

De skal starte ny hundebutikk på Bekkestua i slutten av September (eiksmarka hund & katt), men kommer nok til å komme til dere også, veldig god service der.

Var og handlet ny "ladning" igår, liker kjøp 10, få 1 gratis tilbudet deres ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå kommer vi til dere...og bruker masse penger... :rofl: Dere har jo så myyye spennende ;)

Vi går fra Stabekk, hun bader litt i elven nede ved senteret før vi tusler opp til dere, også tar vi bussen hjem igjen, perfekt tur for Chicka.

De skal starte ny hundebutikk på Bekkestua i slutten av September (eiksmarka hund & katt), men kommer nok til å komme til dere også, veldig god service der.

Var og handlet ny "ladning" igår, liker kjøp 10, få 1 gratis tilbudet deres ;)

Så koselig å høre, høres ut som en veldig fin tur det :) Nye dyrebutikker er alltid spennende, den blir vel ikke så mye større enn den som lå der fra før? Trist med eieren som gikk bort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT og litt innenfor samme tema.

Etter tips fra RenateA her vurdere også jeg og prøve ut sprint på dyret. Han er litt på den tunge siden, men er på vei ned. Har nylig overtatt ham igjen og er nå nede på normal foringsmengde ift aktivitet, har fått for mye tidligere derfor han har vært tjukk.

Han får i gjennomsnitt 1times tur til dagen, men dette varier nå i og med jeg har en meget aktiv svigermor som av og til tar ham med på tur. Siste uken har han f.eks fått: Torsdag: 1-2timer, fredag: 45min, Lørdag: 3timer, Søndag 1 time, Mandag: 1 time, Idag: 3timer fordelt på 3 turer.

Går pr nå på Olivers Adult og vil fortsette med det en stund fremover i og med jeg har en del liggende. Vil da mest sannsynlig fore 50/50 til å begynne med.

Tror dere dette kan være noe for oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT og litt innenfor samme tema.

Etter tips fra RenateA her vurdere også jeg og prøve ut sprint på dyret. Han er litt på den tunge siden, men er på vei ned. Har nylig overtatt ham igjen og er nå nede på normal foringsmengde ift aktivitet, har fått for mye tidligere derfor han har vært tjukk.

Han får i gjennomsnitt 1times tur til dagen, men dette varier nå i og med jeg har en meget aktiv svigermor som av og til tar ham med på tur. Siste uken har han f.eks fått: Torsdag: 1-2timer, fredag: 45min, Lørdag: 3timer, Søndag 1 time, Mandag: 1 time, Idag: 3timer fordelt på 3 turer.

Går pr nå på Olivers Adult og vil fortsette med det en stund fremover i og med jeg har en del liggende. Vil da mest sannsynlig fore 50/50 til å begynne med.

Tror dere dette kan være noe for oss?

Jeg tror det kan være noe for dere! Definitivt. :) Selv om det er lett å misforstå pga navnet er sprint et magert fôr. Proteiner har mindre kcal enn fett, og sprint har mer proteiner enn de andre fôrtypene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig å høre, høres ut som en veldig fin tur det :) Nye dyrebutikker er alltid spennende, den blir vel ikke så mye større enn den som lå der fra før? Trist med eieren som gikk bort...

De har fått nytt lokale ("Dinas" hvis du er kjent på Bekkestua), så det blir ganske stort nå, men ikke så stort som hos dere.

Har forresten vært hos dere idag også og kjøpt noen grisehaler, når vi går langs Lysakerelva så er det ganske lett å stikke innom dere :rofl::innocent:

Ja, det var skikkelig leit at Helge døde, han hadde liksom drevet dyrbutikk på Bekkestua "i alle år" (ca 20år) og alle kjente han, både mennesker og dyr.

Han og Chicka var "kjærester" og var helt i sin egne sone når vi var og handlet der, var alltid så gøy å se dem sammen.

Siste gangen vi var innom etter at han var borte så var Chicka så rar, kikket seg rundt, og da jeg slapp kobbelet så løp hun rundt og lette etter Helge, da begynte alle som stor der å gråte, det var et veldig spesielt øyeblikk.

Den dyrebutikken var liksom ikke bare en butikk, men et flott sted å bare stikke innom og prate eller få skikkelig råd om ting og tang.

Heldigvis skal hun som jobbet sammen Helge i de fleste av disse årene være sjef på den nye butikken, så alt blir liksom ikke helt borte :bananas: :bananas:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan være noe for dere! Definitivt. :) Selv om det er lett å misforstå pga navnet er sprint et magert fôr. Proteiner har mindre kcal enn fett, og sprint har mer proteiner enn de andre fôrtypene.

Da tror jeg vi prøver det! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...