Gå til innhold
Hundesonen.no

Synkende deltakerantall


HHC
 Share

Recommended Posts

Vet vi hadde en tråd om denne for en stund tilbake, men tar den opp igjen ;)

Har selv en rase som alltid har hatt stor påmelding, men 10+ på småutstillinger nordover, 30+ på mindre utstillinger på vest/trøndelag/østlandet og 50+ (opp til 120) på de fleste NKK og spesialutstillinger. På årets dobbel i Moss (Moss HK + spesial motsatt dag) opplevde vi i år at spesialen måtte bytte sted grunnet for lav påmelding til at det var akseptabelt å leie det tiltenkte stedet for å avholde utstillingen.

Jeg gikk derfor inn på nett for å se hvordan påmeldingen på disse utstillingene har utviklet seg de siste årene (spesial først, deretter moss hk).

2008: 58/35

2009: 40/28

2010: 44/32

2011: 52/29

2012: 30/26 (påmeldingsantall, mens de øvrige er faktiske fremmøtte).

Jeg kan ikke skjønne hvorfor alle sier at utstilling bare øker og blir stadig mer populært? En stund snakket de jo om å sette opp prisen for å "bli kvitt noen" fordi arenaene ikke var store nok? Det skal også nevnes at spesialen vår for 2012 holdt 320,- i påmeldingsavgift, også på utsatt frist, så tviler på det var prisen?

Hva opplever dere innenfor egen rase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min raseklubb hadde rekordstor deltaglelse på sin spesial i år, med et antall hunder (88 deltagere) man ikke har sett siden "glansdagene" på 80 tallet før blandingshundene gjorde sitt inntog i trekkhundnorge

Nå kan det nevnes at NRK har 19 avdelinger hvorav alle(?) arrangerer egen eller egne utstillinger i løpet av året kun for egne raser, som går som "spesialer". Selve spesialutstillingen til NRK hadde 64 individer av rasen.

Men uten å diskutere spesialer og D4A i seg selv - hvordan er den generelle utviklingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holdes jevnt her synes jeg, færre påmeldinger i fellesferien (men sånn har det vært siden jeg begynte) og mange på NKK sine, sjeldent det er under 20 hunder på en utstilling på østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan det nevnes at NRK har 19 avdelinger hvorav alle(?) arrangerer egen eller egne utstillinger i løpet av året kun for egne raser, som går som "spesialer". Selve spesialutstillingen til NRK hadde 64 individer av rasen.

Men uten å diskutere spesialer og D4A i seg selv - hvordan er den generelle utviklingen?

På SH er den generelle utviklingen flere deltagende på utstillinger. Og med hva jeg vet ang valper osv pr idag så ser det kun ut til å tilta de neste 2-3 årene også.

Ikke nødvendigvis på spesialen da det generelt sett er mange eiere som stiller sine hunder her og aldri ellers, og det er en del som stiller mye ellers og aldri på spesialen (delt rase osv).

En annen tendes jeg ser på min rase er at stadig fler av de påmeldt er norskeide hunder, dvs at økningen er gjort av "norske" hunder og ikke svensker på Norgestur. Det synes jeg jo er moro, at også flere norske har begynt å stille ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er synkende i staffeverden også jeg. 250 på spesialen ifjor, og halvparten i år. 80-90 i Drammen ifjor, kun 40 i år. Merkelig siden rasen øker såppass i populasjon.

Drammen var nok pga dommeren, og spesialen pga noe styre eller noe sånt kanskje :innocent:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drammen var nok pga dommeren, og spesialen pga noe styre eller noe sånt kanskje :innocent:

Ja, for det er jo en ting som må tas med i beregningen. Derfor jeg har sett på samme utstilling flere år tilbake i tid, for inntrykket mitt er helt klart at vi var "flere før", samtidig som det inntrykket kan skapes av andre faktorer som: dommer, tidspunkt, rasens popularitet mm.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det er få deltagere, er kanskje fordi det er så inn i kålen dyrt blitt. Og da stiller folk gjerne ikke hunder de vet er sånn midt på treet? Jeg mener, jeg meldte på en hund for en venninne for litt siden. Hun er ikke NKK-medlem siden hun ikke har medlemskap i noen hundeklubb tilknyttet NKK. Jeg mener å huske at hun måtte ut med over 700,- for å stille ham. Det er liksom mye penger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er synkende i staffeverden også jeg. 250 på spesialen ifjor, og halvparten i år. 80-90 i Drammen ifjor, kun 40 i år. Merkelig siden rasen øker såppass i populasjon.

70 på NKK Drammen iår :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det er få deltagere, er kanskje fordi det er så inn i kålen dyrt blitt. Og da stiller folk gjerne ikke hunder de vet er sånn midt på treet? Jeg mener, jeg meldte på en hund for en venninne for litt siden. Hun er ikke NKK-medlem siden hun ikke har medlemskap i noen hundeklubb tilknyttet NKK. Jeg mener å huske at hun måtte ut med over 700,- for å stille ham. Det er liksom mye penger det.

Men når er vel ikke majoriteten som stiller ut "ikke-NKK-medlemmer" da? :)

Men sikkert en grunn til at mange som i utgangspunktet ikke er interessert dropper. Men for å trekke den til Sverige da, så synker det like mye der, og der kan man melde på offisielt til både 280 og 150 SEK :) Så hvilken forklaring finner du der? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en stund siden jeg var på utstillings selv siden jeg har vært veldig syk i lang tid. Før jeg ble syk så stillte jeg en del på de som er i nærheten og har flere år vært på de samme utstillingene flere år på rad og mitt inntrykk er også at det blir færre og færre. Jeg har faktisk fått nesten sjokk noen av de siste gangene jeg stilte over hvor få det var påmeldt. Jeg har ikke hørt noe eller opplevd noe negativt med de klubbene som jeg har meldt på utstilling hos, så jeg tror ikke det er grunnen heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan det nevnes at NRK har 19 avdelinger hvorav alle(?) arrangerer egen eller egne utstillinger i løpet av året kun for egne raser, som går som "spesialer". Selve spesialutstillingen til NRK hadde 64 individer av rasen.

Men uten å diskutere spesialer og D4A i seg selv - hvordan er den generelle utviklingen?

har ikke fulgt så godt med på utstillinger i NKK og andre klubbers regi, ettersom jeg selv har brukshunder (hunder fra brukslinjer) og en del dommere ser ut til å foretrekke showhusky. Det varierer hvor mange SH som stilles ut, men sjelden mer enn 10-15. men interessen for utstilling er økende, som Snøfrost sier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nå har det jo vært en del fokus på at hunder med fysiske defekter som påvirker deres livskvalitet vinner i utstillingsringene (og derfor brukes i avl) gjennom bl.a. pedigree dogs exposed og andre sånne dokumentarer, så kanskje mer opplysning (rett eller ikke) har gjort at utstilling har kommet i et dårligere lys og at det derfor er færre som vil stille litt nå og da? Sånne ting påvirker neppe de ihugga entusiastene, men jeg tror ikke det er umulig at fokus på dette kan gjøre hundeeiere flest mer negative til utstilling. Selvfølgelig bare en teori... Ellers må jo selvfølgelig deltagelse på utstilling ses i forhold til registreringsantall i den aktuelle rasen.

Pris spiller nok også inn. Det er sinnsykt mye penger for å få løpe et par ganger rundt og få en kritikk på et par linjer, hvis du ikke har en hund du tror du kan gjøre det veldig bra med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det har med antall utstillinger å gjøre jeg. Så vidt jeg kan huske, så er det oftere utstillinger nå enn det var tidligere, og da vil man jo kanskje ikke gidde/være interessert i å stille over alt hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På NV for schæfere sist søndag var det skremmende 52 hunder påmeldt... Når vi tenker på hvor mange schæfere som blir født her i landet (ca 1000) Hvis man regner med at hunder fra 1- 6 år deltar på NV så er det produsert 5000 hunder i denne perioden. Hvis vi hadde fått 10% så hadde vi fått med 500stk, med 5% så hadde det blitt 250 stk. Det vi sitter igjen med på NV var stakkarslige 1%.. Går en diskusjon om dette på bakrommet på fb, så jeg har rappet litt tall derfra :P

Mye kan forklares med valg av dommere (norske dommere er ikke like gøy å gå for, da man har gått for de resten av året. Mangel på fig. som kan utdanne og gå som prøvefiguranter. Vinnerkulturer mm. Jeg tror også det ligger noe i det at det ikke er offisielt lp program der.

Neste år er det vår avdeling som skal arrangere NV og vi håper å få til ett litt høyere antall påmeldinger, men det koster og det krever tid. Formann i klubben vår er en dedikert mann og jeg håper han klarer å gjennomføre dette slik at vi får mange påmeldte.

Så man kan jo lure på hva som skjer... Personlig tror jeg det ligger mye ansvar hos raseklubbene. Gjør vi nok for nye medlemmer, så det er interessant (å gøy) å betale prisen det koster å stille ut hund og trene frem hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...