Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg trenger oppmuntring til ny alenetrening av voksen hund


tm100008
 Share

Recommended Posts

Jeg har flyttet slik at jeg deler på en stor leilighet med en annen. Jeg er vant til å være herre over mitt eget, så det er mange nye ting å tenke på... blant annet at hunden bør være på mitt rom når han er alene. Rommet er stort (over 25kvm), og det burde jo ikke være ille for han å være alene der. Problemet er bare at i alle år har han gått fritt i leilighetene vi har bodd. Han blir tydeligvis stressa av å stenges på rommet, og deretter forlater jeg huset. Slik har jo han aldri hatt det. Jeg forstår den.

Han tar livet med ro når han får gå fritt i leiligheta og er alene, men han er urolig når han lukkes på rommet mitt når han er alene. (skraper på døra = stoppet alenetida der ja)

Jeg vet jo hva som skal til med "valpeinntrening", men det føles litt tungt ut med den halvgamle gubben av ei bikkje. Kan jeg få et spark i rævva, litt motivasjon, ett smart råd jeg ikke visste om og/eller masse håp fra noen?

På forhånd stor takk! :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må den være på ett rom? Hvis hunden ikke ødelegger noe, bør det ikke være noe problem å la den være løs, så lenge ikke de du deler leilighet med har noe i mot det?

Men hvis du skal ha han på rommet ditt, må du bare ta korte økter av gangen, når du er hjemme. La han være der litt mens du er på badet feks. Gi han noe godt så han kan tygge på feks. Så strekk ut tiden. I begynnelsen kan det hende du bare må lukke døra, og så vente i et halvt minutt. Du ser tiden før han begynner å skrape.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må den være på ett rom? Hvis hunden ikke ødelegger noe, bør det ikke være noe problem å la den være løs, så lenge ikke de du deler leilighet med har noe i mot det?

"Samboeren" ønsker at hunden er på rommet mitt når den er alene, ikke fordi den ødelegger..men fordi det tydeligvis føles best for den andre personen. Jeg forstår det, for det er jo en stor hund som da er tilstede :)

Men hvis du skal ha han på rommet ditt, må du bare ta korte økter av gangen, når du er hjemme. La han være der litt mens du er på badet feks. Gi han noe godt så han kan tygge på feks. Så strekk ut tiden. I begynnelsen kan det hende du bare må lukke døra, og så vente i et halvt minutt. Du ser tiden før han begynner å skrape.

Jepp! Jeg gjør dette, og jeg har kommet så langt at han kan være der så lenge jeg gidder mens jeg er i leiligheten, problemet er når jeg går ut ytterdøra. Bare da.

Jeg har aldri hatt noe "signal" på at jeg går (jeg vet mange sier ett eller annet når de får fra hunden sin). Så kanskje jeg burde lage til en spesiell rutine, så han forstår at jeg går ut av rommet...og så ut ytterdøra? Eller? Altså, ta treningen kun på den rutinen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Kan hende han er nyskjerig som hu min er hun er i tilleg en klegg så jeg har begynt å gi alle godbiter utenom maten ute i band når hun er stille og det har hjulpet på. Altså alt som det kan gnages på og godbitsøk og sane ting. Når jweg er inne nå så er hun stille når hun står i band, eller hun står helt intill trappa og prøver å få med seg tingene som skjer inne. Noen ganger så legger hun seg ned også. Vi må bare trene på det så kommer det seg nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke jeg, men kan ikke se for meg at en hund som er vant til og være alene vil trenge så lang tid på og venne seg til en ny plass/litt mindre plass. Mulig du må starte på scratch, men resultatene burde jo komme raskt. Du er sikker på at ikke du oppfører deg annerledes når du drar fra han? Har aldri vært borti lignende problem her vertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort noe av det samme som deg, flytta inn og deler hus med noen -og vil ha bikkjene på soverommet når jeg er på jobb. Jeg løste det med å la de være på rommet en del mens jeg gjorde andre ting i huset. Feks når jeg var på badet, eller laget middag, eller bare satt og pratet med rommis.... Bare sånn at de skulle være vandt med at jeg gikk i fra dem på rommet, men at det allikevel kan være folk i huset.

Det har fungert fint for oss, de var veldig vandt med å fotfølge meg overalt i den gamle leiligheten, og nå har de vendt seg til at det trenger de ikke -og da var det plutselig ikke noe problem når jeg dro på jobb heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putt'n i bur! :D

Vet ikke hva du har gjort med aktivisering og sånt? De "klassiske" tipsene er jo å sørge for at hunden får nok aktivisering før du skal gå fra den, og evt. gi den noe å holde på med når du er borte (kong?). Det vil jo uansett forsterke det å bli forlatt på en positiv måte, forhåpentligvis.

Det er nok lurt å starte på scratch, men det går sannsynligvis fortere så snart hunden har skjønt poenget og akseptert det. :)

Lykke til!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...