Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som har noen gode tips til Ulfen min?


Recommended Posts

Jeg sitter her litt frustrert over beskjeden at gutten min på 9 mnd kanskje må gå på kortison resten av livet, noe han allerede har gjort i noen mnd. Jeg kan aldri tenke meg at dette kan være bra og håper derfor noen smarte soniser kan gi meg ett lite håp om at det er noe som kan fikses på en annen måte..

Alle allergiprøver og skrapeprøver er negative, han tåler ikke tørrfor og får kun rått kjøtt, så burde ikke være noe her, men vi har også byttet type for å prøve. Vi venter på svar på biopsien så det er fortsatt ett lite håp om at det kan være noe der. Selv om dyrlegen er litt tvilende.

Prøver å legge ved noen bilder fra vi prøvde å la han gå uten kortison, her er han ikke på det verste, ørene og beina blir også fulle av sår dersom han går for lenge.

post-1323-0-76677900-1342257589.jpg

post-1323-0-85635500-1342257591.jpg

post-1323-0-86462700-1342257595.jpg

post-1323-0-55686300-1342257597.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått igjennom undersøkelser for demodex ja, men det kan også sees på biopsi. Så er en liten mulighet for at de finner noe der ;) Men virket ikke som at sjangsen var så stor når hun ikke fant noe på de mest utsatte områdene via skrapeprøve og mikroskop. Dessverre. Ønsker så inderlig å bare finne ut hva det er for no..

Når det kommer til om det er vanlig på rasen så er det jo endel av det dessverre men føler nesten det oftere er snakk om diverse allergier ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Når han ikke tåer tørrfor så er det stor sjanse for at han reagerer på midd. Altså lagermidd som ofte finnes i tørrfor, men da er det også en hvis fare for at han reagerer på husstøvmidd.

Det med tørrforet kan du jo sjekkeut med å legge en dose i frysern så alt er -20 grader av forert også gi han. HVis han ikke reagerer da så er det stor fare for at det er midd han reagerer på.

Har selv ei som har slått ut på innendørsallergi men hun kan ikke spise tørrfor utenom at det ahr vært innom frysern. Hun reagerer anderledes enn min for hun får sopp i ørene og blir hoven i ørene og det blir vann i ørene.

Hun får Vom og Hundemat laks, tilsatt edikk og olje og en halv tablett kortison. Da ser det ut til at vi klarer å holde det i sjakk. Har desverre ikke drevet med det så lenge men den korte stunden har vært bra. Vi har også prøvd akupunktur i ca et år men ikke kommet så langt med det. Hun trener jeg nå til å kunne ligge ute noen timer hver dag for hun har det bedre ute enn inne.

Ingen ekspert og en allergi kan vise seg på mange måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristine: Har ikke prøvd det men tenkte jeg skulle undersøke det:) Får fryktelig vobdt av godgutten for å si det mildt..

Når han ikke tåer tørrfor så er det stor sjanse for at han reagerer på midd. Altså lagermidd som ofte finnes i tørrfor, men da er det også en hvis fare for at han reagerer på husstøvmidd.

Det med tørrforet kan du jo sjekkeut med å legge en dose i frysern så alt er -20 grader av forert også gi han. HVis han ikke reagerer da så er det stor fare for at det er midd han reagerer på.

Har selv ei som har slått ut på innendørsallergi men hun kan ikke spise tørrfor utenom at det ahr vært innom frysern. Hun reagerer anderledes enn min for hun får sopp i ørene og blir hoven i ørene og det blir vann i ørene.

Hun får Vom og Hundemat laks, tilsatt edikk og olje og en halv tablett kortison. Da ser det ut til at vi klarer å holde det i sjakk. Har desverre ikke drevet med det så lenge men den korte stunden har vært bra. Vi har også prøvd akupunktur i ca et år men ikke kommet så langt med det. Hun trener jeg nå til å kunne ligge ute noen timer hver dag for hun har det bedre ute enn inne.

Ingen ekspert og en allergi kan vise seg på mange måter.

Har prøvd det og han blir dessverre like ille uansett. Han blir direkte dårlig, ikke nødvendigvis verre i huden (har aldri gått lenge nok på tørrfor til å undersøke det)

Han går på vom og hundemat sprint nå men tenker å prøve med laks. Har prøvd med eddik i maten en periode nå og han får nå 5mg kortison om dagen, samt. antibiotika. Dyrlegen gav han egentlig 20 mg men jeg prøvde heldigvis med 5 mg først og dette funker greit hittil (men ikke prøvd det uten antibiotika til).

Kan jo nevne at han har slitt med diverse problemer siden han var 3 mnd gammel, begynte med at han sluttet å ta til seg næring 3 mnd gammel etter den 1 valpevaksinen. Dette stoppet veksten hans og alt av mat (til og med for for nyopererte hunder fra vet.) gikk rett ut igjen. 4 mnd gammel begynte vi med vom og hundemat og han gikk gradvis opp i vekt. 5 mnd gammel var han hos vet for første gang pga hudproblemer og siden har det bare blitt verre.

Han er kastert og jeg har noen ganger tenkt om det kan være noe slags hormonforstyrrelser som forårsaker dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Huff jeg er nå vandt til øret som sansynerlig vis gir raskere reaksjoner enn huden san generelt sett. Så det kan fortsatt være ting han reagerer på inne men hvis det er det så må du nok prøve ut en og en ting i min en måned før du kan si noe sikkert for huden bruker jo å ta tid etter hva jeg kan huske på mennesker. Og siden han ikke kan si hva som er galt se3lv for han merker jo ting først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bananen:

Når jeg ser på bilder av dette så kan det faktisk ligne litt, men dette er noe vi få svar på igjennom biopsien har jeg skjønt det som? Men vil ikke si at han har blemmer altså:/ Han blir ganske litt klumpete noen steder men somregel mer sår som det du ser på bildene over? Skal lese litt mer om dette;) takk for tips:)

Huff jeg er nå vandt til øret som sansynerlig vis gir raskere reaksjoner enn huden san generelt sett. Så det kan fortsatt være ting han reagerer på inne men hvis det er det så må du nok prøve ut en og en ting i min en måned før du kan si noe sikkert for huden bruker jo å ta tid etter hva jeg kan huske på mennesker. Og siden han ikke kan si hva som er galt se3lv for han merker jo ting først.

Men han har jo blitt testet negativt for alle inne og ute allergener? Såå da burde det vel ikke være noe der? Har bytta til skinnsofa og kjøpt biabed da, just in case, men ikke sett noen bedrig av den grunn dessverre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser ut som eldste gutten min. Han har furunkulose, men ikke så mye utbrudd som din. Er det snakk om ambullen? Du må jo bare komme innom forumet vårt amerikanskbulldog.no å høre der inne. Vet noen har lang erfaring med furunkulose på sine hunder, der inne :yes:

OT! Beklager hvis noen blir støtt av at jeg foreslår et annet forum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant at du nevner dette med kastrerning. Vår eldstemann begynte å klø noe vanvittig rett etter at han ble kastrert. Det er umulig å si om det har en sammenheng, men det er likevell vanskelig å se helt bort i fra.

Pdd går vår på fem milligram kortison om dagen og klør seg lite, men vi kan ikke ta en dag uten, for da kommer kløen med en gang. Vår testet positivt på flere allergier; husstøvmidd, lagermidd og pollen, men jeg er litt skeptisk til sånne prøver og stoler ikke helt på det. Vi var ganske flinke det første halve året med å støvsuge, gi KUN våtfor, vaske hunden etc uten at vi så noen forskjell, så nå lever vi "vanlig" og gir han godbiter av all slag, tørrfôr en gang i blant.

Selv om vår hund har det bra i dag, så vet jeg ikke om jeg hadde valgt det samme en gang til. Nå var Boris rundt to år da han fikk denne plagen, så vi valgte og la han leve, og så lenge han har det bra og ikke blir verre så kommer han til å fortsette med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser ut som eldste gutten min. Han har furunkulose, men ikke så mye utbrudd som din. Er det snakk om ambullen? Du må jo bare komme innom forumet vårt amerikanskbulldog.no å høre der inne. Vet noen har lang erfaring med furunkulose på sine hunder, der inne :yes:

OT! Beklager hvis noen blir støtt av at jeg foreslår et annet forum...

Er ambullen ja ;) Har prøvd å være på det forumet tidligere, men først tok det flere uker før jeg ble godkjent også gikk det typ en uke før jeg ble hivd ut uten noen grunn og siden har jeg vel ikke kommet inn igjen hehe. Men takk for forslaget ;)

Bruker din medisiner? Hvilke for hvor ofte isåfall? :) Noe annet du gjør for å bedre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant at du nevner dette med kastrerning. Vår eldstemann begynte å klø noe vanvittig rett etter at han ble kastrert. Det er umulig å si om det har en sammenheng, men det er likevell vanskelig å se helt bort i fra.

Pdd går vår på fem milligram kortison om dagen og klør seg lite, men vi kan ikke ta en dag uten, for da kommer kløen med en gang. Vår testet positivt på flere allergier; husstøvmidd, lagermidd og pollen, men jeg er litt skeptisk til sånne prøver og stoler ikke helt på det. Vi var ganske flinke det første halve året med å støvsuge, gi KUN våtfor, vaske hunden etc uten at vi så noen forskjell, så nå lever vi "vanlig" og gir han godbiter av all slag, tørrfôr en gang i blant.

Selv om vår hund har det bra i dag, så vet jeg ikke om jeg hadde valgt det samme en gang til. Nå var Boris rundt to år da han fikk denne plagen, så vi valgte og la han leve, og så lenge han har det bra og ikke blir verre så kommer han til å fortsette med det.

Hmm, så interessant å høre. Jeg håper virkelig Ulf vokser det av seg på ett eller annet mirakuløst vis, for det er virkelig slitsomt. Skulle ønske han kunne prate og fortelle litt om åssen det var for han.

Når han var på sitt verste tenkte jeg at jeg ikke kunne la han leve sånn.. Men han går jo greit sålenge han får kortisonen sin..

Forresten måtte øke dosen hans med 5mg nå. Kan de venne seg til kortison på samme måte som antibiotika/smertestillende, at det til slutt ikke funker med annet enn store doser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten måtte øke dosen hans med 5mg nå. Kan de venne seg til kortison på samme måte som antibiotika/smertestillende, at det til slutt ikke funker med annet enn store doser?

Jeg vet ikke. Jeg har hørt om andre hunder som måtte ha større doser etter hvert. Boris har gått på fem milligram i en 3-4 år nå, og bare unntaksvis har vi gitt han ti mg dersom han har klødd mye en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke. Jeg har hørt om andre hunder som måtte ha større doser etter hvert. Boris har gått på fem milligram i en 3-4 år nå, og bare unntaksvis har vi gitt han ti mg dersom han har klødd mye en dag.

Hmm okei, Ulf har gått fra 40mg til 20 mg til 15 mg til 10 mg til 5 mg og nå opp igjen på 10 mg. Gruer meg bare til han slutter på antibiotikaen. Redd jeg da må øke dosen enda mer.. Han er jo bare 9 mnd stakkar, skal jo ikke bli pillemisbruker enda syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veten min sa at allergitestene er ikke sikre før en hvis alder mener hunden burde være et eller to år.

Men det kan jo like godt være noe annet

Ja.. Vet endel sier det :) Vi får se, håper jeg får svar på resten av prøvene i dag og at det har slått ut på noe der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ja.. Vet endel sier det :) Vi får se, håper jeg får svar på resten av prøvene i dag og at det har slått ut på noe der..

Håper det er noe som er lett å behandle når dere finner ut av hva det er og at det da blir borte for godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått svar på biopsien, de fant ingenting utenom at de mente han kunne passe som atopiker. Altså allergi/astma. Dyrlegen vil prøve tørrfor, men de vet like godt som meg at Ulf ikke takler tørrfor, det går rett igjennom og han blir ett levende skjelett. Synes det holder at han har vært det en gang. Så dyrlegen skulle ringe til Dr. Baddakys og de som har sjekka biopsien i morgen for å forhøre seg om alternativer.

Det beste med det hele er jo prisen på tørrforet. Skal han gå på dette vil det koste meg rundt 1500 kr i mnd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Min som har fått konstatert innendørsallergi blir også dårligere ved tørrfor. SÅ jeg regner med at det er midd hun ikke tåler for alt som ikke inneholder sant som lagermidden liker, tåler hun. Min har sopp, med hevelse og vann i ører,soppen satte seg også innvendig(så det med røddaktig pels ved endetarmen) som allergireaksjon, men ørehuden på din lignet stort og de røde flekkene på beina bare min hadde dem mellom tredeputer.

Kan fortelle hva jeg gjør, forer med Vom og Hundemat laks og selolje og edikk(edikk pga soppen) og en halv til en kortison(20mg) er også anbefalt å ha hunden mest mulig ute. Så jobber jeg med å få støv på hjernen. Det er i grunnen den største oppgaven hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min som har fått konstatert innendørsallergi blir også dårligere ved tørrfor. SÅ jeg regner med at det er midd hun ikke tåler for alt som ikke inneholder sant som lagermidden liker, tåler hun. Min har sopp, med hevelse og vann i ører,soppen satte seg også innvendig(så det med røddaktig pels ved endetarmen) som allergireaksjon, men ørehuden på din lignet stort og de røde flekkene på beina bare min hadde dem mellom tredeputer.

Kan fortelle hva jeg gjør, forer med Vom og Hundemat laks og selolje og edikk(edikk pga soppen) og en halv til en kortison(20mg) er også anbefalt å ha hunden mest mulig ute. Så jobber jeg med å få støv på hjernen. Det er i grunnen den største oppgaven hihi

Gir vom og hundemat (dog sprint for tiden, tenkte å gå over til laks), gir eddik i maten og kortison og antibiotika.. Får høre hva dyrlegen sier i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Glemte å fortelle at hun har gått til akupunktur ca en gang hver 4 til 8 uke i ca et år, vet ikke om det har vært til hjelp. Men nå som jeg ahr kommet så langt som jeg har gjort så ser jeg at hun får en liten forverrig når jeg driver å virvler opp støv. Ellers utover hustøvmidden så gjelder det å se etter en "svartsopp" som kan finnes der det er fuktig i huset den er ikke bra å ha i huset og enda verre for en allergiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...