Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasen som er for krevende.


Djervekvinnen

Recommended Posts

vel,jeg tror nok dobermann,border collie,malle og lignende brukshunder hadde blitt for krevende for meg akkurat nå. føler jeg verken har nok kunnskap eller tid til å gi en slik hund alt den trenger. har veldig lyst på en "skikkelig"brukshund en dag,men det blir nok en del år til enda.for å si det sånn er det flere dager jeg er glad for at jeg ikke har en sånn rase,enn de dagene jeg kunne tenkt meg å hatt en. :)

oi.så ikke før nå at det sto bare en.da må det nok bli dobermann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går greit det :wink: Sikker fler som blir å nevne fler. Jeg syns at en sånn hund som Per Olav her inne har kunne jeg ikke hatt. (sånn ulvehund) Fordi jeg syns man må være veldig erfaren og kunnskapsrik for å håndtrere en slik rase. Det føler ikke jeg at jeg har nok av.

Og for å nevne fler hehe. Så shæfer føler jeg også at man må ha god peil for å ikke få en problemhund, siden det finnes mange usikkre hunder fra før. Mye jobb med å finne gode linjer og gemytter.

Og de fleste typer jakthund føler jeg ikke at jeg har noe kunnskap om for å ha.

Og rottweiler er jeg litt usikker på, om jeg kan nok.

Altså kunne nok sikkert ha skaffet meg dem og hatt dem, men poenget er at hvordan de hundene blir tilslutt, om jeg kan håndtrere dem på "rett" måte og føle meg trygg på det, og det er det jeg ikke kan på de rasene nevnt over. (og noen fler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for krevendes for meg, vet ikke helt jeg tror det er mangen som er for krevendes kan liksom ikke bare si en hund, men de fleste jakt/fulgehunder vil jeg tro.

vet liksom ikke helt jeg, har liksom aldri satt meg noe særlig mere inn i de forskjellige rasene siden jeg konsentrerer meg mest om japanerne.

etter å ha lest Per Olav sin side om hans rase så kan jeg si at jeg godt kunne tenkt meg noe slikt men da føler jeg at jeg trenger mere erfaring på baken og sette meg litt mere inn i ting slike hunder kan brukse til og lært mere på den måten først.

Det kommer sikkert med tiden når ungene blir større og ikke trenger så mye oppmerksomhet fra meg som de gjør nå(de er jo bare 6 og 8 år).

Vi har jo vært uheldig med samojeden vår som vi hadde tenkt å lære opp til trekk da siden hun har HD- E så er det liksom ikke så mye hun kan brukes til, forde om hun ikke viser noe tegn til smerter eller stivhet så er det jo begrenset hva hun kan brukes til.

Har no fått skryt av andre med samojeder om at hun er heldig som får lov å være med på utstillinger forde om hun har HD, for de synes det var synd at folk pensjonerte hundene med an gang de fikk vite at hundene deres har hd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå vil en husky være for krevende for meg, pga av mosjonsbehovet, igrunn samme med settere (Puma (BC) krever ikke så mye fysisk mosjon, jeg trener mye psykisk istedet). Dessuten vil nok en malle og en TSU være en smule krevende for meg nå.. Føler ikke jeg kan nok enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saarlos wolfhound, azawakh og hollandsk gjeterhund - Tre raser jeg har såååå lyst på, men som jeg ikke føler jeg ville taklet. Saarlos og azawakh fordi de er "primitive" og skeptiske/skye av natur og hollender fordi den krever for mye mental trim...

Meeen, en dag skal jeg ha de tre rasene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vært mye mer bekymret for å ikke klare en hund som krever mye fysisk mosjon (sledehunder e.l.) enn en som krever mye mental "mosjon" eller er sær/primitiv, for mitt vedkommende.

Og hadde ikke fikset en gneldrete (yapp yapp yapp stress stress) hund over tid. Blir sprø av gneldring. :? Gjeterhundraser generelt kunne jeg aldri tenkt meg (untatt canaan som vel ikke er typisk gjeterhund) :) pga stresset og bjeffing på en del av de jeg har møtt. Har blitt sliten i hodet av å høre på de etter kun ti minutter på et hundejorde. Så det hadde jeg ikke holdt ut over tid. (Vet ikke om det er rasen eller eierne dog).

Og jeg orker ikke utsette meg for å ha en liten rar hund (spesielt midt i Oslo) igjen. Ikke på grunn av hunden, men på grunn av menneskene. Det er sinnsykt slitsomt i lengden å være sirkus hver gang man skal en tur ut på plenen for hunden skal tisse. Det er krevende, ja. :roll: Stor rar hund er ok, for folk har mer hemninger da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Vanskelig spørsmål egentlig. Jeg tror nemlig jeg fint hadde "overlevd" med en border collie, belger etc, men slik jeg bor nå kunne jeg i hvert fall aldri hatt en Alaskan Malaute hannhund. Jeg drømmer jo om den herlige rasen, men den hadde nok blitt for krevende for meg om jeg hadde hatt en 1 år gammel, svææær malamute hannhund i hus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste raser kunne jeg nok overlevd, har 2 krevende raser nå, så vet hvordan det er.. Men malle er en hard hund jeg ikke ville skaffet meg nå iallefall.. Men når jeg blir eldre og flytter ut så skal jeg ha mange store krevende brukshunder..*drømme*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok hvor skal jeg begynne? :)

Settere - Fordi at disse er utrolig energi rike og fortjener å få jakte siden det er det disse rasene er skapt for. De er veldig vanskelig å få kontakt med hvis de ser en fugl f.eks kan de jo blokke hele verden ute (det kommer jo helt sikkert an på hvilke linjer de stammer fra også) og jeg har inntrykk av at disse blir lett stresset hvis de ikke får det de trenger

Dobermann - Krever masse mental trening og man må vite hva man holder på med for å ha en slik rase. Det samme gjelder rottweiler

Saarloos - Disse må man virkelig sette seg inn i for å ha og som krever masse

Border collie - Blir lett stresset og trenger masse mental og fysisk trim.

Belgere - Samme som BC

Det er mange raser jeg aldri kunne tenkt meg og som jeg føler at jeg ikke kunne ha taklet pga rasens opprinnelige "gjøremål" sånn som BC som gjerne trenger å få gjete, settere som jakter osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde taklet de fleste raser egentlig, men det er noen få jeg styrer unna pga livssituasjonen.. (Bor for tiden i leilighet i Oslo - noe jeg ikke gidder særlig mye lenger)

Belgere generelt blir for voldsomme for min del. Siberian husky og alaska malamute passer dårlig foreløpig - bare vent til jeg flytter på småbruk, da vil jeg ha husky.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...