Gå til innhold
Hundesonen.no

Nordisk Vinner og Dansk Vinner, Herning


Snøfrost
 Share

Recommended Posts

Jeg tror også det er en lurere idè å få gitt ormekuren hos en "vanlig" veterinær. Hvis man kjører bil er det jo veldig ukomplisert å reise innom et vanlig veterinærkontor og få fikset det. Tror jeg betalte under 600,- for 5 hunder (inkl. pillene) sist..

Tja... Man betaler vel stort sett bare 200-250 kr for stempel uavhengig av antall hunder hos utstillingsveterinæren (men må ha tabletter selv da), og så er det jo noe med å FINNE disse andre veterinærkontorene, komme til et tidspunkt de har åpent etc etc.

I fjor kom vi via Tyskland til Danmark - og skulle kjøre om Sverige og måtte jo selvsagt gi hundene ormekur. Da endte jeg opp med å betale 800 kr for ormekur og stempel i passet for to hunder...

Men hele det ormekurgreiene er jo ganske dustete, da.. Hvis man er der nede uka' før utst. kan man godt gi ormekuren på f.eks. torsdagen - og så reise hjem på søndag etter utst.

Men man kan IKKE gi ormekuren på torsdagen her i Norge før man reiser nedover (dog er det endel som gjør det likevel). Hva er forskjellen, liksom?

Akkurat det der har jeg ofte lurt på også - hva søren er forskjellen på å ta tabletten i Danmark mot å ta den i Norge før avreise? Det er til nå ingen som har greid å forklare meg forskjellen.

Ellers så reiser man gjennom Sverige på veien hjem og bruker egenmeldingen (også ganske vanlig har jeg skjønt)..

Men man må jo uansett ha bekreftet ormebehandling på hunden før innreise fra Danmark til Sverige, så det hjelper jo ikke å bruke egenmeldingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 274
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Danser mongodansen :D "Dansk Vinder På udstillingen lørdag den 3. november 2012 konkurreres der om titlen Dansk Vinder (DKV), som gives til bedste han og bedste tæve med CK i hver race. Endvidere

Flott med titler - jo fler jo bedre, liksom! Har bare såååå lyst på en vinnertittel på gamlefar Moby - om så "bare" en veterantittel. Det vil gi han vinnertitler med 10 års mellomrom (ble Nord V so

11 og 10 juniortisper... Jaja, jeg ANER ikke hva dommerne vil ha, har aldri sett de dømme berner før, så dette tar vi som en tur, og håper å få hamstret favorittsjokoladen i taxfree'en som primærmål

Akkurat det der har jeg ofte lurt på også - hva søren er forskjellen på å ta tabletten i Danmark mot å ta den i Norge før avreise? Det er til nå ingen som har greid å forklare meg forskjellen.

Det kan jeg forklare deg.

Markkuren har ingen forebyggende effekt, kun en behandlende. Å ta markkuren i Norge (hvor vi ikke har revens lille bendelorm) er derfor av ingen nytte. Derimot må den tas i DK avreiselandet fordi hunden kan ha kommet i kontakt med den der (med unntak av Finland).

Det er derfor man også må rebehandle etter innreise til Norge. For å være sikker på at man ikke får parasitten her til lands. For hunden kan jo ha fått parasitten mellom behandling i avreiselandet og innkomst til Norge.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri - ja, enig i at det er ofte et "styr" å finne/rekke utst.veterinæren... Særlig når man skal stille flere hunder og kanskje i motsatt side av hallen. Men jeg vet om veterinærer som har tatt 250,- pr hund for dette stemplet på utstillinger, så det tar ikke jeg risikoen på (hvis jeg finner andre muligheter).

Men nei - ikke krav om ormekur mellom Danmark og Sverige (fordi Sverige nå likevel har denne dvergbendelormen) - det sjekket jeg når jeg var på Bornholm nå nylig.

Snøfrost - en vanlig "forklaring", men den henger egentlig ikke på greip fordet. Hva er forskjellen om jeg tar kuren i Norge el. Danmark på torsdagen før utstillingen? Eller ennå mer ekstremt - hvis jeg er der på ferie og gir den i Danmark en uke før jeg reiser hjem (reglene tilsier de siste 10 dagene før innreise) - kontra fredag morgen før jeg reiser hjemmefra for utstillingen?

Det spiller da liten rolle hvor veterinæren jobber, mener jeg.

Behandlingen hjemme (innen 7 dager) må man jo ha uansett (når hunden har vært utenfor Norge/Sverige).

Smitterisikomessig er det da myyyye sikrere å gi den på stop-overen i Sverige innenfor siste døgnet før man ankommer Norge. Da har man i alle fall best sjanse for å komme hjem uten innnvollsormer. (Og såklart innen en uke etter hjemkomst)

Så det er litt merkelig det der...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg vet om veterinærer som har tatt 250,- pr hund for dette stemplet på utstillinger, så det tar ikke jeg risikoen på (hvis jeg finner andre muligheter).

Vært borti noe lignende, mener det var i DK, faktisk.

Dog var jeg innom veterinær i DK for å kjøpe piller og ha med til Tyskland. Det var et slit det. De måtte ha hunden til konsultasjon for å kunne skrive det ut. Kunne ikke dy meg, så jeg svarte småsurt at "det er sikkert mange nordmenn som tar med seg hundene sine til Danmark for å prøve å få tak i slike piller en eller annen ulovlig måte når de er lovlige i Norge".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri - ja, enig i at det er ofte et "styr" å finne/rekke utst.veterinæren... Særlig når man skal stille flere hunder og kanskje i motsatt side av hallen. Men jeg vet om veterinærer som har tatt 250,- pr hund for dette stemplet på utstillinger, så det tar ikke jeg risikoen på (hvis jeg finner andre muligheter).

Men nei - ikke krav om ormekur mellom Danmark og Sverige (fordi Sverige nå likevel har denne dvergbendelormen) - det sjekket jeg når jeg var på Bornholm nå nylig.

Snøfrost - en vanlig "forklaring", men den henger egentlig ikke på greip fordet. Hva er forskjellen om jeg tar kuren i Norge el. Danmark på torsdagen før utstillingen? Eller ennå mer ekstremt - hvis jeg er der på ferie og gir den i Danmark en uke før jeg reiser hjem (reglene tilsier de siste 10 dagene før innreise) - kontra fredag morgen før jeg reiser hjemmefra for utstillingen?

Det spiller da liten rolle hvor veterinæren jobber, mener jeg.

Behandlingen hjemme (innen 7 dager) må man jo ha uansett (når hunden har vært utenfor Norge/Sverige).

Smitterisikomessig er det da myyyye sikrere å gi den på stop-overen i Sverige innenfor siste døgnet før man ankommer Norge. Da har man i alle fall best sjanse for å komme hjem uten innnvollsormer. (Og såklart innen en uke etter hjemkomst)

Så det er litt merkelig det der...

Susanne

Egentlig burde jo kravet mer logisk vært behandling etter 48 timer etter innkomst til Norge (eller noe slikt) ved korte opphold i utlandet. Men grunnen til at det ikke er slik er at vel at det blir vanskelig å kontrollere og administrere. Jeg antar 10 dager før er kravet pga bendelormens livssyklus og hvor lang tid det tar før de kan skilles ut med avføring. Selv om jeg ikke vet om det er årsaken. Har ikke lest så mye om livssyklusen til denne parasitten at jeg husker dager og timer.

Ang å kjøre via Sverige. Egenmeldingsskjemaet er egentlig bare gyldig hvis du kun har vært i Sverige. har du vært i Danmark så skal hunden behandles før avreise fra DK selv om du drar via Sverige. Og hele sulamitten skal inn i passet. Dessuten skal man kjøre på rødt om man har vært utenfor Sverige, mens man kan kjøre på grønt om man kun har vært i Sverige.

Men antagelig blir reglene like for Sverige og resten av EU fra nyttår i følge Mattilsynets nyhetsbrev (er på høring).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig burde jo kravet mer logisk vært behandling etter 48 timer etter innkomst til Norge (eller noe slikt) ved korte opphold i utlandet. Men grunnen til at det ikke er slik er at vel at det blir vanskelig å kontrollere og administrere. Jeg antar 10 dager før er kravet pga bendelormens livssyklus og hvor lang tid det tar før de kan skilles ut med avføring. Selv om jeg ikke vet om det er årsaken. Har ikke lest så mye om livssyklusen til denne parasitten at jeg husker dager og timer.

Ang å kjøre via Sverige. Egenmeldingsskjemaet er egentlig bare gyldig hvis du kun har vært i Sverige. har du vært i Danmark så skal hunden behandles før avreise fra DK selv om du drar via Sverige. Og hele sulamitten skal inn i passet. Dessuten skal man kjøre på rødt om man har vært utenfor Sverige, mens man kan kjøre på grønt om man kun har vært i Sverige.

Men antagelig blir reglene like for Sverige og resten av EU fra nyttår i følge Mattilsynets nyhetsbrev (er på høring).

Ja, du har helt sikkert rett men det forringer ikke det faktum at det er tillatt å ta ormerkuren en gitt dag i Danmark og den er å regne som gyldig, men om du tar den samme dag i Norge er den ikke det...

Og ja - det er såklart ikke riktig å bruke egenmeldingen selv om man kjører gjennom Sverige. Men da er vi tilbake på temaet om tollen kan gjette hvor du har vært eller ikke... Smitterisikomessig er det "bedre" å ha gitt den i løpet av de siste 48 timene (uansett hvor) enn for 7-8 dager siden i Danmark.

Og hvis myndighetene stoler på at eierne faktisk gir ormekuren når de er i Sverige - hvorfor mistro de samme eierne bare fordi de har vært i Danmark/Tyskland/etc? DA må man ha en veterinær som bevitner ormekuren, liksom..

Men dette er jo ganske OT såklart. Reglene er klare: ormekur i løpet av de siste 10 dagene, innført i passet, når man kommer fra Danmark. Enkelt og greit.

Sitter ellers her og gruer meg så fryktelig for fergen at jeg vurderer å kjøre rundt... Litt håpløst når man må jobbe på fredagen, såklart...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har meldt på via HundeWeb (på nettet) så skal du få en bekreftelsesmail slik som i Norge. Jeg fikk for mine påmeldinger nærmest umiddelbart etter betalingen m/kredittkort var gjennomført.

Hvis du ikke har fått det, bør du ta kontakt med DKK for å sjekke.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har meldt på via HundeWeb (på nettet) så skal du få en bekreftelsesmail slik som i Norge. Jeg fikk for mine påmeldinger nærmest umiddelbart etter betalingen m/kredittkort var gjennomført.

Hvis du ikke har fått det, bør du ta kontakt med DKK for å sjekke.

Susanne

Bekræftelse og kvittering for tilmelding til udstilling

har jeg fått. men det er jo ingen sjekk på at stamtavlen er ok der. den fikk jeg jo rett etterpå.

DN335930/07 Thornapple Sir Winston Churchill

Udstillingsdag: 03.11.2012 Australian Shepherd Klasse:Juniorklasse 9-18 mdr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekræftelse og kvittering for tilmelding til udstilling

har jeg fått. men det er jo ingen sjekk på at stamtavlen er ok der. den fikk jeg jo rett etterpå.

DN335930/07 Thornapple Sir Winston Churchill

Udstillingsdag: 03.11.2012 Australian Shepherd Klasse:Juniorklasse 9-18 mdr

Send dem en mail, jeg sendte mail om jeg kunne ettersende kopi av stamtavle og fikk kjapp bekreftelse på at det gikk fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og funderer på hvordan i all verden man skal komme seg dit, jeg..

Må jobbe litt på fredagen (så jeg kan ta fri mandag) - ergo blir det enten Larvik-Hirtshalsfergen (ank. Hirtshals 21.15) og så tre timer i bil derifra = ankomst Herning halv ett på natten.

Eller kjøre hele veien "rundt", dvs via København - 11 timer (iflg Viamichelin) - og hvis jeg reiser 13.30 så er jeg i Herning halv ett på natten...

Hmm - Høres slitsomt ut... Men den som intet våger - intet vinner, ikke sant??

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi fått leie et privat sommer hus med egen inngjerding til hundene så de kan få løpe løse HURRA..DA gjenstår bare påmeldingene også har jeg bestemt meg for at valpen skal få være hjemme i Norge den helgen..

Første frist går ut 1 okt hvis jeg har lest riktig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi fått leie et privat sommer hus med egen inngjerding til hundene så de kan få løpe løse HURRA..DA gjenstår bare påmeldingene også har jeg bestemt meg for at valpen skal få være hjemme i Norge den helgen..

Første frist går ut 1 okt hvis jeg har lest riktig :D

:o nice

må få ordnet overnatting jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...