Gå til innhold
Hundesonen.no

Forskjellen på store og små raser


86*modell
 Share

Recommended Posts

Jeg spør her jeg. Er bare sånn generelt forveten, driver ikke med oppdrett selv :rofl:

Har hørt snakk om at det ikke er stor forskjell på valpenes fødselsvekt, uansett om det er stor eller liten rase det er snakk om? Er det tilfelle? Og vil i såfall en liten tispe kunne bære frem valper av en middels hann, eller en middels tispe av en stor hann, eller en liten tispe og en stor hann? Hva er FOR stort (utenom chihuahua og GD liksom.. :rofl: )?? Jeg har alltid sett for meg at en mindre tispe og en større hann vil gi en stor valp, som er for stor til tispa! Eller vil valpene tilpasse seg tispa str messig og så vokse mer etter fødsel istedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små hunder har jo en prosentvis langt større valp å føde enn en stor hund. Og dette er jo hovedårsaken til at de minste rasene ofte får 1-3 valper, mens store raser fint kan få 12-13.

Så selv om forskjellen i størrelse på en nyfødt valp ikke er "så stor" så er forskjellen stor nok. En nyfødt valp av liten rase mener jeg veier i overkant av 100g (samme som kattunger, hvor normalen er 80-110g sånn ca). Mens valper av de største rasene nok runder 6-700g.

Så ja, paring mellom veldig liten tispe og stor hann kan gi for store valper.

Selv om nyfødte valper ikke har mye typepreg, så har nok hva slags raser det er noe å si også. En liten tispe med smalt bekken og en mellom hann med stort hode er nok en langt verre kombinasjon enn om tispa har et bredt bekken og hannen et mer moderat hode.

Edit: med at valpene kan bli for store så mente jeg for store til å fødes naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja.. Valper i mors liv forholder seg til mors størrelse - så nei, hun vil ikke bli "sprengt" av valpene sine, liksom.

Men ja, hunder kan få valper som er for store til å komme igjennom bekkenet til tispen, men dette har nok mere med våre fremavlede og merkelige kroppsfasonger på hunder enn det naturlige. Vi avler fram hunder med forholdsmessig store hoder/fronter og smale bakparter/bekken. Det er derfor mange bulldogtypede hunder ikke kan føde normalt (stoooore hoder).

Så teoretisk sett kan man inseminere en dvergschnauzer med en GD og hun kan få fram valpene. (bruker schnauzer i eksemplet istedenfor chi, da disse er sunnere bygget og såvidt jeg vet føder naturlig). Problemet kommer da valpene kommer ut, og andre ting påvirker deres vekstmønster - og da risikerer man jo at valpene eser ut til mors størrelse på et par uker, liksom.. DA blir det jo et problem for henne å ha nok mat til dem, såklart.

Men ja, det ER merkelig hvor lite størrelseforskjell valper egentlig har. Jeg har hatt beardisvalper (voksen str. ca 25 kg) som har hatt ca samme fødselsvekt som en venninnes coton de tulear (voksen str: 4-5 kg). Ikke så rart at det er mere "traumatisk" å trykke ut valper som kanskje veier en femtedel av moren, vil jeg tro..

Liv (Mollycoddle) her inne har vel gode eksempler fra sine nylige løwchenkull kontra beardisvalpene hun har her hjemme.. Skal be henne komme med noen "faktatall" på det..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :D Litt artig i grunn, at det ikke er så stor forskjell på stor og liten hund. Måtte bare spørre, ha nemlig aldri hørt den versjonen tidligere! Hadde vert kjekt å se tall på det ja :D

Edit; så eventuelle problemer i forhold til størrelsesforskjellen vil etter all sannsynlighet komme ETTER en fødsel, når valpene begynner å vokse og kreve mer mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har løwchen som har normal vekt på rundt 6 kg og beardded collie som ligger på 20-21 kg. Løwchen får 1 - 4 valper av gangen og beardis opp mot 10 - 12.

De siste løwchenkullene har valpene ligget på 230g (var strevsomt å få ut, men det greide hun til slutt) forøvrig uten hjelp og neste på 190g (2stk.). Siste kullet 160 - 180 g (4 stk.). Beardis i et kull minste 200g og største 380g. Siste kullet fra 285 - 380g. (6 stk.) Stort sett er det sånn som SusanneL sier at valpene tilpasser seg mor, men det kan komme en valp som er for stor for mor, selv om den renraset, blanding behøver derfor ikke kan noe å si.

Det som er interessant også er at de aller fleste valpene dobler vekta 7 - 10 dager gamle, så den første uka følger de hverandre. Deretter raser beardisvalpene i fra.

Var forøvrig og tok imot et colliekull hvor det var 5 valper og de veide fra 158g til 208, som forøvrig var veldig smått, men 3 lever i beste velgående og de var ikke noe mindre enn normalen ved 8 uker.

Nå vet jeg jo at de aller største rasene får valper opp mot 500 g (kanskje mer?), men den ene beardishannen min veide 450g, så det er ikke så kjempeforskjell på fødselsvekten. Kan ikke sammenlikne chi og de store mastiffene, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for eksemplene, Liv! Interessante tall, ja..

Edit; så eventuelle problemer i forhold til størrelsesforskjellen vil etter all sannsynlighet komme ETTER en fødsel, når valpene begynner å vokse og kreve mer mat?

Ja, det vil jeg anta. Hvis man bruker Livs eksempler, ville altså Løwchen'en hennes fysisk kunne føde beardis/collievalpene - men når de er kanskje 4-5 uker gamle ville de jo være nærmest halve mors størrelse og derfor antakeligvis kreve mer melk enn det hun skulle kunne produsere. De 6 beardisvalpene hun har hjemme nå ville virket veldig "brutale" hvis de skulle spise seg mette samtidig på en av løve-damene hennes.. LOL

Men med støttefôring ville det jo kunne gå, da..

Hvis man ser eksemplet andre veien - en kjempestor mor parret med en bitteliten hann, så vil jo såklart ikke valpene krympe etter fødsel, men størrelsesvekten ville jo sikkert kunne stoppe mye tidligere på en/alle valpene i kullet enn "normalt" for mors størrelse.

Litt sært det også, kanskje - ved levering er valpene kanskje bitte-bitte små i forhold til moren, liksom..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vil tro at f.eks. tispa mi hadde sett kjempesmart ut hvis hun med sine 9-10 kg satt med, som nevnt over, 8 uker gamle valper av beardis-far..og jeg skulle forklare eventuelle valpekjøper at joooda, dette ER mora..haha ser det for meg :w00t::rofl: Er mye rart ute på blandingsmarkedet, men om det er stor størrelse/raseforskjell så er det jo stort sett hannen som er størst. Merkelig at alle disse uhellsparringene alltid går "rett vei"? Alså, at mor og far alltid passer størrelsesmessig, eller far alltid er minst om ikke. Sjelden jeg allefall har sett blandinger der mor er mye mindre enn far...

Eksempler på stor hann / liten tispe (kan bruke min egen som eksempel da). NB ta utgangspunkt i at hannen er størst i alle tilfeller, selv om det er tispe x tispe i en del av bildene. Noen innspill i forhold til størrelsesforskjellene???

Irsk Ulvehund x Ds blanding (katastrofe vil jeg tro :w00t: )

271130_10150693375575725_2947667_n.jpg

ds bl og ca 23 kg blandingshund

529327_10151878909005725_640343675_n.jpg

Yorkie og ds

540627_10151735616185725_646756848_n.jpg

Irsk Ulvehund x ca 23 kg bl.hund (begge hanner, minstemann syns største var liiitt skummel i lek :rofl: )

487878_10151898155320725_295800056_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir stadig overrasket over hvor små valper en del hunder på samme størrelse som en SH får. Jeg fikk jo et kull på 6 SH, og med helt normal fødselsvekt for rasen; 450g i snittvekt. Og mora veier 18,5kg.

Enig med deg. Jeg tror normal fødselsvekt for belgervalper også ligger rundt der, 400-500 g, mens i kullet mellompuddelen er født i, så var den minste valpen 180 g og den største 234 g. Det er en ganske stor forskjell på så små valper det altså, mellompuddelvalper er sånn omtrent halvparten så store som belgervalper, liksom. Det holder seg vel ganske stabilt mens de vokser opp, mellompuddelvalpene veide mellom 2.2 og 2.8 kg ved ukers alder, mens normalstore belgervalper veier vel en 5-6 kg når de i samme alder. Det er vel omtrent sånn når de er voksne også, belgerene veier litt mer enn dobbelt så mye som mellompudlene, sånn ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Hei. Håper det fortsatt er noen som ser her og kan svare meg. Jeg har en mellomstor hanne og en liten tispe, dessverre så klarte de å få parret under hennes løpetid. Har hørt masse forskjellig om at dette er farlig for tispa mi, her ser jeg jo at det kanskje ikke er så farlig. Lurer likevel på om det er noen som har erfaring med dette?denne parringen skulle jo aldri ha skjedd, men tispa mi blør ikke ved løpetid og er helt umulig å merke før rundt de dagene hun vil ta seg. Vi passet på døgnet rundt, men jammen så klarte de det likevel. Jeg er litt redd for tispa mi og har aldri vært igjennom denne prosessen før så er bekymret. Håper noen har svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne nok startet egen tråd :-)

men dette er snakk om tjuvparring, sant uønsket kombinasjon. Jeg ville dratt til veterinær å gitt abortsprøyte... Det å ha et kull krever trossalt wn del av tispa og kan være en stor risiko også, og ikke minst utgifter om du er uheldig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Håper det fortsatt er noen som ser her og kan svare meg. Jeg har en mellomstor hanne og en liten tispe, dessverre så klarte de å få parret under hennes løpetid. Har hørt masse forskjellig om at dette er farlig for tispa mi, her ser jeg jo at det kanskje ikke er så farlig. Lurer likevel på om det er noen som har erfaring med dette?denne parringen skulle jo aldri ha skjedd, men tispa mi blør ikke ved løpetid og er helt umulig å merke før rundt de dagene hun vil ta seg. Vi passet på døgnet rundt, men jammen så klarte de det likevel. Jeg er litt redd for tispa mi og har aldri vært igjennom denne prosessen før så er bekymret. Håper noen har svar!

Kennel Ostretunet hadde en tjuvparring mellom en groenendael-hanne og mittelspitz-tispe, det ble det 4 hannvalper ut fra.

Men jeg ville nok vurdert en abortsprøyte jeg også. Tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 60-tallet greide den ene schäferhannen min (en relativt røslig kar) å parre seg med ei buhundtispe. Det ble 6 valper og tispa hadde ingen problemer med å føde dem, heller ingen problemer med å fø dem opp. Som voksne ble litt store mørke buhunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Må si jeg blir MEKTIG provosert når en av dere skriver at er tispa drektig og ikke renraset så ta en abortsprøyte hos dyrlegen.

For det første så har du kanskje 2,3 dager på deg til å ta denne sprøyten for så å ta en til noen dager etter.

For det andre så er min erfaring at blandingshunder er MYE friskere og sunnere på alle mulige måter sammenlignet med reinrasa hunder!

Har selv bl.hund etter at jeg i alle år har hatt schæfer.Og skal aldri ha noe annet heller.

Slutte å svartmale blandingshunder!Da vet dere IKKE hva dere snakker om;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Må si jeg blir MEKTIG provosert når en av dere skriver at er tispa drektig og ikke renraset så ta en abortsprøyte hos dyrlegen.

For det første så har du kanskje 2,3 dager på deg til å ta denne sprøyten for så å ta en til noen dager etter.

For det andre så er min erfaring at blandingshunder er MYE friskere og sunnere på alle mulige måter sammenlignet med reinrasa hunder!

Har selv bl.hund etter at jeg i alle år har hatt schæfer.Og skal aldri ha noe annet heller.

Slutte å svartmale blandingshunder!Da vet dere IKKE hva dere snakker om;)

Nå er ikke jeg mot avl på blandingshunder jeg. Jeg er imot avl som ikke er planlagt og med fokus på helse, sund konstruksjon og gemytt (og bruksegenskaper hos de rasene som har hatt et bruksområde). Det betyr at jeg er mot så godt som all avl på enkelte raser med mye sykdom og fysiske defekter, men jeg er også mot de aller, aller fleste blandingskull fordi uhyre få som avler på blandingshunder undersøker noe som helst og bryr seg om helse. Eller gemytt ut over at mor og far er snille.

At blandingshunder er friskere enn rasehunder er ikke noe annet enn en myte. Blandingshunder er friskere enn gjennomsnittet om rasene og linjene til foreldrene er friskere enn gjennomsnittet, eller de er sykere enn gjennomsnittet om de er blanding av raser og/eller foreldrene er etter linjer med mer sykdom enn gjennomsnittet.

Man kan få en begrensa helseeffekt gjennom fullstendig utavl i første ledd, men både rasehunder og blandingshunder er underlagt den samme genetikken. Er det en sykdom som bare finnes i den ene rasen og må dobles for å slå ut, så vil selvfølgelig ikke valpene få den aktuelle sykdommen. Men til gjengjeld risikerer blandingsvalpen å få genetiske sykdommer og deformiteter fra begge raser.

At du i alle år har hatt en rase med ganske mye sykdommer og nå har en frisk blandingshund vil jeg si er et veldig begrenset grunnlag for å si at blandingshunder er friskere enn rasehunder. Desverre finnes det veldig lite dokumentasjon på blandingshunders helse fordi veldig få tester dem for noe som helst og det ikke blir registrert noe sted når de blir syke/dør. Det blir som å si at det ikke finnes sykdommer eller HD hos engelsk bulldog det... for det undersøkes eller registreres heller ikke. Og rasen har ingen helsekrav til avl. Men da er den vel friskere enn alle andre rasehunder da?

Ellers har sikkert TS tatt en avgjørelse nå :P Siden det er to mnd siden hunden ble parra hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ser du har schæfer.Flotteste hunderasen MEN mye svakt ved den også.Jeg har hatt den rasen fra jeg var barn,altså vokst opp med Schæfer og er på grunnlag av det, jeg sier jeg "sverger" til blandingshund.Hadde ei tispe blanding av buhund/Schæfer.aldri syk fikk 2 valpekull og ble 14 år gammel.Nå har jeg 2,en tispe og en hanne begge blandinger.Og er SUPERFORNØYD:D

Og det er ikke sånn at bare fordi en har blanding at en ikke følger opp vaksiner og andre viktige ting.SELVFØLGELIG gjør en det:)

Har bare fått skryt jeg for min del av vetrinær.

Og må bare si en ting til; dere som sier at det å få et valpekull koster MYE.Det gjør vel ikke det når du ser hva du får for en valp, blanding eller ekte:)At det er mye jobb, ja det er det;)Men for en opplevelse!:)Det viktigste du kan gi hunden deres er kjærlighet enkelt og greit.ganske likt for oss mennesker eller hva?:D

Så det så!:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg blir MEKTIG provosert når en av dere skriver at er tispa drektig og ikke renraset så ta en abortsprøyte hos dyrlegen.

For det første så har du kanskje 2,3 dager på deg til å ta denne sprøyten for så å ta en til noen dager etter.

For det andre så er min erfaring at blandingshunder er MYE friskere og sunnere på alle mulige måter sammenlignet med reinrasa hunder!

Har selv bl.hund etter at jeg i alle år har hatt schæfer.Og skal aldri ha noe annet heller.

Slutte å svartmale blandingshunder!Da vet dere IKKE hva dere snakker om;)

Den vanlige abortsprøyten som brukes kan settes inntil 45 dager etter parring, og sprøyte nummer to settes 24 timer etter den første. Ergo så er det ikke slik at du bare har 2-3 dager på deg for å få satt denne sprøyten.

Selv synes jeg at du svartmaler rasehunder her. At blandingshunder er "MYE friskere og sunnere på alle mulige måter" er da vitterlig en sannhet med modifikasjoner. Det kommer jo an på hva det er blanding av og hva man sammenligner med. :) Dessuten kan man jo alltid være uheldig, uansett om det er rase eller blanding man har. At en del raser sliter med innavl og høy forekomst av arvelige sykdommer er ingen hemmelighet, og svært uheldig.

Hadde jeg hatt en tispe som hadde blitt tyvparret så hadde jeg valgt å abortere drektigheten. Ikke nødvendigvis fordi det hadde blitt blandingsvalper, men fordi det krever mye å ha valper, et svangerskap innebærer alltid en viss risiko for tispen og fordi jeg brått kunne sittet med 12 valper som jeg hadde hatt ansvaret med å finne gode og varige hjem til. I tillegg så er det bare å gå på finn.no eller på nettsiden til organisasjoner som driver med omplassering for å se hvor mange hunder som har blitt satt til verden og som er ute etter gode hjem. Jeg vil ikke sette enda flere til verden når det allerede avlives friske hunder daglig fordi de ikke finner hjem til dem. Det er vel ingen hemmelighet at det slett ikke er like lett å finne gode hjem til alle blandingskullene som settes til verden.

Ja ser du har schæfer.

Hun har belgisk fårehund (tervueren) som du kan se på avataren/informasjon under avataren. :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Therese har ikke schæfer. :aww:

Kjenner blandingsbikkjer med allergi, hd, generelle hudproblemer, gemyttproblemer, stoffskifteproblemer og i det heletatt akkurat det samme som renrasede hunder kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg blir MEKTIG provosert når en av dere skriver at er tispa drektig og ikke renraset så ta en abortsprøyte hos dyrlegen.

For det første så har du kanskje 2,3 dager på deg til å ta denne sprøyten for så å ta en til noen dager etter.

For det andre så er min erfaring at blandingshunder er MYE friskere og sunnere på alle mulige måter sammenlignet med reinrasa hunder!

Har selv bl.hund etter at jeg i alle år har hatt schæfer.Og skal aldri ha noe annet heller.

Slutte å svartmale blandingshunder!Da vet dere IKKE hva dere snakker om;)

Nei...

Det ligger nå over 70 annonser med hunder gis bort på finn. Over 250 annonser på blandingshunder/kull. Da risikerer man ikke livet til tispa for å sette til live et uplanlagt kull. Akkurat dette vet jeg i alle fall :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenligner jeg blandingshunden familien min hadde når jeg var liten med min renrasede hund nå er det ikke tvil om hva JEG ville valgt :lol: Skalvise, råttent gemytt, fryktaggresjon, massivt ressursforsvar og nesten-amputasjon av broren min sine fingre versus rolig, stabil og stødig koseklump. Hardt valg :P Riktgnok sped erfaring med bare 2 hunder, men MIN erfaring er stikk motsatt av din Flicka ;)

Fra spøk til alvor, det er ingen automatikk i at blandingshunder er friskere, hverken fysisk eller psykisk (for all del, blandingshunden var så vidt jeg husker fysisk frisk de 11 månedene han fikk leve, men altså..). Det varierer helt hva som kombineres. Parrer du dritt med dritt, uansett renraset eller blanding, så får du sannsynligvis dritt, sånn er det bare. Som flere her skriver, en kan få en begrenset helsegevinst i en generasjon, men en kan også risikere å blande inn sykdommer fra en rase inn i en annen. Om man vet hva man gjør, og velger kombinasjon med omhu, kan man fint få en fysisk og mentalt frisk renraset hund :)

Forøvrig, med en så massiv overproduksjon av hundevalper i vårt land så ser jeg ikke så voldsomt mange grunner til at tisper skal måtte bære frem uønskede kull. Dvs, overveiningen må eieren selv gjøre, det er potensielle problemer både med abortsprøyte og det å få et kull (og jeg tror ikke de som må dra og ta keisersnitt natt til søndag midt i jula for å redde valper og tispe og så mister tispa og må finne amme etc etc er så voldsomt enig med deg at det ikke er dyrt med valpekull ;) Alt kan skje, selv om det stort sett går bra) :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg blir MEKTIG provosert når en av dere skriver at er tispa drektig og ikke renraset så ta en abortsprøyte hos dyrlegen.

For det første så har du kanskje 2,3 dager på deg til å ta denne sprøyten for så å ta en til noen dager etter.

For det andre så er min erfaring at blandingshunder er MYE friskere og sunnere på alle mulige måter sammenlignet med reinrasa hunder!

Har selv bl.hund etter at jeg i alle år har hatt schæfer.Og skal aldri ha noe annet heller.

Slutte å svartmale blandingshunder!Da vet dere IKKE hva dere snakker om;)

På veterinærklinikken jeg jobber på har vi flere syke blandingshunder enn renrasede :aww:

Du skriver det jo selv, det er din erfaring. Vis meg noen statistikker?

Og må bare si en ting til; dere som sier at det å få et valpekull koster MYE.Det gjør vel ikke det når du ser hva du får for en valp, blanding eller ekte:)At det er mye jobb, ja det er det;)Men for en opplevelse!:)Det viktigste du kan gi hunden deres er kjærlighet enkelt og greit.ganske likt for oss mennesker eller hva? :D

Så det så! :P

Neivel? Hver valp skal helsesjekkes, vaksineres, registreres, fores i 8 uker, man må ta seg fri fra jobb (minus inntekt de dagene)... De oppdretterne jeg kjenner har ikke sittet igjen med store overskuddet ihvertfall.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ja ser du har schæfer.Flotteste hunderasen MEN mye svakt ved den også.Jeg har hatt den rasen fra jeg var barn,altså vokst opp med Schæfer og er på grunnlag av det, jeg sier jeg "sverger" til blandingshund.Hadde ei tispe blanding av buhund/Schæfer.aldri syk fikk 2 valpekull og ble 14 år gammel.Nå har jeg 2,en tispe og en hanne begge blandinger.Og er SUPERFORNØYD:D

Og det er ikke sånn at bare fordi en har blanding at en ikke følger opp vaksiner og andre viktige ting.SELVFØLGELIG gjør en det:)

Har bare fått skryt jeg for min del av vetrinær.

Og må bare si en ting til; dere som sier at det å få et valpekull koster MYE.Det gjør vel ikke det når du ser hva du får for en valp, blanding eller ekte:)At det er mye jobb, ja det er det;)Men for en opplevelse!:)Det viktigste du kan gi hunden deres er kjærlighet enkelt og greit.ganske likt for oss mennesker eller hva? :D

Så det så! :P

Som flere sier, så har jeg ikke schäfer nei (har belgisk fårehund, tervueren). Og jeg kommer antagelig aldri til å kjøpe det. I hovedsak pga helse, for de passer meg ganske bra ellers (bruksvarianten). Men en blanding mellom schäfer og en annen rase som er utsatt for ganske mange sykdommer vil ikke bli noe friskere enn en renrasa schäfer (siden du nå tok den rasen som eksempel) eller renrasa av den andre rasen i blandingen. Det finnes friske renrasa schäfere også, så at du har hatt en frisk schäferblanding sier ingen verdens ting. Blander du schäfer og buhund vil jeg tippe sannsynligheten er størst for at blandingene vil bli friskere enn schäfern og sykere enn buhunden. Rent teoretisk selvfølgelig. Som sakt. Blandingers helse kommer helt an på hva de er blanding av og foreldredyrenes slekt sin helse. Og selvfølgelig hvordan de forskjellige sykdommene/defektene nedarver. Jeg har kjent mange syke blandinger jeg. Og mange blandinger med dårlig gemytt. Og selvfølgelig mange syke renrasa hunder og renrasa hunder med dårlig gemytt.

Neivel? Hver valp skal helsesjekkes, vaksineres, registreres, fores i 8 uker, man må ta seg fri fra jobb (minus inntekt de dagene)... De oppdretterne jeg kjenner har ikke sittet igjen med store overskuddet ihvertfall.

Vel, hvis alt går som det skal uten komplikasjoner, siden det er et blandingskull er det ingen parringsavgift og ingen registrering, så kan jeg ikke forstå hvordan du ikke får det regnestykket til å gå i pluss for valpekull. Si du får 7 valper. De er blandinger og du selger dem for 5000 kr stykket. Det er 35.000 i inntekt. Valper spiser en del, men ikke så mye at du ikke vil tjene penger på dem. Du lar være å vaksinere dem før de leveres (det er helt stuereint nå å ikke vaksinere før 12 uker, også hos seriøse raseoppdrettere) og noen ormekurer koster da virkelig ikke så mye. Er du seriøs tar du dem med til veterinær og får en attest på at de er friske, men det koster ikke så enormt mye uten vaksine og chipping. Hvordan kan du mene at man ikke tjene penger (potensielt veldig mye om det er en dyr rase/blanding) på et kull hvor alt går som det skal? Noen småutgifter til kan det selvfølgelig komme, men om alt går som det skal, så kommer de ikke opp på 35.000. Eller enda mer om man har en populær og lettsolgt blanding. Er det snakk om rasehunder har du litt flere utgifter, til gjengjeld kan du minst doble valpeprisen og vil fortsatt gå i pluss.

Om det ikke går noe galt selvfølgelig. Og det er den risikoen du må være villig til å ta når du har kull. Både i forhold til muligheten for veldig store veterinærutgifter og risikoen for tispa di. Og du kan risikere å få veldig få valper. Eller du kan risikere å sitte igjen med ganske mange valper i mange måneder. Ikke alle raser og blandinger er like lettsolgte. Så risikoen for veldig store utgifter og et minusprosjekt er definitivt der. Men å si at oppdrettere aldri tjener penger på valpekull tror jeg er tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere sier, så har jeg ikke schäfer nei (har belgisk fårehund, tervueren). Og jeg kommer antagelig aldri til å kjøpe det. I hovedsak pga helse, for de passer meg ganske bra ellers (bruksvarianten). Men en blanding mellom schäfer og en annen rase som er utsatt for ganske mange sykdommer vil ikke bli noe friskere enn en renrasa schäfer (siden du nå tok den rasen som eksempel) eller renrasa av den andre rasen i blandingen. Det finnes friske renrasa schäfere også, så at du har hatt en frisk schäferblanding sier ingen verdens ting. Blander du schäfer og buhund vil jeg tippe sannsynligheten er størst for at blandingene vil bli friskere enn schäfern og sykere enn buhunden. Rent teoretisk selvfølgelig. Som sakt. Blandingers helse kommer helt an på hva de er blanding av og foreldredyrenes slekt sin helse. Og selvfølgelig hvordan de forskjellige sykdommene/defektene nedarver. Jeg har kjent mange syke blandinger jeg. Og mange blandinger med dårlig gemytt. Og selvfølgelig mange syke renrasa hunder og renrasa hunder med dårlig gemytt.

Vel, hvis alt går som det skal uten komplikasjoner, siden det er et blandingskull er det ingen parringsavgift og ingen registrering, så kan jeg ikke forstå hvordan du ikke får det regnestykket til å gå i pluss for valpekull. Si du får 7 valper. De er blandinger og du selger dem for 5000 kr stykket. Det er 35.000 i inntekt. Valper spiser en del, men ikke så mye at du ikke vil tjene penger på dem. Du lar være å vaksinere dem før de leveres (det er helt stuereint nå å ikke vaksinere før 12 uker, også hos seriøse raseoppdrettere) og noen ormekurer koster da virkelig ikke så mye. Er du seriøs tar du dem med til veterinær og får en attest på at de er friske, men det koster ikke så enormt mye uten vaksine og chipping. Hvordan kan du mene at man ikke tjene penger (potensielt veldig mye om det er en dyr rase/blanding) på et kull hvor alt går som det skal? Noen småutgifter til kan det selvfølgelig komme, men om alt går som det skal, så kommer de ikke opp på 35.000. Eller enda mer om man har en populær og lettsolgt blanding. Er det snakk om rasehunder har du litt flere utgifter, til gjengjeld kan du minst doble valpeprisen og vil fortsatt gå i pluss.

Om det ikke går noe galt selvfølgelig. Og det er den risikoen du må være villig til å ta når du har kull. Både i forhold til muligheten for veldig store veterinærutgifter og risikoen for tispa di. Og du kan risikere å få veldig få valper. Eller du kan risikere å sitte igjen med ganske mange valper i mange måneder. Ikke alle raser og blandinger er like lettsolgte. Så risikoen for veldig store utgifter og et minusprosjekt er definitivt der. Men å si at oppdrettere aldri tjener penger på valpekull tror jeg er tull.

Du har helt rett, jeg ville bare vise at det er ikke nødvendigvis bare ett riktig svar :) Alt kommer an på så mye. Man kan tjene mye, men man kan også tape mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang kostnader og inntekt ved et reinraset kull så vil det ca slik ut i min rase, for meg, om alt går som det skal. ca prisen av 1 valp i vaksine, chip, ormekurer, ekstra mat, registrering, leker osv. Kan komme på litt over prisen av en valp, kan komme på litt under. Kommer an på størrelsen på kullet bl.a.

paringsavgift, prisen av 1 valp, andre utgifter ved selve paringen (kjøring til og fra hannen + progestorontester + UL osv) 0,5 -1 valp i utgifter.

Helsetesting og meritering av mor, minst prisen av 1 valp alt inkludert (kjøring og overnatting på utstillinger, samlinger, evt løp osv)

Det vil si at jeg må ha minst 4 valper for å gå i 0, som regel vil jeg beholde 1 valp selv. Da må jeg ha 5 valper. Ikke alle kull har 5 valper i min rase. Og nå har jeg ikke engang tatt med kostnadene ved kjøp av moren, og for mitt vedkommende henting i utlandet, omregistrering og andre ekstrautgifter som kommer ved import. Totalt langt over prisen av 1 valp.

På den ene hunden min har bare 2 av utstillingene hans kostet meg langt mer enn 1 valp. Så den dagen han brukes i avl på mine egne tisper så har han vel kostet meg minst 3-4 valper bare i meritering. + alt det andre. Ekstra dyr i innkjøp var han også pga stamtavla.

Så selv om jeg kanskje går i pluss akkurat på utgiftene som påløper fra valpene er født til de leveres, så går totalen kanskje i 0 hvis jeg har flaks.

Dette er ikke akkurat noen billig hobby. Og da har jeg ikke engang tatt med de daglige utgiftene det koster med utstyr, mat, veterinærutgifter, pelspleie, vedlikehold av hundegårder osv for 5-6 hunder. Er ikke gratis det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...