Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstilling og røyting


Ara
 Share

Recommended Posts

Jeg er jo ganske ny innen dette utstillings styret og lurer litt på dette :

Jeg skal stille Oscar om litt under en måneds tid igjen. Nå har han røytet noe så sjukt og røyter enda. Han ser absolutt ikke fin ut i pelsen.

Pleier dere droppe utstillinger da? hvor mye har det å si at en hund er nedrøytet på utstilling ? er jo normalt for alle hunder å gjøre tenker jeg. Vi trenger uansett treninga, spesielt meg hehe, så vi drar nok uansett denne gangen. Men tenker sånn generelt, trekker det veldig ned hos dommeren ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer hvor mye dommeren trekker for nedrøyta hund i min erfaring. Har hunden nok pels til at de kan evaluere pelskvaliteten så er det ikke alltid det trekkes noe nevneverdig for midt på sommeren.

Men det jeg gjør er å børste og bade jevnlig for å raskest mulig stimulere til ny pels og unngå at hunden blir helt "naken".

Blir hunden trukket for å stille i "bikini" på en sommerutstilling så får det bare være. Jeg stiller allikevel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar :)

Jeg børster og børster til den store gullmedaljen, føler jeg innhalerer hår når jeg puster her for tida. Tror den siste valpepelsen skal av sammen med røyting pga varmen, så er skikkelig ille akuratt nå. Men får bare stille så får det gå som det går. Meg og Oscar trenger treninga så. Men skulle jo ønske han så litt finere ut enn han gjør nå da, kan jo hende han ser hakket bedre ut om noen uker til, lov å håpe hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer ja. Jeg har stilt en gang med nedrøytet hund og da fikk jeg flat blå, men en fin kritikk på resten :) Når jeg stilte Varga på sunndalsøra hadde hun røyta ned helt ca en mnd i forveien. Badet, børstet og ga ekstra b-vitamin i forhåpning om at pelsen ville komme litt raskere da, hun fikk god pelskvalitet på utstillinga, men det er jo litt mindre pels som skal ut på en malle enn en st. bernard :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja er nok det. Akuratt nå ser han en smule rar ut, for røytet veldig på sidene, så nesten som ei stripe med ekstra mye pels langs ryggen ..får bare håpe det går seg litt til iallefall..drømmer om røytefri sankt bernhard hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det samme som Synnøve, bader med en gang jeg ser de begynner å røyte for å få fortgang i det (og om jeg vil ha det av fort (til f.eks. utstilling) bader jeg en gang til når de går over fra å slippe underull til dekkhår. Gre godt gjennom hver dag, og bruk fingrene (eller Kong Zoom Groom) til dekkhårene, og blåser er gull verdt (også for å få opp det lille som er der før utstillingen).

Jeg tviler jo på han har så mye pels om en måned, sitter med en ung dame på 12 måneder her i samme "kondisjon" som slipper siste rest av dekkhårene nå. Kommer til å stille henne om under en måned, så håper jeg det at hun er godt kroppet "redder" oss litt ;) Om ikke tar vi det som du sier for erfaringens del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips :)

Da har jeg testa ut blåseren, sto utenfor å blåste i vei etter han var badet. Gud så utrolig greit, at jeg ikke har fått kjøpt sånn før altså. Gikk jo så kjapt å føne ham, og slapp å bruke ørten håndkær osv. Har bare testa den såvidt på ham tørr før, bare for å se hvordan han reagerte, han var litt redd, men idag gikk det utrolig greit. Tommel opp for blåser altså hehe.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knipsa et bilde av ham på bytur idag. Her har han jo nylig blitt badet, børstet og fønet skikkelig. Så jo ikke så ille ut lengre da syns jeg, så hjalp på. Selv om han nesten kan minne om en korthåra sanktis hehe.

283697_10150872571770771_334970433_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...