Gå til innhold
Hundesonen.no

Akita legger ikke på seg


Martine
 Share

Recommended Posts

Akita er en rottweiler tispe på to år, som er ganske tynn. Hun spiser masse, men legger ikke på seg. Vi har prøvd litt av hvert av tørrfor, nå har hun gått på Eukanuba working and endurance i omtrent tre måneder. Hun er tynn, men pelsen og allmenntilstanden hennes ellers er helt fin.

Vi vurderer å begynne å fore med V&H, men har desverre ikke så veldig god plass i fryseren vår. Hvordan ville dere ha gjort det? 50% tørt og 50% vått, eller enten tørt eller vått? Er det evt andre fortyper som kunne ha passet henne? Har prøvd RC maxi (både valp og voksen, og rottweiler valp/voksen), Labb, Proplan og nå Eukanuba. Tar også i mot forslag innenfor disse typene.

Hun er såpass tynn at forrige gang vi var hos veterinær, så lurte veterinæren på om hun var blanding av rottweiler og pointer. Vi ble enige om å prøve flere typer for en periode, og så eventuelt ta en prøve av bukspyttkjertelen hennes for å se om det er noe galt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Anbefaler virkelig Vom og hundemat, råfôring er absolutt det beste for hunden, og tørt ser jeg på som helt unødvendig. :)

Hun vil nok også kunne legge lettere på seg av dette, grunnet det kun inneholder ingredienser hunden din faktisk tar til seg næring fra iforhold til tørt, og har naturlig fett i seg.

Kan selvsagt være noe som feiler henne atpåtil, men mange hunder i den alderen er ganske slanke. Hadde selv problemer med å få min hund til å legge på seg når han var ca. 1,5 år og var litt for slank tiltross for stor matlyst, men med alderen fikk han motsatt problem, legger på seg av ingen ting, så jeg må være streng for å holde midjen hans. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på med 100% V&H (etter en liten overgangsperiode med 50/50.)

Det er egentlig veldig få negative sider med det, i min erfaring, annet at det er litt mer stress å gi, og at avføringen kan bli litt hard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er såpass mye billigere å fore på Vom og Hundemat at bare du har plass til en, tjener du innkjøpet av en fryser inn i løpet av kort tid.

Et alternativ, hvis du ikke vil/kan over på ferskfor, er å fore med tillegg av ren (feks frysetørket) vom.

Også bør hunden trimmes riktig for å bygge kropp på skikkelig vis. Trekke kjetting, løpe i kupert terreng, intervalltrene i sandtak osv er gode tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Avføringen skal være hard, så overgangen fra det du er vant til fra tørt til rått vil nok være stor. :) Men får hunden derimot så hard avføring at det medfører direkte problemer/forstoppelse, kan du enten tilsette matolje eller mer væske i maten, eller rett og slett rent kjøtt uten ben, for det er benet som gjør avføringen tørr fra VogH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert dette gjelder deg, men... mange hundeeiere følger slavisk det de leser på fôrsekken. Følger du doseringsveiledningen på posen/sekken med fôr når du fôrer hunden din? Husk at dette som står der kun er veiledende, og på ingen måte skal anses som noen fasit. Er hunden din tynn, så gir du den større porsjoner, og ser bort fra posens doseringer.

Andre som har samme rase som deg, kan kanskje si litt mer om hvorvidt mengden du gir er for lav/passe, hvis du oppgir i tråden hvor mye du gir hunden og hvor ofte (en eller to ganger pr dag?) Oppgi mengden i dl eller i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye får hun? Om hun spiser bra, og ikke legger på seg, så kan du prøve å øke mengde, eventuelt øke fettinholdet i foret. Jeg har god erfaring med rc sine ekstremfor, rc 4800 og 4400 (?) - man kan få hyper hund en uke eller to til den vender seg til den nye energien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foret alltid dobbelt av hva som sto på sekken, og fôret 50/50 tørt og V&H. Selv om han elsker V&H får han ikke i seg nok før appetitten gir seg :) For noen måneder siden gikk vi over til High Energy Professional, et høyenergifôr med svært mye fett. Nå forer jeg bare litt i overkant av det som står på sekken. I perioder får han også billig, rått fårikålkjøtt (mer fett en kjøtt på det billige fårikålkjøttet), særlig om vinteren når vi er på skiturer over flere mil o.l.

Er ganske aktiv med hunden min, og han har høy forbrenning, så han trenger mye mer mat enn han orker å gafle i seg :) Forbrenningen antar jeg at vil synke noe når han tipper tre år, store (og særlig muskuløse) hunder har gjerne ganske høy forbrenning fram til den alderen fordi de bruker mye energi på å legge seg ut og bygge muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akita er ekstremt tynn, og sånn skal hun ikke være. Det er åpenbart at hun ikke får nok ut av tørrfôret, men hvis dere insisterer på å fortsette med litt tørt, så hadde jeg sjekka ut BritCare sitt aktivitetsfôr, da det er av de typene som er "lette" å få tak i som inneholder mest fett. I tillegg hadde jeg kjørt på med v&h laksevarianten og sprint-varianten, iblanda ister (dyrefett i fryste blokker, fås på butikken i frysedisken. Dersom dette er utenfor sesong, kan du bruke smelte smult i mikro og helle over. Nam nam, sier Imouto). Laksen fordi den inneholder mest fett, og sprinten fordi den inneholder utrolig mange fine komponenter for å bygge muskler og masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir henne mat til hun ikke orker mer, to ganger om dagen. Skal begynne med v&h nå når vi får kjøpt det, så får vi se om hun legger på seg da. Dersom hun ikke gjør det, så tar vi en tur til veterinæren igjen så de kan få sjekket henne ordentlig. De snakket noe om testing av bukspyttkjertelen, så mulig det er noe der. Takk for svar, alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akita er ekstremt tynn, og sånn skal hun ikke være. Det er åpenbart at hun ikke får nok ut av tørrfôret, men hvis dere insisterer på å fortsette med litt tørt, så hadde jeg sjekka ut BritCare sitt aktivitetsfôr, da det er av de typene som er "lette" å få tak i som inneholder mest fett. I tillegg hadde jeg kjørt på med v&h laksevarianten og sprint-varianten, iblanda ister (dyrefett i fryste blokker, fås på butikken i frysedisken. Dersom dette er utenfor sesong, kan du bruke smelte smult i mikro og helle over. Nam nam, sier Imouto). Laksen fordi den inneholder mest fett, og sprinten fordi den inneholder utrolig mange fine komponenter for å bygge muskler og masse.

Det enkleste vil kanskje være å fore på sprint og tilsette ekstra vom (V&H selger ren fersk vom i pølser, og ellers har man feks den frysetørka, som før nevnt).

Vi gir henne mat til hun ikke orker mer, to ganger om dagen. Skal begynne med v&h nå når vi får kjøpt det, så får vi se om hun legger på seg da. Dersom hun ikke gjør det, så tar vi en tur til veterinæren igjen så de kan få sjekket henne ordentlig. De snakket noe om testing av bukspyttkjertelen, så mulig det er noe der. Takk for svar, alle sammen :)

Ville også foret henne flere ganger om dagen. 4-5 g/dag, slik man gjør med valper. Og så er det bare å tute på med kjøttfor. 1 - 1/2 kg pr dag fordelt over flere porsjoner, gjerne med ekstra selolje. Og ja, å sjekke for hypertyreose (høyt stoffskifte), hvis hun ikke legger seg ut nokså umiddelbart, høres fornuftig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir henne mat til hun ikke orker mer, to ganger om dagen. Skal begynne med v&h nå når vi får kjøpt det, så får vi se om hun legger på seg da. Dersom hun ikke gjør det, så tar vi en tur til veterinæren igjen så de kan få sjekket henne ordentlig. De snakket noe om testing av bukspyttkjertelen, så mulig det er noe der. Takk for svar, alle sammen :)

Har du gitt henne en ormkur? :P Regner me at du har gjort det altså, men må bare spørre alikevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vil bytte fôr, eller V&H ikke funker helt, kan du alltids prøve å gi litt mais i maten, det er veldig oppfetende. Skal ikke gis i store mengder da, og heller ikke erstatte stort av maten, gis heller som kosttilskudd (fordi det er sterkt for tarmen pga. mye stivelse, og fattig på andre næringsstoffer). Enten gi ren, vanlig mais, eller så finnes det maispulver som kanskje er kjekt å blande inn i maten om hunden ikke liker vanlig mais helt :P Lykke til med rottisen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gitt henne en ormkur? :P Regner me at du har gjort det altså, men må bare spørre alikevel :)

Hun har ikke fått ormkur nå i det siste, men veterinærene gir bare resept på det ved mistanke eller påvist orm :P Skal til Sverige neste uke, så da får vi se om de fortsatt har reseptfri ormkur der. Hun har alltid vært tynn, og har fått ormkur, så tviler på at det er det som er problemet nå...

Det enkleste vil kanskje være å fore på sprint og tilsette ekstra vom (V&H selger ren fersk vom i pølser, og ellers har man feks den frysetørka, som før nevnt).

Ville også foret henne flere ganger om dagen. 4-5 g/dag, slik man gjør med valper. Og så er det bare å tute på med kjøttfor. 1 - 1/2 kg pr dag fordelt over flere porsjoner, gjerne med ekstra selolje. Og ja, å sjekke for hypertyreose (høyt stoffskifte), hvis hun ikke legger seg ut nokså umiddelbart, høres fornuftig ut.

Nå har jeg kjøpt inn 10 500grams pølser med V&H, så får vi se! Kjøper mer dersom det fungerer. Fant ut at det er dumt å kjøpe 20kg dersom det ikke funker i det hele tatt :P Hvor mye av det bør jeg gi henne nå i starten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har tatt over mine hunder på V&H har jeg gitt de 1/2 om 1/2 første og andre dag og deretter fullforet på kjøtt. Har ikke opplevd at hundene blir løse i magen av å få kjøttfor, selv ikke de som tidligere har stått på tørt over tid. Men har hunden din sensitiv mage får du blande litt til, til magen stabiliserer seg (gi gjerne Zoolac i tillegg da). Vet ikke hvor stor rottis du har, men ca 1 kg pluss minus pr dag vil vel være normalrasjon (min voksne dober på 32 kg spiste ca 600 g per dag som vedlikeholdsforing. Din er ennå ung og i vekst, så ikke usannsynlig at den trenger noe mer per kilo kroppsvekt for å holde vekta)? Når hun skal fetes opp ville jeg gjerne startet ut med 1 1/2 kg per dag jeg, fordelt på 4-5 rasjoner i løpet av dagen. Ser du ingen vektøkning i løpet av en uke eller to hadde jeg tatt turen til vet for å få tatt noen blodprøver. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vom og hundemat har kommet med tørrfor nå. Jeg tror i hvert fall de har kommet ut med deg men hvis ikke så kommer det nå snart. Jeg fikk en prøvepakke på det i hvert fall. Den ene typen skal være for svært aktive hunder så du kan kanskje sjekke det opp og prøve ut det. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vom og hundemat har kommet med tørrfor nå. Jeg tror i hvert fall de har kommet ut med deg men hvis ikke så kommer det nå snart. Jeg fikk en prøvepakke på det i hvert fall. Den ene typen skal være for svært aktive hunder så du kan kanskje sjekke det opp og prøve ut det. :)

Å? Jeg var og hentet for i Trøgstad for et par uker siden og spurte da hva de anbefalte når vi skal være på hytta i fjorten dager i sommer uten forhold for kjøl/frys. Det ble ikke nevnt noe om at de har eget tørrfor da. Det er ikke Skyttens foret du har fått prøve på? Det er et dansk tørrfor, og helt på linje med "alt" annet. Men om V&H slipper eget kjøttbasert tørrfor står jeg fremst i køen for å hente! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ene er også for tynn. Så nå har vi prøvd som vanlig med vom og hundemat + at vi har lagt til litt ekstra med RC 4800 tror jeg det var. Og nå er han endelig slik jeg vil ha han. Tynn, men ikke for tynn liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å? Jeg var og hentet for i Trøgstad for et par uker siden og spurte da hva de anbefalte når vi skal være på hytta i fjorten dager i sommer uten forhold for kjøl/frys. Det ble ikke nevnt noe om at de har eget tørrfor da. Det er ikke Skyttens foret du har fått prøve på? Det er et dansk tørrfor, og helt på linje med "alt" annet. Men om V&H slipper eget kjøttbasert tørrfor står jeg fremst i køen for å hente! :)

Jeg skal sjekke opp i det. Jeg trodde det va v&h som kom med det. Hun som er forhandler som jeg snakker med sa i hvert fall at det var samme personen som hadde satt sammen det andre foret deres som hadde satt sammen tørrforet. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være vom og hundemat som kommer ut med dette foret nå altså. Det har visst vært testet ut i 1år og skal nå snart være klar for salg. :)

Det var da som... jaja, neste gang. Genialt hvis det kommer et norskprodusert (og TILGJENGELIG) kjøttbasert (for det skal vel være kjøttbasert??) tørrfor, for perioder hvor det er vanskelig å fore ferskt. Takk for at du sjekket opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da som... jaja, neste gang. Genialt hvis det kommer et norskprodusert (og TILGJENGELIG) kjøttbasert (for det skal vel være kjøttbasert??) tørrfor, for perioder hvor det er vanskelig å fore ferskt. Takk for at du sjekket opp!

Ja jeg så bare at forhandleren hadde postet på facebook at dette var et tørrfor som vom og hundemat kommer med og at det er testet ut i 1 år nå. Regner med at det er kjøttbasert for hun hadde nok ikke tatt det inn hvis ikke for hun mener at det beste for hundene er v&h og ikke noe annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hva er det raseklubben i Finland gjør? Genetikknerden i meg har veldig lyst til å teste alt som kan testes, men avventer en stund, til jeg vet at andre helsetester er ok før eventuell avl. 
    • Dette blir et langt innlegg, men jeg vil gjerne fortelle om et problem vi hadde med hunden vår, og løsningen vi fant, i tilfelle det er nyttig for noen andre.  Hunden vår var ca 5-6 mnd da han begynte å få urolige perioder på ettermiddagen/kvelden. Han var urolig, intens og jaget halen/baken sin. Det var ikke mulig å distrahere han. Det varte kanskje 15-45 minutter hver gang, og skjedde nesten bare på kveldstid. Jeg søkte råd fra veterinær og hundeinstruktør, og prøvde "alt": mer aktivitet, mindre aktivitet, be han gå og legge seg osv. Ingenting hjalp. Ofte spiste han pels fra bakenden og halen sin, og vi fant pels i avføringen hans. Jeg vurderte muligheten for at det var analkjertlene som plaget han, men han hadde normale analkjertler på 6-månederskontroll, aket seg ikke og avføringen hans var stort sett normal. Derfor slo jeg det fra meg. Dette pågikk i noen måneder frem til vi dro til dyrlegen etter en periode med løs avføring og hun tømte kjerlene hans. De var fulle, men ikke betent, og lot seg enkelt tømme. Da vi kom hjem fra veterinæren var han utrolig intens i halejagingen sin. Enda mer intens enn vanlig, og dette var tidlig på dagen (vanligvis hadde han bare disse periodene på kvelden). Da skjønte jeg endelig at det var analkjertlene som var problemet. For en lettelse! Etter veterinærbesøket har vi brukt litt tid på å finne riktig fôr og kosttilskudd, og halejagingen og de urolige periodene er helt borte. Hunden vår får nå ca 50/50 råfor og kaldpresset tørrfor. Han får også litt "Proflax Bottoms Up" som tilskudd.  Det var fortvilende å se at hunden vår ikke hadde det bra, for det var tydelig at det var ubehagelig for han. Jeg følte virkelig at jeg googlet meg ihjel mens det sto på. Håper derfor denne posten kan være til hjelp for andre. Hvis du har opplevd det samme med din hund, er jeg veldig interessert i å høre deres erfaringer/løsninger 😊 Og som et tilleggsspørsmål: Er det noen av deres hunder som synes det er utrolig ubehagelig å få tømt ikke-betente analkjertler? Veterinæren tømte analkjertlene igjen på 1-årskontrollen. Da var de halvfulle og ikke bentente. Han oppfører seg fint ved tømming, men begynte å jage halen/baken sin etterpå. Veterinæren ble veldig overrasket over hvordan han oppførte seg og hvor intens han ble. Hun trodde kanskje at det kom av han at han synes det var ubehagelig å ha analkjertelvæske i pelsen/rundt anus, siden hun ikke fikk vasket han godt på veterinærkontoret. Jeg tror ikke det stemmer, da vi har ekperimentert med å vaske han mer/mindre rundt anus. Jeg tror det rett og slett kommer av ubehag, kanskje han rett og slett er litt sensitiv.   
    • Drar opp denne for å se om flere har erfaringer idag. Jeg synes genetikk er spennende. Brukte nesten laboklin på Limit når vi var i herning i fjor siden de hadde stand der, men ble litt uforutsette utgifter på den turen så tok meg ikke råd der og da.  Kunne tenkt meg å teste den genetiske variasjonen på dem, men kommer til å avvente svar fra NKK på forespørselen fra NCK. Tilfelle raseklubben får til noe ala det de gjør i Finland via er det embark tro. 🤔 Kunne også tenke meg å se merle lengden på Karma bare fordi jeg er nerd. 😂 I tillegg til de typiske collie greiene på begge som MDR1, CEA, PRA osv. Har jo en god anelse via opphav, men ja spennende og nerd. 😂 
    • God idé! Kanskje vi gjør det, så er vi plutselig startklare før vi vet ordet av det 😁 Etter tur på lørdag ble han plutselig halt, uten at han hylte av noe der og da. Jeg syns det kanskje er blitt litt bedre, så regner med det er en strekk eller noe som går over. 
    • Vi får valp i sommer av rasen Bichon Havanais, har erfaring med hund fra før, men da av annen rase. Vi har dog et barn på 2 år, som er forholdsvis vandt med hunder av alle størrelser men vi har ikke eid hund selv etter vi fikk barn. Hva er dine tips i forhold til overgangen? Vi har hilst på valpen og barnet vårt snakker mye om hunden, vil se bilder og videoer. H*n er generelt rolig av seg, og de vil jo naturligvis ikke oppholde seg alene sammen (uavhengig valp eller voksen). Men er jo bekymret for at valpen skal bli redd av eksempelvis lek/gråt o.l - ting som en egentlig ikke kan unngå med et lite barn. Samboer er ikke bekymret og mener det vil gå veldig fint, men hva er deres erfaring? Og hva er det vi bør være mest obs på for at begge to skal føle seg trygge? Tenker da spesielt på valpen og at han skal føle seg trygg rundt barnet. Kan legge til at valpen vokser opp med barnefamilie, hvor barna er mellom fem og ti år gamle. Så den er vandt til barn, så det er nok en fordel vil jeg tro
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...