Gå til innhold
Hundesonen.no

Lydighetshjelp!


Ane
 Share

Recommended Posts

Jeg har tenkt å begynne å lære Nora rute, og fremadsending med dirigering(Først til kjegle og deretter til rute?)

Anyway, jeg har lært henne fra før av at hun skal touche ting som jeg peker på med nesen. Så jeg satt ut en kjegle i stuen i stad, og pekte, og hun gikk bort og dulta i den med nesen. Men kan jeg bruke denne fremgangsmåten? Hun skal jo gå mellom fire kjegler, ikke være ani dem. Samme med dirigeringen.

Noen tips til hvordan å trene inn disse? Kanskje lære henne å touche en annen ting, og plassere den inni ruta? Hvordan går jeg frem? Og hvordan belønner dere når dere trener inn rute?

:)

Også lurer jeg på tips til å lære inn neseprøve!

Kommer helt sikkert med flere spørsmål om lydighet fremover! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musematte-target. Touch på kjegla er ikke så lurt, ifølge folk som har gjort det før. :P

Ja, det var det jeg kom på. Det er vel neppe noe god ide å lære henne å dulte borti kjeglene :P haha.

men da, lære inn en god touch på musematte/noe annet og deretter plassere den i en rute? Og så legge inn en mindre musematte, og deretter ta vekk musematta helt? Hmm. Jeg får vel prøve, men føler det blir store problemer når den blir tatt vekk, og hun vil ikke skjønne noen ting :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær obs på at bikkja ikke skal stoppe uten kommando, så jeg ville kanskje lagt targeten en meter bak kjegla? Har ikke begynt med denne selv - for jeg skal lære han ruta først - så har ikke funnet ut metode enda. Men det slo meg hvertfall.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville droppet å trene på den ene kjeglen. Tren inn hele ruten først. Min erfaring er at om man begynner med kjeglen først så blir det utrolig vanskelig å få de til ikke å fokusere på den ene. Lære de å løpe ut til den ene senere er ikke så vanskelig. :) Musmatten bakerst i ruten, evnt litt utenfor. Og bruker du rutebånd helt fra starten tror jeg det vil bli lettere for henne å se sammenhengen mellom de 4 kjeglene.

Også ville jeg droppet å ta henne inn på plass hver gang. La henne heller søke frivillig ut til musmatten og legg på komando når hun vet hva hun skal, ellers kan hun lett bli avhenging av hjelp fra kroppspråket ditt :)

Hun ser ut som en super hund å trene med, ivrig men sanset :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær obs på at bikkja ikke skal stoppe uten kommando, så jeg ville kanskje lagt targeten en meter bak kjegla? Har ikke begynt med denne selv - for jeg skal lære han ruta først - så har ikke funnet ut metode enda. Men det slo meg hvertfall.

Ok, takk!

Jeg ville droppet å trene på den ene kjeglen. Tren inn hele ruten først. Min erfaring er at om man begynner med kjeglen først så blir det utrolig vanskelig å få de til ikke å fokusere på den ene. Lære de å løpe ut til den ene senere er ikke så vanskelig. :) Musmatten bakerst i ruten, evnt litt utenfor. Og bruker du rutebånd helt fra starten tror jeg det vil bli lettere for henne å se sammenhengen mellom de 4 kjeglene.

Også ville jeg droppet å ta henne inn på plass hver gang. La henne heller søke frivillig ut til musmatten og legg på komando når hun vet hva hun skal, ellers kan hun lett bli avhenging av hjelp fra kroppspråket ditt :)

Hun ser ut som en super hund å trene med, ivrig men sanset :D

Takk for gode tips! Da skal jeg heller trene ruta ja. Og se om jeg finner et sted hvor de har billige rutebånd :) Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...