Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan sove hele natten?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Nå er det gått to uker siden jeg hentet valpen min allerede, og jeg kjenner at de nattlige dobesøkene hans begynner å tære på. Ca klokken 03:00 hver eneste natt er vi ute for å tisse. Da ligger han våken i senga si og driver med et eller annet mens han venter på at jeg skal stå opp så vi kan gå ut. Hvis jeg ikke står opp våkner jeg til en liten dam i stua neste morgen. Jeg synes det er kjempefint at han er såppas "renslig" om natten, men jeg trenger noen tips til hvordan vi muligens kan få han til å sove hele natten.

Har sett i tidligere tråder at det anbefales å ta vekk vannskålen noen timer før han legger seg, men er dette virkelig noe man gjør med en liten valp? Han blir jo sikkert tørst, tenker jeg da?

Ellers har jeg sett råd om å gi siste måltid rett før sengetid. Her gir vi siste måltid i 19-20-tiden, hadde det vært en ide å endre på? Erfaringer?

Tips mottas med takk, hilsen overtrøtt bie *gjesp*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi skjønte at Kuro fint klarte å holde seg i over 8 timer, gikk det opp for oss at det nattlige dobesøket var blitt en vane, ikke noe han trengte. Så da gjorde vi som Malamuten foreslår, vi tok en god luftetur rett før vi la oss, og overså ham fullstendig når han begynte å romstere om natten. Etter en ukes tid, uten uhell, skjønte han at vi hadde sluttet å gå ut om natten.

Men så lenge problemet er at han faktisk ikke KAN holde seg så lenge, synes jeg det er litt dårlig gjort å ikke gi ham muligheten til å tisse ute. Eventuelt kan du "pushe" denne lufteturen gradvis lenger og lenger ut på natten, slik at du tar ham ut kvart over tre, halv fire, fire, osv. Helt til du nærmer deg vanlig stå-opp-tid, og så dropper det helt. Hvis dette kan funke da, i forhold til hvor lenge han kan holde seg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel ca var Kuro når han greide å holde seg så lenge, da? Melvin er ikke mer enn 10 uker, så det er nok litt i lengste laget for han å holde seg ennå tror jeg! Men leser jo om folk som aldri har trengt å stå opp med valpen sin om natten, så tenkte det var mulig ;) Men selvfølgelig, må han ut så må han ut, det er ingenting å gjøre med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg har enkelt og greit gjort natten mest mulig kjedelig. Veldig enkelt siden jeg er trøtt som .... når jeg står opp med valp på natten og det har gått fort å få valpen til å sove natten igjennom. Har også tatt vekk leker og andre ting dem kan leke med ops det ahr vært utrolig ryddig da men desverre så har det vart alt for kort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi aldri hatt problemet med at en valp må ut om natta, bortsett fra 1 natt i hele hundens liv omtrent, tror de tar et hint når de skjønner hvor grinete jeg blir av å bli vekka om natta, og jeg har heller ikke våkna opp til noen dam :)

Så om han kan kommandoen å gå å legge seg, så ville jeg brukt det, evt gjøre som en sa over her, bare pushe lufteturen lengre og lengre, og såklart gå en god og lang tur før man legger seg funker knall :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ignorerer...

De må ikke ut om natta, ikke særlig lenge i hvertfall. De få dammene som kommer er verdt å slippe å stå opp på natta i lange tider. Tørkepapir og litt edikkvann og alt er borte. De blir ikke noe senere renslige av at de ikke luftes om natta (ikke mine i hvertfall), men de lærer at natta er natta.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta tiden til hjelp. Det er ikke uvanlig at valper må ut om natta, så det får man bare tåle tenker jeg. Jeg var ute med Selma en gang om natten i lang tid.

Ja, selvfølgelig; må han ut så må han ut :) Tenkte at hvis det hadde vært noen måter å påvirke det på så er det jo verdt å prøve ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en hunderett i mine øyne at valper og hunder har tilgang til rent vann, så det rådet du beskrev der støtter ikke jeg i hvert fall.

Det er også verdt å merke seg at valper utvikler seg bittelitt ulikt, også utviklingen av både viljestyrt og ikke-viljestyrt muskulatur som er svært viktig for blærekontrollen. Dermed også forskjellig hvor lenge de faktisk klarer å holde seg.

Det virker som valpen deres har vært flink til å skjønne konseptet med husrenhet allerede, og det er jo kjempebra bare det for en valpis som du har hatt i bare to uker :)

Kos dere med valpetiden :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte stå opp og lufte i ca en måned, men innen den tid var klokkeslettet endret fra 3-tiden på natta til 6-tiden på morgenen. Derfra tok det ikke lange stunden før han sov til vi våknet. Gjorde ingenting annet enn å bare ta ham med rett utafor og stå rett opp og ned til han hadde gjort fra seg, så gikk vi rett inn og jeg la meg igjen. Så lenge du klarer å holde disse nattlige tisseturene dørgende kjedelige er det ingen grunn til å la være, altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.. har aldri giddet lufte valp om natten jeg, synes nattesøvn er vel verdt en dam eller to om morgenen. I tillegg har vi alltid hatt valpene i senga den første tiden, og da sover man godt og de behøver ikke tisse før på morgenen.. (men da må det tisses altså!)

Tror jeg kommer å fortsette med det opplegget, husrene blir de jo etterhvert uansett, bare man er flink til å lufte på dagtid.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel ca var Kuro når han greide å holde seg så lenge, da? Melvin er ikke mer enn 10 uker, så det er nok litt i lengste laget for han å holde seg ennå tror jeg! Men leser jo om folk som aldri har trengt å stå opp med valpen sin om natten, så tenkte det var mulig ;) Men selvfølgelig, må han ut så må han ut, det er ingenting å gjøre med det.

Han var vel sånn 12-13 uker, tror jeg, da vi skjønte at han ikke EGENTLIG måtte tisse, men bare benyttet anledningen.

Jeg merket at Kuro holdt seg i det lengste fordi han skjønte at han ikke skulle tisse inne, og derfor virkelig ikke hadde lyst til det. Så derfor tok vi ham ut så lenge vi ellers risikerte en dam. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...