Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hei.

Trenger hjelp her. Aldri opplevd før og livredd alt på dataen skal gå tapt.

Skrur på maskinen, den startet opp og hører den suser. Er en HP maskin og det lyser på wifi (av) og volum knappene. Skjermen er svart og ikke noe liv.

Help. What to do?

Skrevet

Mulig skjermkortet har gått i dass? Har selv hatt dette på min PC... TO ganger.. Måtte åpne kabinettet og fiksedet sånn.. Skifte skjermkort osv.. Gubben som fiksa den så vet ikke helt hva de bytta ut ellers. Men nå funker den ihvertfall.

Guest Kåre Lise
Skrevet

Ikke godt å si.. :D Det skal mye til for at alt går tapt, Da skal strengt tatt harddisken gå i fysisk tusen knas. Har du noe i CD-rom? Ev- USB-annen tilkobling så fjern det. Det kan av og til kødde til oppstart men svart skjerm? hmmm. Det kan jo være den sliter litt ja, gammel? Det som lyser av wi-fi og volumknapper er ikke normalt antar jeg?

Ser pippin svarer i mellom her, på bærbar er det ikke bare å bytte skjermkort som på en stasjonær eller.

Du får bare prøve starte den flere ganger, sørg for å koble til strøm med ledning.

Skrevet

Er en snart 4-5 år gammel laptop. Meny knappene pleier å lyse akkurat når den starter men så bli borte igjen. Så ikke normalt at de lyser som nå.

Godt å høre at det skal mye til for at innholdet blir borte. Mest redd for det.

Skrevet

Prøv å fjerne batteriet, og koble strømkabel til pc'en istedet. Hvis batteriet er defekt og pc'en automatisk prøver å bruke batteri som strømkilde, kan det være årsaken.

Hvis defekt batteri er årsaken, koster et nytt batteri fra HP mellom 600 og 1100 kr ca.

Guest Kåre Lise
Skrevet (endret)

Skjermen kan nok byttes men spørs jo hva som lønner seg og har noen hensikt på en så gammel maskin. Jeg har dog mine tvil til at det er selve skjermen som dør men heller skjermkortet som nevnt her og sannsynsligvis sitter det på hovedkortet. Med mindre du har en pro-maskin. Dvs du må bytte hovedkort = dyrt om du ikke finner noe brukt e.l.

Edit: Du kan alltids prøve å koble til en ekstern skjerm.

Endret av Kåre Lise
Skrevet

Skal prøve å koble meg til ekstern skjerm i morgen (må bare lete litt mer etter kablene)

Tror det er en pro maskin jeg har, men vet ikke

HP dv7 eller noe sånt, kostet ihvertfall 10.000kr for 4,5 år siden når jeg kjøpte den.

Må få fikset den eller kjøpt ny. Men hvor får jeg sjekket den?

Skrevet

Har du prøvd å lyse på skjermen med en lommelykt? Ser du noe da? Hadde en HP-laptop hvor bakgrunnslyset (backlight) røk, det er visst et vanlig problem på laptopper fra HP.

Skrevet

Har du prøvd å lyse på skjermen med en lommelykt? Ser du noe da? Hadde en HP-laptop hvor bakgrunnslyset (backlight) røk, det er visst et vanlig problem på laptopper fra HP.

Det skal jeg prøve

Skrevet

Har prøvd med ekstern skjerm og lommelykt. Ingenting skjer :gaah:

Regner med at den må leveres inn. Men hvor? Noen som har noen steder i Oslo/Romerike som er flinke?

Håper at all data er inn takt.

Møkk altså

Guest Kåre Lise
Skrevet

Du kan alltids høre med mobildata på Jessheim. Bowe, Elkøp osv osv. Jeg hadde nok ikke gidda levert den inn, det kommer fort til å koste deg tusen bare å få en diagnose og prisoverslag. En 4-5 år gammel bærbar har gjort jobben sin og du vet aldri når den ryker igjen men hør med de ev andre.

For å få ut data trenger du bare plukke ut harddisk og sette den inn i en chassi-adaper, så blir den en ekstern harddisk med USB-eller firewire. Koster noen hundre så har du penger å kjøpe ny PC for.

Noe sånt:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601180

Skrevet

Hadde ikke tenkt å fikse den men kjøpe ny. Får se om jeg klarer å få ut data selv. Tusen takk for hjelpen. Skal sjekke linken din etterpå, sitter på mobilen akkurat nå

Skrevet

Du kan alltids høre med mobildata på Jessheim. Bowe, Elkøp osv osv. Jeg hadde nok ikke gidda levert den inn, det kommer fort til å koste deg tusen bare å få en diagnose og prisoverslag. En 4-5 år gammel bærbar har gjort jobben sin og du vet aldri når den ryker igjen men hør med de ev andre.

For å få ut data trenger du bare plukke ut harddisk og sette den inn i en chassi-adaper, så blir den en ekstern harddisk med USB-eller firewire. Koster noen hundre så har du penger å kjøpe ny PC for.

Noe sånt:

http://www.komplett...aspx?sku=601180

Jeg er som sagt lite teknisk flink, så jeg vet ikke hvor harddisken sitter engang ...så det er nok litt riski å prøve på

Men jeg kan vel få noen andre til å gjøre det for meg

Har Windows Vista på den maskinen og ser at alle nye selges med Windows 7.

Skal det problemer for office pakka mi og andre programmer?

Skrevet
Regner med at den må leveres inn. Men hvor? Noen som har noen steder i Oslo/Romerike som er flinke? Håper at all data er inn takt.

Da min PC kræsja for noen år siden, kjøpte jeg ny på El-Kjøp Jessheim - og gutta der tok ut harddisken fra den gamle PC'n og brente over alle filene på DVD for meg :).

Har Windows Vista på den maskinen og ser at alle nye selges med Windows 7. Skal det problemer for office pakka mi og andre programmer?

Nei, det burde ikke være noe problem :).

Skrevet

On alt går til helvetes tar jeg gjerne å overflyttet gammel data fra harddisken (såfremt den ikke har sagt pang) og legger over på ny laptop/ekstern disk osv. Kan skifte alle deler også men er lettere lenket på riksen nå :-P

Skrevet

Da min PC kræsja for noen år siden, kjøpte jeg ny på El-Kjøp Jessheim - og gutta der tok ut harddisken fra den gamle PC'n og brente over alle filene på DVD for meg :).

Flott. Da håper jeg de kan hjelpe meg også. Har uansett tenkt å kjøpe en ny, så da kan jeg gjøre alt der.

Tusen takk for tilbudet AnetteH.

Prøver Elkjøp først.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
    • Jeg skjønner ikke at en oppdretter skal se det som noe negativt at dere har en trygg, voksen hund fra før. Ja, det er noen som har fordommer, men hvis hunden faktisk ikke har noe problemer med utagering eller aggresjon hverken mot folk eller andre hunder, eller ressursforsvar eller andre ting, så vil de fleste seriøse oppdrettere se det som positivt. "Dominant" er et ord som trigger veldig mange diskusjoner i hundemiljøer. En dominant hund lager ikke bråk, den kan "ta kontroll", men en dominant hund er som oftest en trygg hund som kan ha god innvirkning på de rundt seg. Hvis hunden din er den som kan finne på å gå mellom do hunder som bråker kan det godt være hun er dominant. Dominans i denne sammenhengen betyr ikke å undertrykke og bølle med, den typen adferd er det vanligvis utrygge hunder som har. Det er en stor misforståelse at dominant adferd hos hund er en dårlig ting og et tegn på "dårlig oppdragelse" eller at den prøver å ta over styringen i husholdningen. Det er ikke så mye å forklare, hvis du sier til oppdretter at dere har en stor voksen, trygg hund fra før så bør det bare være positivt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...