Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp - pcn vil ikke starte


MonicaT
 Share

Recommended Posts

Hei.

Trenger hjelp her. Aldri opplevd før og livredd alt på dataen skal gå tapt.

Skrur på maskinen, den startet opp og hører den suser. Er en HP maskin og det lyser på wifi (av) og volum knappene. Skjermen er svart og ikke noe liv.

Help. What to do?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig skjermkortet har gått i dass? Har selv hatt dette på min PC... TO ganger.. Måtte åpne kabinettet og fiksedet sånn.. Skifte skjermkort osv.. Gubben som fiksa den så vet ikke helt hva de bytta ut ellers. Men nå funker den ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ikke godt å si.. :D Det skal mye til for at alt går tapt, Da skal strengt tatt harddisken gå i fysisk tusen knas. Har du noe i CD-rom? Ev- USB-annen tilkobling så fjern det. Det kan av og til kødde til oppstart men svart skjerm? hmmm. Det kan jo være den sliter litt ja, gammel? Det som lyser av wi-fi og volumknapper er ikke normalt antar jeg?

Ser pippin svarer i mellom her, på bærbar er det ikke bare å bytte skjermkort som på en stasjonær eller.

Du får bare prøve starte den flere ganger, sørg for å koble til strøm med ledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å fjerne batteriet, og koble strømkabel til pc'en istedet. Hvis batteriet er defekt og pc'en automatisk prøver å bruke batteri som strømkilde, kan det være årsaken.

Hvis defekt batteri er årsaken, koster et nytt batteri fra HP mellom 600 og 1100 kr ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Skjermen kan nok byttes men spørs jo hva som lønner seg og har noen hensikt på en så gammel maskin. Jeg har dog mine tvil til at det er selve skjermen som dør men heller skjermkortet som nevnt her og sannsynsligvis sitter det på hovedkortet. Med mindre du har en pro-maskin. Dvs du må bytte hovedkort = dyrt om du ikke finner noe brukt e.l.

Edit: Du kan alltids prøve å koble til en ekstern skjerm.

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å koble meg til ekstern skjerm i morgen (må bare lete litt mer etter kablene)

Tror det er en pro maskin jeg har, men vet ikke

HP dv7 eller noe sånt, kostet ihvertfall 10.000kr for 4,5 år siden når jeg kjøpte den.

Må få fikset den eller kjøpt ny. Men hvor får jeg sjekket den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Du kan alltids høre med mobildata på Jessheim. Bowe, Elkøp osv osv. Jeg hadde nok ikke gidda levert den inn, det kommer fort til å koste deg tusen bare å få en diagnose og prisoverslag. En 4-5 år gammel bærbar har gjort jobben sin og du vet aldri når den ryker igjen men hør med de ev andre.

For å få ut data trenger du bare plukke ut harddisk og sette den inn i en chassi-adaper, så blir den en ekstern harddisk med USB-eller firewire. Koster noen hundre så har du penger å kjøpe ny PC for.

Noe sånt:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan alltids høre med mobildata på Jessheim. Bowe, Elkøp osv osv. Jeg hadde nok ikke gidda levert den inn, det kommer fort til å koste deg tusen bare å få en diagnose og prisoverslag. En 4-5 år gammel bærbar har gjort jobben sin og du vet aldri når den ryker igjen men hør med de ev andre.

For å få ut data trenger du bare plukke ut harddisk og sette den inn i en chassi-adaper, så blir den en ekstern harddisk med USB-eller firewire. Koster noen hundre så har du penger å kjøpe ny PC for.

Noe sånt:

http://www.komplett...aspx?sku=601180

Jeg er som sagt lite teknisk flink, så jeg vet ikke hvor harddisken sitter engang ...så det er nok litt riski å prøve på

Men jeg kan vel få noen andre til å gjøre det for meg

Har Windows Vista på den maskinen og ser at alle nye selges med Windows 7.

Skal det problemer for office pakka mi og andre programmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at den må leveres inn. Men hvor? Noen som har noen steder i Oslo/Romerike som er flinke? Håper at all data er inn takt.

Da min PC kræsja for noen år siden, kjøpte jeg ny på El-Kjøp Jessheim - og gutta der tok ut harddisken fra den gamle PC'n og brente over alle filene på DVD for meg :).

Har Windows Vista på den maskinen og ser at alle nye selges med Windows 7. Skal det problemer for office pakka mi og andre programmer?

Nei, det burde ikke være noe problem :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On alt går til helvetes tar jeg gjerne å overflyttet gammel data fra harddisken (såfremt den ikke har sagt pang) og legger over på ny laptop/ekstern disk osv. Kan skifte alle deler også men er lettere lenket på riksen nå :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min PC kræsja for noen år siden, kjøpte jeg ny på El-Kjøp Jessheim - og gutta der tok ut harddisken fra den gamle PC'n og brente over alle filene på DVD for meg :).

Flott. Da håper jeg de kan hjelpe meg også. Har uansett tenkt å kjøpe en ny, så da kan jeg gjøre alt der.

Tusen takk for tilbudet AnetteH.

Prøver Elkjøp først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...