Gå til innhold
Hundesonen.no

Utagering i passering, både glede og sinne :p


LinL
 Share

Recommended Posts

Ja, som overskriften sier har jeg noen problemer med Aro. Eller, å kalle det problemer er vel å ta litt i, men han har noen unoter.

Innimellom er han en "typisk" liten-hund. Han blåser seg innmarri opp og bjeffer, knurrer og snapper. Kommer det løse hunder bort til oss, som han reagerer på, flyr han faktisk på de dersom jeg ikke får avverga situasjonen, samma F om det er snakk om ei bikkje på 40 kg liksom. Det ser veldig ut for meg som at han er usikker, og derfor gjør seg så stor og skummel som mulig. Ellers i lek med andre hunder må han ha det veldig på egne premisser og er veldig "sjef" mot de hundene som tillater det.

Nå er det ikke sånn at han flyr i fistel av alle hundene vi passerer på tur, det er heller sjeldent nå. Det som foregår mest nå er at han piper han og har veldig lyst til å bort å hilse, trekker en del mot. Dette ønsker jeg jo også å få bort :)

Vi har hilst veldig lite på andre hunder på tur siden dette begynte, jeg ikke vil at han skal gire seg så veldig opp når vi møter andre. Jeg prøver å avlede med godbiter, og vi er mye på hundeklubben å trener kontakt osv med andre hunder rundt, likevel er jeg ikke eksisterende i slike situasjoner. Hvis godbit ikke fungerer overser jeg bare, sier ingenting, later som ingenting og drar han med meg videre :P Han har aldri blitt utsatt for utrivelige hunder, ingen har prøvd å "ta" han eller noe, dette kom bare helt plutselig i 8 mnders alderen, kom vel litt med puberteten tenker jeg, men hadde vært greit å få bukt med det.

Jeg har holdt på ei stund å prøvd å jobbe med dette nå, men jeg ser ingen forandring, så O store sonen orakel; Noen som har noen ideer til hvordan jeg kan spesifikt trene på dette? Er det noe annet superlurt jeg ikke har prøvd? Eller skal jeg bare fortsette å prøve å avlede med godbiter og prøve å få kontakt i passeringen. Kanskje ordne meg med supergode godbiter kun til passeringstrening (men er ikke alltid jeg husker på å ta med meg når vi bare går ut for å tisse f.eks) ..

Forresten har han noen lekekamerater, store som små som han går fint sammen med. Generelt går han godt med andre hunder når han er løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han høres litt ut som Odin i den alderen, bare at Odin tippet gradvis over på aggresjon etter at han ble angrepet. I utgangspunktet var han veldig giret på andre hunder og trakk og pep mot dem, og etter slosskampen så gikk det over i aggresjon. Løs var han relativt fin (for en som ikke kan veldig mye om hundespråk :/ ).

Aro er jo litt samme type hund, veldig reaktiv og "makk i kroppen". Jeg tror at masse ro- og kontakttrening kan hjelpe. Vi har gått masse kurs der vi har fokusert på å ha nok avstand til å kunne være rolige og fokuserte på treningen, og brukt kinderegg-metoden på tur. Det har tatt tid og tålmodighet, men nå går han ofte løs på trening.

Ting du kan gjøre er å bygge opp verdien på lek og godbiter. Mulig lek fungerer bedre enn godbiter, da får han også ut noe av frustrasjonen i belønningen!

Og når belønningen ikke fungerer veldig bra, prøv å øke avstanden. Ja, det kan hende du må ligge 10 meter unna alle andre i fellesdekken, eller stå helt i utkanten av området, men du må begynne på et nivå som hunden behersker. ;)

Du kan også ta en titt på BAT (Behavior Adjustment Training, Grisha Stewart har skrevet en bok som koster en hundrelapp på amazon.co.uk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han høres litt ut som Odin i den alderen, bare at Odin tippet gradvis over på aggresjon etter at han ble angrepet. I utgangspunktet var han veldig giret på andre hunder og trakk og pep mot dem, og etter slosskampen så gikk det over i aggresjon. Løs var han relativt fin (for en som ikke kan veldig mye om hundespråk :/ ).

Aro er jo litt samme type hund, veldig reaktiv og "makk i kroppen". Jeg tror at masse ro- og kontakttrening kan hjelpe. Vi har gått masse kurs der vi har fokusert på å ha nok avstand til å kunne være rolige og fokuserte på treningen, og brukt kinderegg-metoden på tur. Det har tatt tid og tålmodighet, men nå går han ofte løs på trening.

Ting du kan gjøre er å bygge opp verdien på lek og godbiter. Mulig lek fungerer bedre enn godbiter, da får han også ut noe av frustrasjonen i belønningen!

Og når belønningen ikke fungerer veldig bra, prøv å øke avstanden. Ja, det kan hende du må ligge 10 meter unna alle andre i fellesdekken, eller stå helt i utkanten av området, men du må begynne på et nivå som hunden behersker. ;)

Du kan også ta en titt på BAT (Behavior Adjustment Training, Grisha Stewart har skrevet en bok som koster en hundrelapp på amazon.co.uk).

Takk for svar :) i trening er det nesten ikke et problem. Fellesdekk o.l går fint (altså han går ikke bort til andre hunder). Han har ganske greit fokus på meg i treningssituasjoner, det jobber vi med hele tiden også. Det er liksom bare i passering at det er håpløst :icon_confused: Du har veldig rett i det du sier om Aro, han blir liksom stram og brysk og sikkert litt stresset kan det se ut som, så kanskje ro-trening hadde vært noe, når vi er på tur. Han er generelt supergira på tur, trekker som et uvær innimellom. Hvordan går jeg frem da tror du ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gir du ham mer avstand på tur. Gå over på andre siden av veien, bak et hushjørne, snu om du må. Prøv å holde nok avstand til at du og belønningen din er sterkere enn den andre hunden.

Det viktigste på tur er at DU er avslappet. Ikke stress, og pass på at du ikke selv strammer båndet når det kommer hunder. Start gjerne turen med en liten kontaktøkt, og gå i rolig tempo med slagt bånd (jeg sluttet å la Odin trekke i sele en periode da vi jobbet med dette). Han kan godt gå å vimse og "småtrekke" litt, men ikke la ham "bulldoze" fremover. Da kan du enten stoppe litt og jobbe med kontakt og enkle øvelser, eller bare vente til han slakker på båndet.

Anbefaler også å jobbe med kontakten hele veien på tur. Bruk kontaktkommando (jeg bruker "se her") og belønn kontakt. Dette er det som per i dag fungerer best, spesielt når jeg går med to hunder på nærmere 50 kg totalt, med passeringsproblemer, og treffer andre hunder. Men lær inn kontaktkommandoen godt først, før du bruker den i passering.

En annen ting du kan gjøre er også å sette dere ned et sted på avstand der det går mye hunder og bare ligge og slappe av og se på dem. La ham tusle rundt i slakt bånd, og belønn alt annet enn uønsket adferd (snusing, kontakt, sitt/ligg, osv).

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gir du ham mer avstand på tur. Gå over på andre siden av veien, bak et hushjørne, snu om du må. Prøv å holde nok avstand til at du og belønningen din er sterkere enn den andre hunden.

Det viktigste på tur er at DU er avslappet. Ikke stress, og pass på at du ikke selv strammer båndet når det kommer hunder. Start gjerne turen med en liten kontaktøkt, og gå i rolig tempo med slagt bånd (jeg sluttet å la Odin trekke i sele en periode da vi jobbet med dette). Han kan godt gå å vimse og "småtrekke" litt, men ikke la ham "bulldoze" fremover. Da kan du enten stoppe litt og jobbe med kontakt og enkle øvelser, eller bare vente til han slakker på båndet.

Anbefaler også å jobbe med kontakten hele veien på tur. Bruk kontaktkommando (jeg bruker "se her") og belønn kontakt. Dette er det som per i dag fungerer best, spesielt når jeg går med to hunder på nærmere 50 kg totalt, med passeringsproblemer, og treffer andre hunder. Men lær inn kontaktkommandoen godt først, før du bruker den i passering.

En annen ting du kan gjøre er også å sette dere ned et sted på avstand der det går mye hunder og bare ligge og slappe av og se på dem. La ham tusle rundt i slakt bånd, og belønn alt annet enn uønsket adferd (snusing, kontakt, sitt/ligg, osv).

Fornuftig du er ;) Høres veldig bra ut det altså. Da er det bare å begynne å jobbe da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...