Gå til innhold
Hundesonen.no

jomfrubråtveien,Ekeberg er det hundepark?


Strøssel
 Share

Recommended Posts

Det er et av Oslo Kommunes friområder for hund, ja. (Det er også Hundejordet i F.parken)

Men nei, det er ikke inngjerdet og det kan passere joggere, turgåere og andre som ikke er spes. interessert i å bli "overfalt" av hunder vill lek..

Men størrelse? Tja, stort nok for frittløpende beardiser i alle fall (oversiktlig og fint sånn sett). Og relativt greit å finne - men vis man ikke har vært der før - ta med et kart.. Grei parkering rett ved siden av (hundene kan slippes løe ut av bilen).

Også er det litt skrått der, så hunder som løper selv og leker må "jobbe" litt..

Det er et ganske fint område, og de få gangene jeg har vært der har det kun vært en og annen veldig greie hund(er) der.

I forhold til de andre jeg har vært på er det ganske stort, da.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søster bor like ved Ekeberg og går der omtrent hver dag nå som hun passer Kuma. Hun har bare møtt snille hunder og mennesker der. Virker som om de med hunder som ikke liker andre hunder skjønner at det ikke akkurat er stedet å dra. Gleder meg til å dra dit neste gang jeg er i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke :P Virker som det varier. Kommer sikkert litt an på når på dagen man drar også? Ser for meg at det er litt færre i arbeidstiden, og at det er mange i fem-seks tiden etter at folk har spist middag.

Jeg er (kanskje) tilbake i Norge fra og med neste helg, så skrik ut om du har lyst å joine meg på en tur dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare vært der på ettermiddag/kveld og møtt alt ifra 0 til 3 stykker der.. Men når jeg da er der så er det jo 4 til, så da er det jo "endel" hunder løse der, liksom...

Men - Jeg er der ikke på noen måte regelmessig, har bare vært der kanskje 8-10 ganger siden det ble et "friområde".

Jeg drar ikke de varmeste og flotteste sommerkveldene - hvor det er fullt av folk på nærmest hele Ekeberg heller, da.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, området er i prinsippet ikke noe større enn de andre friområdene i Oslo. MEN, det som offisielt brukes som friområde i praksis, er hele grøntområdet som er innrammet av skog + gangvei i enden av Jomfrubråtveien. Det som faktisk er grøntområde er den smale biten øverst mellom treradene, og omtrent ned dit det begynner å utvide seg. :P

Det er mye hunder der på dagtid i helgene, og ettermiddagstid på hverdag. Opptil 30-40 hunder på å en god finværsdag i "rushtiden". Det er godt med plass der (på det som i praksis brukes...) og det tror jeg er en av grunnene til at jeg sjelden har opplevd bråk der. Men selvfølgelig så er det noen som synes at det er viktig å sosialisere sine usikre unghunder der også, så litt greit å følge med.

34-bussen går til Ekeberg Camping, der går man på tvers av gressområdet der og gjennom skogen så kommer man med på friområdet, ellers kan man ta trikken til Sjøkrigsskolen eller Jomfrubråtvegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært mye på hundejordet med Aiko da hun var liten, og et par ganger med Imouto også. Det varierer hvor mange bikkjer som er der. Noenganger er det veldig mange, men ofte er det ingen der. Noen hundeklubber har også faste treff der oppe. Stort sett er det skikkelig hyggelige folk til stede, og hundene er også ganske greie, men innimellom kommer det uromomenter som folk som kaster pinner og baller (ikke så smart med 10-12 fremmede hunder som sammen hiver seg over det som blir kasta), eller hunder "som må få ordne opp sjøl" eller oppdra alle andre, eller ri på alt som er.

Jeg hadde syntes det hadde vært bedre å være der om folk ikke sto i klynge og glodde på bikkjene, men faktisk kunne spasere rundt langsmed skogen, sånn at hundemøtene blei litt dynamiske. Og jeg synes Ekeberg er MYE bedre enn hundeparken i Drammen, som er inngjerda, og hvor hundene gjerne står rett innafor gjerdet og kommer på snute til snute og veldig konfronterende idet du kommer inn på området. På Ekeberg kan du komme tuslende fra utkanten og la hunden nærme seg i eget tempo. Legger ved noen bilder fra diverse Ekeberg-turer, så du får et inntrykk av hvordan det ser ut der. :)

CIMG2040.jpg

361.jpg

CIMG2032.jpg

DSC_3865.jpg

DSC_3959.jpg

DSC_3938.jpg

312.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...