Gå til innhold
Hundesonen.no

Bayvantic vs Exspot


Guest Kåre Lise
 Share

Recommended Posts

Guest Kåre Lise

Ja så ble jeg "lurt" til å prøve Bayvantic mot flåtthelvete. :no: Det skal være som Exspot men med flere virkestoffer, noe jeg forsåvidt har sjekket ( at det er samme virkestoff ), greit nok.

MEN jeg ser ut til å plukke mer flått her plutselig og det liker jeg ikke.

Andre som har prøvd eller erfart begge og merket noe forskjell? Veterinæren insisterte men jeg sitter vel igjen med følelsen av at det kun er med referanse til dokumentasjonen på papiret ( virkestoffet ).

Her blir det hvertfall Exspot igjen.. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Neitakk, ingen av delene. Styrer unna slik "gift" her nå, ExSpot har jeg brukt tidligere med varierende resultat, og naturlig flåttmiddel virker tross alt like bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neitakk, ingen av delene. Styrer unna slik "gift" her nå, ExSpot har jeg brukt tidligere med varierende resultat, og naturlig flåttmiddel virker tross alt like bra.

Min erfaring er at naturlige flåttmidler desverre langt ifra er like bra. Her må det brukes flåttmidler fra veterinær, og da Scalibor for å redusere flåttbitt. Min vurdering er soleklar og jeg velger heller forebyggende med kjemikalier (Scalibor) som hunden min tåler veldig bra enn høy sannsynlighet for å få smitte av flåtten. (mye flått der vi ferdes).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Brukt rav halsbånd på 3 hunder som bor i flått mekka på Nøtterøy i 2 år. Plukket 2 flått totalt... :-)

Hmm ja var deg og de ravsteinene ja, hehe husker ikke alt. Bruker de det hele tiden da som med ett flåtthalsbånd? og har du får du tak i steiner og lager selv osv da?

Min erfaring er at naturlige flåttmidler desverre langt ifra er like bra. Her må det brukes flåttmidler fra veterinær, og da Scalibor for å redusere flåttbitt. Min vurdering er soleklar og jeg velger heller forebyggende med kjemikalier (Scalibor) som hunden min tåler veldig bra enn høy sannsynlighet for å få smitte av flåtten. (mye flått der vi ferdes).

Jo det har vært min oppfatning og jeg har brukt exspot men prøvde nå altså bayvantic som i teorien skal være det samme men uten samme resultat.. :icon_confused: Scalibor har vi og brukt en sesong kan hende det blir det igjen pga prisen. :no:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det har vært min oppfatning og jeg har brukt exspot men prøvde nå altså bayvantic som i teorien skal være det samme men uten samme resultat.. :icon_confused: Scalibor har vi og brukt en sesong kan hende det blir det igjen pga prisen. :no:

I Sverige selger de disse midlene reseptfritt på apotek til en billigere penge. Kjenner du noen som harryhandler, så kan de kanskje kjøpe med?

På mitt bikkjedyr så fungerer Scalibor bedre enn f eks Frontline og Expot fordi jeg ser at virkningen med Scalibor er jevn, mens dråpene har dårligere effekt i tiden før ny påføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Exspot inneholder større mengde permetrin, sikkert derfor den funker bedre enkelt og greit:-)

Ja ser man det, ante jeg det ikke så nå føler jeg meg enda mindre smart så vet jeg hvertfall hva jeg skal si neste gang de prakker på meg sånt. Jeg trenger ikke noe som visstnok fungerer mot alt mulig anna enn flått også. jeg skal ha flåttmiddel som funker mot flått :sint_01:

I Sverige selger de disse midlene reseptfritt på apotek til en billigere penge. Kjenner du noen som harryhandler, så kan de kanskje kjøpe med?

På mitt bikkjedyr så fungerer Scalibor bedre enn f eks Frontline og Expot fordi jeg ser at virkningen med Scalibor er jevn, mens dråpene har dårligere effekt i tiden før ny påføring.

Jo vi har forsåvidt vært periodiske harryhandlere, bare ikke blitt no tur på lenge nå .. :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare erfaring med frontline og exspot. Holder meg til exspoten heretter!

Frontline er jo et helt annet middel, og eneste jeg kan bruke på kattene om det skulle være nødvendig (de får så få flått at jeg bruker normalt sett ikke noe på de). Bedre enn ikke noe, men exspot er soleklart best i min erfaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare erfaring med frontline og exspot. Holder meg til exspoten heretter!

Det er min erfaring også... ikke at jeg har sånn voldsom erfaring med disse midlene - det er lite flått her i området så jeg behandler ikke om jeg ikke skal til steder jeg vet det er mye flått, men da vi var på Europaferie for 3 år siden, så behandlet jeg med Frontline, og jeg fant flere flått på hundene - ok - det var døde, men de hadde rukket å vokse seg digre innen de dævva iallefall... Nei, her er det Expot som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt frontline, exspot,bayventic og scalibor og bayventic funker best for oss ;) eller funker best for Nico da :P har ikke plokka en flått av han i år og i fjor sommer var det 2-3 stk men det var fordi jeg ikke hadde på nytt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Nei dette var ille, plukker flått som bare det her, ikke tilfeldig dette her. Hold dere unna Bayvantic det funker hvertfall ikke her.

De argumenterer for at det er det samme som exspot med samme virkestoff..vissvass. Så nå har jeg etter ei uke ei bikkje full av flått. fantastisk.. :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dette var ille, plukker flått som bare det her, ikke tilfeldig dette her. Hold dere unna Bayvantic det funker hvertfall ikke her.

De argumenterer for at det er det samme som exspot med samme virkestoff..vissvass. Så nå har jeg etter ei uke ei bikkje full av flått. fantastisk.. :sint_01:

liker ikke!

skal styre unna Byvantic da jeg drar flere ganger i året til flåttparadis (er ikke sååå ille her jeg bor, men de er her også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med exspot og lek med andre hunder? Skjønner jo at man ikke trenger å la andre hunder slikke og tygge der middelet er den første dagen, men etter det?

(:lol: husker da jeg nettopp hadde fått Casper, og leste på en dalmatinerblogg at de hadde nettopp tatt på expot. Jeg lurte på om det var et middel for å fjerne prikker.)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter et par dager forsvinner fra den flekken det er påført. De første dagene er pelsen fettete og stiv der og da er det sikkert greit å unngå at andre hunder slikker det. Har aldri tenkt over at det er noe man må passe på.

Jeg plukker ingen flått så lenge expoten har virkning. Har brukt det i alle år og er veldig fornøyd, men skal bestille ravhalsbånd fordi export er veldig dyrt. Det er verdt er forsøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Guest Kåre Lise

kjøpte det på nett fra sverige jeg :Phttp://flatthalsband.com/

Takk, det frister veldig å prøve, blir dyrt med exspot i lengden.. Da står det mellom single polished / unpolished her men ser det blir dyrt nok så da ble det unpolished ja.. :D Men de knytes på? Sitter de på 24/7 da?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det frister veldig å prøve, blir dyrt med exspot i lengden.. Da står det mellom single polished / unpolished her men ser det blir dyrt nok så da ble det unpolished ja.. :D Men de knytes på? Sitter de på 24/7 da?

jeg har de på 24/7, evnt drar på når vi går ut osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det lønner seg ihvertfall å få resept på exspot. 350,- for en 6pack + ev. nye reseptavgifta på apotek her. Det er nesten halve prisen av hva veterinærene tar, ( nærmere hundrelappen stk ), og jeg har fått høre at de egentlig ikke har lov å legge på prisene på legemidler! :o

Utifra hva jeg kan se koster en 6pack 378,- SEK i sverige, ikke mye å hente på det eller.

Men jeg skal nok spare opp til RAV halsbånd her fra neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man kjøpe ExSpot reseptfritt på apoteket? :o Jeg har fått det på resept, jeg, så jeg trodde det var reseptbelagt...?

Ble litt i tvil om det var reseptbelagt eller ikke av Snuskens siste innlegg her.

Hvis man får det reseptfritt i Sverige, skal jeg sannelig kjøpe det der neste gang vi er i Sverige. Da slipper jeg jo veterinærens reseptavgift (gebyret de tar for å skrive ut det vesle papiret...) på 100 kroner.

Jeg har brukt ExSpot både i fjor sommer og i år, og har enda ikke funnet noen flått på hunden iallefall. Om det er middelet eller flaks som gjør det, vites ei :P Men jeg bor rett utenfor Oslo, og det burde vært normalt med flått her i distriktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Kan man kjøpe ExSpot reseptfritt på apoteket? :o Jeg har fått det på resept, jeg, så jeg trodde det var reseptbelagt...?

Ble litt i tvil om det var reseptbelagt eller ikke av Snuskens siste innlegg her.

Hvis man får det reseptfritt i Sverige, skal jeg sannelig kjøpe det der neste gang vi er i Sverige. Da slipper jeg jo veterinærens reseptavgift (gebyret de tar for å skrive ut det vesle papiret...) på 100 kroner.

Eh det jeg skriver er exspot på resept i Norge ( reseptfritt i sverige ja ). Jeg har ikke tatt forbehold om ev. veterinærens reseptavgift, men ev. apotekenes nyinnførte reseptavgift. Sånn jeg ser det er det ikke stort å hente på å kjøpe i sverige. At veterinæren tar 100,- for resept har ikke jeg opplevd om man allerede er til konsultasjon.

http://www.legemidde.../kap_4/vet.html

Fri prissetting på legemidler til dyr - så det er fullt lovlig. Men du..350,- betalte du det? Hvor? Jeg betalte (ifjor) nærmere 5-600 syns jeg å huske. På apotek.

Ja i følge vennen min som handlet så ja. Om du betaler 500-600 så vil jo det si at veterinærene videreselger uten fortjeneste og i verste fall med tap, på Jarlsberg har jeg tidligere fått 6pack for 500,- 100 pr stk.

I følge linken her har de ikke lov å selge legemidler til dyr:

http://www.legemiddelverket.no/templates/InterPage____83390.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...