Gå til innhold
Hundesonen.no

Godbit valp!


Recommended Posts

Er det noen som vet hvor mye godbiter en valp kan få? Fordi det er jo genialt i trening, godbit søk, o.l. Men hva er for mye? og er det noen som har fine godbit- tips som er "lette"??

Selvfølgelig er lek og viktig, men snop er raskere å gi ;-) Men det går jo ann å bruke noe av foret. Men jeg tar gjerne i mot tips. Har en valp på 8 uker og 3 dager..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Gir du rent kjøtt uten kunstige tilsetninger, salt eller krydder kan du gi så mye du bare vil, det er kun sunt for hunden din. Men selvsagt må du justere matmengden noe etter hvor mye du gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg varierer litt. Men jeg liker best å gi ting vi har hjemme, altså at jeg ikke må på dyrebutikken for å få tak i.

Hjemme (hvor det ikke er så mye forstyrrelser) bruker jeg ofte tørrforkuler (valpekulene er små). På trening og der det er mye forstyrrelser er det greit med noe som frister mer enn kontakt med de rundt. Leverpostei, smårettskinke eller hvitost er favoritten.

Enten tar jeg noen tørrforkuler i en pose, legger leverposteien oppi og blander ved å kna posen. Da kan man gjerne legge det litt på en tallerken og la det tørke litt, i sola eller i stekeovnen på svak varme (tørkes, ikke stekes) Eller jeg tar med en porsjonsboks og tar bittelitt leverpostei på fingeren eller lar henne slikke rett av boksen.

Smårettskinken er bokser med strimler av skinke, som jeg river i enda mindre biter (eller skjærer opp skinkepålegg i småbiter). Jeg gir godbit hele tiden til hun er sikker på hva hun skal gjøre, da gir jeg ikke så ofte lenger. Likevel holder det med to skinkeskiver til en totimers økt på ringtreningen... Så det blir ikke store mengdene, og jeg reduserer derfor ikke på maten hennes.

Ost skjærer jeg i bittesmå biter, terninger på maks en halv cm hver vei. En halv cm skive fra enden av osten gir mange godbiter, slik at det heller ikke her blir snakk om mengder.

Finn ut hva hun synes er aller best og lag bittesmå biter. Steik, fiskepudding, kylling, svinekjøtt, pølse, tørket leverpostei er eksempler på godbiter hundefolk jeg kjenner bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Takk! :) Så betyr det at hundegodt kjøpt i dyrebutikk ikke er så bra? Vet så lite om det her..

Det aller meste av ferdig hundegodis inneholder mye kunstige stoffer, er kun Provit frysetørkede godbiter jeg vet om som er 100% naturlig kjøtt som selges ferdig. :) Det kan du enkelt lage selv også for en mye billigere penge ved å kjøpe kjøtt og tørke selv i fryser, kjøleskap eller ovn.

Finn ut hva hun synes er aller best (uten krydder) og lag bittesmå biter.

Skinke, steik, fiskepudding, kylling, kyllingpølse, tørket leverpostei er eksempler

Litt selvmotsigende? :P Er nok mange som gir dette, ja, men er absolutt ikke å anbefale til noen som gir godbiter til hunden sin på daglig basis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min hund har variasjon vært cluet siden han var liten, så han har fått litt av hvert, både "sunt" og "usunt" av godbiter, men aldri mye av hvert, siden det viktigste for han er at det kommer noe nytt iblant, ikke hva det er for noe, liksom. Så bare tenk over mengden og se an hunden din. Husk at du antageligvis kan trene med mye mindre godbiter enn det du tror, også :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tilbakemeldinger.. :) Og da skal jeg bli mer bevist på hva jeg putter i hunden. Og tørrforkuler fungerer veldig bra inni mellom.. Så det er jo fint.. men jeg vil gjerne ha en del alternativer å velge i mellom for å unngå at Dexter blir lei.. Er for å variere, og overraske hunden. Jeg må finne gode leke forsterkere også. Det virker som han blir skuffet når jeg drar fram leke og prøver å oppfordre til dra kamp.

Derfor litt viktig føler jeg å gi han sunne alternativer. så takker for tips, råd og erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mest grillpølse, men også hvitost, Frolic, pannekaker, leverpostei og div. pålegg jeg finner i kjøleskapet. Godbiter fra dyrebutikken bruker jeg sjelden, mest fordi det er dyrt. Godbitene er så små som jeg kommer unna med.

Må innrømme at jeg tenker ikke så mye over om det er mye salt/krydder i dem. Det blir ikke store mengder, og han får jo sunn og næringsrik mat ellers. Det viktigste er at de er gode nok til at han er villig til å jobbe for dem. Er vi på kurs hender det at jeg kutter litt ned på kveldsmaten hvis det har blitt veldig mye godbiter, men det er sjelden.

Når det gjelder mengder til valp ville jeg sett det an, om det går utover matlysta til de vanlige måltidene eller han blir tjukk. Godbitene trenger ikke være store heller, det viktigste er at han får noe :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min hund har variasjon vært cluet siden han var liten, så han har fått litt av hvert, både "sunt" og "usunt" av godbiter, men aldri mye av hvert, siden det viktigste for han er at det kommer noe nytt iblant, ikke hva det er for noe, liksom. Så bare tenk over mengden og se an hunden din. Husk at du antageligvis kan trene med mye mindre godbiter enn det du tror, også :)

Jeg har delt godbiter i to noen ganger.. fordi han jobber like bra for lite. Noenganger tar det litt for mye tid om han må bruke mye tid på å tygge. I tillegg da så får han ikke like mye som han kunne fått om jeg ga vanlig bit.. ;-) Så ja det er lurt.. og jeg jobber med å finne ulike belønninger! bytte på litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mest grillpølse, men også hvitost, Frolic, pannekaker, leverpostei og div. pålegg jeg finner i kjøleskapet. Godbiter fra dyrebutikken bruker jeg sjelden, mest fordi det er dyrt. Godbitene er så små som jeg kommer unna med.

Må innrømme at jeg tenker ikke så mye over om det er mye salt/krydder i dem. Det blir ikke store mengder, og han får jo sunn og næringsrik mat ellers. Det viktigste er at de er gode nok til at han er villig til å jobbe for dem. Er vi på kurs hender det at jeg kutter litt ned på kveldsmaten hvis det har blitt veldig mye godbiter, men det er sjelden.

Når det gjelder mengder til valp ville jeg sett det an, om det går utover matlysta til de vanlige måltidene eller han blir tjukk. Godbitene trenger ikke være store heller, det viktigste er at han får noe :)

Jeg får så mange bra tips :-) det er supert.. Ja tenkte å kjøpe inn pølser. Må på butikken i morgen jeg, og ja det blir altfor dyrt med disse posene fra dyrebutikken. Uansett hvor tilsynelatende godt det kan se ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Jeg må finne gode leke forsterkere også. Det virker som han blir skuffet når jeg drar fram leke og prøver å oppfordre til dra kamp.

*klipp*

Bare ta det rolig med å "finne" gode lekeforsterkere. Valpen er så liten ennå (drøyt 8 uker, var det ikke?) at den sannsynligvis trenger å lære lek, og ikke minst lære at lek på menneskers premisser er gøy. Ta heller noen koselige, små økter med rolig lek av ulike typer i blant. Mange valper syns det er ekkelt med mennesker som leker "heftig", så det lønner seg å ta det forsiktig i starten. Dra f.eks. et kopphåndkle e.l. over gulvet i små rykk og napp, og la valpen vinne det hvis den angriper byttet. Trill en ball litt bortover bakken, og se om valpen vil løpe etter. Ordentlig lek tar det nok en mnd eller to å gjøre bra nok til å ha som forsterker, det viktigste nå er at valpen bygger selvtillit i leken og skjønner at det er gøy!

Forresten, gratulerer med søt valp, og en spennende tid framover :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ta det rolig med å "finne" gode lekeforsterkere. Valpen er så liten ennå (drøyt 8 uker, var det ikke?) at den sannsynligvis trenger å lære lek, og ikke minst lære at lek på menneskers premisser er gøy. Ta heller noen koselige, små økter med rolig lek av ulike typer i blant. Mange valper syns det er ekkelt med mennesker som leker "heftig", så det lønner seg å ta det forsiktig i starten. Dra f.eks. et kopphåndkle e.l. over gulvet i små rykk og napp, og la valpen vinne det hvis den angriper byttet. Trill en ball litt bortover bakken, og se om valpen vil løpe etter. Ordentlig lek tar det nok en mnd eller to å gjøre bra nok til å ha som forsterker, det viktigste nå er at valpen bygger selvtillit i leken og skjønner at det er gøy!

Forresten, gratulerer med søt valp, og en spennende tid framover :)

Takk Takk :)

og takk for råd i forhold til lek, fordi det trengte jeg svar på. Jeg har lest flere steder at det er viktig å lære en valp å leke, men ikke hvordan og hvor tidlig osv. Så det setter jeg veldig pris på at du fortalte. Da slipper jeg også å stresse mer med det. Han er interessert i leker. Men er jo ikke helt der enda at han er interessert i å leke leke. Men å bite, og løpe i munn med er gøy. Veldig flink i forhold til apporterende egenskaper (tror jeg)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat vært gjennom en god del godbit tester for å se hvilke som er ok, og hvilke som får henne til å gjøre hva som helst. Merkelig nok er Frolic de aller beste! :)

Ellers har vi testet med skinkeost på tube, ganske enkelt og lite grapsete å gi, pølser, vaffel, skåret skinke, kokt kjøtt, tørket lever, Cheesy Bites (fås i daligvarebutikk, disse er vært en del jobbing for å få tak i), ost i bittesmå terninger, og leverbiter. Hun er ikke så veldig glad i mat fra kjøleskapet, vinnerne hos oss er Frolic, Cheesy Bites og leverbiter.

Har vært påpasselig med å dele alt opp i små biter slik at tygging er unødvendig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker det jeg har for hånden. Tørrforet, frolic, tørre leverbiter er det som blir brukt hjemme. På trening bruker jeg pølse, skinke, kylling, ja, det som er i kjøleskapet. Også har jeg alltid en pose med handlers sine treningsbiter i bilen, populære og veldig greit om man skal impulstrene, eller om kjøleskapet blir tomt. Tenker ikke så mye på sunnhet på godbiter, han får ikke så mye at det utgjør noe. Er forsiktig med krydret kjøttdeig feks.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...