Gå til innhold
Hundesonen.no

Inkontinens hos valp?


Ine
 Share

Recommended Posts

Jeg har en Border Collie på 4 mnd. Hun går på do ute som hun skal, men av og til når hun sover, så merker jeg at hun tisser litt på seg. En gang merket jeg det når hun lå å sov i fanget mitt, en annen gang når jeg skulle løfte henne etter at hun hadde sovet. I tillegg så luktet det ufattelig mye urin av sengen hennes idag, så jeg måtte vaske den. (Vi har kun hatt henne i litt oer en uke, slik at disse få gangene har skjedd på mindre enn 10 dager.)

Er dette vanlig? Er dette noe de kan vokse av seg, eller burde jeg gå til dyrlegen å fått det sjekka så fort som mulig?

Takk for alle råd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av erfaring av tidligere hund, så hadde jeg sjekket det opp, tror jeg. Hun jeg hadde tisset på seg nesten med engang hun fikk væske i seg. Tok henne med til veterinæren da hun var rundt 8 måneder gammel tok vi røntgen, og da viste det seg at blæra hennes satt lengre oppi bekkenet og presset, pluss at lukkemuskelen hennes var defekt.

Men det er kanskje et fåtall som er sånn, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, da bestiller vi time og sjekker det imorgen. Men greit å få litt andre tanker og meninger om dette. :)

Hun tisser som vanlig ute forresten, dvs. jeg går ut med henne en gang i timen minimum, og da tisser hun hver gang. Grunnen til at det er litt hyppig, er nok pga. varmen vi har hatt nå, og alt det ekstra vannet hun har drukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært hos dyrlegen idag, fikk ikke time igår dessverre. I går kveld merket vi at hun måtte tisse myyye oftere enn vanlig, og av og til satte hun seg ned på stuegulvet og tisset hvis vi ikke var kjappe nok.

Så, ikke overraskende viste det seg å være urinveisinfeksjon. Det var ikke særlig mye bakterier, men nok til at hun fikk en antibiotika kur.

Tissingen som skjer i søvne er derimot ukontrollert, og kan eller kan ikke ha noe med selve urinveisinfeksjonen å gjøre. Men vi være ekstra obs, og se om det ikke går bort etter antibiotikaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var det veterinærassistenten også foreslo, at det kunne være det samme som når barn tisser om natten. I tillegg til urinveisinfeksjonen da. :)

Vi noterer ihvertfall ned hver gang hun tisser på seg når hun sover for å sjekke hyppigheten av det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Av erfaring av tidligere hund, så hadde jeg sjekket det opp, tror jeg. Hun jeg hadde tisset på seg nesten med engang hun fikk væske i seg. Tok henne med til veterinæren da hun var rundt 8 måneder gammel tok vi røntgen, og da viste det seg at blæra hennes satt lengre oppi bekkenet og presset, pluss at lukkemuskelen hennes var defekt.

Men det er kanskje et fåtall som er sånn, tenker jeg.

Hei!

Jeg har nettopp fått samme diagnose på min valp ( snart 8 mndr.). Skal operere neste uke. Hva gjorde du ? Hvordan ble det videre? Opplevde du at din valp hadde smerter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har nettopp fått samme diagnose på min valp ( snart 8 mndr.). Skal operere neste uke. Hva gjorde du ? Hvordan ble det videre? Opplevde du at din valp hadde smerter?

Veterinæren anbefalte ikke operasjon på en så ung hund som enda var i vekst (stor rase). Og det var ikke store sjanser for at hun ville blitt helt bra heller. Så det beste var å avlive henne. Jeg tror ikke hun hadde noen smerter - viste i alle fall ikke tegn til det. Eneste var at hun tisset på seg med engang hun fikk i seg væske, all væske hun fikk i seg gikk jo bare gjennom som om man fyller på en trakt (i alle fall ikke langt unna).

Håper det ordner seg for valpen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...