Gå til innhold
Hundesonen.no

God minipc?


Ane
 Share

Recommended Posts

Plutselig en dag denne uken slutta dataen min å gå på. Kjekt! Derfor er jeg nå på utkikk etter en ny en, og tenker jeg skal kjøpe meg en minipc denne gangen.

Jeg har ikke noen kunnskaper/erfaringer med minipcer, så jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter. Er det så at alle har lite innebygga plass? Jeg skulle jo ønske jeg kunne hatt bildene mine på den, men det er vel gjerne bare å utelukke? Jeg er ikke interessert i å betale flere tusen mer for større plass, om det er mulig.

Jeg vil helst betale så lite som mulig for en god PC!

Jeg kommer til å bruke den til Internett surfing, lett redigering av bilder og spotify for det meste.

Noen anbefalinger? Happy.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben har nettopp kjøpt seg Asus Eee 1225B som "backupmaskin" på jobb (ikke som i å ha lagret backup men som reservemaskin), og er veldig fornøyd med den. Pass på å få den med 4GB Minne.

Det går fint an å bytte ut standard disk til en større, og disk er BILLIG nå. Men uansett er det jo enkelt å kjøpe en ekstern disk til bilder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben har nettopp kjøpt seg Asus Eee 1225B som "backupmaskin" på jobb (ikke som i å ha lagret backup men som reservemaskin), og er veldig fornøyd med den. Pass på å få den med 4GB Minne.

Det går fint an å bytte ut standard disk til en større, og disk er BILLIG nå. Men uansett er det jo enkelt å kjøpe en ekstern disk til bilder også.

word. min funka jo fjell helt til min kjære bror knuste den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ha alle bildene dine liggende kun på pc-en, kjøp 2 harddisker (med god plass) og bruk den ene til backup og den andre til bruk, så kan du heller ha det mest nødvendige på selve pc-en (men selvfølgelig også på harddiskene). Jeg hadde ikke backup før, dritskummelt når Pc-en fikk virus, så kjøpte en harddisk til backup, så streika harddisken, da var jeg mildt sagt screwed.. Fikk heldigvis noen til å fikse det, men jeg gjør aldri det med bildene mine igjen :P Et ekstra tips er at du burde ikke kjøpe disse "bærbare" harddiskene, eller altså de som er små og lett portable. Kjøp en type du plugge i kontakt, så du ikke blir frista til å behandle den røft. Hvis du er flink til å lete, finner du dette til en ikke altfor dyr penge, og det betaler seg når datan får virus og bildene fortsatt er trygge ;)

Over til pc-en: Kan ikke anbefale noen direkte PC, men etter ditt bruk ville jeg sett spesielt på RAM og prosessor, i tillegg til at skjermen burde være god med tanke på bilderedigering og visning. Tok en rask titt på elkjøp, fant denne, som virka fin (litt usikker på prisen, vet jo ikke nøyaktig pris du vil holde deg til), eneste som irriterte meg litt var at den ikke hadde bluetooth, men det kommer jo veldig an på om du bruker det eller ei.

Lykke til med PC-shopping! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini pc'er funker i massevis til det bruket du skisserer. Ikke er det såå lite plass heller. Jeg er fornøyd med min asus(et eller annet). Og om du har masse bilder ville jeg enkelt og greit kjløpt en minipc pluss en eller flere eksterndisker og kobla på. De koster jo ingenting lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelp! Jeg har en ekstern disk som jeg også bruker, men jeg liker å ha de nyeste bildene mine på dataen jeg bruker uansett.

Er det noen som har erfaring med Acer Aspire one? Jeg kan få kjøpt en brukt en(halv år), for 500 kroner. Ferdig formatert. Mulig det er en ok løsning? Har en stasjonær og samboers bærbar som jeg kan bruke når jeg er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i ordet miniPC?

(siden mini PC egentlig er en formfaktor på små stasjonære pcer)

Du nevner bilderedigering , å da er det ikke så veldig praktisk med en så lav skjermoppløsning som du får på de små billig PCene, som Aspire One. (10,1" 1024 x 600)

Ikke noe mindre en 12" ville jeg kjøpt om det er hverdagsPCn som skal brukes til alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i ordet miniPC?

(siden mini PC egentlig er en formfaktor på små stasjonære pcer)

Du nevner bilderedigering , å da er det ikke så veldig praktisk med en så lav skjermoppløsning som du får på de små billig PCene, som Aspire One. (10,1" 1024 x 600)

Ikke noe mindre en 12" ville jeg kjøpt om det er hverdagsPCn som skal brukes til alt...

Jeg vet ikke hva størrelses "grensen" er på mini pcene, men mindre enn 15 hvert fall.

En som er lett å ta med rundt. Jeg skrev lett redigering. Dvs. bare endre lys, kontrast ol. Den Aspire One nevnte jeg bare fordi jeg har fått tilbud om å få kjøpe en til 500kr.

Er ute etter anbefalinger på gode små(under 15") pcer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en ordentlig mini-pc fra HP til sønnen min til jul, med metallicblå farge. Skikkelig kul og lekker å se til! :D Tåler hard bruk.

Dessverre ser det ut til at disse ikke selges lenger, for nettbutikken jeg kjøpte den i, har til min store overraskelse ikke lenger noen HP-pc'er som er 10,1 tommer. Vet ikke hvorfor.

De har derimot HP pc'er mellom 11 og 14 tommer, og det regnes vel også som mini?

https://www.amentio.no/amentio/default.asp?KatID=002111686234

Jeg kjøper alltid HP pc'er, og har hatt mange siden 1998, gidder ikke bruke penger på noe annet! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...