Gå til innhold
Hundesonen.no

Fargeendinger på en rase - yay or nay?


xxx12345
 Share

Recommended Posts

Den b&t-mallen var jo ikke så reint lite lekker, da... :drool:

Det var ikke bare meg som syntes det nei? :lol:

Og de bildene av mallene Malamuten la ut - det var veldig rart å se. Der likner den jo faktisk enda mer på de andre belgerne. Er det stor forskjell på bruks og show-malle utseendemessig? Er det sånn at bruksmalle ofte har kortere pels osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I min rase har innskrenking av farger vært mer negativt enn positivt i mine øyne. Innskrenkingen startet ganske tidlig i rasens historie. De tidligste standardene sa at alle farger var tillatt; etterh

På raser hvor fargen har betydning for bruksområdet synes jeg det er et ganske viktig særtrekk å beholde "riktig". Det kan være farger eller tegninger for å synes i terrenget, eller ikke synes så godt

Det hadde ikke gjort meg noe om Black & Tan hadde blitt godkjent hos Staffen.

Og de bildene av mallene Malamuten la ut - det var veldig rart å se. Der likner den jo faktisk enda mer på de andre belgerne. Er det stor forskjell på bruks og show-malle utseendemessig? Er det sånn at bruksmalle ofte har kortere pels osv?

Om du mener de jeg la ut er det sånn de skal se ut ;) Belgererne skal være like, den eneste forskjellen skal være pels (lengde/type/farge). En malinois skal også ha underull. Om pels på malinois fra standarden:

Meget kort på hodet, på ørenes ytterside og nederst på bena. Kort på resten av kroppen, dog fyldigere på halen og rundt halsen, hvor den danner en liten halskrage som går fra ørenes basis til strupen. Lårenes bakside har frynser av lengre hår. Busket hale, ikke fane.

Feil: Halvlang pels der den skal være kort; korthåret; innslag av ruhår i den korte pelsen; bølget pels.

Diskvalifiserende feil: Manglende underull

(Det i fet skrift er mine uthevninger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du mener de jeg la ut er det sånn de skal se ut ;) Belgererne skal være like, den eneste forskjellen skal være pels (lengde/type/farge). En malinois skal også ha underull. Om pels på malinois fra standaren:

Meget kort på hodet, på ørenes ytterside og nederst på bena. Kort på resten av kroppen, dog fyldigere på halen og rundt halsen, hvor den danner en liten halskrage som går fra ørenes basis til strupen. Lårenes bakside har frynser av lengre hår. Busket hale, ikke fane.

Feil: Halvlang pels der den skal være kort; korthåret; innslag av ruhår i den korte pelsen; bølget pels.

Diskvalifiserende feil: Manglende underull

(Det i fet skrift er mine uthevninger)

Aha.. Jeg synes nemlig de var veldig pene! Spesielt den siste der, så ordentlig staselig ut, og SÅ ut som en belger. Noe mange maller egentlig ikke gjør når jeg tenker meg om.

Interessant å se den store forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha.. Jeg synes nemlig de var veldig pene! Spesielt den siste der, så ordentlig staselig ut, og SÅ ut som en belger. Noe mange maller egentlig ikke gjør når jeg tenker meg om.

Interessant å se den store forskjellen.

Ja jeg syns det er litt ok å få lagt ut bilder av dem siden det ikke er så mange av dem i Norge. Den Roma la ut bilde av er forøvrig sønn av den første jeg la ut link til under "tre vakre malinois" ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Bare for å ha sagt det selv om det er fullstandig OT, så er det ikke noen oppdrettere i norge som avler "Show-Bordere". Det nærmeste er danmark. Grunnen til dette er fordi at man må ha 90 (av 100) poeng x2 på gjeterprøve for 2 forskjellige dommere over 2 år for å stille bc i norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

På raser hvor fargen har betydning for bruksområdet synes jeg det er et ganske viktig særtrekk å beholde "riktig". Det kan være farger eller tegninger for å synes i terrenget, eller ikke synes så godt, for å minne om noe historisk, eller kanskje bare vise "renhet" i linjene, osv, osv.

På raser hvor fargen ikke har noen historisk eller praktisk betydning skal evt. feilfarge vurderes som hvilken annen feil som helst på en renraset hund - vurdert etter hvor alvorlig det egentlig er.

På beardisene har vi veldig tydelig forklart hvordan de hvite tegningene skal/skal ikke være. Men en feiltegnet kan likevel gå på utstilling også blir det opp til dommeren om den ser eller bryr seg om det. Flere feilfargede som har både cert og titler på utstillinger.

Men det er trist når noen farger er godkjent i visse land, men ikke andre. Særlig nå når verden bare blir mindre og mindre, og man får lettere tak i avlsmateriale rundt om i verden. Da vil man kunne risikere å få feilfargede valper som i værste fall avlives fordi de er født på "feil" side av grensen, liksom.. DET er jo ganske ille, da.

Vi i beardismiljøet har en alvorlig fargediskusjon akkurat nå, da det er noen som vil avle inn "gode gamle" gjeterhundlinjer inn i rasen igjen - men da får vi inn merlefargen. Merle eksisterer ikke på rasen i dag, og mange vil nok hevde at en merle valp i et beardiskull kun tilsier innblanding av annen rase relativt nærme på stamtavlen. Og det er jo faktisk et gen som i feil kombinasjon gir sykdommer - ergo er det ikke ønskelig for de fleste av oss å få det inn i rasen i det hele tatt.

(Selv om det sikkert kunne vært meget stilig!)

Så valget blir da om det å få "nye" linjer/mere genemateriale å leke med er verdt problemene med å få innblanding av kanskje collie/border collie, merlegenet (og disse problemene) OG kanskje også endel øyesykdommer som de rasene er belemret med (som vi IKKE har i dag)... Og da er valget ganske enkelt: "If it's a merle - it is not a bearded collie"

Susanne

Om merle ikke er ønskelig, men det er ønskelig å få inn nye linjer, så vil det jo være enkelt å bruke de ikke-merle fargede hundene fra disse linjene i avl? Merle er dominant og vil aldri kunne bæres med uten å synes, og det finnes DNA tester, som kan være en løsning.

På mudi har fargene endret seg mye de siste 15 årene.

Da jeg begynnte med rasen var stod det i standarden : sort, hvit og sort/hvit i like store flekker.

Den siste er det aldri noen som har sett noe til og kanskje det er slik man ville beskrive merle med en dårlig oversettelse?

Til sist kom det en ny standard, som den sort/hvite ble tatt bort, og erstattet med brun, grå(diluted sort) og blue merle.

Det som forsvant i oversettelsen denne gangen var fako(gylden), og at betegnelsen "cifra" brukes om merle generelt og ikke nødvendigvis kun blue merle.

Nyeste endring er sent inn til FCI i disse dager, og inneholder endringer der det ønskes å få lagt til fargene:

isabella(diluted brun), og merle i fargene brun og isabella.

Jeg personlig er litt skuffet over at når de først forsøker å endre standarden så prøver de ikke å ta med ulvefarget, brindel og masket fako. Dette er de feilfargene som kommer frem oftest, og det ser ut til at det bæres av store deler av bestanden.

Tidligere så var det sånt som bare dukket opp i skandinavia(Etter ungarsk imorterte foreldre), og ungarerne ristet oppgitt på hode og lurte på hvor disse fargene kom fra...? Etterhvert så har det vist seg at ettersom disse valpen ikke blir tatt bort i Ungarn lenger så kommer det mye av dem.

Så for rasen sin del skulle jeg ønske de godkjente alle farger, men at de fortsatte å ha hvite tegninger som uønsket.

Da hadde vært meget positivt for den genetiske variasjonen og avlsbasen hadde blitt større.

Det er ikke relatert noen helseproblemer til disse fargene heller så jeg ser virkelig ikke problemet, men for noen så skal mudien kun være sort og det tar tid å endre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...