Gå til innhold
Hundesonen.no

Sliter veldig med matlysten


tm100021
 Share

Recommended Posts

Noen flere som har det sånn? Hvordan løser dere det? Nei, det er ikke varmt her oppe og det som gjør at jeg mister matlysten :P Dette er litt merkelig og rart for meg som alltid har vært ekstremt glad i mat osv...

Jeg kjenner at tanken på søtt er kvalmende, knekkebrød/brød går ikke. Blir dårlig av tanken på egg. Spiser litt pålegg egentlig, og litt rent kjøtt og ris hvis vi har det til middag. De to siste ukene har jeg spist ekstremt lite, noe som absolutt ikke er bra for kroppen og jeg kjenner jo at jeg er i spareblus.

Bare tanken på mat generelt er egentlig litt kvalmende.

(Nei, jeg er ikke gravid før noen begynner med det.)

jepp, jeg har vært hos legen og fått vitamin og jern sprøyte blandt annet. Men det har ikke hjulpet på matlysten.

Hvis jeg tvinger i meg mat når jeg kjenner at jeg virkelig ikke klarer å spise kommer det bare i retur :/

Skikkelig ond sirkel dette føler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Selv spiser jeg endel frukt når det er varmt. Ha det kaldt i kjøleskapet frukt med mer næring i og ikke bare vann. Slikt som Mango, plommer o.l.

Avokado sammen med feks spekemat gir også endel næring og er lett å fordøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner følelsen. Det jeg gjør er å spise bitte litt ofte for å jobbe opp matlysten. Da spiser jeg akkurat lite nok til at det ikke kommer opp.

Jo lengre du går uten å spise jo mer forsvinner matlysten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv spiser jeg endel frukt når det er varmt. Ha det kaldt i kjøleskapet frukt med mer næring i og ikke bare vann. Slikt som Mango, plommer o.l.

Avokado sammen med feks spekemat gir også endel næring og er lett å fordøye.

Avokado og spekemat hørtes faktisk veldig godt ut, det skal kjøpes inn! Takk :)

Frukt klarer jeg desverre ikke.. Jeg har prøvd meg på både banen, mango og jordbær (som vanligvis er mine favoritter) men alt sammen bare vokser i munn...

Og så det er sagt, det er IKKE varmt her, så det er ikke grunnen til manglende matlyst :lol:

Jeg kjenner følelsen. Det jeg gjør er å spise bitte litt ofte for å jobbe opp matlysten. Da spiser jeg akkurat lite nok til at det ikke kommer opp.

Jo lengre du går uten å spise jo mer forsvinner matlysten.

Tror jeg skal prøve det med å småspise bittelitt hele tiden nå de neste dagene, om det bare er en bit av pålegg eller lignende.. Takk! (At jeg ikke har tenkt på det selv, herregud.. Greit med innputt fra andre :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg godt igjen i beskrivelsen ja. Jeg har gått til innkjøp av pulver fra apoteket.Måltidserstater er det vel av noe slag. Klarer jeg få i meg det til frokost er det lettere å få til å spise litt vanlig mat utover dagen. Kan se hva det heter hvis du er interessert.

Er det mye stress for deg nå? eksamen?

Det kan være med på å gjøre det vanskelig å få ned maten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lite matlyst bare hvis jeg er lei meg for noe eller bekymret. (Siden jeg vanligvis er optimistisk og i godt humør ser jeg ut som jeg gjør :P ).

Av og til kan man være smådeppa og oppgitt uten å egentlig være helt klar over det. Man er bare mer tiltaksløs og mindre glad enn vanlig. Kan det være noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg godt igjen i beskrivelsen ja. Jeg har gått til innkjøp av pulver fra apoteket.Måltidserstater er det vel av noe slag. Klarer jeg få i meg det til frokost er det lettere å få til å spise litt vanlig mat utover dagen. Kan se hva det heter hvis du er interessert.

Er det mye stress for deg nå? eksamen?

Det kan være med på å gjøre det vanskelig å få ned maten

Jeg har lite matlyst bare hvis jeg er lei meg for noe eller bekymret. (Siden jeg vanligvis er optimistisk og i godt humør ser jeg ut som jeg gjør :P ).

Av og til kan man være smådeppa og oppgitt uten å egentlig være helt klar over det. Man er bare mer tiltaksløs og mindre glad enn vanlig. Kan det være noe sånt?

Har prøvd de måltidserstatterene, men de smaker jo verre enn mat jo :lol: Kanskje jeg skal kjøpe inn noen og prøve å tvinge dem i meg hver morgen uansett, så jeg har fått i meg noe.

Ikke noe eksamen nei, men tror kanskje dere begge er inne på noe... Jeg er jo litt stressa&deppa fordi vi enda bor her oppe, ting ikke har løsnet enda med nytt bosted og mannen sin jobb. Det er ikke noe jeg tenker på i hverdagen egentlig, men kanskje det ligger i underbevistheten min? Hmmm.

(Også er jeg deppa pga av gråværet her da hehe) Men rart, før så spiste jeg jo mer når jeg var deppa eller stressa :)

Smoothies er redningen for meg når matlysten forsvinner - raskt, enkelt og næringsrikt.

Jeg prøvde idag. Grøss. Ble en tykk masse som bare ville opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nutridrinkene fungerer bra, men av en eller annen grunn er det bare den med banansmak jeg får i meg. Det pulveret jeg bruker nå smakte ikke noe godt de første gangene, men nå fungerer det ok å få det ned. Ett tips er å snakke med noen på tlf når du skal drikke det. Da blir man gjerne mindre stresset (om mans snakker med ei god vennine eller noe) og drikker fortere for å kunne snakke igjen:-)

Sånne ting kan nok ligge i underbevistheten ja. Håper matlysten snart kommer tilbake hos deg. Er ett herk når man sliter så med å få i seg mat som er så viktig. Prøv også å drikk lit juice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Mange grunner til å miste matlyst.

Etter hva jeg husker så misstrivdes du der du er og står forran store omveltinger men vet ikke når Det kan være en årsak. Stress som ble nevnt. Følelser setter seg i kroppen

Men for å få i meg noe mat så har jeg gjerne tenkt små måltider med noe som frister der og da. Hva med de måltidserstatterne som er bare sjokolade og sant som finnes fra Fedon og (husker ikke dem andre, men finnes i matbutikker og apotek) Litt grønsaker kuttet opp og lagt i en skål med vann, Da holder dem seg over lengere tid og en liten bit av en gulelrot er mye bedre en ingen ting og lett å plukke fram. Nøtter som ikke er salte og mandler.

Nok drikke er også vesentlig. Hvis du blir kvalm når du spiser så prøv å ta et glass med vann og litt sitron og drikk det samtidig med at du spiser det du klarer. Det å tvinge seg er ikke altid lurt det heller for mislykkes du så kan det bli værre med maten. Sett små virkelig små og ofte mål for har du lykes en gang så er det litt lettere å lykkes en gang til. Hva med Klementiner får du tak i noen nå? så kan du jo teste å spise en halv og se hvordan det går. Du kan også spise litt salat for eks to blader av crispisalaten.

Jep har hatt mye problemer med maten og det som har vært mest velykket her har vært å la andre servere et lite måltid som ser bra ut, sette seg mål om å spise lite av gangen, spise det en tror og håper en har lyst på(merksnodige retter noen ganger men det er mer viktig at en har klart å få i seg mat)

En periode så klarte jeg å komme i gang igjen å spise hvis jeg spiste en pose popkorn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt det sånn i noen perioder de siste årene og da er det eneste som hjelper å gå på butikken for å kikke, søke på nette eller tenke gjennom alt jeg kommer på av mat og se om det er noe som jeg kjenner at JA det vil jeg ha! Jeg er mye dårlig for tiden og da forsvinner matlysten og det er lite som frister men kylling gjerne stekt i sånn poseting med krydder er noe jeg synes er godt og klarer å spise. Ja for min del er det vell bare å finne den tingen som jeg virkelig har lyst på når ingenting annet frister, men hvis det faktisk ikke er noen ting som frister så er det ikke så godt nei :(

I dag skal i hvert fall jeg ha grillet kylling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...