Gå til innhold
Hundesonen.no

Islandshesten Ròs!


Caro
 Share

Recommended Posts

Idag :)

post-10743-0-94802400-1339144504.jpg

Trente litt i går også, da hadde hun salunderlag på ryggen, går utrolig fint!

post-10743-0-87668600-1339144568.jpg

Hurra! Idag 8.6.12 Har Ròs hatt på hodelag for første gang i hele sitt lille liv OG hun har bursdag i dag! hurra for 3 åringen.

Vi brukte laaaang tid på å ha på hodelaget, startet med å bare vise henne det, la henne snuse. Så bere løftet jeg bittet opp mot munnen hennes, hun gapte og hadde det i munnen. Hun tygga endel på det men godtok å ha det i munnen, så tok jeg det ut igjen.

det hun syns er skummelt er å ha det over ørene, hun er veldig følsom rundt ørene. Så før jeg prøvde å ta det over så bare strøk jeg på ørene hennes, klødde bak dem og etterhvert kunne jeg bøye på dem osv, så bare løftet jeg hodelaget opp til ørene ute å ha i bittet og bare strøk henne med det. Tilslutt fikk jeg ha det på! :D :D

Hun gikk og tygga endel på det, men det hadde jeg også forventet. Jeg leide henne rundt etter grimen mens hun hadde på hodelag, gikk ca 5 runder før vi stoppa og tok det av. Vi gir oss mens leken er god liksom! :)

Stor fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hehe NÅ er tiden inne, nå skal det store snart skje...jeg skal sitte på Ròs for første gang! Har fått endel tips fra en venninne som jobber i Danmark med å ri inn og trene islendinger, så nå er det

Åh jeg er så glad i dag att jeg må bare spre gleden min.! Rett før jul i 2011 så kjøpte jeg meg en islandshest hoppe, hun var 2 1/5 år, oppvokst i flokk UTEN noe særlig menneske kontakt, eneste hun

Jeg har ridd inn ett par unghester, uten at jeg er noen ekspert altså. Jeg ville fortsatt som du gjør, men jobbet masse med å venne hesten til "herjing" rundt kroppen og beina. Pledd, pressening, tau,

Posted Images

Fin! Artig å se at det går fremmover med henne :)

Hvor høy er hun nå? Hun er veldig lik mora å se til, bare med "babyman" og mindre bliss. Pila har lite man pga eksemen. Er spent på hvor høy Tindra blir, ser veldig bra ut så langt, hun er normalstor til åring å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin! Artig å se at det går fremmover med henne :)

Hvor høy er hun nå? Hun er veldig lik mora å se til, bare med "babyman" og mindre bliss. Pila har lite man pga eksemen. Er spent på hvor høy Tindra blir, ser veldig bra ut så langt, hun er normalstor til åring å være.

Ja det går kjempe bra! :)

hun er ikke så høy syns jeg, har ikke nøyaktige mål men tipper rundt 1.33 - 1.35. Jeg håper ikke Ròs blir større, er så liten og søt som det er! :):)

Jeg har fått se mer av personligheten hennes og nå, hun er en liten "prinsessevillikke" type, UTROLIG nysgjerrig og lærevillig :P

Hvordan er Tindra da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå, jeg drømte om islandshester i natt (mistet toget fordi jeg hjalp en hest som hadde rømt :P ) og ble helt syk etter å ri islandshest igjen! Det hjalp ikke at det var islandshest-stevne ved siden av NKK Drammen heller da (hadde dessverre ikke tid til å bli og se på, med lånt bil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det går kjempe bra! :)

hun er ikke så høy syns jeg, har ikke nøyaktige mål men tipper rundt 1.33 - 1.35. Jeg håper ikke Ròs blir større, er så liten og søt som det er! :) :)

Jeg har fått se mer av personligheten hennes og nå, hun er en liten "prinsessevillikke" type, UTROLIG nysgjerrig og lærevillig :P

Hvordan er Tindra da? :)

Tar hun etter mora så blir hun ikke så stor, Pila er jo veldig lita (125-130). Tindra er en liten klegg, supersnill liten sak som helst skulle fulgt etter meg som en (litt frekk) hund hele dagen (les: går igjennom det meste av gjerder...). Var styggfrekk når hun kom hit, men det handlet kun om manglel på grenser og oppdragelse, nå er hun som hvilken som helst annen åring jeg har hatt. Nysgjerrig, uredd og tillitsfull. Lærer veldig raskt, og vi ble fort enige om at frekkhet ikke er det lureste :sweat: sammarbeid er bedre :yes: gleder meg til å ri inn den lille saken der om noen år! Foreløpig skal hun bare gå å spise og vokse. Dvs, jeg leietemmer alltid unghester i veldig ung alder, det er en nødvendighet hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar hun etter mora så blir hun ikke så stor, Pila er jo veldig lita (125-130). Tindra er en liten klegg, supersnill liten sak som helst skulle fulgt etter meg som en (litt frekk) hund hele dagen (les: går igjennom det meste av gjerder...). Var styggfrekk når hun kom hit, men det handlet kun om manglel på grenser og oppdragelse, nå er hun som hvilken som helst annen åring jeg har hatt. Nysgjerrig, uredd og tillitsfull. Lærer veldig raskt, og vi ble fort enige om at frekkhet ikke er det lureste :sweat: sammarbeid er bedre :yes: gleder meg til å ri inn den lille saken der om noen år! Foreløpig skal hun bare gå å spise og vokse. Dvs, jeg leietemmer alltid unghester i veldig ung alder, det er en nødvendighet hos oss.

Aha! :) Det med å gå igjennom gjerder må være arvelig, senest i går (Lørdag) hoppet Ròs over ett gjerde og var på en liten "frihets" runde oppover skogsveiene her. (heldigvis lite trafikkert) :P det er fjerde gangen til nå. :P

Hun er også veldig kleggete, hun kommer når jeg roper og følger etter meg på jordet og etter gjerdet. Noe 11 åringen her ikke gjør. :P

Tindra og Ròs høres veldig like ut :) spesielt på den frekkhets delen, merker nå som hun blir mer "folke kjær" så prøver hun seg mer og mer, biting/napping spesielt.

Jeg har startet veldig sakte med den innridnings prossesen nå, prøvd hodelag en gang, og har bært både jakken min og salunderlaget...Vi bruker god tid! :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ahh okay... Jeg prøver å huske navnene på hoppene vi har hatt på gården shø, og synes pila var et kjent navn.. men er sikkert flere hester som heter pila :P hehe

Pila frá Gardshorni - vet hun har bodd på Havhesten/Fruhavn, så på Storlykkja i (Sør Trøndelag), og nå i Meldal (Sør Trøndelag), mulig hun også har blodd flere steder etter at hun kom til Norge, litt usikker på det :) 619 islandshester reg i WF heter Pila, så et ikke helt uvanlig navn det nei :)

Bilde (ikke det beste av henne):

23_1773395388.jpg

23_715972420.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pila frá Gardshorni - vet hun har bodd på Havhesten/Fruhavn, så på Storlykkja i (Sør Trøndelag), og nå i Meldal (Sør Trøndelag), mulig hun også har blodd flere steder etter at hun kom til Norge, litt usikker på det :) 619 islandshester reg i WF heter Pila, så et ikke helt uvanlig navn det nei :)

Bilde (ikke det beste av henne):

23_1773395388.jpg

23_715972420.jpg

Vet du når hun flyttet fra Havhesten? Jeg tviler egentlig på at hun har vært hos oss.. Tror jeg ville ha kjent henne igjen da, noe som jeg ikke kan påstå når jeg fikk se bildene :)

Edit: Men så skal det jo også sies at jeg klarer ikke å huske hvilken farge det var på alle som var på "ferie" hos oss :)

Endret av Krutsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du når hun flyttet fra Havhesten? Jeg tviler egentlig på at hun har vært hos oss.. Tror jeg ville ha kjent henne igjen da, noe som jeg ikke kan påstå når jeg fikk se bildene :)

Edit: Men så skal det jo også sies at jeg klarer ikke å huske hvilken farge det var på alle som var på "ferie" hos oss :)

hm... litt usikker på det ja, men i løpet av 2010 antar jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve Fruhavn navnet er fra kysten, nærmere bestemt Smøla.

:)

Ja det kan vare mulig, jeg har sett litt på videoer av han Monty Roberts, der han snakker om å stå med ene skulderen inn mot hesten, holde øyekontakt til hesten "overgir seg" da skal man flytte blikket på skulderen osv...men ja jeg må nok lese, er ikke alt jeg skjønner av videoen. :)

så kult att hesten din erfra smøla!, det er nabokommunen vår:P :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Hehe NÅ er tiden inne, nå skal det store snart skje...jeg skal sitte på Ròs for første gang! :D
Har fått endel tips fra en venninne som jobber i Danmark med å ri inn og trene islendinger, så nå er det meste klart, bare noen økter til med sal trening nå så!
Å få tak i henne nå er nesten ikke noe problem, hun har jo noen unghest takter der hun bare kaser seg rundt og løper, men dette er vel normalt.
Vi har jobbet med sal lenge nå, av og på, av og på, vi har gått mye turer og kost oss egentlig. Dette blir spennende! :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, for en fremgang dere må ha hatt! :)

Ja det har vi, takket være hjelp fra venninnen min og samboer så har alt bare gått på skinner så langt, har enda ikke sittet på henne, venter på "det rette øyeblikk" og stresser ikke med det, alt til sin tid :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

NÅ! har jeg sittet oppå lille Ròs! :):)
Dag 1. gikk opp og ned på ryggen hennes nesten 10 ganger, var litt redd stakkars, men etter noen ganger så roet hun seg ned og den siste gangen stod hun stille og var veldig fink så da slutta vi :)
Dag 2. Tur i skogen for å gjøre noe annet og morsomt! :)
Dag 3. opp igjen, blei leid rundt denne gangen, det syns hun var ubehagelig, ville egentlig ikke bevege seg, men etter litt lokking fra leierens side gikk hun etterhvert. Dreiv ikke lenge, bare til hun gikk litt mer avslappet.
Dag 4. Ny tur, hun liker det veldig godt :)
Dag 5. (i dag) Var oppå a igjen, denne gangen holdt vi på litt lengre, hun gikk med en gang leier gikk, er litt anspent og ikke helt komfortabel med at jeg sitter oppå der, men hun klarer seg fint. Hadde ett lite "utbrudd" der hun skvatt litt til siden og løp litt rundt, men roet seg ned etterhvert.

Er så stolt over den lille frøkna, hun er så snill og morsom å jobbe med, gleder meg til mer!! :)
OG nå kan jeg ta på henne en grime mens hun står på jordet!! :):)

Noen som har ridd inn hest her inne? Noen tips til hva jeg kan gjøre videre eller burde ha gjort til nå? Tips tas imot :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ridd inn ett par unghester, uten at jeg er noen ekspert altså. Jeg ville fortsatt som du gjør, men jobbet masse med å venne hesten til "herjing" rundt kroppen og beina. Pledd, pressening, tau, hender bør kunne være på/rundt hele kroppen på hesten, uten reaksjoner. Ta med deg en presseningtupp, og gå tur med den, og hesten i et lengre tau i andre hånden (langt nok til at hesten har mulighet til å gå bak presseningen). Heng opp ballonger på en vindfull dag, og jobb med "konsentrasjonsøvelser".

Jobb masse med at hesten skal vike for press, og at du kan flytte alle deler av hesten fra bakken. (det regner jeg med at den kan siden du har begynt å ri den inn..)

Overdriv alt. Tenk at du har lettere funksjonshemninger når du sitter oppå ryggen på hesten. Flaks med armer og bein (naturligvis gradvis... Ikke sett deg opp og gå bananas med en gang helst...), men press det kun dit at hesten slapper av etter kort tid. Da gir du deg.

Målet? En "bombesikker" hest.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ridd inn en hest, og siden vi ikke hadde noe inngjerdet område så rei jeg en liten tur på henne første gang, bak en annen hest. Lot henne bare følge etter. Men hesten kunne det meste fra bakken og var rolig og trygg, så det var egentlig bare å sette i gang. Og så rei jeg henne uten sal i begynnelsen, for jeg syntes det var lettere for min del, lettere å hoppe av om det skulle skje noe :P

Har du en trygg hest som kan gå foran dere på en liten tur kanskje? Eventuelt mens noen leier dere?

Ville terpet mye på stemmekommando så du kan bruke det når du sitter oppå, og jobbet mye med å styre henne med tøyler ved feks tømmekjøring :) Hun har sikkert godt av litt miljøtrening, som Janka beskriver, siden hun virker som en var type. Det viktigste er at du er rolig og trygg, da er mye gjort :) Hoppa jeg rei inn truet sin eier og var ikke hyggelig mot henne, men jeg var ikke redd henne og hun gjorde aldri noe sånt med meg.

Når du kommer opp på ryggen ville jeg fokusert på å styre henne så mye som mulig med kroppen og vekta og ta det i deres tempo. Ri vendinger og holde hodet hennes opptatt så hun ikke rekker å se etter skumle ting. Ri korte økter og avslutt med en roligere hest enn du startet med :)

Og så er det viktig å trene på å stå rolig. Det er så lett å tenke framover, at hesten må lære å skritte, trave, tølte osv, men man må også trene på å stå rolig. Når jeg rir Nabih (hesten min) stopper jeg ofte opp og lar han stå og stå, lære han å kjede seg, akkurat som vi gjør med hunder. Jeg har også fått andre til å galoppere rundt oss på volte i ridehuset mens han har stått i midten med senket hode.

Håper dette var noen tips :) Om du blir usikker ville jeg fått noen som kan det til å hjelpe deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, råd og tips!! :)
Miljøtreningen med henne er det jeg setter som første prio om dagen (ta med presenning på tur har jeg ikke tenkt på, takk! :), da jeg sitter oppå henne pleier jeg ofte å røre mye på meg, snakker høyt og lavt med folka som står rundt, tar i tøylen, slipper tøylen osv. Har ikke begynt å styre henne med tøylen enda, men er ikke lenge før jeg begynner med det og sjenkler osv.
Har en eldre hest som kunne ha fungert som tur kamerat, men hun er dessverre litt skvetten av seg hun også..men kan jo evt som dere sier, ta henne med og noen som leier meg på Ros og noen som rir den andre eller leier den også...:)

Har en viss anelse om hvordan jeg skal fortsette, men fint å høre hvordan andre har gjort det også for å få litt mer ideer. Snakker nesten daglig med ei som jobber på en islandshest gård i Danmark der hun rir inn unghester osv og det er til stor hjelp.

Har jo også snakka med noen her i bygda som rir inn hester osv, de sier: "kast deg oppå, hvis a løper, hopper og bukker så må du bare holde deg fast og ikke falle av, hun må gi seg til slutt." Men jeg liker ikke denne metoden så godt, er redd for at da kan det hende vi tar ett skritt tilbake når det gjelder tillit osv...så satser på den "rolige og positive" veien fremover, vi har all verdens tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg har ridd inn har vært "ridd" fra bakken og kunnet alle signaler før vi satt oss opp. Altså tømmerkjørt og tømmerlongert mye (hesten kan tøylesignaler). Gått ved siden av og presset her og der (vike for press). Så har vi trent litt på å sitte på og vekt på ryggen og de har vært ganske ridbare fra dag en, altså kan ris uten leier, kan stopp og start, høyre og venstre og fram.
Trav og galopp er lært inn via stemme under tømmelongering, så det er også lett å få inn når de har balanse med rytter på ryggen :) Det tar tid, men får så mye igjen for det :) Den ene var så trygg og god at vi red tur i skogen alene første dag med rytter!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg har ridd inn har vært "ridd" fra bakken og kunnet alle signaler før vi satt oss opp. Altså tømmerkjørt og tømmerlongert mye (hesten kan tøylesignaler). Gått ved siden av og presset her og der (vike for press). Så har vi trent litt på å sitte på og vekt på ryggen og de har vært ganske ridbare fra dag en, altså kan ris uten leier, kan stopp og start, høyre og venstre og fram.

Trav og galopp er lært inn via stemme under tømmelongering, så det er også lett å få inn når de har balanse med rytter på ryggen :) Det tar tid, men får så mye igjen for det :) Den ene var så trygg og god at vi red tur i skogen alene første dag med rytter!

Ja, det er sånn jeg jobber også. Å ri inn en hest er ikke å sette seg opp på den for å lære den ting, det er å lære den ting, så du til slutt kan sette deg opp på den, og begynne å jobbe ordentlig :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har jobbet ende med henne på bakken, presse på sidene, smatte for frem, hooooe for brems, ståååååå/hoooooe for full stopp osv. Har ikke fått tømme-kjørt, men det skal jeg jo alltids få til alt i løped av denne uken, så det kan jo hjelpe på endel det!! :) Føler meg dum, har hatt disse planene i hode lenge, men idet jeg starter så er alt glemt, fokuserer bare på å sitte oppå osv...phjo, må skjerpe meg kjenner jeg ;) Longering er noe vi gjør ofte, neste annenhver dag og hun kan mye de lyd signalene osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...