Gå til innhold
Hundesonen.no

Dugnad i hundeklubber.


trulte
 Share

Recommended Posts

Igår hadde hundeklubben dugnad ved klubhuset vårt. Banen skulle rakes, og det skulle legges på mer grus. Klubben har så vidt jeg vet litt over 100 medlemmer, og 5 møtte på dugnaden. Syns jo dette er forferdelig dårlig oppmøte til at vi er såpass mange, og lurer på hvordan det er i andre klubber.

Jeg skjønner jo at det kan være vanskelig å finne en dag som passer for absolutt alle, men at bare 5 av over 100 møtte tviler jeg er fordi alle de andre ikke kunne...

Vi må ha en dag til med dugnad i neste uke for å bli ferdig, og håper på at det kommer flere da :-)

Hvordan er det i din klubb?

Har dere dugnader?

Er det "obligatorisk" oppmøte? Skjer det noe med de som ikke møter?

Er det vanskelig å få folk til å møte?

Forslag til hvordan man kan få flere til å stille opp på dugnader o.l?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke medlem av noen hundeklubb, men merker at interessen for å bidra på dugnader er laber i de fleste klubber. F.eks er det i guttungens fotballklubb svært få som stiller til dugnad, selv om klubben trenger penger. Nå ble det på forrige foreldremøte vedtatt at de som ikke stiller til dugnad skal betale "bot".

I borettslaget jeg bodde tidligere startet de med å belønne de som deltok på dugnaden med 75,- pr time. Det førte til at gamlingene kastet seg over dugnadsarbeide.

Jeg vet at en hundeklubb belønnet de som møtte med et halvt års gratis medlemsskap, noe som førte til økt fremmøte, men klubben tapte jo litt penger på det da, så de gjorde ikke det året etter.

Ellers vet jeg at noen har "fest" etter endt dugnad, med pølse og brus til de som stilte opp, og litt mer senere utover kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange i klubben er aktiv da, TS?

Jeg vet om at det er mange som er medlem i hundeklubber, men som aldri er aktiv der. Det blir feil hvis man krever at de skal møte opp på dugnad.

Er ikke helt sikker på hvor mange som trener aktivt,men kanskje 20-30? Mener heller ikke at de som ikke trener skal være nødt til å stille.

Er synd det er blitt sånn at færre og færre stiller på dugnader, men det er vel kanskje slik samfunnet er blitt. Folk har mer enn nok med andre ting og forpliktelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikker på hvor mange som trener aktivt,men kanskje 20-30? Mener heller ikke at de som ikke trener skal være nødt til å stille.

Er synd det er blitt sånn at færre og færre stiller på dugnader, men det er vel kanskje slik samfunnet er blitt. Folk har mer enn nok med andre ting og forpliktelser.

Ikke minst: dugnad er ikke noe for folk som vil pleie sitt ego.. Mange hundefolk har veldig mye ego :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det burde være to medlemspriser i klubber. En for de som ikke er "aktive" og som ikke har interesse eller tid til å stille opp i parkeringa på utstillinger eller jobbe dugnad, og en rimeligere pris for disse som bruker store deler av sin fritid på å få klubben til å gå rundt.

Jeg hadde gjerne betalt en hundrelapp eller to eller tre mer i året for å betale meg vekk fra slikt arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er igjen til å ta sånt arbeid da?

Nei si det. Jeg er full av beundring for disse få sjelene som står på for den lokale hundeklubben. Men selv kjenner jeg ikke at jeg har energi eller klarer/orker å prioritere det. Nå høres det vel ut som om jeg ikke vil gjøre en innsats i det hele tatt. Det stemmer ikke helt. Jeg er kontaktperson for fylket mitt i raseklubben i tillegg til at jeg er redaktør for bladet vi gir ut. Dermed klarer jeg ikke å engasjere meg i den lokale hundeklubben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Syntes det blir mer og mer av få ildsjeler som driver frivillig arbeid. Vet at noen steder så blir du belønnet i en eller anne grad for å stille på dugnad og at det stortsett fungerer godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min klubb kan man betale som vanlig medlem eller husstandsmedlem. De som møter opp på dugnad har fortrinnsrett på kurs. Vi har ganske mange dugnader, ca 4 i året. Det er ca 300 medlemmer i klubben, og det kommer 10-30 medlemmer på dugnadene, og det er som regel de aktive medlemmene :)

Man kan regne med ca 10 % oppmøte på dugnader, har jeg hørt. Men om det er 10% av betalende eller aktive medlemmer... :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med dugnad er noe man sliter i innen alle grener av idrett, i borettslag osv.

Husker godt da jeg hadde hest på rideskolen, hvor irriterende det var at vi var en gjeng som alltid stilte, mens mange andre, oftest de samme, dreit i å komme.

Så i ryttersportsklubben har de nå innført et visst antall dugnadstimer for alle medlemmer.

Disse timene kan brukes på forskjellige aktiviteter, rydding av området, hjelpe til på stevner og slike ting.

De som ikke gjør unna alle sine dugnadstimer må betale pr time de ikke har tatt.

Hvor mye er jeg ikke sikker på.

Synes egentlig det er en god løsning,

For meg er dette med dugnad og klubbarbeide grunnen til at jeg ikke lengre er medlem av den lokale hundeklubben.

Jeg benytter meg ikke av treningstilbudet, eller området de disponerer.

Så jeg ser egentlig ingen grunn til at jeg skal jobbe der for å holde det i orden.

Ergo har jeg valgt å være medlem i raseklubbene for mine raser i stede.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...