Gå til innhold
Hundesonen.no

Jatzy & Yoshis dagbok-tråd


Red Merle
 Share

Recommended Posts

  • Svar 216
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Blåse litt liv her da. Det går veldig fint med hundene, Jatzy og Yoshi er blitt bestevenner så det holder. Vi er veldig fornøyde med Yoshi, han er sosial, stødig og golynt, og litt rampette også. En

Da har vårt nye familiemedlem,Yoshi, flyttet inn : Jatzy synes det er såå stas med en å leke med !

Litt kjapt herfra Yoshi ble BIR på påskeutstillingen i Letohallen med knall kritikk. I dag kom også svaret på AD bildene, og her fikk han også status A. Så nå er han offisielt fri for både HD o

:cry:

Ikke rettferdig at slikt skal stoppe planene...

Det er sikkert og visst :hmm: Håper på å få prøve gjeting senere, kanskje jeg finner noen å samkjøre med :)

Du må oppdatere, hyggelig å lese sånne tråder synes jeg :)

Så hyggelig å høre :flowers: , prøver å jo holde tråden sånn passe i form uansett ;)!

I kveld har vært en utrolig stressende kveld :twitch: . Jatzy sitt bakerste sår har hele tiden grodd annerledes enn det andre. Hvordan er vrient å forklare, men det er vært mer rød hud, og det har ikke grodd like raskt som det foran. Jeg har tatt bilder hver dag, for å kunne se evnt forskjell.. Foren høne mor som meg innbiller seg nemlig mye rart når det kommer til sånt :icon_redface: , da er fotografiske bevis kjekt. I dag morges så jeg at det var noe værk i såret, og tenkte i mitt stille sinn at vi drar til vet i morra pga min arbeidstid. Drar på jobb, kommer hjem, ingen forandringer i såret *shu* :sweat: .

Utover kvelden tar jeg med meg begge hundene en kjapp tur til butikken (rett oppi gata). Jatzy gikk med dekken, for å beskytte såret. Det gikk helt fint, hun var i stor form, og ville vel helst løpe dust.

Kommer hjem, tar av dekkenet, og popp. Jadda, der hadde såret revnet ... Og det var ikke stingene som hadde revnet, men selve huden under der såret er liksom :o. Nesten 1 cm med åpent sår, ca 3 mm bredt, gapte mot meg... Ikke noe blod, ikke noen reaksjon fra bikkja heller.... Jeg fikk hetta :o!

Ikke fikk jeg tak i noen vakthavende veterinær før etter en time i tlf heller. Så kan tru jeg pesa rundt med klump i halsen og tårer i øynene. Når jeg endelig fikk tak i noen, fikk jeg avklart at dette vil gå bra, men vi må inn med henne i morgen. Selvsagt har veterinæren vi bruker dumme åpningstider, så vi drar til en annen klinikk i Tønsberg som åpner tidligere, slik at jeg å forklare veterinæren hva som har skjedd osv, før skolen starter. Mannen sin snille tante tilbydde seg å kjøre oss ut, og så hente Jatzy igjen mens jeg er på skolen :flowers: . Stakkars stakkars jenta mi :( :cry: :cry: :cry: !

10743635_10152710549465091_1908753914_n.

Og hva er dyret laget av? hun viser ingen tegn til ubehag eller noe.. Hun er helt seg selv! Jeg blir helt redd av henne jeg :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oida! :o

Flinke Yatzy! Burde kanskje sette på en plasterlapp eller liknende, hvis du ikke har gjort det? :ahappy:

Jeg spurte veterinæren på tlf om jeg skulle dekke det til, han anbefalte å ikke gjøre det, fordi det kunne være værk i det som skal ut. Han mente det kanskje hadde samlet seg værk under såret, som har laget trykk, så huden til slutt sprakk. Som en byll på en måte... Ikke vet jeg, men noia har jeg uansett :frantics: ! Jeg vet faktisk ikke hva jeg skal gjøre, om jeg skal dekke det til eller ikke. Jeg har ikke gjort det enda, pga det veterinæren sa.. Men noe i meg sier at jeg burde gjøre det alikevell... Jeg er så redd for å gjøre det værre! :hmm:

Mekket sammen en egen tråd om det jeg *puste i pose*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte veterinæren på tlf om jeg skulle dekke det til, han anbefalte å ikke gjøre det, fordi det kunne være værk i det som skal ut. Han mente det kanskje hadde samlet seg værk under såret, som har laget trykk, så huden til slutt sprakk. Som en byll på en måte... Ikke vet jeg, men noia har jeg uansett :frantics: ! Jeg vet faktisk ikke hva jeg skal gjøre, om jeg skal dekke det til eller ikke. Jeg har ikke gjort det enda, pga det veterinæren sa.. Men noe i meg sier at jeg burde gjøre det alikevell... Jeg er så redd for å gjøre det værre! :hmm:

En løs plasterlapp som ikke ligger helt inntil og puster litt burde da gå greit? Bare slik at hvis hun er borti noe så drar ikke støv og skitt seg inn i såret, feks legger seg på rygg eller i sengklær, likevel gir det rom for puss osv :hmm:
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En løs plasterlapp som ikke ligger helt inntil og puster litt burde da gå greit? Bare slik at hvis hun er borti noe så drar ikke støv og skitt seg inn i såret, feks legger seg på rygg eller i sengklær, likevel gir det rom for puss osv :hmm:

Jeg tror jeg skal få satt på ett eller annet før vi legger oss. Akkuratt nå ligger hun på gulvet, med sår siden opp.. Men det har jeg jo ikke kontroll på i natt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har det gått idag?

Klokka 08:00 var vi på klinikken, fordi såret så stygt ut og jeg får litt hetta av slikt :icon_redface: . Hun hadde på en bandasje i natt, og skjermen. Mest fordi såret begynnte å væske noe helt forferdelig seint på kvelden.

Hos dyrlegen fant imidlertid årsaken, og det var at Jatzy er sydd to ganger :huh: . Og det fikk jo ikke jeg beskjed om. Det var sydd inne i såret med slik tråd som skal løse seg opp... Det hadde den ikke gjort, og Jatzy hadde reagert på denne. Så hadde det da dannet seg en byll under huden, som da til slutt sprakk i går. De nappet ut stingene, renset såret, ga en en sikkelig hestesprøyte med antibiotika og medisin hun skal ha morgen og kveld i 5 dager :) . Såret skal da være bandasjert i 2-3 dager, og såret skal da være åpent (hun ble da ikke sydd på nytt). Det vil forhåpentligvis gro av seg selv. Sikkelig ekkel opplevelse, men som veterinæren sa, shit happens, dette kunne skje hvem som helst. Noen ting kan man bare ikke styre ..

10347071_10152753323550926_3566974520213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næmmen, det var egentlig ganske kjipt da.

Godt med en forklaring og at det er ordnet opp i nå hvertfall!

Fremdeles god bedring!

Ja, det gjemte seg visst mer under huden der enn det jeg var klar over. Godt vi kom oss til veterinær såpass fort, for jeg synes slikt er næsty. Tenker jo det værste jeg.. Men nå er hun i god form, ligger og sover, og virker ikke til å ha vondt eller noe slikt. Bandasjert og med skjerm, søte hunden :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Stingene er tatt, og såret som revnet er så og si grodd helt igjen. Først nå er Jatzy blitt seg selv igjen! Hun har jo vært i ok form hele tiden, men nå merker vi stor forskjell. Hun er full av spunk og fart, vil helst leke hele tiden, løper mer på tur, og mer ja, mer som gode gamle Jatzy :wub: Håper vi aldri må skjære i henne igjen!

Yoshi er nå ferdig med klikkerkurset, og begynner på nytt kurs i morgen. Jeg er veldig overrasket over ham, jeg har aldri hatt en hund som har tatt ting så kjapt. Han er den fødte klikkerhund! Han husker alt vi har gjort på kurset, og vi har nesten ikke fått trent i mellom hver kurskveld. Han er fortsatt veldig matmotivert, men han er blitt mer og mer leken med tiden også!
Brølinga hans på andre hunder på tur, har blitt så mye bedre! Riktig nok komme det lyd(piping) og han stresser seg litt opp, men han tar iallefall kontakt selv nå, og har begynt å forstå hva jobben hans egentlig er når vi passerer andre hunder.

Vi elsker høsten, og koser oss på skogstur så ofte som mulig!
10321116_10152734059150091_5418780907722

1149437_10152734061795091_68005668687174

10320994_10152734061315091_5446384120186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tror dere F*** ikke at det ble komplikasjoner med Jatzy sine operasjonssår igjen?

Såret foran over skulderen, grodde helt fint, stingene ble tatt for et par uker siden, og alt var fint. For noen dager siden oppdaget jeg en bitteliten klump der, men ble enig med mannen om at dette sikkert var arrvev.


I går kveld da jeg kom hjem fra jobb kikket jeg litt på henne, og da hadde hun fått en svær blodblemme der den lille kulen var. I dag tidlig kikket jeg på den igjen, og da hadde det sprukket. Verk og puss tøyt ut, og nok en gang hadde Jatzy et åpnet sår på ryggen.
Hastet av sted til Jarlsberg dyreklinikk i Tønsberg, for han i Horten fikk vi jo ikke tak i.

Jatzy ble undersøkt, og veterinæren fant ut at dette var en abcess, og den kom av at hun ikke har tålt den innvendige tråden de har sydd med, som egentlig skulle løses opp av seg selv. Den hadde den ikke gjort, og Jatzy sin kropp hadde støtt den i fra seg. 5 cm!!! tråd dro de ut av såret, uten noe dop. Stakkars som hun skrek av smerte, men det var over på 10 sekunder, og etter på var hun like blid og fikk masse namme. Ny runde med antibiotika sprøyte og piller i 2 uker. Det er mulig at den ligger igjen en liten trådbit der inne, og den må vi muligens operere ut når såret etter byllen er grodd. :(

Stakkars lillevovven har vært igjennom mye nå :(

1619139_10152757111905091_33153510326900

Yoshi er shinet opp, og er klar for Dogs4All i morgen!
10378126_10152757086575091_8758005164804
Herregud så enkelt det er å gjøre klar en korthåret hund til utstilling! Ikke noe klipping eller føning, bare vasking, tørking og kloklipp.. Ikke trenger jeg å ha med en sekk med pelsstell utstyr heller :D Holder med en vanlig veske med alt vi trenger! Gleder oss :)!!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det ikke blir noe mer tull med såret til Jatzy, god bedring :) Og lykke til på D4A i morgen!

Det håper ikke jeg heller, det går bra med henne da, hun er i fin form :) Takk :)

Stakkars Yatzy, håper virkelig hun er ferdig med alt nå ;)

Og lykke til imorgen, kanskje jeg får ruslet innom ringen (hvis jeg får tid).

Ja, hun har vært medpå nok nå! Nå håper jeg at vi slipper operasjoner igjen!!!

Takk :), så deg ikke i går, men hyggelig var det uansett :)

Næmmen! Stakkar da. :(

Masse lykke til på utstilling!

:flowers: Takk :)

Liten update fra Dogs4all, som jeg skrev i resultat tråden, så ville ikke Yoshi vise hverken seg selv, eller ørene sine, i går på Norsk vinner. Hunden foran ham bæsjet i ringen, noe han synes var super ekkelt og oppførte seg deretter. Dommeren gjorde alt for å få ham til å ta opp ørene, men han nektet plent. Det ble en Very Good, og kommentar på tunge ører og en ung uferdig kropp. Ellers en fin gutt :)

I dag gikk det hakket bedre, han fikk Exellent og ble nr 4 i junior klassen. Dommeren var taus som en østers, så jeg vet ikke hvorfor han ble nr 4, men det var helt sikkert pga ørene. De ER jo tunge! Uansett så var han kjempe fin å stille i dag, løp pent, og sto lekkert, nesten litt for ivrig på godbiten også hehe. Men vi hadde det gøy i ringen, det er det som betyr noe! Nå skal han få utvikle seg litt før neste utstilling, som jeg troor blir i Langesund.

1796804_10152760689540091_47741585533219Stilken :heart::) Litt fornærmet over å ha fått beskjed om å klappe igjen, vi har nemlig benyttet anledningen til å trene på at vi ikke trenger å bjeffe/hyle på alle hunder vi ser ;).

Yoshis far Pepper ble 4 BHK, det var morro å se ham i aksjon :ahappy:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble Jatzy operert på nytt. Såret på skulderen hadde egentlig grodd, men nok en gang dukket det opp en blodfyllt byll, som sprakk. Så i morrest var det av sted til Tønsberg dyreklinikk for sjekk, da ble vi enige om å åpne opp, for å se hva denne byllen kom av. Og godt var det, for vevet under såret var helt ødelagt av infeksjon, og måtte fjernes. Litt rusa enda, men nå håper jeg at Jatzy blir 100% frisk etter nesten 2 (!!) mnd med komplikasjoner etter fjerning av to aterom/kuler.

Ny runde med antibiotika, smertestillende og ro.

1554545_10152789357180091_33253130820352

Stakkars, hun er rimelig rastløs etter så mange uker med ro :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars Jatzy, god bedring :flowers:

Takk, det går veldig bra med henne nå. Vanskelig å holde henne i ro, hun er kjempe rastløs og ivrig. Blir jo så bekymret når hun ikke er frisk, et øyeblikk føyk tanker om kreft igjennom hodet mitt.. Siden hun fikk byll/sår på samme sted så mange ganger. Man vet jo ikke hva som kan skjule seg inni hunden, men ødelagt veve i seg selv var skummelt nok :-O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...