Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere med mange hunder


Ozzy
 Share

Recommended Posts

Dere med mange hunder, hvordan ser dagene deres ut? Hvordan aktiviserer dere de forskjellige hundene, både med tur og hodebry? Hvor mye tid bruker dere på hundene i løpet av dagen?

Tenker altså på de med 4 eller fler hunder. En ting er 2-3 hunder. Men når man har 5 hunder så lurer jeg fryktelig på hvordan dagene ser ut :D

(Og spør ikke fordi jeg har planer om å skaffe meg ørten bikkjer på en gang, men finner det litt beundringsverdig da jeg syntes det er nok med èn :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har venner med flere hunder og naturligvis bruker dem VEEEELDIG mye tid på det dem kan rett og slett ikke ha noen flere hobbyer den meste av tiden går til hund jobb unger og daglidagsting og det hele blir enn livstil

Livstil blir det jo bare med 1 hund også .

Og dette avhenger jo selvfølgelig hvilken rase'r du har og om du bruker dem til noe om du vil ha optimalt eller bare overlev bart hundehold også da :)

Gitt at du har 20 siberian husky så går det meste til rutine og da bruker man som oftest hundene til kjøring og aktivisering som sådan

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har pr nå 9 hunder, kommer til å øke på med 1-2 i løpet av året. Sånn bortsett fra at de er flere så gjør jeg stort sett det samme som når jeg hadde en hund. Om natta sover 2 på soverommet, 3 på vaske/hunderommet, reseten på kjøkkenet. Ingen i bur nei. De får måltider sammen på kjøkkenet. Så er det noen timer ut i hundegård for de som vil det, noen vil være igjen inne å kose litt mens jeg spiser frokost. Går sjelden vanlig tur, vi kjører som regel vogn eller slede og da er hele gjengen med. Hodebry får de sjelden, jeg har mistet totalt interessen for den type hundetrening. Før var jeg relativt aktiv innen lydighet og spesielt agility, konkurrerte litt også, men har gått lei, trives så veldig mye bedre i skogen! Det hender vi trener litt triks for moro :) "Freestyle" til radioen f.eks synes noen av hundene er knallgøy. Border colliene får brukt nøtta si på gjeting.

Vet ikke helt hvor mye tid jeg bruker på de egentlig, de er liksom rundt meg hele tiden når jeg er inne akkurat som når jeg hadde 1-2 hunder. De er ganske mye inne, særlig på ettermiddag og kveld. Jeg liker å ha de rundt meg, og de liker å være i nærheten. Klart det blir mye hår, og det må støvsuges ofte, men det er sånn vi har valgt å ha det, og vi trives med å ha det slik. Hundene er rolige inne, herjing og lek gjøres ute.

Hundene er også en del av jobben vår, så vi er heldige sånn sett (jobber med grønn omsorg). jobber hjemme på gården, så de er ikke alene hjemme 8 t som en del andre hunder.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjemme har vi 5 hunder. 2 mine og 2 mamma sine, hun har de på dag tid når jeg er på skolen, hun kjører meg til skolen, så drar hun å går tur med 3 eller 2 av de. hun varierer fra dag til dag, det er liksom en ekstra tur liksom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 5 stk Australian Shepherd i alderen fra 6 år til 19 mnd. 3 av de trener/konkurrerer jeg med. Den fjerde er yngste sønnen sin, så alt ansvar utenom foring er hans jobb. Den 5 er "gårdshunden" og er allemannseie ;-) Hun aktiviseres ikke så mye utenom turer, og hun trives med det.

Vi er mest aktive i sommerhalvåret, da går all fritid til å trene de 3 i Lp, spor (blodspor og NBF) og rundering + konkurranser. Jeg jobber hjemme, og de er enten løse rundt meg, eller ute på stooor tomt. 3 stk sover i sengene våre om natten, mens 2 sover på hvert sitt store hunderom. Bur har vi kun i bilen :thumbs:

Om vinteren trener vi naturlig nok ikke spor/rundering, men vi trener litt varierende mengder Lp, og jeg prøver å lære de til å bli habile trekkhunder- noe jeg kun har lykkes delvis med :icon_confused: Men vi har det gøy i forsøket og jentene får aktivisert seg nok til at de er rolige om kveldene :D

I tillegg til dette tar våre to sønner sin del av turing av hundene + at vi ofte er på skogsturer med hele gjengen (gjerne truger om vinteren) og vi sper på med latmanns trening på jordet (Les: kaste ball) Alt ettersom dagsformen :)

De virker stort sett fornøyde med aktivitets nivået :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 4 hunder og mye av tiden min går med til hund, noe jeg liker da :)

Men syns ikke det er så stress , så lenge de får nok tur og hjernetrim så ligger de som slakt inne å sover, og da har jeg tid til fuglene. Kommer nok helt an på hva slags raser man har hvor krevende det blir. Jeg hadde ikke orka 4 som var så aktive og krevendes som blandingshunden her feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere med mange hunder, hvordan ser dagene deres ut? Hvordan aktiviserer dere de forskjellige hundene, både med tur og hodebry? Hvor mye tid bruker dere på hundene i løpet av dagen?

Tenker altså på de med 4 eller fler hunder. En ting er 2-3 hunder. Men når man har 5 hunder så lurer jeg fryktelig på hvordan dagene ser ut :D

Vi har atm 4 Collies, med 5 under planlegging og forhåpentligvis et valpekull til høsten.

Tur er ikke noe problem, to i hver hånd (og nå har jeg bestilt et kobbel med fire haneføtter av psycolynx.) også går vi tur... Men, vi går aldri "lufteturer", de blir luftet først, så går vi tur etterpå og GÅR. De får springe løse i stallen, og der får de ut mye energi. Hodebry er heller ikke noe jeg tenker særlig over da de bruker hodet sitt mye med etåringen vår som de går rundt med hele dagen også.

Vi er på treninger i hundeklubben mandag, tirsdag, onsdag og torsdag ettermiddag/kveld og trener lydighet, utstillignstrening, agility, rally, spor og rundering + at helgene går til utstillinger(som er det jeg brenner for.) og kurs.

Vi har ikke noe hunderom, vi har ikke bur og vi stenger ikke hundene vekk fra oss. Vi har ikke hundegård. De sover alle fire på soverommet vårt og rulerer iløpet av natten på hvilken to som får ligge i sengen, og de to som ikke ligger i sengen har sin egen enkelt seng bortenfor vår seng.

Hvor mye tid jeg bruker på hundene? Tja, all min våken tid :) Er vi ute så er de selvsagt med, rideturer så er de med, vognturer med Sophia så er de med (Det er overaskende lett å gå med fire hunder og barnevogn faktisk. Ihvertfall når man har så mye kontroll og kustus på hundene som jeg har :) ) Om kvelden foran tv'n så er det pelstell som gjelder. Leker jeg og Sophia inne så er hundene med på leken. Min "Alenetid" er hundetreningene.

Vi har gode rutiner og jeg synes ikke det er slitsomt :) Og nå har vi til og med to unghunder på akkurat samme alder der ene har løpetid.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...