Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpetenner - trekkes?


Recommended Posts

Leja har vært i gang med felling av melketenner nå i en drøy halvannen måned. Hun har fått alle de nye hjørnetennene og alle foran nede. Oppe er det fortsatt en liten melketann mellom fortennene, og jeg mistenker at den nye tanna fortsatt ligger i gommen hennes. På høyre side oppe har hun fortsatt ikke mistet melkehjørnetanna selv om den nye er kommet opp, så hun har da dobbelt sett. Den gamle er bak den nye.

Det jeg lurer på er jo såklart å trekke disse tennene, da. Jeg vet det kan være vanlig å måtte gjøre det på små hunder, og vil nødig ha en hund med tannfeil fordi jeg ikke har giddet å ta henne til vetten for trekking. Men samtidig så er hun ennå ikke ferdig med å miste alle tennene. I går gikk det en stor gjeksel, f.eks. Så hvor lenge kan jeg vente? Den føles ikke spesielt løs den hjørnetanna, og den foran synes jeg det er vanskelig å se noe på.

Erfaringer? Burde vi dra og få det fikset nå, eller kan vi drøye mer (til hun har mistet alle tennene som er igjen) uten at det vil påvirke bittet veldig negativt? Det KAn jo tenkes at hjørnetanna detter ut etterhvert. Det er svindyrt å trekke tenner, så om jeg ikke må så unngår jeg det jo helst. Fikk inntrykk av at det kostet fra 3500 og oppover! Vi har Agria spesial, som jeg tror og håper at dekker det forøvrig.

Hun er forresten 6 mnd gammel nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eurasier fikk melketenner trukket i to omganger, først fremtenner som ikkje ville ut (de nye kom opp langt bak de gamle), og hjørnetennene nede da de nye tennene kom på innsiden, og ikkje ville ha plassert seg riktig. Tror ikkje eg betalte mer enn ca 1000,- for hver gang. Er i grunnen glad for at valpen så langt ser ut til å få en problemfri tannfelling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkna mi gjekk vel med dobbelt sett hjørnetenner i ein månad eller to (teite pleiaren trudde ikkje på meg!) før eg fikk time for trekking. Ingen skade skjedd, og bittet er korrekt :) Men den melketanna var svææær, og hadde aldri komt ut på eiga hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Jeg skal høre med oppdretter hva hun sier, hun snakket jo om dette før vi hentet Leja og at det er en del småhunder som må trekke melketennene. Så jeg venter nok litt til før jeg går og får dem trukket. Og betryggende å høre at det ikke koster 3700 over alt. FOR en pris liksom. Sjekket Lørenskog Dyreklinikk. No way til den prisen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se det an :) Aro hadde dobbelt sett oppi ei stund, de satt beinhardt de. Jeg hadde bestilt time for trekking, men dyrlegen sa at vi kunne iallefall drøye en uke, så det gjorde vi, og to dager før tanntrekking røyk de jaggu meg. Det skal sies at han fikk mye bein, og vi lekte MYE drakamp den uka. Jeg tror det ordner seg jeg, ha litt is i magen. Det er ikke noen krise til å begynne med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :D

En jeksel kom flyvende da vi hadde drakamp her en dag, så vi får fortsette med det. Hun får frosne koteletter og diverse annen snacks nesten hver dag, så vi får bare krysse for at det kommer av seg selv :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sett den an en stund, i alle fall når hun fremdeles mister andre tenner. Ofte synes man at tennene sitter bom fast, og noen dager etterpå så er de plutselig ute.

Pris på tanntrekk kommer an på hvilke tenner det gjelder, størrelse på hund osv. Det er selvsagt også prisforskjeller mellom ulike klinikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sett den an en stund, i alle fall når hun fremdeles mister andre tenner. Ofte synes man at tennene sitter bom fast, og noen dager etterpå så er de plutselig ute.

Pris på tanntrekk kommer an på hvilke tenner det gjelder, størrelse på hund osv. Det er selvsagt også prisforskjeller mellom ulike klinikker.

Will do :)

Følger nøye med så ikke gamle tenner blokkerer for nye osv, så da får vi bare se hvordan det går. Utstillingsstjerna skal ha pene tenner må skjønne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Jeg skal høre med oppdretter hva hun sier, hun snakket jo om dette før vi hentet Leja og at det er en del småhunder som må trekke melketennene. Så jeg venter nok litt til før jeg går og får dem trukket. Og betryggende å høre at det ikke koster 3700 over alt. FOR en pris liksom. Sjekket Lørenskog Dyreklinikk. No way til den prisen!

Ser det diskuteres litt frem og tilbake om man skal trekke melketennene med en gang, eller se det ann. TREKK DE MED EN GANG det oppdages :w00t: Det er stor risiko for feilstilling! Ved feilstilling av hjørnetennene kan du risikere at hjørnetennene gnisser mot hverandre og lager slitasje/ødelegger hverandre. Eller at den ene blir stående slik at den går opp i ganen og lager hull (kan bare tenke meg hvor vondt dette gjør). Om en veterinær sier noe annet, ville jeg byttet veterinær med en gang, eller i det minste tenkt nøye over om han er utdatert og ikke har den kompetansen som trengs. :|

Det som dere bør tenke på når skal velge hvilken dyreklinikk/veterinær dere skal gå til, er kometansen på område og deres rutiner.

Jeg har en veldig grei regel for meg selv:

  • Hvordan ligger dyret i narkose? - blir det overvåket sikkert? DVS Dyrepleier / assistent som overvåker dyret mitt
  • Har veterinæren kompetanse? - hvis ikke kan du risikere at veterinæren skader de permanente tennene (emaljeskader etc).
  • Hva får jeg for pengene?

Etter det jeg har erfart/kunnskap til har Lørenskog dyreklinikk den veterinæren i Norge som er best på tenner.

Så selvfølgelig så kan man kritisere prisen, men jeg tror virkelig du får hva du betaler for. Ikke glem at kvalitet koster penger. Det at du får en behandling til billigere pris et sted enn et annet, vil ikke si at du betaler billigere for samme behandlingen. Det er ikke som å kjøpe kroneis til 15 kr et sted og 20 kr et annet. Det er nemlig ikke den samme behandlingen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På høyre side oppe har hun fortsatt ikke mistet melkehjørnetanna selv om den nye er kommet opp, så hun har da dobbelt sett. Den gamle er bak den nye...

Nøyaktig det samme som min hund. Hun mistet aldri de to hjørnetennene oppe, så dobbelt sett ble stående. Den ene av de to melketennene (hjørnetenner oppe) klarte jeg å rikke på såpass at den løsnet og kom ut uten problemer etter kort tid. Den andre ble jeg nødt til å dra til vet'en og få trukket. Da var det gått flere mnd siden hun skulle vært ferdig med tannfelling (tror hun var 9-10 mnd om jeg ikke husker feil), så hos oss løste det seg aldri av seg selv med den ene tanna.

img_8424-b.jpg?w=630&h=449

Det er svindyrt å trekke tenner, så om jeg ikke må så unngår jeg det jo helst. Fikk inntrykk av at det kostet fra 3500 og oppover!

Ikke nødvendigvis. Det kommer helt an på klinikken du velger, prisene kan varierer med tusenvis av kroner!

Så den prisen du nevner tror jeg du skal slippe og betale...! Hårreisende. For tanntrekking av melketenner tar min lokale veterinærklinikk kr 1100,- inkl bedøvelsen. Sjekk ut Smådyrklinikken.

Jeg ser du bor såpass til at du faktisk kan bruke den samme klinikken som meg, da det ikke er langt fra Ås og hit. Det er vel verdt det for å spare et par tusen spenn? :- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei!

Har ikke sett de siste svarene her jeg. Men mini sine tenner er som din sine, MiO. Ikke løsnet ennå. Så vi må nok trekke. Har så ræva råd nå om dagen, så søren heller! Hallo sambo :P

Skal se på langhus. Må muligens ta en ringerunde og høre med flere. Skal treffe oppdretter i helgen, så hun kan se på det også. Men jeg begynner å innse at tanna er der for å bli.. Teite tanna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Henter opp denne tråden da jeg nettopp har bestilt time til trekking av melketenner på Eple hos Eiker dyreklinikk.

Eple er 6,5 mnd litt over 2 kg kleinspitz valpe

Hun har dobbelt sett hjørnetenner oppe (de står på rekke) og så har hun dobbelt sett nede men der står de nye tennene innenfor melketennene, Melketennene er noe presset ut.

Hun har fått fortennene og mistet melketenner.

Det er vel ca 1 mnd siden de første hjørnetennene kom ut

Jeg hadde bestemt meg for å ha is i magen å håpe at de løsnet i samråd med oppdretter

Men nå ser jeg at det er fare for at det kan bli "tanngniss" i bitteog har bestilt time

Noen som har tips,råd og innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henter opp denne tråden da jeg nettopp har bestilt time til trekking av melketenner på Eple hos Eiker dyreklinikk.

Eple er 6,5 mnd litt over 2 kg kleinspitz valpe

Hun har dobbelt sett hjørnetenner oppe (de står på rekke) og så har hun dobbelt sett nede men der står de nye tennene innenfor melketennene, Melketennene er noe presset ut.

Hun har fått fortennene og mistet melketenner.

Det er vel ca 1 mnd siden de første hjørnetennene kom ut

Jeg hadde bestemt meg for å ha is i magen å håpe at de løsnet i samråd med oppdretter

Men nå ser jeg at det er fare for at det kan bli "tanngniss" i bitteog har bestilt time

Noen som har tips,råd og innspill?

Min erfaring med liten rase som relativt ofte må trekke hjørnetenner er at man ikke bør ha is i magen på nedre hjørnetenner. Rett og slett pga her kommer de nye tennene opp på innsiden av melketennene. Du kan risikere at de nye tennene vokser seg opp i ganen, og på en liten hund går det raskt. Altså en unødvendig risk for feilstilling, og evt trekking/sliping av nye tenner. Trekker man melketennene før de nye har nådd ganen, vil de nye tennene normalt skli utover og på plass.

På melketennene oppe kan man ha mer is i magen, men se an hvor mye plass det er i munnen. Normalt anbefales det å trekke melketennene når de nye tennene har kommet halvveis ut (ca på samme lengde som melketennene), eller evt dersom det er trangt i munnen.

Håper det hjalp :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde "is i magen", men da siden dyret ikke er utstillingsbikkje, og tennene kom ut "fint", dvs uten å komme borti eller bli presset av de gamle. Veterinær var rimelig "på" at "iiiik, dere må trekke!!!!" 1 uke etter de kom ut, men etter ca. 1 mnd. datt de fint ut av seg selv. Bikkja har perfekt bitt og ingen problemer, men jeg synes kanskje dyrlegene er litt vel kjappe med å si "trekk"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det gjort.Pris 781,- for 4 hjørnemelketenner på Eiker Dyreklinikk.

Eple har heldigvis god plass i munnen og ingen tannfeilstilling eller lignende.

Bra det .. når en er ei lita Kleinspitzjente 6 mnd og 2,1 kg

10e2b02a-4cbc-4657-8e8a-da96056f1a55.jpg

e14f787c-7fbe-48fd-a508-2adbc28312d5.jpg

3d9d9f92-bba9-465e-abb1-81ace9111234.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommelfinger regelen jeg fikk er:

Når de nye tennene er litt over halvparten så store som melketennene er det lurt å trekke.

Det sies å være det tryggeste i forhold til bittfeil. 5-7 mnd ca tipper jeg?

Faren ved å la de stå for lenge, uten om bittfeil, er at melketenner er noe porøse og kan lett knekke.

Og om man lar de stå lenge kan de også begynne å råtne av samme årsak (porøse inni) og et kan skape betennelse som også kan skade de nye tennene.

Som du ser av bildet av min hund, ventet jeg noe lenge. Dette litt for at jeg viste at mor og far mistet melketenner uten hjelp.

Hos min Eple kom de nye hjørnetennen oppe først. Slik jeg så det var de ikke så farlig for bittfeil derfor ventet jeg til hjørnetennene nede var kommet ut.

Bittfeil kan være at de nye tennene oppe og nede gnisser mot hverandre eller at de treffer ganen.. (saksebitt overbitt og underbitt kan vel ha samme årsak)

Jeg synes også det var litt "irriterendee" å måtte trekke melketenner..siden Eple ellers har helt normal tannutvikling. God plass og alle tennene kommer.. Som ellers ikke er en noe unormal problemstilling for småraser.

Inngrepet er vel ikke spesielt omfattende. Hun fikk smertestillende som hadde 24 timers virkning. Eple var helt "normal" dagen etter.. Spise ,drikke og aktivitet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...