Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp, jeg skal til Japan!


Pim
 Share

Recommended Posts

Vi drar på torsdag, og ettersom dette skal være bryllupsreisen vår (om enn på forskudd hehe) hadde det jo vært flott om vi hadde noe innhold i den :P Det har vært et semester fra h****** med ekstrem fagbelastning, så jeg har levd totalt i min egen verden - og det var først i går jeg hadde overskudd til å innse at jeg skal til Japan om noen få dager... :sweat: Konichiwa!! ropte jeg hele veien inni meg på vei hjem fra universitetet i går kveld :D

Min vordende mann er veldig snill og flink, og har mange strålende kvaliteter, men han er ikke akkurat noen røver på kreativitet og planlegging - og jeg har fortsatt noen 20-timers økter foran meg før jeg er ferdigstudert for semesteret, så jeg har ikke helt muligheten til å få gjort noe særlig sjøl. Håper derfor snille sonisene igjen kan gi meg litt hjelp. De tipsene vi får inn og bruker, vil selvfølgelig presenteres i en bryllupsreisetråd, så dere får litt valuta for pengene :rofl:

Hr. Kjæreste har forresten vært i Japan før, jeg har ikke.

Dette er planene vi faktisk, tro det eller ei, har:

  • Vi er i Japan fredag morgen, og tar da inn på Park Hyatt Hotell. Vi forsøker å ødelegge døgnrytmen vår så mye som mulig sånn at vi skal få minst mulig jetlag, men det blir nok ikke helt greit likevel. Derfor tar vi det første døgnet på dette hotellet siden vi sikkert ikke orker å dra ut så mye uansett :lol:
  • Dagen etter starter en uke med railwaypass. Kjæresten min er helt gal etter tog, og Shinkansen er liksom kulest. Reiseplanen er ikke akkurat helt klar.
  • 1-2 netter skal vi sove på en Ryokan i en fjelllandsby - ingen peiling på hvilken eller hvor. Teseremoni og plasking i varme kilder er et must i løpet av oppholdet
  • de siste 2-3 dagene av rundreisen er vi i Kyoto, før vi drar tilbake til Tokyo, og blir i området resten av oppholdet.

Vi har snakket om at vi gjerne kunne tenkt oss noen artige opplevelser, jeg syns et par dager på hesteryggen med guide i samurailand høres ut som en kjempeidé (uten at jeg har den ringeste anelse om sånt er mulig), mens kjæresten nok heller ser for seg sykkeltur, tror jeg. Ikke så glad i hester - men han lovte meg i fjor at vi skulle dra til et hestesenter og ri en dag fordi jeg hadde pusset opp mens han var på jobbreise. Men ja, opplevelsesutflukter står høyt i kurs.

I tillegg til at jeg er spesielt interessert i kunst- og kulturhistorie, samt design og arkitektur; mens samboeren er mer interessert i generell historie (kriger og dynastier og sånn) og datating, hihi.

Dessuten har vi så mange snille hjelpere som bidrar til bryllupet, og kunne tenke oss å takke dem med noen fine souvenirer fra Japan; så om noen har tips hvor vi kan få tak i skikkelige og vakre pynte-/bruksgjenstander som passer i en koffert, så hadde det vært glimrende :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg er misunneliiiiig! Gleder meg til det referatet, så kan jeg kopiere reisen deres om noen år :ahappy:

Jeg har bare vært i Tokyo, og der er det forunderlig få minibanker. Så, ta ut penger på flyplassen!

Og ellers, om jeg skulle komme med et tips så er det å finne noen arrangører som kan guide og eventuelt dra på sånne halv-cheezy organiserte turer. Vi sulla rundt på egen hånd, og selv om det gikk helt fint, følte vi at vi kunne fått mer utbytte av turen om vi hadde mer å hjelpe oss med enn guidebøkene og nettet. For selv om man kjenner igjen mye av den samme storbyfølelsen i Tokyo som i vestlige storbyer, så er det endel som er ganske annerledes også, for ikke å snakke om dårlige engelskkunnskaper.

Åh himmel så misunnelig jeg ble nå..!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk www.japanlando.com - ei god venninne av meg som har vært på utveksling til Japan x antall ganger, og reist dit x antall ganger. Hun har ei liste over "ting hun skulle gjøre" og link til hver av disse. Masse flotte bilder osv, jeg blir BESTANDIG inspirert når jeg er der inne!

Dere kan jo f.eks gå opp Mt. Fuji og hilse på HELLO KITTY :D

tokai659.png

Eller kjøpe brus av søte brusautomater (denne stod visst i Kobe)

tokai544.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! :flowers: Vi gleder oss masse!

Glemte helt å si en ting, da: jeg kan ikke spise noe søtt (hverken mat med sukker i, søtningsmidler, frukt eller annet som smaker søtt), og må spise ofte (blodsukker + insulin på ville veier, motsatt av sukkersyke) så jeg er avhengig av å hele tiden ha tilgang på ikke-søt mat :P Men tenkte å at med knekkebrød i kofferten og litt sånn, tips for typiske steder hvor man får tak i noe hendig og mettende jeg kan spise på underveis? Har inntrykk av at det går mye i søtsaker :lol:

Edit: og bloggene har fått bokmerker, og sendes til samboer'n så han kan lage bokmerker på iPaden, så kan vi planlegge litt når vi er der - har ikke helt troa på at det blir mye planlegging på forhånd ;)

Endret av Pim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooh! Ooh! Heldiggris! Turen til Japan er den absolutt beste ferien jeg har vært på, og jeg har reist endel.

Akvariet i Osaka! Helt rått! Dra dit. Og ta turen til museet i Hiroshima. Veldig sterkt, og ellers en by jeg likte godt.

Shinjuku

4318239819_e1ddffa551.jpg

Parasittmuseet i Tokyo. Dritkult!

4318239903_fccfd3def7.jpg

Togstasjonen i Kyoto er nesten verdt en hel dag. Og ikke glem å dra opp på taket. :)

4318971808_e4d70f8e29.jpg

Her er fra Miyajima, en liten øy hvor vi bodde på ryokan. Nydelig der, og masse tamme rådyr som går sammen med folkene. Herlig.

4318239441_f1950a680f.jpg

Ha øynene med deg, for Japan er stappfull av små, vakre gullkorn. Kumlokk liksom.

4318239303_850837ca27.jpg

Tilbe engrishen, den er fantastisk. Jeg :heart: Japan og alt med Japan.

4318239707_dd14884c14.jpg

4318971882_ca479b1150.jpg

Ok, det var nok bildespam fra ferien min... Sorry...

Garmen her inne var mitt reisefølge, hun studerer japansk, har vært på studietur og ellers vært der på ferie flere ganger. Du kan høre med henne

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte helt å si en ting, da: jeg kan ikke spise noe søtt (hverken mat med sukker i, søtningsmidler, frukt eller annet som smaker søtt), og må spise ofte (blodsukker + insulin på ville veier, motsatt av sukkersyke) så jeg er avhengig av å hele tiden ha tilgang på ikke-søt mat :P Men tenkte å at med knekkebrød i kofferten og litt sånn, tips for typiske steder hvor man får tak i noe hendig og mettende jeg kan spise på underveis? Har inntrykk av at det går mye i søtsaker :lol:

Mat er det plenty av i Japan, og det står hverken på utvalget, prisen eller smaken. Vi spiste utrolig mye god mat der. Kioskene har ferske risboller med fyll, populær lunsjmat for barn. Det er masse godteri der ja, men også mye bra mat. Problemet ditt vil heller være innholdsfortegnelsen vil jeg tro. Med mindre du kan japansk selvfølgelig. :P

Ellers er vel jerky greit å ha som gomlemat? Det er det masse av og lett tilgjengelig. Inneholder kun marinert kjøtt også, så temmelig safe sånn sett.

Evt har de i kioskene pakker med vakumpakket blekksprut om det skulle friste? Evt kjøpe en curry donut på Mister Donut? :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, heldige grisen! Jeg kan bli med som guide og tolk? Dere betaler? ja? :bananas:

Sånn for å starte kan jeg si at shinkansen tar cirka fire timer fra tokyo til kyoto, og cirka fire timer til fra kyoto hvis du vil til Hiroshima, hvilket jeg vil anbefale på det sterkeste. Å se Hiroshima peace memorial park og atombombemuseet er noe av det sterkeste jeg har opplevd. I tillegg hvis du drar til Hiroshima, kan du ta en dag og natt på Miyajima som Mari viste bilde av lenger oppe, og ta overnatting på ryokan der, se på tori'en (fen store røde porten), samt at man kan ta taubane opp på toppen av fjellet der og se på apekattene :)

I Kyoto er det mye å se: sanju-sangen-do (tempelet med de hundre buddhaer, hvor alle har forskjellig ansikt, og man visstnok skal kunne finne en som ligner helt på seg selv), og like i nærheten av tempelet ligger nasjonalgalleriet som er stort og flott. Ved siden av galleriet kan man gå en gate opp til Kjærlighetstempelet (passer vel ypperlig på en bryllupsreise!) som er kjempeflott og har nydelig utsikt. Gaten som leder opp dit er kjempefin og i gammel tradisjonell stil, med masse fine små butikker som selger alt man kan ønske seg av gammeldagse leker, kjøkkenvarer og lignende. Så kan man gå videre til Gion, som er gamlebyen i Kyoto, hvor man kan se på geishaer og slikt :) Man rekker alt dette på en dag uten å stresse nevneverdig.

i tillegg er gamle Kyoto togstasjon flott, og veldig kjent arkitektonisk. Nijo castle er også et must når man er i Kyoto, det er rett og slett nydelig, og veldig kjent. The golden pavillion er også fin å se; et tempel som er helt dekt av bladgull :)

Osaka ligger cirka 30 minutter unna Kyoto med tog, og er også verdt å få med seg. Osaka castle er flott, og akvariet som Mari nevnte. I tillegg har de en filmlandsby hvor det spilles inn samuraifilmer og slikt.

Tokyo er beste byen i verden, og der er det tusenogen ting å se. Shibuya og harajuku områdene er kult for å se på japanske fjortiser i sære klær og kostymer, tema-kafeer (vi gikk på engelsk butler-kafe der, så utrolig kleint og kult!) og gatemusikanter og alt mulig. Akihabara har alt du trenger av elektroniske duppedingser og er fullt av neonlys, og er et kjempekult område. Der gikk vi også på maid-kafe, kanskje enda mer kleint og kult enn butler kafeen :rofl:

Ueno har en kjempestor fin park, med mye gatemusikanter (vi fant japanske greasere!) og kjempeflott natur. Det er også en dyrepark med pandaer tilknytta parken, men jeg vet ikke om jeg tror dyra egentlig hadde det så kjempefint der, så det var litt blandet opplevelse for meg. Dyreparken kommer garantert til å være stappfull også.

Ikebukoro har et sted som heter sunshine sixty building, eller noe sånt, hvor man kan ta heisen opp til 60'ende etasje for kjempefin utsikt over byen. Det bygget har også et akvarie. Der har de også et handicraftsenter hvor man selger originalt japansk håndverk til en dyr penge.

da har jeg spammet ut en del ihvertfall, bare å spørre om det er noe mer :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe*

Tusen takk til deg, og alle andre som kom med fine tips! Her har vi masse å velge i :ahappy: Begynner å ønske at vi hadde to måneder på oss...eller et år?

Golden pavillion skal vi dra på, men siden han jeg drar med har vært i Japan før har han tydeligvis fått nok av templer (hææ??), men jeg må prøve å få lurt ham med på det Buddhatempelet i alle fall.

Men, er det noen som har idéer om hvor vi kan henvende oss/dra for å være med på en skikkelig morsom organisert utflukt? Jeg gjentar: jeg vil ri på hest! være samurai! Slashe pappfigurer med katanaer og sånn! Evt dra fram kung-fu'en jeg engang lærte, ha på meg ninja-drakt og kaste shuriken på mystiske fiender! :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, er det noen som har idéer om hvor vi kan henvende oss/dra for å være med på en skikkelig morsom organisert utflukt? Jeg gjentar: jeg vil ri på hest! være samurai! Slashe pappfigurer med katanaer og sånn! Evt dra fram kung-fu'en jeg engang lærte, ha på meg ninja-drakt og kaste shuriken på mystiske fiender! :banana:

Filmlandsbyen? :baby: Nei, rideturer og sånt har jeg ikke peiling på, tror ikke jeg har hørt om det en gang på noen av turene mine eller under oppholdet eller noe. Sowwy :( Kanskje dra til tokyo dome istedet og kjøre dritskummel berg og dalbane? Neida. Jeg kan snoke litt blandt mine kontakter og se om noen vet om noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filmlandsbyen? :baby: Nei, rideturer og sånt har jeg ikke peiling på, tror ikke jeg har hørt om det en gang på noen av turene mine eller under oppholdet eller noe. Sowwy :( Kanskje dra til tokyo dome istedet og kjøre dritskummel berg og dalbane? Neida. Jeg kan snoke litt blandt mine kontakter og se om noen vet om noe :)

Jaaaaaa! :jump:

Åh, så gøy at dere hjelper meg. Dere gjør det litt mer overlevbart å sitte på datasalen og jobbe på en slik vakker, solfylt søndag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange gode forslag allerede. Kyoto er byen i mitt hjerte.. den er så vakker atte! Er du i Kyoto så er en dagstur til Nara absolutt å anbefale. Her har du verdens (eller tidligere?) verdens største trebygning. Men det kuleste med denne byen er at det går massevis av hjort i gatene (det gjør det forsåvidt i Miyajima også).

Nagasaki synes jeg er en fin by. Det er den andre byen som ble atombombet, det er litt som andre mann på månen: ikke så mange som kan navnet på han. De har også et bombemuseum, men mens det i Hiroshima er litt mer teknisk går dette litt mer på de personlige fortellingene. Jeg har vært der tre ganger og går like tårevåt ut hver gang.

Miyajima har noen flotte ryokaner. Også er det kanskje litt betryggende å vite at det verken er lov å bli født eller dø på den øya? For å gjøre det må du bli fraktet med ferge til fastlandet :P

Hot-spring monkeys er jo kjempemorsomt. Vi besøkte noen "ville" på et lite sted utenfor Nagano (en fryktelig kjedelig by!), det var veldig gøy. Etter en liten gåtur inn i skauen kom vi til apene og kunne gå i mellom dem og ta bilder. En kult ting i Nagano var OL-ringene og en "flukt"-tunnell i et tempel som var helt svart! Det var veldig spennende og jeg ble nesten litt mørkeredd i noen sekunder.

Mt. Fuji er jo litt kult. Bussen går til ca. rett over skydekket, på stasjonen der kan du kjøpe en gåstav og nistemat etc. Om man vil se soloppgangen fra toppen kan man bestille overnatting hos noen munker (må sikkert gjøres på forhånd, der kan sikkert google hjelpe..), da er det viktig å ha med en lykt av et eller annet slag for da er det MØRKT når man starter å gå. Jeg er overhodet ikke i form og jeg syntes det var en helt grei tur. Var litt kaldt og mye vind på toppen, så kan være lurt å ha med seg noe litt varmere i sekken.

Om man er litt interessert i historie og buddhisme så er Mt. Koya tingen. Her tok vi tog og fjellheis for å komme oss opp og bodde på et tempel med verdens flotteste onsen og raket stenplen (orker ikke engang prøve å forklare hvor vakkert det var!). Her oppe finnes også Japans største gravplass. Vi tok oss en tur igjennom den og det var virkelig magisk. Typen var i harnisk over noen shogun greier som jeg ikke helt skjønner meg på, men han syntes det var awesomt. Eneste triste var at toget ikke ble dekket av railpasset, men kosta ikke all verden.

For animefreaksa har vi Naruto (en liten kjedelig by), men om man er på gjennomfart så er det her man finner whirlpoolen som den lille, oransje ninjaen er oppkalt etter.

Et lite tips er å enten pugge eller ha med hiragana-alfabetet. Det er ikke alltid ting står på engelsk, men det er så å si alltid skrevet i hiragana med små bokstaver under kanjien.. gjør togturer litt enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal vi til Naruto, og vi skal stå på Uzimako-broa! Haha! :lol: Litt Narutards, skjønner du, jeg har fulgt med på serien helt siden første episode for ...eh...mange år siden :icon_redface: Nara er uaktuelt, da samboer'n syns det var ekkelt med all hjorten som så feilernærte og stakkarslige ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal vi til Naruto, og vi skal stå på Uzimako-broa! Haha! :lol: Litt Narutards, skjønner du, jeg har fulgt med på serien helt siden første episode for ...eh...mange år siden :icon_redface: Nara er uaktuelt, da samboer'n syns det var ekkelt med all hjorten som så feilernærte og stakkarslige ut...

Men Shikamaru Nara da?! Feilernærte er de nok ikke, men de har en del flått :s Så du kan jo ta med flått-tangen og gjøre en innsats for hjortene der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Shikamaru Nara da?! Feilernærte er de nok ikke, men de har en del flått :s Så du kan jo ta med flått-tangen og gjøre en innsats for hjortene der

Shikamaru! :heart: Min nest-yndlings Konoha-fyr med unntak av Kiba & Akamaru. Skulle gjerne vært og sett på de forskjellige japanske rasene, da; særlig Shikaku inu av obvious grunner:

Shikaku_Nara_1.jpg

:ball:

Tusen takk for fine tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...