Gå til innhold
Hundesonen.no

Klippe ned polahund. Mer pels etterpå?


AnnChristin
 Share

Recommended Posts

Allerede nå merker jeg godt at Terho sliter i varmen! Bare i dag, med litt herjing med nabobikkja er han totalt kapput og kjempevarm! Vært ute et par timer alene også, da ligger han kun i skyggen.

Ligger han stille og rolig isolerer pelsen godt mot varmen, men så fort han beveger seg kommer jo varmen fra begge sider og det tar ikke lang tid før han bare peser.

Hjemme hos foreldrene mine har jeg dog en langhårskatt som hvert år blir barbert ned og det merkes stor forskjell på før og etter mtp på varmen. Før ligger han bare stille, mest mulig, i skyggen og tar livet heeeelt med ro, mens etter barbering er han oppe, løper, herjer og leiker som katter flest på fire år!

Men så har jeg blitt advart med tanke på "polar"pelsen som finsk lapphund har, nemlig at hvis han klippes helt ned vil pelsen komme tilbake dobbelt så tykk og med enda mer underpels. Samojed (tror jeg det var) skal også ha samme type pels og det er altså der det kommer fra! Han er ingen utstillingshund (einstein stakkars) så hvordan pelsen ser ut på sommeren og om den blir "stygg" gjør egentlig ingenting for verken min eller bikkjas del! Han mistet mye pels i fjor vår og var da ganske så happy når han var tynnpelsa, nå har han røytet en del alt, men det er fortsatt store menger pels på han!

Men har noen erfaring med hunder med "polar"pels som har blitt klippet ned? Helst finsk lapphund, men også da evt samjoed som skal ha nærmeste mulig lik pels. Gjør såklart som jeg selv vil, men jeg vil til sist at han ikke skal få enda verre pels til høsten/vinteren igjen heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden får vel ikke flere hårsekker om den blir barbert.. Men er det nødvendig? Jeg har hadt 2 malamutter og det er ikke noe problem.. Bare pass på at de kan bade/vasse på lange turer og spyl dem med hageslangen en gang i blant hjemme..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaring med å ha klippet ned samojeden min! Det var helt fantastisk, jeg hadde en hund som levde sesongen igjennom! :) Dekkpelsen ble selvfølgelig like kort som underulla, det er der utfordringen ligger. Han ble våt helt inn til skinnet akkurat som en puddel, men siden han uansett tørket veldig fort pga lite pels var det ikke noe problem. Vi klipte ham ned pga planlagt lang fjelltur, og at han tidligere har fått våteksem av det fordi vi ikke har hatt mulighet til å blåse ham tørr - det fungerte som gull. Han kunne gå med regndekken, eller vi kunne frottere ham litt og så var han tørr. Han tørket "av seg selv" på 20 minutter i forhold til 2 timer eller mer tidligere (og legger de seg i vann fordi de er overoppheta, så blir de jo gjennomvåte).

Problemet er at så lenge pelsen ikke er helt utvokst (det tar ca 1 år - dvs til neste sesong), er den veldig sårbar for slitasje. Dekkpelsen gjør en stor jobb med å beskytte resten av pelsen, så man må ha veldig godt fôra sele sånn at all slitasje på pelsen unngås; hvis ikke blir bikkja ganske skabbete fordi dekkpelsen slites av før den rekker å vokse ordentlig ut :whistle: Vår ser ut som en hyene-snål-ting akkurat nå, fordi vi brant oss på det. Med troll-sele går det framover for pelsen igjen nå :)

EDIT: han har ellers hverken tykkere eller tynnere pels enn tidligere.

Endret av Pim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert spørsmål og topp svar fra deg Pim

Har tenkt å klippe ned min 8,5 og 2,5 år gamle samojeder for første gang i år!

Både jeg og hundene trenger trening og turer gjennom sommeren i år ;)

Kjenner igjen dette med avkjølende bad. annen min benytter pytter, bekker, elver, vann o.l til ett avkjølende bad,,gjerne med ett tilfreds smil om munnen.

Har jo tenkt på dette med at pelsen vil suge vann når den er nedklippet..men faktisk ikke dette med slitasje.. Supert tips Pim.

Med hva og hvordan klippet du han ned Pim? OG når på året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert Powers. Synes gutten ble fiiiin!

Vet du hvilket skjær som ble brukt på klipperen?

Klippet du med saks før barbering?

hvor langt ned på beina klippet du?

Ut på halen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skulle gjerne få badet og blitt dusjet så ofte han vil, men vann er skummelt å tråkke i (kun til "knærne" og vann fra oven/siden er skummelt såfremt det ikke er regn!

Men pratet med hundefrisør nå, han skal børtes, vaskes og fønes (det fjerner vist mye pels) og hjelper ikke det skulle hun hjelpe til med barbering!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det at de er utslått av varmen nå, er jo like mye fordi det er uvant. det har jo ikke vært varmt særlig lenge. Når det er varmt, tilpasser jeg aktiviteten til det. Går tur om morran eller kvelden, og trening foran vogn utgår om det er varmere enn 15 C. Jeg barberer ikke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann er jo en enkel ting og venne på da, iallefall hageslange vann, og vassing er mer enn nok det. Ingen av mine liker og dusje heller, men de må faktisk bare finne seg i det.. Og det er tydelig at de synes det er godt etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist gang jeg dusja bikkja ute kom naboen og spurte om han burde ringe dyrevernet! Så mye hylere han :-P Er ikke noe bedre inne, men der hører ingen han :-D

Jeg håper nå han tilpasser seg varmen, men i fjor var alt over 15 resultat i null aktivitet i heletatt! Selv i hundeparken satt han bare å stura og rørte minimalt på seg, fant seg en skyggeplass og ble der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn er det å være godt pelsa hund om sommeren. Noen hevder at om man barberer dem ned, risikerer man at de takler varmen enda dårligere, siden pelsen visstnok også isolerer litt mot varme. Og det ødelegger jo pelskvaliteten. Så jeg gjør det ikke. Hundepark midt på varmeste dagen- det er jo enkelt å unngå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvorfor har folk så mye i mot å barbere en hund hvis det kan gi den bedre livskvalitet halve året? Pim skrev fint om ulempene med barbering, som kort og godt er at dekkhåra ikke beskytter som den vanligvis gjør. Samojeden til Pim var som å se en annen hund etter barbering (i tillegg til utseende :P ) Fra å være en hund som slet i varmen og knapt orka gjøre noen ting bare sola titta fram til å bli en aktiv glad hund gjennom sommern også. Han digga fortsatt ikke varme, men han fiksa det fint uten å krepere. Problemet kommer først når du skal på høstturer i vått og kaldt vær. Da blir den våt inn til skinnet (men tørker også fortere). Men det går an å sette på et regndekken og passe på å bruke seler som ikke sliter på den nye dekkpelsen som kommer ut.

Denne teorien om at pelsen isolerer mot varme også stemmer så lenge hunden ikke produserer varme selv, men levende dyr produserer alltid litt varme, og ved aktivitet produserer hunden enda mer varme som blir stengt inne av en ekstremt isolerende pels. Ettersom varmeproduksjonen innenfra er større ved aktivitet enn varmen utenfra kan jeg ikke se at en tjukk pels på noen som helst måte er hensiktsmessig i varmen.

Om hundne virkelig plages i varmen; barber. Om den bare syns varme er litt ubehagelig ville jeg droppa det og heller passa på så den får kjøle seg ned ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aussien min har en vanvittig tykk underull, og alerede i mars slet hun med varmen. Valgte og barbere henne ( 10 mm skjær) og nå har hun det langt bedre, selv i går da det var nærmere 20 varme, løp hun tulling og var bare glad. Vanligvis legger hun seg langflat på magen i skyggen eller groper fordi hun blir for varm.

Skjønner ikke hva folk har i mot barbering/ klipping av 'ikke-klippe' raser. Det er da eier sitt valg? Og det er da eier som kjenner hunden sin best? Sliter hunden, gjør den en tjenste og hjelp den. Enten det er en kald dusj hver dag, eller om et er å klippe den.

''Kortis' Aussien'' min :) :

523079_10150756069525091_721740090_11633551_1873192307_n.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil jo si at ulempen med at pelsen som vokser ut vil suge til seg vann er betydelig..

Samme med at hvis du har en polarhund som skal brukes på vinteren...er det jo viktig å tenke seg mange ganger om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert spørsmål og topp svar fra deg Pim

Har tenkt å klippe ned min 8,5 og 2,5 år gamle samojeder for første gang i år!

Både jeg og hundene trenger trening og turer gjennom sommeren i år ;)

Kjenner igjen dette med avkjølende bad. annen min benytter pytter, bekker, elver, vann o.l til ett avkjølende bad,,gjerne med ett tilfreds smil om munnen.

Har jo tenkt på dette med at pelsen vil suge vann når den er nedklippet..men faktisk ikke dette med slitasje.. Supert tips Pim.

Med hva og hvordan klippet du han ned Pim? OG når på året?

Supert Powers. Synes gutten ble fiiiin!

Vet du hvilket skjær som ble brukt på klipperen?

Klippet du med saks før barbering?

hvor langt ned på beina klippet du?

Ut på halen?

Rett etter at sommerpelsen hadde satt seg ble Nansen klipt, det var vel omtrent på denne tiden :) Huldra brukte vanlig barbermaskin for hunder, med sånn ...øh, plastgreie på? :lol: som gjorde at pelsen ikke ble så kort. Klippet ikke før, men effilerte litt etterpå. Vasket hunden veeeeldig godt på forhånd for grus i maskina var ikke populært ;)

Barberte ikke beina i det hele tatt, og halen bare før gøy, hehe. Det er ikke der han blir varm, liksom. Heller ikke hodet, men manken ble tatt fordi den tar lengst tid å tørke.

Vann er jo en enkel ting og venne på da, iallefall hageslange vann, og vassing er mer enn nok det. Ingen av mine liker og dusje heller, men de må faktisk bare finne seg i det.. Og det er tydelig at de synes det er godt etterpå.

Vann er ikke en enkel ting når hunden er så varm på en helt vanlig rolig fjelltur at den legger seg i alle bekker og dammer den ser, og pelsen bruker timesvis på å tørke etterpå. Heldigvis for deg har ikke muttene blitt avlet til å ha så ekstrem pels som samojedene; for den der badinga resulterer veldig fort i våteksem herigården.

Jeg barberer glatt Nansen igjen. Det blir ikke i år, for han har nå slitt en del pels rundt brystet og vil ikke slite like mye i varmen da, og så håper jeg å få stilt ham til vinteren. Men ingen kan komme og fortelle meg at Nansen ikke hadde det bedre som barbert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel når det gjelder vann, så tok det ca 30 min for aussien min å tørke i barbert tilstand, men i full pels brukte hun oppimot 2 timer på å bli helt tørr, ved mindre jeg fønet henne tørr. Så jeg synes ikke dette med vann er noe problem, men selvsagt, hadde hun skullet gjete ku/sau hver dag uansett vær ville jeg aldri barbert henne mtp at hun kan fryse osv i hardt vær. Men nå er jo ikke dette realiteten for min labradoriserte familie aussie ;)

En hund som bor innendørs som en familie hund (ikke missforstå begrepet familie hund da), har vel uansett ikke nytte av en svære underullsfrakk når det er mange varmegrader ute, og man ser at hunden sliter.. Men en hund som kanskje bor ute (som f.eks polar hunder) blri vel kanskje brått noe annet ? ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Rett etter at sommerpelsen hadde satt seg ble Nansen klipt, det var vel omtrent på denne tiden :) Huldra brukte vanlig barbermaskin for hunder, med sånn ...øh, plastgreie på? :lol: som gjorde at pelsen ikke ble så kort. Klippet ikke før, men effilerte litt etterpå. Vasket hunden veeeeldig godt på forhånd for grus i maskina var ikke populært ;)

Barberte ikke beina i det hele tatt, og halen bare før gøy, hehe. Det er ikke der han blir varm, liksom. Heller ikke hodet, men manken ble tatt fordi den tar lengst tid å tørke.

Vann er ikke en enkel ting når hunden er så varm på en helt vanlig rolig fjelltur at den legger seg i alle bekker og dammer den ser, og pelsen bruker timesvis på å tørke etterpå. Heldigvis for deg har ikke muttene blitt avlet til å ha så ekstrem pels som samojedene; for den der badinga resulterer veldig fort i våteksem herigården.

Jeg barberer glatt Nansen igjen. Det blir ikke i år, for han har nå slitt en del pels rundt brystet og vil ikke slite like mye i varmen da, og så håper jeg å få stilt ham til vinteren. Men ingen kan komme og fortelle meg at Nansen ikke hadde det bedre som barbert :)

Pluss at han, selv om han ikke var helt tilbake i full pels i vinter, hadde mer enn nok pels til å klare seg ute i 15 kalde uten å fryse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pluss at han, selv om han ikke var helt tilbake i full pels i vinter, hadde mer enn nok pels til å klare seg ute i 15 kalde uten å fryse.

Definitivt. Vinteren før vi klipte ham var svært kald, temperaturen lå under 20 minus lenge. Merket at han ble veldig mye slappere når temperaturen lå rundt 10 minus den vinteren - allerede da ble det for varmt! :o Denne vinteren, etter barberingen, har han vært glad og fin uavhengig av temperatur, og har av egen fri vilje valgt å stå ute 90 % av tiden vi er hjemme. Litt større tendens til kladding i pelsen som er nedklippet, men siden vi lot beina være måtte han jo rulle seg i snøen for å få kladder - og de var ikke til særlig hindring når han løp.

Var deilig å ha en hund som likte kos og nærhet så lenge det varte også :wub: nå er det pesing og sukking etter et knapt minutt, og så stikker han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når pelskvaliteten ødelegges av å barbere, så er det ingen lur ide. Om jeg skulle barbert ned mine, hadde de slitt på vinteren.

Synes man hunden skal være veldig aktiv i varmen, er det jo en ide å velge en hund som passer til det. Eller tilpass aktiviteten etter tid på døgnet- aktivitet når temperaturen er grei.

Har hundene tilgang til skygge, får frosne ting å tygge på, og mye vann inkl mulighet for å vasse etc, så går det greit om sommeren også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skal tynne ut underulla i morra, så får se hvordan formen hans er etterpå! Å tørke bruker han uansett år og dag på når han er fullpelsa, så det går neppe lengre når han er klipt.

Og aktivitetsnivået legges etter tempraturen, men selv nå, men overskyet og regn i luften er det varmt for han og han vil helst ligge på de kalde gulvflisene på badet! Litt bevegelse ute på dagen går greit, men hvis det blir for mye blir han var innenifra og så legger han seg ned for å hvile!

Men hva tenkes på som bruk på vinteren mtp på pels? Han er en ren familiehund, har ikke noe trekk i blodet om det sås to om livet hans og det er kun lek og tur om vinteren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...