Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger hjelp og ideer til hva jeg evt kan gjøre ved uønsket adferd...


tm100017
 Share

Recommended Posts

Hei:)

Jeg viser til denne siden ettersom det er mange, fantastiske hundeeiere her som vet litt bedre enn meg selv hvordan man skal reagere og gjøre. Jeg har merket i det siste at hunden min (staffordshire bull terrier) på 1.5 år har begynt å oppføre seg annerledes.

Kan starte med å ta den jeg adferden jeg liker minst, og det er måten hun reagerer på når andre hunder kommer bort til meg, eller jeg de. Hun leker kjempebra med de fleste hundene, men med en gang de kommer for å hilse på meg, eller jeg de, så har hun en tendens til å "snappe" etter de. Jeg prøver å holde hun tilbake idet jeg hilser på hunden, men ser at hu absolutt ikke liker det fordi hu prøver alt hu kan for å komme til meg.. Håper virkelig på svar, søsteren min har skaffet seg en valp som kommer i juni, og jeg ønsker at hunden min kan omgås den, uten at jeg blir bekymret for at hun ikke kommer til å gjøre noe med valpen dersom den oppsøker meg.

Har også litt problemer med pinner og andre hunder, hu knurrer som bare det ... kun når de kommer for å ta den eller kommer litt for nærme.

Jeg veit ikke om det hjelper å nevne at hun ble bitt i hodet av en Border Collie når hun var rundt ett halvt år. Men ellers er hun veldig lydig og snill.

Takker virkelig for alle svar jeg får.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en sjalu hund du tror jeg! :P

Jeg ville bare vært bestemt, ville jeg hilse på andre hunder får hunden min bare respektere det, jeg hadde ikke tillatt glefsing etter den andre hunden. Sett grenser, be hunden din om å gå unna, kanskje "skyve" henne unna om og om igjen til hun skjønner att du mener alvor...bruke en komando som "vent/bli" kanskje? :)

Kan du ta fra henne pinner eller mat uten att hun reagerer?:)

Hvis du ser att hun holder på en pinne og er stygg mot de som prøver å ta den så kan jo du bryte inn å ta pinnen fra henne kanskje...:) vise att hun får ikke ha den hvis hun oppfører seg slik.

Her har vi en BC gutt på 10 mnd, og vi er ofte sammen med en schæfer som er ganske sånn att han knurrer hvis BC prøver å ta tyggebeinet hans eller noe, men vi tenker ikke noe over det egentlig, vi synes det er fint att schæferen setter grenser for BC'n. :)

Ellers når de leker med en stooooor knute så knurrer begge to, høres ut som de skal drepe hverandre, men er nok bare leke lyder :P

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :D

Det har kun vært sånn den siste måneden, syns det var så rart =/ Vi opplevde det idag også når vi var hos dyrlegen for å tømme analkjertlene. Før vi gikk inn hilste vi på en hund, å det gikk kjempebra. Etter vi hadde tømt, møtte vi en valp ... de hilsa fint, men så når den valpen var på vei mot meg begynte hunden min å løfte leppe å knurre bittelitt =/ Holdt henne tilbake mens jeg kosa med valpen, men når vi møtte en annen hund utenfor da, så var hun sånn teit med en gang ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du har en hund i puberteten. Som ytrer at hun ikke takler at du klapper andre hunder mens du prøver å holde henne unna, og som vil beholde pinnen sin. Som 99% av alle hunder vil om det kommer en annen hund som vil ha den.

Så da kan du følge rådet øverst, og mest sannsynlig skape et ressursforsvar hos hunden din ang. pinner og ting- + å gjøre henne ennå mer usikker på situasjoner der du vil hilse på andres hunder. Noe som kan og vil føre til en utagerende hund.

Eller, du bryr deg ikke med pinnen, og du slutter å hilse på andre hunder når du har henne i bånd.

Det er ingen god grunn til å nøre oppunder noe som helst. Skjerm hunden din så godt du kan, ikke skap slike situasjoner, og se det an til hunden blir mer voksen. Så kanskje du slipper en utagerende hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du har en hund i puberteten. Som ytrer at hun ikke takler at du klapper andre hunder mens du prøver å holde henne unna, og som vil beholde pinnen sin. Som 99% av alle hunder vil om det kommer en annen hund som vil ha den.

Så da kan du følge rådet øverst, og mest sannsynlig skape et ressursforsvar hos hunden din ang. pinner og ting- + å gjøre henne ennå mer usikker på situasjoner der du vil hilse på andres hunder. Noe som kan og vil føre til en utagerende hund.

Eller, du bryr deg ikke med pinnen, og du slutter å hilse på andre hunder når du har henne i bånd.

Det er ingen god grunn til å nøre oppunder noe som helst. Skjerm hunden din så godt du kan, ikke skap slike situasjoner, og se det an til hunden blir mer voksen. Så kanskje du slipper en utagerende hund?

Tenkte ikke over alderen så du sier noe der, men jeg personlig ville ha tatt tak i problemet der og da, ikke vente. Har som sagt en unghund selv, han hadde en "uvane" å knurre på fremmede, jeg syntes dette var uakseptabelt så jeg gjorde noe med det. når han knurret mot noen så stoppet jeg, gikk mot han (blokkerte) og da ga han seg, da fikk han ros, godis og lek. VIPS problemet var borte. nå når vi ser eller møter fremmede så ser hunden min opp på MEG, logrer og er kjempe happy. :) Så det er det jeg gjør og bare delte det, hadde ikke sagt det hvis jeg ikke trodde det virket, men alle hunder er jo forskjellige så kan hende det hjelper på TS å vente...hvem vet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad min hund ikke har lest de samme bøkene som folk på forumet her har..

Det jeg har gjort med min (som forøvrig var sånn fra hun var 8 uker gammel - ergo har hun høyt ressursforsvar, uavhengig av pubertet og hormoner) er å lære en god slipp-kommando. Det lønner seg alltid å slippe. Hvordan man gjør det, kommer an på hva hunden din syns er belønning. Det jeg har gjort, er både å bytte ting med godbit, bytte ting med lik ting, og bare det å la henne fortsette å leke med det hun vil ha når hun har sluppet den.

Hun har også ressurforsvar, hun passer på meg, på sekken min, på ballen sin, pinnen sin, whatever hun betrakter som sin - OM hun får lov. Det jeg har gjort, er å gå inn og kontrollere. Kan hun ikke oppføre seg rundt andre, må hun enten sitte eller ligge litt unna. Jeg roser og belønner henne når hun er rolig og grei rundt andre, men så fort hun får "det blikket", eller løfter litt på leppa, eller knurrer, så må hun litt unna og ligge eller sitte. HVER gang.

Hun er forøvrig ikke utaggerende - hvis jeg hilser på en annen hund, så prøver hun bare å gå i mellom, hvilket ikke er lov. Hvis noen prøver å ta ballen hennes, så går hun etter ballen, ikke den andre hunden, og selv om hun kan ha stygg lyd når hun gjør det, så har hun aldri flydd på noen - en hund med høyt ressursforsvar har som regel en viss forståelse og respekt for andres ressursforsvar.

Men det viktige er å bryte det før det blir en big deal. Jeg går inn og styrer henne bare hun ser ut til å tenke på om hun ikke syns noe er sitt. Det er ikke lov - alt er mitt, og det er jeg som bestemmer hvem som får leke med det, enten det er meg, baller, pinner, sekker, whatever. Jeg er ganske nazi på det der, å få leke, kos eller godbit er noe man gjør seg fortjent til, ikke noe man krangler seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en hund med ressursforsvar. Hun kan finne på å skulle bestemme at ingen andre skal klappes av mennesket, ingen skal lukte på denne flekken, osv osv. Jeg kjører samme opplegg som 2ne. Jeg straffer ikke, men sender unna (mest før) eller kommanderer ned i sitt om jeg ser "blikket". Som regel er "sitt" kommando nok til at hun snapper ut av det. jeg bruker "sende unna" sjeldnere og sjeldere, fordi jeg tror hun blir mer "innbitt" av det.

det er jo JEG som skal bestemme hvilke hunder jeg skal hilse på, ikke hunden. Og det går stadig bedre med treninga.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...