Gå til innhold
Hundesonen.no

Malle? Belger? Kelpie?


pippin
 Share

Recommended Posts

Jeg har ikke personlig erfaring med noen av rasene, utover at jeg har sett noen maller konkurrere i lp og agility, kjenner noen grønniser og terver, og at jeg har vært på trening og lekt med en rekke kelpier. Nå skal jeg jo bo sammen med en sjokofant de neste åra, så det vil nok definitivt gi meg litt mer kjøtt på beinet. :)

Jeg sympatiserer veldig med fascinasjonen din overfor malle. Jeg er dødsimponert over arbeidskapasiteten deres, intensiteten og fokus på fører. Det gjør at jeg tenker på mallen som et "arbeidsverktøy", ikke noe en skaffer seg for å teste ut ulike hundesporter. Og i alle fall ikke som første hund det er noe "vits" i å trene med (no offence til Mana, altså, men jeg regner med at du skjønner hva jeg mener, hehe). Men jeg er feig, da. Jeg trur jo ikke at jeg kommer til å takle noe som helst annet enn en shiba, liksom, som har alt det andre brukshunder har, bortsett fra førerorienteringa. :rolleyes2:

I tillegg føler jeg at det er litt mye alvor i mallen, de gjør ingenting halvveis. Kelpien derimot, der er det MYE tull! :lol: Det samme inntrykket har jeg av langhårsbelgeren, sjøl om de er litt mer "sitrende" og sarte enn de to andre (men jeg her er jeg åpen for at inntrykket mitt er way off, altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 135
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mitt svar i denne diskusjonen er dagens blogginnlegg, rett og slett. Jeg har sluttet å svare i malletråder, for jeg er dritt lei av folk som sier "naboen har en, og den er snill". "Jeg har passet

Jeg synes det er interessant å se at en del bruksfolk som før har hatt malle, nå har gått over til andre bruksraser i stedet. De har vel sett at man TRENGER ikke det ekstra drivet en malle har, for å

Min første groenendael ble brukschampion 3 år gammel etter å ha samla tre brukscert på ei uke, debuterte på bruks-NM med omtrent ingen trening i forkant og kom på 7. plass, lydighet trente vi litt sån

Det er ikke sånn at det opprinnelig var maller som ble avlet til bruks, mens de andre variantene var ment som sportshunder. Opprinnelig var alle variantene bare det - varianter av en rase. At det etterhvert er delt i bruks og utstillingslinjer, har mer med interesser å gjøre enn hva som er riktig eller feil, og at folk hevder at bruksmaller er mer riktig enn blomstermaller (eller maller fra utstillingslinjer, om det ble vanskelig å forstå) blir som å hevde at bruksavla groenendael eller bruksavla terv er mindre riktig enn langhårsbelgere fra utstillingslinjer.

Vet ikke helt hva du mener med dette, men det er jeg synes det er en god forklaring på hvorfor, jeg vertfall, ikke synes noe om og forandre på rasene. En malle er jo ikke en farlig uhåndterbar hund.. Det er sikkert ikke feil og ha litt mildere mindre krevende maller heller, men hvorfor skal man? Hvorfor skal man ha samme utvikling på mallen som med andre krevende hunder når det finnes så mange andre som kan gi det man vil ha, bare med et annet utseende?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur jo ikke at jeg kommer til å takle noe som helst annet enn en shiba, liksom, som har alt det andre brukshunder har, bortsett fra førerorienteringa. :rolleyes2:

At det var?? Tror du virkelig den eneste forskjellen på shiba og bruksmalle er førerorienteringa? Jeg har ingen formening om hvilke raser du kan håndtere, men hvis du sitter med den oppfatninga så tror jeg du får deg en kjempeoverraskelse om du skaffer deg malle.

Jeg forstår ikke helt denne malle-hypen for å være helt ærlig. Hvis man er ute etter en hund man kan teste ut litt forskjellige hundesporter med, så holder en langhårsbelger eller kelpie i lange baner. Med disse har man gjerne også en mye friere hverdag, for man slipper å tenke på overdrevent forsvar, skarpe, ekstrem jaktlyst og masse annet i verste fall. Problemet med mange maller er at de har ikke noe bedre nerver enn en hvilken som helst annen brukshund, men det er pakket så masse drifter på de at de løser det på helt andre måter enn feks en kelpie stort sett gjør. Jeg har ikke tall på hvor mange maller jeg har hørt om som knerter katter og andre dyr, kvester andre hunder (mine hunder inkludert, 1 måtte sy mange sting og 1 annen fikk hull flere steder på kroppen bla på halsen og var halt ei uke etterpå) og er altfor skarpe mot folk. Mange har også bitt folk i ulike situasjoner.

Feks så virker det som du er glad i frislipp, det kan du mest sannsynlig bare glemme dersom du kjøper malle. Kjøper du tispe, så er det attpåtil stor sjanse for at de to du har hjemme ryker i hop.

Selvsagt kan du få en hund som ikke har disse tingene, men worst case scenario så får du alt dette og mer til. Du skal virkelig vite hva du går til, og hva du kan få.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur jo ikke at jeg kommer til å takle noe som helst annet enn en shiba, liksom, som har alt det andre brukshunder har, bortsett fra førerorienteringa. :rolleyes2:

Jeg tror det er laangt mer som skiller en shiba og en typisk brukshund. Det finnes brukshundindivider som ikke er førerorientert at all, og jeg vil allikevel påstå at det er veldig langt mellom det og en shiba.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn at det opprinnelig var maller som ble avlet til bruks, mens de andre variantene var ment som sportshunder. Opprinnelig var alle variantene bare det - varianter av en rase. At det etterhvert er delt i bruks og utstillingslinjer, har mer med interesser å gjøre enn hva som er riktig eller feil, og at folk hevder at bruksmaller er mer riktig enn blomstermaller (eller maller fra utstillingslinjer, om det ble vanskelig å forstå) blir som å hevde at bruksavla groenendael eller bruksavla terv er mindre riktig enn langhårsbelgere fra utstillingslinjer.

Vet ikke helt hva du mener med dette, men det er jeg synes det er en god forklaring på hvorfor, jeg vertfall, ikke synes noe om og forandre på rasene. En malle er jo ikke en farlig uhåndterbar hund.. Det er sikkert ikke feil og ha litt mildere mindre krevende maller heller, men hvorfor skal man? Hvorfor skal man ha samme utvikling på mallen som med andre krevende hunder når det finnes så mange andre som kan gi det man vil ha, bare med et annet utseende?

En gang i tidligere tider var det kun utseendet (altså pelsen, lengde, farge og struktur) som var skillet mellom de 4 ulike variantene av rasen. Rasen har blitt endret i forhold til hvordan de opprinnelig var. Dette gjelder nok alle de 4 variantene (Jeg kan ikke noe om laekenios). For å ta det generelle bildet (det finnes unntak, forskjellige linjer osv) så er mallen endret på den måten at den har blitt en heftig arbeidsmaskin. Sterke drifter (på godt og vondt). Så har du langhårsbelgeren (tervueren og groenendael) som har blitt "dummere og deiligere" enn det som antakeligvis var den opprinnelige utgaven (jada, det finnes unntak fra dette og langhårsbelgeren er gode brukshunder). Dummere og deiligere (mindre drifter) slik at de skal bli enklere å ha i hus. Større fokus på utseendet og mindre fokus på bruksegenskaper. Laekenois kan jeg egentlig ikke noe om.

Poenget mitt er at rasen allerede er modifisert, og på en måte er det en bra ting, for vårt behov for hva slags hunder som vi behøver er endret. Samfunnet har endret seg. Det opprinnelige bruksområdet til rasen er så og si borte. Samtidig må ikke endringene gå for langt, belgeren skal etter min mening fortsatt være en brukshund.

På en side er nok ryktet om hvor heftig og farlig mallen er noe opphausa, og dette gjør at den får noe mystisk over seg, som virker tiltrekkende og fasinerende. Jeg får litt assosiasjoner til Fantomet og "ånden som går". På den andre siden er det mye drifter ute og går og en slik hund i feil hender og/eller en malle med dårlig nervekontitusjon kan være en farlig hund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har hatt tre maller i hus etter renavla bruksegenskaper. Det er for å si det kjempeenkelt en perfekt hund om du skal ha deg tjenestehund. Skal du ha en hund til hobbybruk så kjøp noe annet. Schäfer etter brukslinjer kan brukes til alt. En bc med avknapp er en fantastisk treningskompis. Det finnes raser med mye trykk som kan dekke dine behov uten at man må velge det ekstreme av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*snippe masse bra*

Ja det blir uansett en kjapp overgang fra AH til en brukshund. Og bruke mer tid på mentaltrening VS fysisk mosjon er for meg bare positivt. I mitt hundehold vil det alltid være rom for begge deler. Og det er en stor del av hverdagen.

*klippe*

Hehe Mana og jeg skjønner hva du mener ja. Nå er det jo slik at jeg vil bruke år på å lære mer for nettopp å finne ut av dette. Jeg har ikke på noen måte bestemt meg for malle, eller vil ha malle fordi det virker kult. Eller fordi Marthe har det og er dritflink og at jeg tror jeg kan bli like flink. Ikke misforstå altså. Det ER mye alvor i en malle, og det er derfor jeg må finne ut mer om den.

*klippe skremselspropaganda* Neida :P

Jeg vet hvor tøff mallen er. At de krever ekstremt mye av meg som fører, og at hundeholdet blir hardt. De er HELT annerledes enn en AH, og jeg tror langt ifra at det er noen dans på roser i et slikt hundehold. Jeg har hørt om ekstremmaller som kvester det meste, som må ha stålkontroll til enhver tid osv. Ikke ta utgangspunkt i at jeg ikke har hørt slike historier?

Men altså, et sted må man starte. Er det ikke bedre at jeg bruke god tid på å finne ut av hva som passer meg, enn å bare velge en uten å ane en dritt av hva jeg går ut på? Det føles litt ut som at jeg får refs for å gjøre god research, BARE fordi jeg har nevnt mallen som en interessant hund. Jeg HAR ikke vakgt malle, men det er en av de jeg vil studere og finne mer ut av.

Jeg har jo en følelse av at det er MYE lettere å gjøre noe feil med belgerne VS kelpien. At kelpien er litt mer happy go lucky, mens med de andre er det viktig å time rett og dressere ordentlig for å unngå å få en potensielt farlig hund.

Jeg har hatt tre maller i hus etter renavla bruksegenskaper. Det er for å si det kjempeenkelt en perfekt hund om du skal ha deg tjenestehund. Skal du ha en hund til hobbybruk så kjøp noe annet. Schäfer etter brukslinjer kan brukes til alt. En bc med avknapp er en fantastisk treningskompis. Det finnes raser med mye trykk som kan dekke dine behov uten at man må velge det ekstreme av den grunn.

Jeg har tenkt litt på schæfer, men jeg tror denne blir litt for tung for meg. Jeg vil ha en litt lettere variant. Og det er ikke sånn at jeg MÅ velge det ekstreme. Som sagt så vil jeg FINNE ut mer ang rasene, og derfor bruke år på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er interessant å se at en del bruksfolk som før har hatt malle, nå har gått over til andre bruksraser i stedet. De har vel sett at man TRENGER ikke det ekstra drivet en malle har, for å komme langt, også slipper man mange av de andre ekstraeffektene mallen kommer med.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tung hund er ikke tung pga av tyngen, men mentaliteten. En tung hun med rett driv har overhodet ikke noe problem med å gjennomføret gode brukshundarbeider - det sitter mer i hodet enn i beina. Det var nydelig å se arbeidet til et par schäfere i helgen f eks - det var nesten sånn at jeg sa: DEN kunne jeg tenkt meg, gitt :). Fine, velkonstruerte hunder, var det. Jeg ble forøvrig imponert over den farten en av dem hadde på innkalling med stå og dekk også - fy søren for fart - og fy søren for noen momenter!!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schäfer er ... tung? Wait what, could you please elaborate? :P

Om ikke i antall kilo, så er schaferen tung i måten de beveger seg på. Alt gjøres liksom med så voldsomme bevelgelser! Man finner jo schafere på 20-25 kg, men de er fremdeles tunge i måten de beveger seg på (synes jeg da).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvor tøff mallen er. At de krever ekstremt mye av meg som fører, og at hundeholdet blir hardt. De er HELT annerledes enn en AH, og jeg tror langt ifra at det er noen dans på roser i et slikt hundehold. Jeg har hørt om ekstremmaller som kvester det meste, som må ha stålkontroll til enhver tid osv. Ikke ta utgangspunkt i at jeg ikke har hørt slike historier?

Men altså, et sted må man starte. Er det ikke bedre at jeg bruke god tid på å finne ut av hva som passer meg, enn å bare velge en uten å ane en dritt av hva jeg går ut på? Det føles litt ut som at jeg får refs for å gjøre god research, BARE fordi jeg har nevnt mallen som en interessant hund. Jeg HAR ikke vakgt malle, men det er en av de jeg vil studere og finne mer ut av.

Jeg har jo en følelse av at det er MYE lettere å gjøre noe feil med belgerne VS kelpien. At kelpien er litt mer happy go lucky, mens med de andre er det viktig å time rett og dressere ordentlig for å unngå å få en potensielt farlig hund.

Du må ikke på noen måte ta svarene mine personlig. Jeg har bare såvidt hilst på deg èn gang, og har absolutt ingen formening om hva du kan håndtere og ikke. :) Men, jeg synes maller over det jevne er utrolig oppskrytte. Ikke som treningshunder, jeg har aldri sett en malle som ikke kan jobbe, og de fleste gjør det med stor iver. Skjønt, jeg har sett hvordan mallenes andre drifter kan komme i veien for jobben de skal gjøre på trening. Det som derimot skyves under en stol er alle de andre sidene som dessverre ofte følger med disse hundene. Jeg har hørt mange meget dyktige hundefolk, som konkurrerer på høyeste nivå, si at de aldri mer skal ha malle, og det er jo ikke fordi det ikke er hunder som kan jobbes med.

Når du sier belgerne vs kelpie, så blir det litt feil for meg. Du kan ikke sammenligne en bruksmalle med en gjennomsnittlig langhårsbelger. Disse velmente rådene og "advarslene" jeg kommer med gjelder bruksmaller, du har som regel mye større feilmargin på langhårsbelgere - nettopp fordi de mangler alvoret til mallen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo en følelse av at det er MYE lettere å gjøre noe feil med belgerne VS kelpien. At kelpien er litt mer happy go lucky, mens med de andre er det viktig å time rett og dressere ordentlig for å unngå å få en potensielt farlig hund.

Jeg kan kun svare for terven. Det er lettlærte hunder, men en viss tabbekvote har man allikevel. En tervueren man ikke har kontroll på er en dritthund, men ikke farligere for folk og fe enn andre hunder av samme størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke på noen måte ta svarene mine personlig. Jeg har bare såvidt hilst på deg èn gang, og har absolutt ingen formening om hva du kan håndtere og ikke. :) Men, jeg synes maller over det jevne er utrolig oppskrytte. Ikke som treningshunder, jeg har aldri sett en malle som ikke kan jobbe, og de fleste gjør det med stor iver. Skjønt, jeg har sett hvordan mallenes andre drifter kan komme i veien for jobben de skal gjøre på trening. Det som derimot skyves under en stol er alle de andre sidene som dessverre ofte følger med disse hundene. Jeg har hørt mange meget dyktige hundefolk, som konkurrerer på høyeste nivå, si at de aldri mer skal ha malle, og det er jo ikke fordi det ikke er hunder som kan jobbes med.

Når du sier belgerne vs kelpie, så blir det litt feil for meg. Du kan ikke sammenligne en bruksmalle med en gjennomsnittlig langhårsbelger. Disse velmente rådene og "advarslene" jeg kommer med gjelder bruksmaller, du har som regel mye større feilmargin på langhårsbelgere - nettopp fordi de mangler alvoret til mallen.

Nei jeg tok det ikke personlig altså. Og jeg vet det er velmente råd. Mallen har gode og dårlige sider. Og jeg må finne ut om jeg eventuelt kan leve med disse til tider negative sidene. Derfor god research.

Når det gjelder forskjellene på belgerne og kelpien var det mest fordi jeg føler at kelpien er en enklere hund på mange måter, i forhold til belgerne. Jeg sammenlikner ikke malle med langhårsbelger osv, men sammenlikner feilmarginene man kan gjøre uten at det får store konsekvenser. Med kelpien har man litt mer margin å gå på. Føler jeg. Mulig jeg tar feil der, men det er mitt inntrykk. En hund uten kontroll er aldri gøy, uansett rase.

Jeg kan kun svare for terven. Det er lettlærte hunder, men en viss tabbekvote har man allikevel. En tervueren man ikke har kontroll på er en dritthund, men ikke farligere for folk og fe enn andre hunder av samme størrelse.

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir litt feil fokus her jeg. Fokuser mer på hva du vil ha enn hva du kan klare eller alt som kan gå galt.

Hvis jeg var deg ville jeg sett etter hunderraser og linjer som hevder seg på resultatliste innen de grener du vil konkurrere, Evt ta kontakt med de du vet har de ulike rasene og få høre mer om dem. Hva har du mest lyst på? Man kan ikke legge seg så mye opp i alle eventuelle problemer som kan oppstå. Alle raser har noen feil, men alt i alt går det meste på hvilke individer som parres og hvordan du former hunden. Om du kan takle en kelpie bedre enn en malle tror jeg kommer an på hva du forventer og hvordan du legger opp treningen når du får valpen. Man har en genetisk "startpakke" og hvis du vet godt hvordan begge foreldrene til valpen er, så kan du gjøre mye for å f.eks roe ned der det trengs, miljøtrene mye, sosialisere osv, alt etter som hva du tror er det svakeste siden til valpen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sammenlikner ikke malle med langhårsbelger osv, men sammenlikner feilmarginene man kan gjøre uten at det får store konsekvenser. Med kelpien har man litt mer margin å gå på. Føler jeg. Mulig jeg tar feil der, men det er mitt inntrykk. En hund uten kontroll er aldri gøy, uansett rase.

Ja, var det jeg prøvde å forklare. Med en malle med masse alvor i, så skal du gjøre færre feil før det går galt. Mens kelpie og langhårsbelger er ganske sidestilt akkurat når det gjelder det, dette er som oftest hunder uten masse skarpe og forsvar, så med disse hundene har du mer å gå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det var?? Tror du virkelig den eneste forskjellen på shiba og bruksmalle er førerorienteringa? Jeg har ingen formening om hvilke raser du kan håndtere, men hvis du sitter med den oppfatninga så tror jeg du får deg en kjempeoverraskelse om du skaffer deg malle.

Jeg tror det er laangt mer som skiller en shiba og en typisk brukshund. Det finnes brukshundindivider som ikke er førerorientert at all, og jeg vil allikevel påstå at det er veldig langt mellom det og en shiba.

Ærlig talt, jeg er ikke helt idiot, sjøl om dere åpenbart leser det ut av det jeg skriver. :rolleyes2: Burde jo huska på at det kreves et essay her, og ikke en enkel setning for å poengtere noe. Og dere kan ta det helt med ro, jeg skal aldri ha malle, og kommer høyst sannsynlig aldri til å få kjøpt meg en brukshund heller, nettopp fordi jeg er så ekstremt bevisst på hvor "vanskelige" og krevende disse er og blåser opp utfordringene til skyhøye dimensjoner.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder forskjellene på belgerne og kelpien var det mest fordi jeg føler at kelpien er en enklere hund på mange måter, i forhold til belgerne. Jeg sammenlikner ikke malle med langhårsbelger osv, men sammenlikner feilmarginene man kan gjøre uten at det får store konsekvenser. Med kelpien har man litt mer margin å gå på. Føler jeg. Mulig jeg tar feil der, men det er mitt inntrykk. En hund uten kontroll er aldri gøy, uansett rase.

Når du skriver "belger" så tror vi som har belger at du snakker om alle de 4 variantene under ett. Dette kan være en kilde til misforståelse. Foreslår at hvis du ønsker å skrive om groenendael og tervueren under ett så skriver du langhårsbelger.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir litt feil fokus her jeg. Fokuser mer på hva du vil ha enn hva du kan klare eller alt som kan gå galt.

Hvis jeg var deg ville jeg sett etter hunderraser og linjer som hevder seg på resultatliste innen de grener du vil konkurrere, Evt ta kontakt med de du vet har de ulike rasene og få høre mer om dem. Hva har du mest lyst på? Man kan ikke legge seg så mye opp i alle eventuelle problemer som kan oppstå. Alle raser har noen feil, men alt i alt går det meste på hvilke individer som parres og hvordan du former hunden. Om du kan takle en kelpie bedre enn en malle tror jeg kommer an på hva du forventer og hvordan du legger opp treningen når du får valpen. Man har en genetisk "startpakke" og hvis du vet godt hvordan begge foreldrene til valpen er, så kan du gjøre mye for å f.eks roe ned der det trengs, miljøtrene mye, sosialisere osv, alt etter som hva du tror er det svakeste siden til valpen.

Til TS:

Synes det skrives mye bra her. Mulig du allerede har svart et sted, formen min er ikke akkurat på topp i dag, men hva vil du ha i din neste hund? Da tenker jeg bare ikke treningskapasitet, men resten av "pakken".

Jeg var selv inne på langhårsbelger når jeg skulle velge neste rase, for meg var happy-go-lucky mer ønskelig. Man skal tross alt trives med hunden sin 24/7, og ikke bare i de treningsøktene man har i løpet av uken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nei jeg tok det ikke personlig altså. Og jeg vet det er velmente råd. Mallen har gode og dårlige sider. Og jeg må finne ut om jeg eventuelt kan leve med disse til tider negative sidene. Derfor god research.

Jeg tror reseachen bør starte med å møte noen maller (og langhårsbelgere og kelpier for den saks skyld) og prøve å trene litt med dem jeg :) Få en malle mellom hendene og kjenn litt på hva det er i praksis. Og husk at det fortsatt bare er en brøkdel av hva det er å eie og oppdra en malle selv. Du kommer bare til første trappetrinnet med teori. Du kan faktisk ikke vite hva det er snakk om uten noen gang å ha møtt en malle. Nå blir det fryktelig mye mallesnakk her, men det får så være :)

På en måte tror jeg maller blir litt vel hypa opp. Det er ikke bare noen ytterst få unikum av noen hundemennesker og treningsguruer som kan ha, og lykkes med, malle. Jeg trener flere ganger i uka, jeg vil ha en hund som ikke setter begrensninger for meg, og selv om jeg nok trener mer enn jeg konkurrerer har jeg klare mål om hvor jeg vil og hvilke krav jeg har til meg selv og hunden for å nå dit. Jeg er rimelig sikker på at jeg kunne takla en malle, men hvorfor skal jeg gjøre det vanskligere enn det trenger å være? En terv, groen, schäfer eller kelpie (mfl) fra de rette linjene har alt jeg trenger. Jeg har en hund nå med en god dose vokting, forsvar osv. Det er ting jeg takler helt fint, men det er ikke noe jeg ønsker meg mer av i hverdagen. Hvorfor da velge en malle som har enda mer av dette hvis jeg ikke trenger det?

Jeg forstår veldig godt at du er blitt interessert i å trene med hund og ønsker deg en mer lettrent rase, men jeg har overhode ingen forståelse for den plutselige trenden med at alle som vil ha en hund som er mer egna til å trene med trenger det mest ekstreme av det ekstreme, uten å noen gang ha prøvd alle disse hundesportene de kanskje vil trene. En god langhårsbelger eller kelpie vil ikke sette begrensninger på deg på mange, mange år (antagelig aldri). Har du derimot bestemt deg for å trene IPO (ikke bare prøve det litt), så blir saken en litt annen.

Også vil jeg anbefalle deg å begynne å trene de hundesportene du er interessert i med den hunden du allerede har. Få litt erfaring med hundetrening og finn ut hvilken hundesport du trives med. Selv om hunden du har nå ikke har de egenskapene som kreves for å komme langt, vil du lære mye av å trene henne i mellomtida. Jeg lærte mye av (og hadde det moro med) å trene gamle bernerdyret mitt, selv om hun både var treig, lat og håpløs å motivere (i forhold til mine forventninger og ønsker i en hund).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn bare for å ha det sagt, så gir jeg ikke opp Mana fordi om jeg har drømmer jeg vil prøve ut en dag. Virker som om noen automatisk tror det, uten at jeg har gitt noen grunn til det. Jeg har planer om å trene masse LP med Mana, og håper å konkurrere med henne en dag. Andre sporter snuser jeg også på og vil gjerne prøve ut forskjellige aktiviteter med henne, nettopp for å lære mer om disse sportene.

Takk for mye input, jeg har mange av de samme tankene selv. Det er greit å høre hva andre tenker, selv om det blir i overflaten fordi ingen egentlig kjenner meg. Jeg er jo usikker selv når det kommer til hva jeg vil bruke hunden til. Og derfor vil jeg prøve, lære og finne ut om jeg vil fortsette med en sport eller trene i en annen en.

En terv eller en groen passer nok fint til meg også, men jeg synes det er greit å gjøre research på andre raser også som KAN passe meg. Det er ikke dermed sagt at jeg SKAL ha den eller den rasen/varianten. Finner jeg ut at malle er HELT uaktuelt, ETTER å ha møtt en del, sett de i aksjon og funnet ut en del om dem, så blir det jo noe mildere.

Og så har Borderen et godt poeng. Man kan ikke forvente at alt går i dass, før man i det hele tatt har gjort noen research eller hilst på individer. Man må heller ikke fokusere på problemene som oppstår, men på det positive og det man får til.

Jeg vil jo ha en hund med godt driv, som er ivrig i treninga og som gir alt. Som har stor arbeidskapasitet og god utholdenhet. Men siden jeg ikke helt vet hva jeg vil trene enda så kan jeg ikke si mer enn det. Jeg må først lære en hel del om de forskjellige sportene for å finne ut av hva jeg vil gjøre. Og hvilken type hund jeg trenger i forhold til sporten. Får jeg stor interesse for IPO så må jeg finne en hund som er egnet til det. Men sånt vet jeg ikke enda fordi jeg ikke har begynt å lære noe.

Jeg tar ikke valget så lett som enkelte kanskje tror, eller som det virker som. Som sagt så er det en grunn til at jeg gjør god research og setter av ett år eller to (eller mer) før jeg bestemmer meg for noe som helst.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt svar i denne diskusjonen er dagens blogginnlegg, rett og slett.

Jeg har sluttet å svare i malletråder, for jeg er dritt lei av folk som sier "naboen har en, og den er snill". "Jeg har passet en valp, den var snill, men aktiv".

Nei, malle er ikke en rase for hvem som helst (ånei, jeg er ingen gud selv om jeg har to stk. Jeg har bare en sær interesse).

Skal du ha en tjenestehund, så er det supert. Det er få som trenger de som brukshunder :)

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstremt mallefokus i dene tråden gitt :P

Veldig bra blogginnlegg Marthe! Jeg er helt enig i det du skriver og er veldig klar over bakdelene med det å ha malle. Og min intensjon er ikke å skaffe en fordi den er pen, søt eller snill (type naboen har en og den er fin).

Men, når man vurderer en rase som mallen, er det ikke da rett å gjøre GOD research, lære masse, treffe individer, se disse jobbe, lære mer om sportene osv før man tar et valg? Slik som med alle raser? Jeg må presisere IGJEN, at jeg ikke har planer om å skaffe meg malle uten å vite hva jeg går til først. Eller hvilke sporter jeg vil prøve ut. Mange henger seg veldig opp i det, og må fortelle meg hva en malle er, og at det ikke er en rase for hvem som helst (såklart!). Og det er jeg fullstendig klar over.

Mulig blir det groenendael eller terv først slik at jeg får følt litt på belgertypene, før jeg eventuelt finner ut at det er mer enn nok for meg, eller om jeg, etterhvert som jeg blir mer erfaren, får øynene opp for mallen. Umulig å si så tidlig i stadiet i tankene mine. Jeg må få mer erfaring først og lære mer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Dette blir for meg en bakvendt diskusjon. Det blir som de som allerede har kjøpt seg bc og skal prøve litt gjeting for å se om hunden vil det.. Det er en bc, den vil ikke gjete- den må det. Det er mye viktigere at du vil gjete - hvis du kjøper en bc. Nå vet jeg ta det ikke er en av rasene du vurderer, men prinsippet er det samme. Det er ikke hunden som skal avgjøre hvilke aktiviteter den har lyst til- det er du som må bestemme hvilke hundesport- du vil satse på. Så velge hund (og da snakker jeg individ, ikke rase engang) utifra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...