Gå til innhold
Hundesonen.no

Drar med meg en diskusjon fra canis.....

John

Recommended Posts

Hadde en ganske morsom diskusjon inne på canis er om dagen (faktisk en av de få) som jeg godt kunne tenke meg å høre deres meninger om også.

Diskusjonen går på hvorvidt terskelen for avliving av såkalte problemhunder er for høy eller for lav (eller akkurat passe)? Min mening er at det virker som om det går sport i å rehabilitere alle hunder for enhver pris, og at dette medfører at mange omplasseringshunder som ikke er trygge for omgivelsene blir sendt tilbake ut på gata alt for ofte. Hva synes dere? Når er grensa nådd for hvor mye vi skal tolerere av en hund før avliving vurderes?

Her kommer mitt første innlegg i canis-diskusjonen (bare for å få fart i diskusjonen her)

Personlig mener jeg at terskelen for avlivning av "problemhunder" er alt for høy, og at det ligger en mentalitet til grunn for dette som også kan sees i f.eks. behandlingen og straff/rehabiliteringen av kriminelle i vårt samfunn. Det hersker en slags snillisme som etter min mening ødelegger i større grad enn den gjør godt, og når denne tankegangen sitter så sterkt som den gjør så er det vel ingen som kan si seg overrasket over at vi også tar den i bruk når det gjelder dyr. Desverre kan denne tankegangen medføre at dyr som aldri skulle ha vært ute på gatene blir sluppet ut om og om igjen. (forøvrig det samme som er gjeldene for domstoler og fengselsvesen i Norge)

På den annen side så vil lavere terskel være like farlig (ihvertfall for hundene) som en alt for høy terskel, da stadig flere og flere drar snillismen over til hundeadferd. man blir stadig flinkere og flinkere til å stille diagnosen "problemhund" når en hund gjør noe som i dens egne øyne er helt naturlig, men som ikke faller inn under "flink hund-bildet" som flere og flere hundeeiere får. Før i tiden var det ingen som startet debatter om problemhunder hvis hunden deres hadde knurret på andre hunder, mens nå (se bare gjenom tidligere diskusjoner her inne) skrikes det bare høyere og høyere om hundeaggresjon fordi ens egen hann har knurret på naboens jevngamle hann. Det at adferdskonsulenter og eksperter dukker opp like raskt som hundebæsj under snøsmeltinga viser jo også denne trenden, og på grunnlag av dette så vil en senking av denne terskelen føre til at mange friske og velfungerende hunder må bøte med livet fordi en fin frue synes den er et monster som knurrer på naboens hund. En for lav terskel vil jo være sammenlignbart med dødsstraff for en som stjeler et eple i butikken; h*n gjør det mest sannsynlg aldri igjen, men det er fult mulig at vedkomende kunne ha fungert veldig bra i samfunnet etter sanksjoner som står mer i stil med lovovertredelsen.

Kanskje denne diskusjonen egentlig burde ha vært stillt på en litt annen måte, i et litt større og mer offentlig fora og med fokus på overdreven snillisme heller enn på terskelen for avlivning kontra rehabilitering av hunder? Det sistnevnte er jo ikke annet enn en direkte konsekvens av den tankegang som ellers råder i samfunnet vårt, men jeg ønsker allikevel å høre andre hudeeieres syn på akkurat denne omplasserings/rehabiliterings/avlivingsdebatten...

Knock yourselves out! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en ganske morsom diskusjon inne på canis er om dagen (faktisk en av de få) som jeg godt kune tenke meg å høre deres meninger om også.

Diskusjonen går på hvorvidt terskelen for avliving av såkalte problemhunder er for høy eller for lav (eller akkurat passe)? Min mening er at det virker som om det går sport i å rehabilitere alle hunder for enhver pris, og at dette medfører at mange omplasseringshunder som ikke er trygge for omgivelsene blir sendt tilbake ut på gata alt for ofte. Hva synes dere? Når er grensa nådd for hvor mye vi skal tolerere av en hund før avliving vurderes?

Takk for den :wink: Som du sikkert skjønte var det en diskusjon jeg savnet av flere grunner..

Mitt syn på saken kom vel grundig frem.

Bare synd at diskusjoner på canis ikke kommer noen vei lenger :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den :wink: Som du sikkert skjønte var det en diskusjon jeg savnet av flere grunner..

Mitt syn på saken kom vel grundig frem.

Bare synd at diskusjoner på canis ikke kommer noen vei lenger :roll:

*flire litt*

Var på tide det kom en diskusjon der i det hele tatt, la vel inn et svar på den tråden som jeg sikkert kan skrive inn her også senere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at terskelen er alt for høy.. Har vel mye med menneskelige føleleser å gjøre, vi liker for det første ikke innrømme at vi har "misslykkes" og må gi opp, og så klart heller ikke å måtte ta livet av et familiemedlem. Men jeg mener vi bør være litt mer realistiske. Hvor godt har hunden det med seg selv, om den ikke kan fungere i vårt samfunn? Det blir i beste fall mye isolasjon. Hvor godt har en hund som er livredd alt og alle det? En hund som er så plaget av smerter at den blir aggresiv? Min mening er iallefall at ingen dyr vi holder og har ansvaret for bør lide unødig, og jeg vil si de gjør det, selv om det kanskje er psykisk.

Dessuten, de gangene det skjer noe går det så til de grader utover alle med hund. Et eksempel på det er jo de kommunene som gjerne vil innføre max en hund per husstand, dette er vel mye pga av Dokka-saken, der hundene helt klart ikke hadde det særlig bra.

Det er jo heller ikke til hundens beste at vi skal holde de i live til enhver pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemstillingen er gjerne flerdelt.

-folks følelser

-folks kunnskapsnivå

-penger

(-avl?)

I Norge har det de siste årene poppet opp ekstremt mange eksperter, hundepsykologer, hundeomplasserere etc som skor seg på folks dårlige kunnskap. At menigmanns kunnskap om hund ligger for lavt er ingen hemmelighet. Resultatet blir relativt enkle penger for alle disse som skal redde alt for enhver pris. Man får innstillingene inn "bakveien" og tror det skal være sånn. Et forum som Canis hjelper kanskje på på den illusjonen?

Litt videre...

Det skal lite til når man skaffer seg hund for å tråkke utpå og skaffe seg et problem om ikke rasevalget har vært grundig gjennomtenkt og nødvendige forberedelser gjort, dog forstår man gjerne ikke det før i etterkant når man har lært og man får seg en hund som endelig fungerer hvordan et hundehold egentlig skal være! Når man til stadighet får fortalt at det finnes hjelp, du må prøve dette og hint, det forventes faktisk av deg (!), du er i tillegg glad i hunden, man engasjerer seg dypt emosjonelt, så er det et enkelt valg å prøve og prøve og prøve igjen for å få dette til å gå. Det skal jo være sånn?! Viser det seg etter et utall forsøk at man likevel ikke klarer, da skal man omplassere, ellers er man egoistisk og slem. Er det ikke heller motsatt? Toppen av egoisme vil være å omplassere et problem??

Hvor bra har en problemhund det med seg selv?

Hvorfor skal man tro at andre vil kunne løse problemet bedre enn en selv? Mennesker med den kapasiteten finnes det enda færre av, i tillegg har disse antakelig for lengst forstått at hundehold, det er så mye mer, man har opplevd hvordan det kan være optimalt og det er dette man ønsker. Hvorfor skal man da mene at folk har interesse av å løse det problemet?

Ytterst få har det kallet å redde, fikse, bruke tid og energi bare for gleden av at det kanskje løser seg om noen år. Penger derimot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*flire litt*

Var på tide det kom en diskusjon der i det hele tatt, la vel inn et svar på den tråden som jeg sikkert kan skrive inn her også senere...

Ja enig med deg der vips, det må vel sies å være den første skikkelige diskusjonen der inne på lenge. Takk til annette (loke) som startet den der. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også at terskelen er alftor høy.

Hvis jeg får lov så vil jeg gjerne ta en episode fra animal police fra animal planet.

Der var det en rottweiler som hadde stått i et lite bur i mange døgn sammen med en tispe uten vann og mat.

Denne ble tatt inn og når ene som jobbet der skulle klappe den så angrep den pga den skulle visstnok forsvare tispen sin. (hunden ga masse med dempende signaler og mannen klappet den på toppen av hodet, men likevel)

denne hunden ble sendt til en ekspert som jobbet med den og etter en god stund skulle samme mannen som ble angrepet hilse på den igjen. Denne gangen angrep den enda en gang.

Da skulle de jobbe enda mer med den for å gjøre den til politihund eller noe sånn.

Dette synes jeg var galt. Denne hunden hadde det ikke godt med seg selv og hadde angrepet pga usikkerhet to ganger.

Jeg syns at det beste da er å la hunden slippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål man også må stille seg da er:

Hva er en problemhund?

Er hunder som av mennesket sees på som et problem automatisk en problemhund? Er terskelen for avlivning av disse også for høy?

En hund som ikke har det bra med seg selv, som Jeampis eksempel, angst, usikkerhet, andre ting, dette er de virkelige problemhundene. Det er her jeg mener terskelen er for høy for avlivning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå kommer det jo ann på i hvilken grad hunden er 'problemhund' også da. Det er betydelig forskjell på en mentalt skada hund, og en hund som er underaktivisert (feks). Det er jo mange hunder som blir problemhunder fordi eierene kan alt forlite om hundens aktivitetsbehov osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicki: den ene tispa mi, hadde jeg bare på en slags prøve. den usikkerheten kunne like godt vært reaksjone for aggresivitet i dag, hadde det gått den veien ville jeg lapp henne få slippe. En hund som er redd alt mulig har det ikke bra...

Heldigvis gikk det andre veien og den dag i dag har hun det kjempe bra. Men det er klart at det sitter en del igjen i8 henne.

En hund som er redd er mye farligere enn en hund som er aggressiv. der vet du aldri når det smeller.

Syns også at norge prioriterer litt feil i forhold til avliving av hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en problemhund?

Er hunder som av mennesket sees på som et problem automatisk en problemhund? Er terskelen for avlivning av disse også for høy?

En hund som ikke har det bra med seg selv, som Jeampis eksempel, angst, usikkerhet, andre ting, dette er de virkelige problemhundene. Det er her jeg mener terskelen er for høy for avlivning.

Helt enig! Det som er viktig er å sette seg ned og definere hva som er en problemhund og hva som er en hund med problemer eller ehn hund som oppfører seg på en måte som enkelte mennesker anser for å være et problem.

En hund som kan rehabiliteres og som ikke trenger å bli skjermet for resten av livet eller som ikke trenger en utdannet hundeekspert for å "få skikk på den" har jeg ingen problemer med at blir omplassert, hadde det vært aktuelt med en ny hund nå så har jeg 3 slike "på vent" som jeg bare kan hente. Hunder som derimot trenger eksperthjelp resten av livetr, 210% oppfølging og må skjermes for alt og alle mener jeg at har det bedre på de evige jaktmarker. Det hevdes at det å skaffe seg et kjæledyr er en egoistisk handling, jeg mener derimot at den egoistiske handlingen er å sette sine behov over det som er til beste for kjæledyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsketekningen kunne vært statlige/offentlige/objektive mennesker/institusjoner som kunne vurdert individer løpende, veiet - funnet for tung/lett/passende til omplassering? Noen som ikke hadde tjent penger på herligheten og å resirkulere/rehabilitere flest mulig hunder i enhver tilstand og stadie i livet. At det er mye, fryktelig mye, penger i gamet i dag, det er det ikke tvil om! Det er lett å spille på folks følelser og behov når det gjelder ting man engasjerer seg sterkt emosjonelt i. (Jeg vet, jeg jobber delvis som selger, hehe...)

Som nevnt av flere her, det er ikke vondt å være død. Kaldt og kynisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan jo spørre seg hva som egentlig er en problem hund, er alle de BC'ene som graver opp hagen eller løper på veggene pga av over- eller understimulanse, problemhunder? Eller hva med rottisene som tar "kontroll" over huset? (Misforstå meg rett, jeg tror ikke på en rangstige mellom dyr og mennesker). Elller de hundene som jager postbudet fordi de kjeder seg? Nei, der synes jeg ikke terskelen for avlivning er for høy, derimot er terskelen for å kunne skaffe seg en sånn hund, alt for lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja' date=' man kan jo spørre seg hva som egentlig er en problem hund, er alle de BC'ene som graver opp hagen eller løper på veggene pga av over- eller understimulanse, problemhunder? Eller hva med rottisene som tar "kontroll" over huset? (Misforstå meg rett, jeg tror ikke på en rangstige mellom dyr og mennesker). Elller de hundene som jager postbudet fordi de kjeder seg? Nei, der synes jeg ikke terskelen for avlivning er for høy, derimot er terskelen for å kunne skaffe seg en sånn hund, alt for lav.[/quote']

Her grenser vi vel litt til en annen diskusjon, nemlig impulskjøp av hund, som vel må sies å være "the numer one reason" for all omplasseringen... De som har fulgt med litt på omplasseringssider og finn.no har vel mer enn en gang klødd seg i hodet over all den allergien som oppstår rundt om i det ganske land. Spesielt allergien mot 1 til 2 år gamle hanner...

Vil hevde at useriøse oppdrettere eller valpeprodusenter og blandingsoppdretterre som får valper fordi "de er så søte" har mye av skylda i dette. Problemet med omplassering kontra avliving derimot oppstår vel som en følge av at flere og flere adferdseksperter hevder å kunne helbrede alt som kan krype og gå, og dermed omplasseres hunder som heller burde ha fått seg en siste tur til vet-en. Denne typen holdninger mener jeg at skader hundenorge mer enn det gjør godt, og kan vel ikke kalles annet enn en gigantisk bjørnetjeneste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en problemhund?

Men hva mener du med hva mennesket som anser en hund for problem hund er? At den bjeffer for masse? Eller at den faktisk er aggressiv?

Jeg syns at hunder som er usikker og redde for mennesker og miljøet rundt dem ikke har det bra og dermed kan være en trussel for mennesker så er det best for alle parter å la hunden få slippe.

Jeg syns at hunder som f.eks er aggressiv/usikker på barn skal om mulig omplasseres til et hjem hvor den aldri vil få problemet med å møte barn.

Hunden er usikker og dermed får den det mye bedre uten disse små skapningene løpede rundt den hele tiden og den vil heller ikke lage alvorlige og kanskje livsvarige skader på barnet.

Men dette må tenkes nøye gjennom og man må se om man virkelig har tid og tålmodighet til å ta til seg en slik hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva mener du med hva mennesket som anser en hund for problem hund er? At den bjeffer for masse? Eller at den faktisk er aggressiv?

Jeg syns at hunder som er usikker og redde for mennesker og miljøet rundt dem ikke har det bra og dermed kan være en trussel for mennesker så er det best for alle parter å la hunden få slippe.

Jeg syns at hunder som f.eks er aggressiv/usikker på barn skal om mulig omplasseres til et hjem hvor den aldri vil få problemet med å møte barn.

Hunden er usikker og dermed får den det mye bedre uten disse små skapningene løpede rundt den hele tiden og den vil heller ikke lage alvorlige og kanskje livsvarige skader på barnet.

Men dette må tenkes nøye gjennom og man må se om man virkelig har tid og tålmodighet til å ta til seg en slik hund.

Problemet med å omplasserer en hund som viser aggressive tendenser mot et barn blir jo at de som tar imot denne hunden alltid må passe på hunden, og at de aldri kan være 100% trygge på den. Er det ikke da bedre å avlive hunden? Sier ikke at alle usikre hunder skal avlives, men det finnes grader av usikkerhet, og dersom en hund kan tenkes å gjøre skade på mennesker eller andre dyr på grunn av usikkerhet så er det vel bedre å avlive enn å omplassere den til noen stakkarer som ikke vet hva de går til? Hva når det pensjonerte ekteparet som tar imot den barene-aggressive hunden får besøk av sine barnebarn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å omplasserer en hund som viser aggressive tendenser mot et barn blir jo at de som tar imot denne hunden alltid må passe på hunden, og at de aldri kan være 100% trygge på den. Er det ikke da bedre å avlive hunden? Sier ikke at alle usikre hunder skal avlives, men det finnes grader av usikkerhet, og dersom en hund kan tenkes å gjøre skade på mennesker eller andre dyr på grunn av usikkerhet så er det vel bedre å avlive enn å omplassere den til noen stakkarer som ikke vet hva de går til? Hva når det pensjonerte ekteparet som tar imot den barene-aggressive hunden får besøk av sine barnebarn?

Ja det er jeg enig i men det er derfor jeg skriver at en må tenke nøye gjennom om man virkelig har tid og tålmodighet til å ta til seg en slik hund.

Har man tante barn som ofte kommer på besøk,søsken,barn selv så tar man ikke til seg en slik hund. Man må være kvalifisert nok til å ha en slik hund også. Er man det så kan hunden leve ganske så bra liv.

Men en hund som må leve med barn og som man aldr vet når vil "smelle" lever ikke et fullferdig liv og burde få slippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er igrunn en annen diskusjon, men de følger hverandre tett de to.

OT: lurer på hvorfor det som oftest er BC, schäfer eller rottis-eiere som blir allergiske etter de har hatt hunden rundt 18 mnd?? I mine øyne er det bedre å avlive en hund som er såppas usikker at den kan tenke seg å gjøre skade. Det finnes jo nesten ikke rene aggresive hunder, de fleste har vondt eller er redde.. Derimot kan uvaner som skyldes stress eller eventuelt dårlig behandling rettes opp hos kyndige folk. Problemet, synes jeg, er at mange omplasseringsorganisasjoner er for lite kritiske til kjøperne, og jeg mener at det er bedre å avlive en hund enn at den skal komme i et nytt hjem som kanskje forverrer tilstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka er/var problem hund.

Når jeg fikk hun fra FOD-Gården gikk hun ikke sammen med andre hunder, hennes signaler var borte vekk og hun var veldig usikker på andre mennesker.

Hun hadde vært innom to andre hjem før hun kom til meg.

Hun hadde blitt avlivet om jeg ikke kom og hentet hun for de ville ikke at hun skulle ha flere hjem og forholde seg til, men pga jeg kunne gi hun den oppbackingen hun trengte så valgte de å omplassere hun til meg.

Nå går hun sammen andre hunder, hun har et tydelig språk (litt problemer ved møte situasjoner med andre hunder når hun er i kobbel, men vi jobber med det), hun går bra med andre mennesker, men jeg holder hun bevist unna barn siden barn har vært slemme mot hun før og hun vil ikke han noe med dem å gjøre. (hun bare går når det kommer barn).

Jeg syntes man skal vurdere en hund med adferdsproblemer nøye og se om det er noe å gjøre med, er det ikke eller den ikke viser frem gang ved trening så syntes jeg hunden skal få slippe.

Jeg syntes hunder som har adferdsproblemer er morro å jobbe med, det er da man virkelig får brynet nesen sin og kunnskapene sine, og man må være VELDIG klar over når nok er nok og man bør ta farvel.

Jeg har iallefall en lykkelig og glad hund som fungerer i samfunnet, hadde hun ikke vist denne fremgangen så hadde hun ikke levd lenger, man kan ikke se på alt med rosa røde øyne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv avlivet en 2 år gammel hannhund som bet min datter, grunnen til bitt jenten gikk forbi hans tomme matskål.

Grunn til avliving han hadde fått sin siste sjanse hos meg(bitt meg flere ganger og bet hull hver gang).

Han kjøpte vi hos en dame som 1 år gammel da hun hadde tatt han tilbake fra forrige eier, som hadde misshandlet han(altså sultet hunden).

Senere fant vi ut at små gutter hadde mobbet/plaget hunden når den hadde stått bundet i hundehuset sitt.

Aner ikke hvordan, men når han fikk hilse på min brors eldste sønn(da 5 år) så gikk hunden etter ungen over alt i huset og knurret og glefset etter fingrene hans(tok hunden vekk fra ungen før det skjedde noe), noen dager senere hilste han på 2 like store unger(da jenter)og de var helt godtatt og ikke så mye som et knyst fra hunden(de kunne gjøre mye med hunden).

Vår konklusjon var at det måtte ha vært noen gutter på rundt den alderen som hadde vært stygge med han for han likte ikke gutter på størrelsen med 5-6 åringer i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv avlivet en 2 år gammel hannhund som bet min datter, grunnen til bitt jenten gikk forbi hans tomme matskål.

Grunn til avliving han hadde fått sin siste sjanse hos meg(bitt meg flere ganger og bet hull hver gang).

Han kjøpte vi hos en dame som 1 år gammel da hun hadde tatt han tilbake fra forrige eier, som hadde misshandlet han(altså sultet hunden).

Senere fant vi ut at små gutter hadde mobbet/plaget hunden når den hadde stått bundet i hundehuset sitt.

Aner ikke hvordan, men når han fikk hilse på min brors eldste sønn(da 5 år) så gikk hunden etter ungen over alt i huset og knurret og glefset etter fingrene hans(tok hunden vekk fra ungen før det skjedde noe), noen dager senere hilste han på 2 like store unger(da jenter)og de var helt godtatt og ikke så mye som et knyst fra hunden(de kunne gjøre mye med hunden).

Vår konklusjon var at det måtte ha vært noen gutter på rundt den alderen som hadde vært stygge med han for han likte ikke gutter på størrelsen med 5-6 åringer i det hele tatt.

Huff en slik hund hadde jeg aldri turt å hatt i hus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest orntlig igjennom dabatten, men jeg syns dette er en viktig sak. Alt for mange hunder har det ikke godt, der hvor eieren prøver å rehabilitere en feks. overnervøs redd hund som stresser konstant etter eieren og får aldri ro. (feks en hund på pappas jobb løper rundt og rundt og rundt og rundt de byggene eieren er inne i, og stresser konstant og er redd alle mennesker rundt seg. Den har det ikke godt, og burde få slippe. Bare et eksempel) En viss grense går greit å prøve å se om det er håp. (iform av kunnskapsrike mennekser) Men mange drar det for langt. Og har aggressive bikkjer som er for et trussel for omgivelsene, kun fordi de tenker mest på seg selv egentlig og vil ikke avlive "kosebamsen sin". Eller omplasserer mange mange ganger og gjør forsåvidt situasjonen værre. Klart man kan prøve å fikse en problemhund, men en viss grense burde det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at i alt for mange tilfeller legger vi skylden på oss selv.. "Nei, jeg så den jo rett i øyene" "Den burde aldri blitt tatt med i den situasjonen" "Den liker jo ikke barn, så.."

Noen hunder har det bare så ille at det ikke er mye man kan gjøre for dem. De kan nok leve et helt skjermet liv hvor de ikke opplever stort, men er det et verdig liv for en hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
    • Skal sjekke den sida da jeg får tid.  Når det kommer til aktivisering har det vært lite i det siste, men alle problemene jeg viser til er helt uavhengig av hvor mye aktivisering han har fått i det siste. I hele sommer feks var det 2 5-minutters turer hver dag, en tur på en halvime og 1 til 1,5 time i en hundepark hvor han kunne springe og lukte og utforske, hvor mellom 10 og 40 minutter hver gang ble brukt til agility, rally lydighet og andre øvelser. Det var da altså 6 av 7 dager i uka i månedsvis. Før også har han fått minst en time hver dag pluss trening. Ren hundetrening vi drev med ellers gjorde han mer sliten, men det hjalp som sagt ikke på noen av problemene nevnt over. Ikke på bjeffing, piping, aggresjon eller noe annet. Nå siste måneden har det ikke vært tid til å følge opp det med så mye aktivisering dessverre.  Så selv om det ikke har vært direkte trening så har det ihvertfall vært aktivisering med egentrening fra min side.  Jeg vil tro at hvis noen har tid til mer aktivisering enn dette så kan han nok være en "bedre" hund. Men det krever vel også at noen er i en situasjon hvor dem ofte kan få besøk av noen som er vant med hund.  Sånn som situasjonen er nå har jeg heller ikke mulighet til å følge opp med veldig mye fysisk aktivitet, fordi skaden jeg har begrenser det til at selv 30 minutter lange turer er å strekke ting og selv det er vanskelig noen dager.  Hvis det hadde vært mulig hadde jeg skulle ønske jeg kunne hatt han videre. Jeg vil fort være i en situasjon hvor dette er et problem som ikke vil fungere videre i hverdagen. Utenom det så har jeg først nå egentlig innsett hvor store verdier på eiendommen som har forfalt fordi jeg ikke takler konstant bjeffing hele tiden. Bjeffingen, sånn utenom hørselskaden, tærer enormt mentalt for det føles som om noen skriker konstant. Jeg har forsøkt noen som har han noen helger innimellom og han er roligere der enn han er hos meg, foreldrene mine og flere anre som har passet han. Eller ihvertfall etter første dagen. Jeg har kontakt med oppdretteren, så kan jo høre om det. Han har prøvd litt gjeting, hvor han spredte flokken i alle retninger og kun var opptatt av å jage. Er også en del jaktinnsikt, så ikke sikkert det er noe han fungerer veldig godt med.  Men ja, jeg ser for meg omplassering er vanskelig. Det krever noen som har erfaring med lignende hunder og som i tillegg har mye tålmodighet. Absolutt alt annet enn lyden er noe som fint hadde gått ellers også
    • Her trenger du definitivt hjelp. Jeg vil anbefale å sjekke https://atferdskonsulenter.no/,  det er mange flinke der over store deler av landet. Jeg er på reise og har ikke hatt tid til å lese nøye gjennom, men mitt første spørsmål er hvor mye aktivisering får han på regelmessig basis? Dette høres ut som en gjeterhund med mye kapasitet, og ta tenker jeg at det er en hund som må få brukt seg nok både fysisk og mentalt hver dag. Du beskriver noe hundetrening "som kolliderte med andre ting", og enkelte episoder/tilfeller, men en aktiv gjeterhund trenger jo fort god trening ihvertfall noen dager i uken og litt småtrening til daglig. I tillegg til nok fysisk. Folk jeg kjenner med border collier og andre aktive hunder trener jo gjerne hundesport et par timer to-tre dager på ukedagene, i tillegg til kurs og/eller konkurranser i helgene, samt lange turer enten med sykkel eller løping.  Av måten du skriver på høres det veldig ut som det eneste du ønsker er å slippe å ha hunden. Det vil være en ganske stor jobb å trene bort mye av denne adferden, og jeg tenker det må være en helt fair vurdering om du ønsker å leve med denne jobben. Å ha hund er en livsstil, og en hund med adferdsproblemer legger mange føringer i hverdagen. Jo mindre mulighet du har til å tilrettelegge hverdagen etter hundetreningen, jo lengre tid vil det ta å få bukt med problemene. Dessverre kan det være vanskelig å omplassere en slik hund, men HVIS det i hovedsak er mangel på aktivisering som er utfordringen så kan det være aktuelt for noen som vil ha en arbeidshund med mer kapasitet. Er han prøvd til gjeting? Har du kontakt med oppdretter? Det kan jo være verdt å høre om de vet om noen som kan være aktuell for å ta over hunden. Eventuelt kan du jo ta kontakt med en av adferdskonsultentene på lenken over og få en vurdering av hunden. 
    • God dag. Jeg skriver her fordi jeg trenger råd og tips for en hund som kan beskrives som vanskelig. Selve teksten kommer etter oppsummeringa: Oppsummert: Hund på 5 år. Hunden lager veldig mye lyd i de aller fleste situasjoner. Det er trent på å stoppe dette med ignorering, belønning for å være stille, rolig, det er brukt omvendt lokking , med mer. Ikke fungert. Hunden er aggresiv mot en del ander hunder. Trening og kjemisk kastrering har ikke hjulpet. Hundens adferd ødelegger de fleste aspekter av livet til eier.   Så jeg har en hund som er veldig energisk og med mye lyd. Det er en gjeterhund, hannkjønn, på 5 år. Energisk går fint. En hund som er hyper, vil leke, spretter rundt i sofaer og maser går egentlig helt greit. Det som derimot er et stort, stort problem, er lyd. Først og fremst bjeffing, men også mye piping. Ikke bare har jeg fått hørselskade av det som hvis verre kan gjøre at jeg sliter med å være sosial, dra på butikken, arbeide, med mer, men det går utover meg mentalt og påvirker alle aspekter av livet mitt svært negativt. Adferden går på at det bjeffes for eksempel når biler kjører forbi utenfor huset. Før var det bare en spesifikk nabo som det ble bjeffet mot og det var ingen måte å avverge det på som jeg fikk til selv de få gangene jeg visste bilen ville passere på forhånd. Nå er det de fleste biler. Det varer jo bare 2-3 minutter med intens bjeffing, stramline hvor han kveler seg selv og røsker tak i båndet hvis han står ute. Er han inne prøver jeg å avverge det, men han vet lenge før meg at en bil er på vei forbi og det er omtrent umulig å reagere fort nok. Men det er trent på at han var ros og belønning for å være stille når noen kjører forbi, når han bjeffer brukes det innkalling og han får ros og belønning for å komme til meg og for å være stille. Det virker til å ha null effekt utenom de gangene han reagerer. Andre ting som gir bjeffing ute er hvis jeg driver med arbeid utenfor rekkevidde for båndet hans. Han kan bjeffe i timevis uten stopp. Det skjer ikke alltid at det er timevis, men det alltid en del bjeffing og det varer alltid minst 10 minutter. Han kan fint ligge å se på og følge med, men det er sjeldent han gjør det uten at jeg blander meg inn. Han bjeffer også da mye mer mot naboen, hvis hunden der er i hagen, selv om han ikke ser den hunden, hvis jeg er ute. Hvis han ligger rolig og får ros for det vil det alltid, hver eneste gang, føre til at han bjeffer kontinuerlig etterpå. Jeg må dessverre si at den eneste måten jeg får han til å være stille, etter årevis med trening på at han får ros og belønning for å ligge stille å følge med, er å fysisk ta tak i han. Løfte han opp, eller legge han i bakken er eneste muligheten. Alternativet mitt eller ser å låse han i bilen mens jeg holder på ute. Selv om jeg ikke har naboer tett på, så forstyrrer det langt unna. Jeg har sett folk som jeg vet bor mange hundre meter unna kjøre forbi og snu hos naboen og tilbake igjen, som der ser ut som bare ville sjekke hvorfor det er så mye lyd her og om en hund står alene i en hundegård eller lignende. Så dette her plager folk som bor minst 400 meter unna. Hvis jeg skal gjøre ting ute, så vil jeg ikke låse hunden i bilen i 8 timer i strekk. Dette her har over de siste årene gjort at jeg på generell basis har gjort veldig lite ting ute. Annslagsvis har jeg ting jeg lett kunne ha fikset ute for et år siden, som har blitt verre og nå vil koste meg mye mer tid, energi og penger å fikse. Verdier for sikkert 50 000 er da ødelagt over at jeg verger meg mot å bevege meg ut for å gjøre ting. Så til dette punktet: Hva kan man gjøre? Jeg har i årevis prøvd å forsterke positiv adferd med å belønne og rose da han er rolig, men hver eneste gang det har blitt gjort i alle år, har det ført til bjeffing. Nå orker jeg ikke gjøre det da han er stille, så han får ikke ros for det, fordi da må jeg fysisk ta tak i han for at lyden skal gi seg. Det neste er jo å være hjemme alene. Han klarer seg helt greit med å være hjemme alene hvis jeg drar tidlig. Men det må være før 8, ellers blir det enormt leven som jeg ikke tror gir seg med det første. Før det er et par bjeff så ok. Det virker da heller ikke som han bjeffer like mye på alt som skjer utenfor huset, men det er nok en del på noe da også. I fjor, etter at han ikke hadde vært så mye alene på 3 måneder, fikk han det for seg at han skulle bjeffe da jeg kom hjem. Jeg har aldri gått inn da han har bjeffet. Det tok to uker før han roet seg og et par måneder før han nå igjen nesten ikke bjeffer da jeg kommer hjem. Første to dagene satt jeg og ventet i bilen i over tre timer før han ikke bjeffet mer. Nå bjeffer han kun da jeg først er ved dørhåndtaket. Dette er noe jeg synes er helt greit. Men den opptreningen igjen for at den bjeffinga skulle gi seg var ekstremt demotiverende. Jeg måtte avlyse alle andre planer for dagene og ofte gjorde det at jeg heller ikke hadde tid til å gå tur med hunden, fordi hele kvelden var borte. Reiser jeg bort senere på dagen og kvelden er det ekstremt slitsomt. Jeg får en hund som er hyper, bjeffer i et sett og som er stresset resten av dagen. Det virker da også som han bjeffer ekstremt mye på alt som skjer utenfor huset mens jeg er borte. Da han var valp trente jeg på å være ute i korte turer og kom inn igjen da han ga seg med å bjeffe. Jeg utvidet det gradvis, men det tok langt tid før han ga seg med å bjeffe. Før jeg til slutt bare måtte «hoppe i det» og la han være hjemme alene, så kom vi aldri under 10 minutter med bjeffing.  Samme hvor mye mental trening som var gjort føre eller hvor lange turer som var gått. Så hva kan jeg gjøre her?  Hvilke andre tiltak er det? Neste punk er lyd innendørs. Han bjeffer ikke så mye inne, «sånn egentlig». Det er når det går forbi noen med hund, med søpledunker og på de fleste biler. Før var det som sagt bare en bil, men nå er det så å si alle. Til gjengjeld bjeffer han ikke like lenge inne som han gjør ute, men lyden er veldig, veldig høy. Det er trent på å avverge situasjoner med innkalling, holde oppmerksomheten borte fra det utenfor, hundetrening og generelt belønning når han er stille. Jeg har for lengst gitt opp muligheten for at han forholder seg rolig og ikke springer til vinduet for å følge med. Dette er samme problemene som ute, sånn generelt. Hovedproblemet, sånn generelt, er jo når det er besøk. Det her gjør at jeg nesten aldri drar på besøk til noen og så å si aldri har besøk eller inviterer folk hit. Det er få som takler å være hos meg, eller som takler å ha han i huset. Det betyr at i praksis må jeg sette han i bilen for seg selv de fleste ganger noen er på besøk. Det varierer fra dag til dag, person til person, men det er ekstremt slitsomt i til og med de beste tilfellene. Når noen kommer er det enormt med bjeffing og noen ganger også hopping. Det er trent på at han ikke får oppmerksomhet av de som kommer på besøk eller meg når han hopper, men hvis jeg ikke gir alle som kommer på besøk hit hørselvern før dem kommer inn døra, er det umulig å ignorere bjeffingen. Personer med apple watch får beskjed om at miljøet dem er vil gi varig hørselskade ganske kjapt etter dem kommer hit. Det er da trent på å ignorere han, så godt det lar seg gjøre, men det er umulig. Han kan som sagt bjeffe timevis på egenhånd hvis det ikke blir tatt tak i. Ingen jeg kjenner er villig til å stå i gangen min i timevis for å vente på at en hund gir seg med å bjeffe. Når man sitter og prater senere, da første runde har roet seg litt, bjeffer han hele tiden når det snakkes. Han har mye lettere for å være stille hvis ingen snakker. Han krever konstant oppmerksomhet og hvis ikke folk tar på han, leker med han, eller bruker kommandoer som han får noe for, så vil det være konstant lyd. Det er trent på at han skal ligge stille, uten å bjeffe, eller bare sitte rolig. Det funker helt til han får ei belønning eller helt til han føler det har gått for langt tid uten belønning. Han blir roligere etterhvert med besøk, men det tar timevis. Fort en 2 til 3 timer, noen ganger lengre. Jeg hadde flere på besøk her for en stund siden. Da hadde jeg før på dagen gått over en time med han, vært 1,5 timer i en hundepark vi hadde leid så han kunne springe fritt og drevet en halvtime med mental trening. Han begynte å bli rolig 4 timer etter at gjestene kom. Ikke har jeg tid til å bruk så mye tid hver gang jeg skal ha gjester over, men likevel er han ikke rolig før de fleste besøk er ferdig. Han har ikke blitt noe bedre på dette i det hele tatt. Jeg får også alt for sjeldent besøk til at det kan trenes på ofte og jeg har ingen måte å gjøre så jeg kan få besøk veldig ofte heller. En av grunnene til det er jo at det er umulig å snakke sammen eller på noen måte ha det normalt sosialt med noen hvis man også skal trene på dette. Dette medfører også store problemer med hundepass også, hvor da foreldrene mine generelt ikke orker bråket. Dem kan ikke ha besøk, det er lyd hver gang noen er ute og noen inne. Du kan ikke reise på butikken uten at den som er igjen hjemme omtrent mister hørselen. Det er blitt så dem ofte både gir kos, oppmerksomhet og belønninger når han bjeffer, fordi dem klarer ikke lengre lyden. Det forsterker jo så klart bare adferden, men alternativet for dem er å låse han ute i bilen mesteparten av døgnet. Alternativet for meg er at jeg aldri får møtt venner hvis jeg ikke har noen muligheter til hundepass. Hva og hvordan skulle man trent på det her? Hva kan man gjøre? For å gjøre lista enda lengre er det også et problem med aggresjon mot andre hannhunder, og i tillegg noen tisper. Forsøkte nå kjemisk kastrering for å se på effekten av det og det hjalp ingenting. Ikke på noen av punktene over og heller ikke på dette. Det virker faktisk som aggresjonen, spesielt mot noen tisper og visse hundetyper har blitt verre. Vi var en del i offentlige hundeparker da han var valp. Det gikk veldig bra veldig lenge, men det var noen krangler som han ble tatt i. I tillegg har det vært flere, da spesielt småhunder, som har gått rett til angrep på han. Senest i fjor vinter var den som sprang løs og kastet seg rett i strupen på han. Han har også blitt angrepet av en aggresiv labrador to ganger, men merkelig nok er ikke dette hundetypen han reagerer mest på. Han er også veldig dominant, noe som også gjør ting utfordrende for andre som også er det. Han deler ikke på godbiter eller leker med egentlig noen andre hunder, annet enn kanskje to. Her har jeg trent med omvendt lokking, avbryte blikkontakt, holde oppmerksomheten hans på kommandoer og oppgaver, belønne for å ignorere og andre ting. Det virker til å ha hatt minimal effekt på adferden. Det gjør at det veldig få andre hunder jeg tørr å slippe han til. Her også lurer jeg på hva man kunne ha gjort for å forbedre dette? Det her er det desidert minste problemet, men det er heller ikke særlig positiv opplevelse for meg, andre hundeeiere eller de som vil passe han. Så er det effekten på meg da. Det her er ikke lett. Jeg har jobba mye med det i perioder, men nå er dette bare ting jeg finner meg i. Jeg har ikke energi, spesielt mentalt, til å forholde meg til det. Bjeffingen får meg som oftest sint og frustrert. Det kreves energi for å bare holde igjen når det bjeffes på det meste fra å fysisk slå, sparke og kaste hunden i veggen. Spesielt da fysisk bli holdt fast , bli skreket til ol er de eneste tingene som stopper adferden, annet enn tid. Jeg har ikke nerver igjen til å la det holde på og ikke energi igjen til å fikse det. Man må takke nei til en del sosialt, fordi det er vanskelig med hundepass og hunden sliter med å være alene på kveldstid. Det gjør at man blir invitert med på mindre ting og det sosiale nettverket minker. Drev på med noe med hundetrening, men det kræsjet med andre ting jeg prøvde på med trening og sosialt. I tillegg er hørselskaden sånn at slike miljøer, i hvert fall regelmessig, kan bli veldig slitsomt. Jeg har da heller ikke ofte besøk og det er så klart mer sjeldent pågrunn av alt bråket og styret. Bare det å dra på besøk hos noen betyr at hunden må være låst i bilen fordi lyden og energien blir alt for mye ellers. Jeg kan heller ikke generelt være med andre hundeeiere, fordi det er en større sjanse for at han reagerer negativt enn positivt på andre hunder. Av alle mine beste dager siste årene er alle uten hund. Har jeg en dårlig dag har den aldri blitt bedre, bare lik eller dårligere. Har jeg en god dag blir det aldri bedre, bare på det beste lik, men alt for ofte dratt ned til en middels eller dårlig dag. En middels dag er de eneste som innimellom blir bittelitt bedre, men alt for ofte blir også disse dagene dårligere. Det pipes også mye til tider, og det og bjeffingen har fått meg innimellom låst innpå badet for meg selv for å komme meg unna. Jeg kjenner at hele meg krymper sammen, hvor jeg nærmest søker en fosterposisjon og hvor jeg blir sittende å glane på ingenting på telefon, på noen dumme mobilspill eller lignende. Hjernen min «kortslutter» og jeg får bare ikke til å fungere ordentlig. Det går utover husarbeid, hunden så klart, og andre obligasjoner jeg har. Ikke minst tar det bort tid fra faktisk avslapping og restaurering, fordi jeg kjenner kropper er superstressa og jeg får ikke til å sette på en film eller gjøre noe som slapper meg av. Jeg har gått i lengre perioder med et stress som noen ganger presser i brystet, eller gir meg hodevondt nok til at jeg bare vil legge meg i et mørkt rom alene resten av dagen. Akkurat nå har jeg det siste året også hatt et problem med et bein som forhindrer meg fra å gå lengre turer uten å ta medisiner. Sånn som det ser ut nå vet jeg ikke om det vil bedre seg og det er ikke funnet noen reel årsak til problemet. Det gjør jo også at man må være mer kreativ på å få ut energi fra hunden, men at det også da generelt er vanskelig å gi det som trengs. I tillegg flyttes det til enten ei leilighet eller rekkehus pga jobb og den lyden vil ikke kunne fungere i noen av delene.   Så det her er det hele. Bare mer enn 3 hele A4 sider med tekst. Jeg har tenkt til å kontakte noen hundeinstruktører for å sjekke hva man kan gjøre noe med. Siste to dagene nå har han ikke vært så ille, så man glemmer fort hvordan det er på det verste. Jeg kunne også skrevet mye mer, men det her er alt for langt fra før.  Alle tips for hva man kan gjøre tas gjerne i mot, men jeg tror jeg må se på en løsning med omplassering, hvis mulig. Samme hvor glad man er i dyret, så tror jeg ikke jeg klarer mer. Spesielt da ikke mine foreldre orker å være hundepasser særlig mer og jeg også skal flytte.
    • Jeg ville ikke vært redd for mellompuddel. Ta dere en tur på puddeltreff og møt noen i ulike størrelser! Puddel er høyst undervurdert og jeg tenker det kan passe bra til kriteriene. Hundene krysses jo dessuten mellom størrelsene, og det er en del variasjon. Jeg har møtt mange fine mellompuddel de siste årene, siden jeg har veldig lyst på en selv. Det er også stor forskjell inad i kategoriene, jeg ser på mellom, men en liten storpuddel er et alternativ. Personlig har jeg dårlig erfaring med wheaten terrier. De kan være supre hunder, men de er terriere og har sterke, egne meninger, og jeg er usikker på om jeg har vært på et problemhund/passeringskurs uten en wheaten... Toller mener jeg bør brukes aktivt og det er litt mentalt rusk på dem, da ville jeg heller gått for golden eller labrador. Korthåret collie - passer kriteriene men røyter en del. Langhåret collie - må børstes. For førerorientert og samarbeidsvillig tenker jeg retriever, gjeterhund og noen typer jakthunder. Hvis det er mye unger og styr så kan gjeterhunder blir stresset. Jeg tenker litt på lagotto eller spansk vannhund - men sjekk veldig nøye gemyttet! Da jeg var aktivt var det ganske mye dårlig på dem, så mye at en aktiv lagottoeier med tre hunder advarte meg mot å vurdere det. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...