Gå til innhold
Hundesonen.no

Pokkers klatremus! Tips trengs sårt!


Yodel
 Share

Recommended Posts

Du kan jo starte med å lese denne tråden da frøken.

Her står det tydelig at det er ønskelig å bruke dette som en metode for å avlære hunden en gitt adferd.

Altså er det definitivt noe som er tiltenkt brukt for å få hunden til å respektere en grense (som ikke er solid nok i utgangspunktet)

Dette er definitivt noe som rammes av lovverket, da det er å regne som trening.

At gjerdet i utgangspunktet ikke er ment brukt som et treningsverktøy betyr ikke at det ikke kan brukes som det. I dette tilfellet er altså saken enkel.

Du påstår støtt og stadig at ting "rammes av lovverket" - og igjen ber jeg deg om å vise til 1 - en - rettsavgjørelse, et forarbeide til en lov, en offentlig uttalelse, et offentlig dokument, i en hvilken som helst form som viser at dette stemmer.

Strømgjerder er i bruk over hele landet, satt opp av fylkesmyndigheter, statlig finansiert, av småbrukere, bønder, hobbyhesteiere, hageeiere med rosebusker de vil beskytte mot rådyr, etc, etc etc (altså folk som bor mer enn 10 minutters sykkeltur fra Løkka) - og det finnes INGEN lovhjemmel eller intensjon MOT dette noe sted.

Gjerder er ikke dressurmidler, ganske enkelt.

Lest litt på mattilsynet, orker ikke sitere og linke til alt men i forbindelse med høringen var faktisk også stømgjerde nevnt. § 3 inneholdt dengang heller ikke ordlyden "bruke utstyr på hund". Så hva som er skjedd underveis i prosessen der er usikkert, finner ikke noe mer om det annet enn at også i pressemeldingen fra mattilsynet om ny forskrift er det korrigert med "forbudt å bruke utstyr på hund".

Red: Her er siste pressemelding fra Mattilsynet og strømgjerde er ikke nevnt her, usynlige gjerder o.l. derimot.

"Utgangspunktet er at det er forbudt å bruke utstyr på hund som medfører at hunden kan utsettes for elektrisk strøm."

Igjen - man bruker ikke utstyret PÅ hunden, man bruker det på GJERDESTOLPER.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Strekk en strømtråd 5 cm over toppen - sett på strømmen - og la henne klatre Da gjør hun det sikkert bare en gang

Hva slike amatørhobbyjurister som deg mener, driter jeg i grunnen en skikkelig lang marsj i, kjenner jeg. Forøvrig er det ikke et dressurmiddel, så det faller godt utenfor et forbud.

Nå har mannen kommet hjem etter 4 dager i Frankerike (heldig-grisen!), og det første han gjorde når han kom hjem var å heise gjerdet på det laveste området (der det var Ca.90- 100 cm) slik at det nå e

Strøm er strøm, synes ikke nødvendigvis det er så mye bedre om den står på et gjerde eller ligger latent i et bånd. Det er eier som summa summarium utsetter hunden for ubehaget, på initiativ. Men da regner jeg med at neste gang noen spør om dressurbånd, neste gang noen ber om hjelp til å latterliggjøre nettsteder som selger "usynlig gjerde" og så videre, så stiller nøyaktig samme mennesker som i denne tråden opp med støtte og forståelse for slike produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen - man bruker ikke utstyret PÅ hunden, man bruker det på GJERDESTOLPER.

I det man setter opp et strømgjerde med hensikt å gi hunden støt er det ment å brukes på hunden.

I det hunden så opptrer som man har til hensikt at den skal gjøre, altså komme borti gjerdet slik at den får støt har man brukt strømgjerde på hunden, selv om det ikke sitter montert på den.

Det kan virke som om du har litt vondt for å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er værst for bikkja? et kjapt støt som lærer den å ikke klatre over gjerdet, eller at den klatrer over gjerdet, løper sin vei og blir påkjørt - noe som kan utvikle seg til å ta både hundens liv og menneskers liv?

Et strømhalsbånd kan ikke hunden flykte i fra, men et gjerde kan den holde seg unna.

Ser ikke lovbruddet her jeg da. Bikkja mi har gått på strømgjerdet (hestepaddoc), er dyremisshandler jeg da?, som synes det er helt ok at bikkja lærte seg, at inn til hesten, dit går man ikke (bikkja kan bli sparket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det man setter opp et strømgjerde med hensikt å gi hunden støt er det ment å brukes på hunden.

Men lille venn - man setter jo ikke opp gjerdet for å gi bikkja strøm? Man setter opp gjerdet for å hindre den i å klatre over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men lille venn - man setter jo ikke opp gjerdet for å gi bikkja strøm? Man setter opp gjerdet for å hindre den i å klatre over?

Neida frøken, det er helt tydelig at det her er ment å gi hunden støt slik at den senere skal holde seg unna gjerdet.

Jeg er skremt og skuffet over hvor mange her inne som forsvarer den slags metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo starte med å lese denne tråden da frøken.

Her står det tydelig at det er ønskelig å bruke dette som en metode for å avlære hunden en gitt adferd.

Altså er det definitivt noe som er tiltenkt brukt for å få hunden til å respektere en grense (som ikke er solid nok i utgangspunktet)

Dette er definitivt noe som rammes av lovverket, da det er å regne som trening.

At gjerdet i utgangspunktet ikke er ment brukt som et treningsverktøy betyr ikke at det ikke kan brukes som det. I dette tilfellet er altså saken enkel.

Du påstår støtt og stadig at ting "rammes av lovverket" - og igjen ber jeg deg om å vise til 1 - en - rettsavgjørelse, et forarbeide til en lov, en offentlig uttalelse, et offentlig dokument, i en hvilken som helst form som viser at dette stemmer.

Strømgjerder er i bruk over hele landet, satt opp av fylkesmyndigheter, statlig finansiert, av småbrukere, bønder, hobbyhesteiere, hageeiere med rosebusker de vil beskytte mot rådyr, etc, etc etc (altså folk som bor mer enn 10 minutters sykkeltur fra Løkka) - og det finnes INGEN lovhjemmel eller intensjon MOT dette noe sted.

Gjerder er ikke dressurmidler, ganske enkelt.

Igjen - man bruker ikke utstyret PÅ hunden, man bruker det på GJERDESTOLPER.

I det man setter opp et strømgjerde med hensikt å gi hunden støt er det ment å brukes på hunden.

I det hunden så opptrer som man har til hensikt at den skal gjøre, altså komme borti gjerdet slik at den får støt har man brukt strømgjerde på hunden, selv om det ikke sitter montert på den.

Det kan virke som om du har litt vondt for å forstå.

Kan du vise meg 1 - en - eneste rettsavgjørelse, høringsuttalelse, lovforarbeide eller offentlig dokument, som underbygger din påstand om at strømgjerder regnes som "dressurmiddel" eller er forbudt brukt på hund.

Jeg vet at det er et veldig vanskelig spørsmål som kan være fryktelig vanskelig å forstå, dessverre. Men jeg er en tålmodig sjel og venter, selv om jeg ikke holder pusten mens du leter.

Din fortolkning av intensjoner og bruk av strømgjerder er, på godt norsk, "bak mål" eller "helt på trynet", og jeg synes du er ganske søt som har funnet sånne uskyldige, nesten nusselige fanesaker å kjempe for, men mener likevel du burde ha fakta sånn noenlunde klart for deg før du begynner å strø om deg med karakteristikker a la "dyremishandler".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har mannen kommet hjem etter 4 dager i Frankerike (heldig-grisen!), og det første han gjorde når han kom hjem var å heise gjerdet på det laveste området (der det var Ca.90- 100 cm) slik at det nå er rundt 120 cm over det hele.

Slik det ser ut nå går det bra foreløpig :D

Dersom det ikke skulle fungere i lengden får vi prøve på noe plank/ hønsenetting, og om det ikke fungerer: lav-volt strømgjerde en kort periode, slik at de kan fortsette å ha glede av tomta. Selvom de får sine turer har de stor glede av den, synes det ville vært synd om de ikke kunne bevege seg fritt og løpe tulling der når de føler for det :)

Ellers er det bare å la diskusjonen gå. Jeg har blitt kalt mye i mitt liv, men dyreplager har definitivt ikke vært en av de. Keep the entertainment going :rofl:

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du vise meg 1 - en - eneste rettsavgjørelse, høringsuttalelse, lovforarbeide eller offentlig dokument, som underbygger din påstand om at strømgjerder regnes som "dressurmiddel" eller er forbudt brukt på hund.

Jeg vet at det er et veldig vanskelig spørsmål som kan være fryktelig vanskelig å forstå, dessverre. Men jeg er en tålmodig sjel og venter, selv om jeg ikke holder pusten mens du leter.

Jeg har aldri tidligere hørt om noen som er nedsnødd nok tik å bruke strømgjerde som dressurmiddel, men du kan jo også se at det er noe man anbefaler gang på gang i denne tråden.

Strømgjerder er ikke ment å brukes som dressurmidler, mens er altså anbefalt som det i denne tråden, gang på gang.

Det er nok ikke mulig å finne noe rettspraksis da normale mennesker som er glad i hundene sine neppe vil utsette de for slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri tidligere hørt om noen som er nedsnødd nok tik å bruke strømgjerde som dressurmiddel, men du kan jo også se at det er noe man anbefaler gang på gang i denne tråden.

Strømgjerder er ikke ment å brukes som dressurmidler, mens er altså anbefalt som det i denne tråden, gang på gang.

Jeg skal stave det for deg, i tilfelle det kan hjelpe så er det verdt et forsøk:

INGEN har i denne tråden eller noe annet sted antydet at strømgjerde var et egnet DRESSUR-redskap!

Strømgjerde er et alternativ for å G J E R D E inne hunden - I K K E for å D R E S S E R E den.

Hvis målet var å få hunden D R E S S E R T til å holde seg innenfor et bestemt område så ville det ikke være nødvendig med N O E N form for G J E R D E, hverken med S T R Ø M, av P L A N K eller av N E T T I N G.

Jeg har forstått at dette er fryktelig vanskelig å forstå, men målet med dette strømgjerdet er altså ikke å lære hunden å holde seg innenfor et bestemt område (tilsvarende f eks å strømme hund for sau, slik at den i fremtiden ikke jager sau selv uten strømhalsbånd) - målet er å finne et egnet middel for å holde et dyr innenfor eller utenfor et gitt område, det har ingenting med dressur å gjøre WHAT SO EVER.

Og jeg spør igjen, vis oss 1 eneste dokument som underbygger din påstand om at strømgjerde er forbudt brukt på hund.

Du er kanskje ikke klar over at det er forskjell på å ØNSKE at noe er forbudt (selv om man ikke egentlig vet hvorfor), å det at det faktisk ER forbudt??? Ikke?

Det er nok ikke mulig å finne noe rettspraksis da normale mennesker som er glad i hundene sine neppe vil utsette de for slikt.

Huff, jeg synes nesten synd på deg nå. Vet du hva rettspraksis, presedens, domsavsigelser og høringsuttalelser er? Tror du muligens vi har noen sånne NETTOPP fordi vi har LOVER som regulerer hva vi skal gjøre og hva som er OK? Det pågår hver eneste dag rettsaker hvor folk blir stilt til ansvar for å gjøre ting som "normale mennesker" neppe ville ha kommet på, og så finnes det folk som blir stilt for retten fordi andre mener de har brutt loven, men som ikke blir dømt fordi rettsystemet kommer til at de ikke har gjort noe ulovlig.

Siden det finnes folk med de samme synspunktene som deg i verden er jeg rimelig sikker på at hvis det var en lovparagraf som ga dere medhold i påstanden om at det var dyremishandling å bruke strømgjerde på hund, så ville du funnet en domsavsigelse (eller i det minste en lovhenvisning) et eller annet sted på det store internettet som underbygger din påstand, det har du altså ikke klart sålangt, og jeg holder ikke pusten mens du fortsetter å lete.

Endret av Lotta
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lottalille, dette kan ikke være så enkelt for deg.

Jeg forstår at du har litt tungt for det.

Du kan jo lese gjennom denne tråden, så vil du finne utsagn som dette:

Med mindre det er noen her som kunne låne ut nevnte utstyr en ukes tid?

Og dette:

Jeg har en strømboks som ikke er i bruk for tiden, bare si i fra om du vil låne den

Altså fremgår det tydelig at det er ment brukt som et dressurmiddel i denne saken, ikke som et permanent hinder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri tidligere hørt om noen som er nedsnødd nok tik å bruke strømgjerde som dressurmiddel, men du kan jo også se at det er noe man anbefaler gang på gang i denne tråden.

Strømgjerder er ikke ment å brukes som dressurmidler, mens er altså anbefalt som det i denne tråden, gang på gang.

Det er nok ikke mulig å finne noe rettspraksis da normale mennesker som er glad i hundene sine neppe vil utsette de for slikt.

Lottalille, dette kan ikke være så enkelt for deg.

Jeg forstår at du har litt tungt for det.

Du kan jo lese gjennom denne tråden, så vil du finne utsagn som dette:

Og dette:

Altså fremgår det tydelig at det er ment brukt som et dressurmiddel i denne saken, ikke som et permanent hinder.

Du vet tydeligvis enda mindre om elektriske gjerder enn jeg fryktet - for du ER klar over at det offentlige har satt ut flere meter høye strømgjerder flere steder i marka for å holde f eks ulv og gaupe unna sau på utmarksbeite, og at det hender at rovdyra forserer disse? (Mao, er det ikke sikkert det virker i det hele tatt...)?

(Og så kan man jo spørre hvorfor du ikke engasjerer deg for disse dyra som går ute hele sommerhalvåret, ofte uten tilsyn, mange dør av skader, sykdom og infeksjoner, faller utfor skrenter, etc, etc, etc? Litt for enkelt kanskje? DET er nemlig snakk om dyrevelferd som angår 100 000 vis av norske husdyr, hvert eneste år, over hele landet... )

Da er det for de fleste av oss nokså naturlig å tenke at det kan være en ide å LÅNE slikt utstyr før man bruker masse penger på det (og sannsynligvis lettere å få tak i i helga, siden butikkene ikke er åpne), enn å KJØPE dyrt utstyr som kanskje ikke har den tiltenkte hensikt likevel?

Hur som helst - selv om du skulle ha rett i at det var tanken at hunden skulle få en endret atferd av at gjerdet var i bruk, så er det faktisk ikke ulovlig å bruke strømgjerde i Norge.

Prove me wrong.

Endret av Lotta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Fantastisk diskusjon. Ikke invitere pan opp hit altså, siden jeg har hester på tomta, og dermed også strømgjerder, og nettopp satt lav tråd MED strøm fordi en viss Lus driver å stikker av. Så regner med bikkjene får seg et støt eller to etterhvert. Nå er ikke gjerdene mine for å holde bikkjene inne, men for å holde hestene inne, og jeg ser ikke den helt store forskjellen. Strømgjerdet løper ikke etter bikkja.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde strømgjerde rundt huset på tre sider på det forrige stedet jeg bodde. Men det var jo fordi det var sauer og hester på andre siden da. Tuf var borti en gang, og fytti som han skrek. Mest fordi han skvatt tror jeg. Og jeg tror nok ikke det gjerdet hadde den laveste styrken heller, som det er snakk om å ha her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet tydeligvis enda mindre om elektriske gjerder enn jeg fryktet - for du ER klar over at det offentlige har satt ut flere meter høye strømgjerder flere steder i marka for å holde f eks ulv og gaupe unna sau på utmarksbeite, og at det hender at rovdyra forserer disse? (Mao, er det ikke sikkert det virker i det hele tatt...)?

Hvordan mener du at det skal være relevant i denne saken? Det er en helt annen problemstilling.

Hvor er det disse gjerdene står sa du?

(Og så kan man jo spørre hvorfor du ikke engasjerer deg for disse dyra som går ute hele sommerhalvåret, ofte uten tilsyn, mange dør av skader, sykdom og infeksjoner, faller utfor skrenter, etc, etc, etc? Litt for enkelt kanskje? DET er nemlig snakk om dyrevelferd som angår 100 000 vis av norske husdyr, hvert eneste år, over hele landet... )

Mitt engasjement for dyrevelferd generelt vet du naturligvis ganske lite om.

Da er det for de fleste av oss nokså naturlig å tenke at det kan være en ide å LÅNE slikt utstyr før man bruker masse penger på det (og sannsynligvis lettere å få tak i i helga, siden butikkene ikke er åpne), enn å KJØPE dyrt utstyr som kanskje ikke har den tiltenkte hensikt likevel?

Det er nå litt artig hvordan du dropper å lese annet enn mine innlegg..

Hur som helst - selv om du skulle ha rett i at det var tanken at hunden skulle få en endret atferd av at gjerdet var i bruk, så er det faktisk ikke ulovlig å bruke strømgjerde i Norge.

Prove me wrong.

Vi kan jo selvsagt finne ut av dette.. En eller annen dyremishandler kan montere et strømgjerde som dressurmiddel, så skal jeg gjerne sørge for at saken kommer inn i systemet og blir avgjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov å bruke dette på hund, og jeg kategoriserer deg nå som dyremishandler.

Det samme gjelder selvsagt alle som oppfordrer til slikt!

Håper aldri du har sett disse i asia som henger hunder til de dør for pels.

Håper aldri du har sett disse tilfellene hvor mattilsynet må ta med seg dyr fordi de lider.

Om du mener Yodel er dyremisshandler og at hundene har det fælt anbefaler jeg deg å få et litt mer nyansert syn på hva dyremisshandling er. Det er ikke for slik den loven er ment. Det er for de som putter et strømhalsbånd på bikkja og trykker hver gang den ikke gjør som de vil. Velkommen til den virkelige verden.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått rapporter på ufine kallenavn osv i tråden her, så lenge det kommer fra begge sider så er det dessverre ingen som er bedre enn hverandre. Ønsker evt. en av partene å stoppe dette så får dere bruke den gammeldagse taktikken med å vende det andre kinnet til, vi kan ikke sitte og sensurere èn side i diskusjonen når den andre skriver på samme måte.

Vi tolker heller ikke lovverket dithen at det er ulovlig å gjerde inn tomta med strøm for at en hund skal holde seg på tomta, så vi lar innleggene stå.

Kommentarer på moderering gjøres på PM eller rapport, og ikke i tråden.

Mvh moderator IW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan mener du at det skal være relevant i denne saken? Det er en helt annen problemstilling.

Øhhh, hvordan det er relevant? Sånn bortsett fra at det offentlige støtter bruk av elektriske gjerder for å kontrollere dyrs bevegelser? Nei, si det du... :lol:

Hvor er det disse gjerdene står sa du?

Knock yourself out:

http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/rapport/2010/611.pdf

Sammendrag

Henrik Lindhjem, Erling J. Solberg, John Linnell og Ketil Skogen. 2010. Mulige konsekvenser av rovdyrsikre gjerder for friluftsliv og hjortevilt – NINA Rapport 611. 29s.

Rovdyrsikre gjerder er etter norsk standard strømførende gjerder, enten som strekkgjerder el- ler utbedrete sauenettinggjerder, med en høyde på mellom 120-130 cm med hovedhensikt å holde rovdyr ute fra beiteområder i ut- og innmark. Til tross for økende bruk av rovdyrsikre gjerder i Norge, har konsekvensene av gjerdene, både i forhold til intensjonen og eventuelle utilsiktede konsekvenser ikke blitt grundig evaluert eller utredet. Særlig utilsiktede konsekven- ser for hjortevilt og friluftsinteresser har vært etterlyst som et viktig kunnskapshull. Denne rap- porten er ment å gi foreløpige ideer og innspill til diskusjonen om utilsiktede konsekvenser av rovdyrsikre gjerder for friluftsliv og hjortevilt.

http://osloogakershus.miljostatus.no/dm_documents/Forvaltningsplan_for_store_rovdyr_i_region_4_2007_O8nxK.pdf

(se f eks side 14)

http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/fagrapport/041.pdf

http://www.spydeberg.kommune.no/getfile.aspx/document/epcx_id/32498/epdd_id/7724

http://www.bioforsk.no/ikbViewer/Content/52557/Bioforsk_rapport%20_2_El-sikring%20av%20bigårder.pdf

http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/rapport/2010/611.pdf

Mitt engasjement for dyrevelferd generelt vet du naturligvis ganske lite om.

Tja, vi får ihvertfall håpe at dine eventuelle andre felttog foregår på en litt sakligere måte enn dette, i fall du ønsker gjennomslag. Hvis ikke er jeg redd du gjør mer skade enn gavn, dessverre.

Det er nå litt artig hvordan du dropper å lese annet enn mine innlegg..

For deg? Neppe :lol:

Vi kan jo selvsagt finne ut av dette.. En eller annen dyremishandler kan montere et strømgjerde som dressurmiddel, så skal jeg gjerne sørge for at saken kommer inn i systemet og blir avgjort.

"Vi kan jo selvsagt finne ut av dette..."?!?! Hvaslags tullprat er det? Du påstår hardnakket i innlegg etter innlegg at loven sier at bruk av strømgjerde er å bruke strøm som dressurmiddel på hund, og så viser det seg (SURPRISE :lol:) at du ikke har det aller ringeste belegg for å komme med slike uhyrlige beskyldninger mot f eks Yodel her, i det hele tatt.

Her har du forresten et glimrende eksempel å prøve for retten, så kan du "put your money where your mouth is" til en forandring.

Lykke til.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...