Gå til innhold
Hundesonen.no

Annulert forsikring, hva kan jeg gjøre?


SiriEveline
 Share

Recommended Posts

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg ønsker heller ikke å bruke AvtaleGiro, men det er eneste måten å få månedlig avtale med Gjensidige på.. Men nå har jeg snakket med dem, og fy fader så forbanna og lettet jeg er på en gang.. det

Har du ikke forsikring, har du ikke lov til å kjøre bilen din på veien. Skjer det noe da, vil du få all skyld og store regresskrav. Ring gjensidige og forlang å snakk me skiftlederen eller noe.. J

Så kvinn deg opp og sett de på plass

Nå er det ikke sånn at de sitter og diller med folk i et digert forsikringsselskap - betaler man ikke, kan man ikke forvente at produktet blir levert. Så enkelt er det. At DU har problemer er i grunnen ikke deres problem - det er ditt problem og noe du må fikse.

Det er greit at problemet er mitt, men de er informert om det, og det er faktisk normal kundeservice og gi kunden en sjanse til å rydde opp slik at man får betalt. Man annullerer ikke en forsikring mens kunden er i en prosess med en ekstern aktør (altså banken) for å få ordnet betaling på en mest mulig gunstig måte, som for meg er månedlig trekk.

Jeg vet for fakta at If.. f.eks. ikke har noe problem med å godta månedlig trekk på en mer normal måte, ved utsendelse av månedlig faktura. Gjensidige har derimot ikke dette tilbudet, og AvtaleGiro er eneste måte.

Samt at når det gjelder forsikring av bil, som er pliktig å ha, så er det ikke urimelig at de faktisk kan kontakte kunden personlig å informere om at forsikring er i ferd med å bortfalle. Regner med at de ønsker å ha meg som kunde liksom.

Til sammenligning så vet jeg at Santander ringer før de kansellerer lån, for å minne kunden om at en betaling ikke er gjennomført.

Det er aldri lang betalingsfrist på purringer.

Utsendelse av slike brev går automatisk, og 3/4 var ikke i påsken - det var helt ordinær arbeidsag, det. Påsken starter ordinært ikke før skjærtorsdag.

Det forstår jeg ja, men allikevel, hadde jeg vært bortreist i påsken (og mottatt brevet 04/04) hadde jeg uansett ikke fått betalt det, for 05/04 er/var helligdag og jeg hadde da ikke fått betalt den.

Tulip, etter hva jeg leste er 14dager kun anbefalt av Forbrukerrådet, og ikke norsk lov dessverre :( Men jeg finner ikke noe konkret i noe lover, men jeg har heller ikke mulighet til å lese igjennom alle mulige relevante lover heller.

Takk Krutsi :) De gir jo egentlig ikke en dags frist engang, for om jeg mottar post kl 12.00-14.00 den 04/04 må jeg allikevel registrere betaling samme dag, for at det skal komme inn i nettbanken 05/04, om det i det hele tatt gjør det på en helligdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men purring med stengevarsel er vel det samme som purring med inkassovarsel? Og da skal man ha minimum 14 dagers betalingsfrist..

Purring med stengevarsel hadde ho vel alt fått, dette var "siste sjanse", altså steget etter stengevarselet, slik eg forsto det.

Elles får eg berre seie som Krutsi, ring dei i dag og snakk med dei, så ordnar det seg nok straks du har betalinga i orden. Vi har òg Gjensidige, og har vore særs nøgd med måten dei fiksar ting og tang. Vi har òg hatt eit par oppgjer / utbetalingar hos dei, og det har gått strålande, både på store saker (tilbakeslag i kloakken) og småting (jakke forsvunne på reise) :) .

Synst det høyrest merkeleg ut at den første du snakka med ikkje hadde myndigheit til å gjere noko som helst, men det kan jo vere at han meinte at den betalinga du hadde gjort var for mars, og at pga fleire purringar var det no ikkje mogleg å opne forsikringa att før pengane var på plass. Når dei er det, reknar eg med at dei kan opne forsikringa på flekken ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purring med stengevarsel hadde ho vel alt fått, dette var "siste sjanse", altså steget etter stengevarselet, slik eg forsto det.

Selv etter et inkassovarsel har forfalt, kan saken ikke sendes inn til inkasso før det har gått 14 dager. Så det tar minst 28 dager fra et inkassovarsel er send deg før det går til inkasso.. Ikke to dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv etter et inkassovarsel har forfalt, kan saken ikke sendes inn til inkasso før det har gått 14 dager. Så det tar minst 28 dager fra et inkassovarsel er send deg før det går til inkasso.. Ikke to dager.

Men det er jo forskjell mellom inkasso og at abonnementet blir stengt. De fleste stenger vel tilgang til tjenesten idet de sender kravet til inkasso? Det var iallfall slik der jeg jobbet (kunden fikk ikke ta ut nye produkter om vi hadde sendt krav til inkasso).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo forskjell mellom inkasso og at abonnementet blir stengt. De fleste stenger vel tilgang til tjenesten idet de sender kravet til inkasso? Det var iallfall slik der jeg jobbet (kunden fikk ikke ta ut nye produkter om vi hadde sendt krav til inkasso).

Sant. Men betalingsfristen skal lell være 14 dager, ikke to.

Vanlige purringer kan ha omså hvor kort/lang frist, men når det er stengevarsel/inkassovarsel skal det være 14 dager. Det er siste trinnet før stenging/inkasso.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant. Men betalingsfristen skal lell være 14 dager, ikke to.

Vanlige purringer kan ha omså hvor kort/lang frist, men når det er stengevarsel/inkassovarsel skal det være 14 dager. Det er siste trinnet før stenging/inkasso.

Nå husker jeg ikke alle disse reglene lenger, men det er vel bare påbudt å sende ut 1 purring før man sender til inkasso, og denne skal ha minimun 14 dagers betalingsvarsel. Slik jeg forstår det (nå har jeg bare skummet gjennom tråden), var stengevarselet purring nummer to, og her står bedriften fritt til å gjøre som de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå husker jeg ikke alle disse reglene lenger, men det er vel bare påbudt å sende ut 1 purring før man sender til inkasso, og denne skal ha minimun 14 dagers betalingsvarsel. Slik jeg forstår det (nå har jeg bare skummet gjennom tråden), var stengevarselet purring nummer to, og her står bedriften fritt til å gjøre som de vil.

Men nå ble jo første purring betalt, men da kun en niendedel, slik Gjensidige selv informerte meg om å gjøre (siden jeg ønsker månedlig trekk, og det nå er 9mnd igjen av året). Da skulle alt være i orden frem til avtalegiroen ble opprettet, jeg sendte i tillegg en mail om at jeg slet fremdeles, det burde jo være nok til at de i det minste kunne være serviceinstillte nok til å se hvordan prosessen gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste purring før innsendelse til inkasso skal ha 14 dagers frist. Og 14 dager etter den fristen kan det innsendes til inkasso. For vanlige regninger.

For tjenester kan man jo si at stengevarselet er inkassovarselet, til sammenligning. Og da skulle man jo hatt minimum 14 dager på seg til å betale, før stenging (inkasso).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste purring før innsendelse til inkasso skal ha 14 dagers frist. Og 14 dager etter den fristen kan det innsendes til inkasso. For vanlige regninger.

For tjenester kan man jo si at stengevarselet er inkassovarselet, til sammenligning. Og da skulle man jo hatt minimum 14 dager på seg til å betale, før stenging (inkasso).

Samt at jeg da også mener at stenging mens jeg er i en slags dialog med dem for å få fikset problemet er svært i drøyeste laget. Men betalte inn en 9ende del til igår, den skal være registrert idag, så får vi se. Kollegaen min kommer hvert øyeblikk slik at jeg får ringt og spurt :)

EDIT: Og skal sies at foruten det samme problemet ifjor med AvtaleGiro, hvor jeg da endte med å gi opp, og betale inn siste slanten (som ikke var snakk om mye) så har jeg svært god erfaring med Gjensidige. Men jeg syntes det er svært synd at det skal være så innmari mye jobb og hysteri, bare for å få ordnet månedlig betaling, og blir rett og slett usikker på om jeg ønsker å utsette meg selv for dette igjen. Vi får se hvordan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er ditt ansvar å betale regningene dine. Funker ikke avtalegiro er det ditt ansvar å betale på annet vis til du får ordnet avtalegiroen.

Men når er dette stengevarselet datert da? Det bruker alltid stå datoen regninga er utsendt i tillegg til betalingsfristen. 3/4 var forøvrig vanlig arbeidsdag, men om den faktisk ble sendt 3/4 er det alt for kort frist. Selvfølgelig stenger de abonementet når de ikke får inn betaling. Du får ikke kjøpe mer på kreditt på en nettbutikk heller om du ikke betaler, så det syns jeg ikke er rart.

Ring dem du. Jeg har hatt tilsvarende problem med gjensidige som var utelukkende min feil. Jeg hadde glemt å melde adresseendring og oppdaga lenge etterpå at de hadde avslutta hundeforsikringa mi (og selvfølgelig sendt en drøss purringer til den gamle adressa mi). En telefon og de ordna det og jeg fikk fortsette forsikringa på dagen uten karantenetid og regning i posten noen dager seinere. Min erfaring er at gjensidige har veldig god kundebehandling. Men det er greiere å få forklart seg på telefon. Og med unntak av denne siste betalingsfristen som høres merkelig ut (skjekk datoen, kanskje den har brukt lang tid i posten?), så er det ditt ansvar å få betalt regningene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå ble jo første purring betalt, men da kun en niendedel, slik Gjensidige selv informerte meg om å gjøre (siden jeg ønsker månedlig trekk, og det nå er 9mnd igjen av året). Da skulle alt være i orden frem til avtalegiroen ble opprettet, jeg sendte i tillegg en mail om at jeg slet fremdeles, det burde jo være nok til at de i det minste kunne være serviceinstillte nok til å se hvordan prosessen gikk.

Argh, innlegget mitt forsvant.

Jeg er enig med deg, det er vanlig å gi kunden tid på seg til å ordne opp i ting (men hvor tålmodige selskapene er, varierer jo). Jeg håper at det ordner seg greit. Du bør iallfall ta en telefon til dem, og få snakket om hele saken. Husk også å spørre om de har sendt noe til inkasso, slik at du får stoppet det.

Selv er jeg såpass kontrollfrik når det gjelder økonomi, at jeg styrer unna avtalegiroer, og jeg kommer til å fortsette med det. Har etterhvert hørt en del historier om folk som har fått problemer pga feil med avtalegiroer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argh, innlegget mitt forsvant.

Jeg er enig med deg, det er vanlig å gi kunden tid på seg til å ordne opp i ting (men hvor tålmodige selskapene er, varierer jo). Jeg håper at det ordner seg greit. Du bør iallfall ta en telefon til dem, og få snakket om hele saken. Husk også å spørre om de har sendt noe til inkasso, slik at du får stoppet det.

Selv er jeg såpass kontrollfrik når det gjelder økonomi, at jeg styrer unna avtalegiroer, og jeg kommer til å fortsette med det. Har etterhvert hørt en del historier om folk som har fått problemer pga feil med avtalegiroer.

Jeg ønsker heller ikke å bruke AvtaleGiro, men det er eneste måten å få månedlig avtale med Gjensidige på..

Men nå har jeg snakket med dem, og fy fader så forbanna og lettet jeg er på en gang.. det var jo intet problem å fikse! Har også fått en mail med bekreftelse på at forsikringene mine er aktive! :)

Det som irriterer meg er jo all bekymringen jeg har hatt..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker heller ikke å bruke AvtaleGiro, men det er eneste måten å få månedlig avtale med Gjensidige på..

Men nå har jeg snakket med dem, og fy fader så forbanna og lettet jeg er på en gang.. det var jo intet problem å fikse! Har også fått en mail med bekreftelse på at forsikringene mine er aktive! :)

Det som irriterer meg er jo all bekymringen jeg har hatt..

Det var godt at det ordnet seg! :D

Og der minnet du meg på hvorfor jeg har valgt å betale forsikringene kvartalvis. Jeg hadde nemlig tenkt å kontakte dem for å få betale månedsbeløp, men kan altså spare meg fra å spørre om det :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare legge inn en betaling som vanlig i nettbanken, og krysse av for gjenta hver måned? Det er sånn jeg har det med husleia, det er ikke avtalegiro, men et fast betalingsoppdrag. Men jeg kan gå inn og overstyre om det er behov for det, feks betale den tidligere eller senere, eller endre beløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg ønsker heller ikke å bruke AvtaleGiro, men det er eneste måten å få månedlig avtale med Gjensidige på..

Men nå har jeg snakket med dem, og fy fader så forbanna og lettet jeg er på en gang.. det var jo intet problem å fikse! Har også fått en mail med bekreftelse på at forsikringene mine er aktive! :)

Det som irriterer meg er jo all bekymringen jeg har hatt..

Så bra! De er stort sett veldig greie og samarbeidsvillige på sånt, så jeg syns det var litt merkelig at det ikke gikk å få til en ordning :)

Problemet er nok at Gjensidige krev avtalegiro som ein forutsetnad for avtala slik ho står. Det er etterkvart vorte vanleg hos fleire ulike selskap.

Ja, du får ikke månedsvis betaling om du ikke har AvtaleGiro. Ikke sånn uten videre ihvertfall. Skal du ha regning i posten får du enten en gang i året eller kvartalsvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min skyld er det ihvertfall ikke, da jeg har informert dem om at jeg sliter med å fikse AvtaleGiro, og det bør da ikke være noe problem i å holde forsikringen åpen mens jeg fikser betaling.

Spesielt ikke når jeg faktisk har fått deres veiledning på hvordan jeg skal gjøre det. Samt informert om at det tydeligvis er noen problemer i nettbanken på nettopp dette punktet som da ikke er blitt ordnet før idag. Dette har jeg også dokumentert informasjon på fra nettbank kontakten min.

Men tror du virkelig det hjelper å ringe? Når det ikke hjalp tidligere idag, viste til samme dokumentasjon, det eneste var vel den mailen jeg sendte om at de kunne holde tilbake purringer til dette var i orden.

Jaja, de stengte forståelig nok telefonen kl 21, da får jeg heller ta en telefon imorgen. Typen er så snill å låne meg bil imorgen, så da får jeg ihvertfall kommet meg på jobb lovlig :)

Selvfølgelig er det DIN skyld at du ikke betaler regninga di. Det er ihvertfall ikke forsikringsselskapet sin feil at du ikke har klart å kreke deg i banken for å betale. (Du vet at det finnes banker med skranker og sånn, og at det er mulig å betale over nettbank manuelt HVIS DU VIL?).

Hvem tror du betaler kostnadene forsikringsselskapene har med kunder som ikke betaler, med kunder som lurer seg til utbetalinger de ikke skulle hatt, etc, etc, etc?

De andre kundene, dvs oss som betaler det vi skal når vi skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare legge inn en betaling som vanlig i nettbanken, og krysse av for gjenta hver måned? Det er sånn jeg har det med husleia, det er ikke avtalegiro, men et fast betalingsoppdrag. Men jeg kan gå inn og overstyre om det er behov for det, feks betale den tidligere eller senere, eller endre beløp.

Som sagt nei :( Teit, men forstår jo også at Gjensidige vil ha sikkerheten om at det blir trukket og at de kan ha litt overrsikt.

Problemet er nok at Gjensidige krev avtalegiro som ein forutsetnad for avtala slik ho står. Det er etterkvart vorte vanleg hos fleire ulike selskap.

Nikker enig!

Men de godtar ikke e-faktura?? Gud så tungvindt!

Nope :(

Det stemmer OE. Jeg har også Gjensidige og betaler pr mnd via AG. Har heldigvis ikke vært noe trøbbel med dette i Fokus. Er jo banken din du bør trekke i ørene her Siri, det er de som dummer seg ut.

Det har jeg trukket i ørene, og det er de som til syvende og sist fikset slik at jeg fikk opprettet fersk AvtaleGiro, men det var visst vanskelig for Gjensidige og forstå at det kunne ta noen dager (som heller ikke er noe nytt innen bankverden)

Selvfølgelig er det DIN skyld at du ikke betaler regninga di. Det er ihvertfall ikke forsikringsselskapet sin feil at du ikke har klart å kreke deg i banken for å betale. (Du vet at det finnes banker med skranker og sånn, og at det er mulig å betale over nettbank manuelt HVIS DU VIL?).

Hvem tror du betaler kostnadene forsikringsselskapene har med kunder som ikke betaler, med kunder som lurer seg til utbetalinger de ikke skulle hatt, etc, etc, etc?

De andre kundene, dvs oss som betaler det vi skal når vi skal.

Unnskyld meg, men nå får du skjerpe deg. Jeg har jobbet iherdig med å få fikset AvtaleGiro, og det burde ikke være noe stort problem å få ordnet månedlig betaling. Ikke alle klarer 15,000kr i Januar slik som deg selv :)

Og hva hjelper det å betale manuelt når jeg uansett ikke kan betale hele summen på en gang, men ønsker den månedlig? Nei, du får lese nøye igjennom tråden så du kanskje forstår saken bedre, eller så får du holde deg for god til å komme med slike kommentarer!

Jeg hadde aldri i livet inngått en avtale med Gjensidige dersom jeg ikke hadde mulighet til å betale i måneden, da hadde jeg endret forsikringsselskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Så tungvindt da, jeg har tryg og der har jeg avtalegiro hver mnd bare. Jeg kan få efaktura om jeg vil, men jeg har jo satt datoen de skal trekke = lønning dag :P

Godt det ordnet seg :)

Pussig, jeg har Tryg og holder på med akkurat det samme, dvs AG nettopp for å få månedlige trekk, De tilbyr heller ikke efaktura og 12 terminer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Bekymringer ifht kronisk stress fra belastning på binyrer i oppvekst er fullstendig forduftet. Bekymringen kom fra kompetente som bare har sett ham i settinger han har høye forventninger til - og var fullstendig legitim gitt hans STRESS i de situasjonene - men jeg selv senker skuldrene fullstendig nå, etter en forholdsvis nydelig dag.  Han er fortsatt ung, vilter, energisk, lav impulskontroll, men fremgang er så tydelig, jeg har ingen bekymringer for å ende med en vanskelig håndterbar voksen. Han hadde i dag ingen problemer med å legge seg ned og slappe helt av på et helt nytt sted med så mange spennende distraksjoner som var mulige å få til på en gang. Fra ankomst travelt turområde med masse folk, masse unger, hunder og skrål og digre plener og lang strand - både strand og plen er noe han av vane forbinder med å få løpe og leke på - og en ujevn strøm av syklister i alle størrelser som passerte tett bak benken vi slo oss ned på - så tok det ham mindre enn 5 minutter å gå fra pesende i helspenn av forventninger til mer avslappet kroppsspråk, til å sniffe litt og så legge seg ned og faktisk slappe av - ikke bare skuespille, men faktisk slappe av - og bare følge nysgjerrig med på omgivelsene, uten noe stress. Han sladret veloppdragent på hver eneste forbipasserende, både på sykkel og til fots. Vidunderlig følelse. Alibiet for turen var verre. Vi skulle hente en pose med bakevarer fra en travel kafe, med en tett strøm av barnefamilier inn og ut, og folk på alle bordene tett utenfor. Jeg kviet, men det måtte gjøres. Ikke så naiv at jeg forventet samme avslappede ro gjennom det oppdraget der. Første stressbjeff kom allerede et par meter fra benken. Lett å håndtere med en sitt-kommando. Første ignorering av sitt-kommando kom ca 5 meter fra bordene. Valgte snu ham rundt en runde et par ganger. Kommunisere at den bjeffingen er uønsket og ikke fører dit han vil. Ventet ham ut på sitt-kommando. Det hadde effekt. Etter noen repetisjoner med full stans og krav om tyst og sitt for fremdrift kom vi oss mellom bordene, opp trappen og til døren. Ikke på slakt bånd, men uten trekking, på det såkalte trafikkhåndtaket. En ny favoritt. Super handy å manøvrere med.  Vi fikk ikke komme inn, men fikk servert på platten utenfor, hvor vi ble stående og stående og stående og stående og stående i halve evigheten. Jeg aner ikke nøyaktig hvor lenge, men antakelig i mer enn 20 minutter totalt. Det ble selvsagt noe bjeffing, og det ble selvsagt noen forsøk på å oppsøke blikkflørtere og vibbere ved bordene nedenfor, men alt i alt er jeg veldig fornøyd med unge Edeward. Det der var verdens mest distraherende miljø for ham. Jeg var kjip med bittesmå tørrforkuler kun servert for sladring og krevde veldig mye selvdisiplin av ham uten annen tilbakemelding enn ros. Han var jevnt over veldig flink til å beherske seg.  På tur derfra, etter å ha kommet oss litt bort fra bordene fjernet jeg alle krav i noen minutter, på tross av å ha en kaffe latte i hånden. Tenkte han trengte blåse litt ut med litt byks og lek. Tror det var en god vurdering å bare la ham få være i noen minutter, for han oppførte seg aldeles eksemplarisk igjen, helt på eget initiativ, innen et par minutter senere, og resten av turen, som ikke i det hele tatt ble som planlagt. INGENTING ble som planlagt, btw. Det skulle regne og det var helligdag. Vi skulle få både busser og sted for oss selv, trodde jeg, fra værmeldingen. Hadde pakket langline og leker for å ha det gøy sammen på et folketomt friluftsområde i 14 grader og regn. Istedenfor var det sol og ganske varmt og STAPPFULLT på bussen, av gniere med digre kofferter, som synes melkerute rutebuss til Værnes var bedre enn flybuss, så vi stod som sild i tønne på kokeplate. Ede oppførte seg SÅ fint på den kvelende varme og stappfulle bussen. Han imponerte de andre passasjerene. Den settingen der er noe han mestrer med glans. Ikke mange forsøkene på sniffing av underliv og sko jeg trengte: –Æppæpp'e for avbryte. Resten aldeles eksemplarisk adferd.  Ede er trygg på buss og tok seg en blund på turen tilbake til byen, uforstyrret av bussens bevegelser og pratet fra passasjerene. Det var som forventet at han ville blunde etter turen. Det som ikke var forventet var å bli frakjørt av bussen som skulle ta oss hjem. Den DRITTSEKKEN av en bussjåfør så oss komme LØPENDE fra en forsinket buss vi steg av fra holdeplassen RETT FORAN HAM. Han SÅ meg veive med armene i full galopp. Det var MINDRE ENN FEM METER IGJEN da han svingte ut fra holdeplassen og kjørte avgårde. Han trengte ikke å gjøre det der. Han kunne ventet. Den ruta hans har et flere minutter langt stopp i sentrum, bare to holdeplasser lenger frem. Å vente på oss hadde ikke forsinket bussen. Den ***** DRITTSEKKEN av en bussjåfør gjorde det der fordi han ikke ville ha med hunden.  Det var TO TIMER til neste avgang. To laaaange timer med ingenting å gjøre, ikke noe mykt Ede kunne ligge på, det var meldt REGN, og Ede burde få komme hjem og sove. Istedenfor stod vi stuck i sentrum på trangt budsjett uten noe å hvile på. Jeg begynte gråte fortvilet, vel vitende om hvordan overstimulert valp pleier slå ut i ville raptuser, og hva slags dyremishandling jeg synes det er å be en hund legge seg til å sove på steinhardt steingulv inne på sentralstasjonen eller hard asfalt i regnvær utenfor.  Rusletur i sentrum fremstod som det minste ondet, så vi ruslet avgårde. Planen var å få kjøpt oss en softis og finne et sted hvor Ede kunne slappe av. Vi ruslet og ruslet og ruslet og ruslet. Ingensteds hadde noen tilgjengelig servering. Eneste servering vi fant var noen shady og overprisede matvogner uten verken kaffe eller softis, og vi fant heller ikke noen benk med gress tett nok på til at vi begge kunne raste der. Det var enten benk til meg eller gress til ham. Ufattelig lite hundevennlig by. Vi ruslet og ruslet og ruslet som forvirrede hjemløse.  Til min overraskelse kom aldri den raptusen han pleier få om jeg drar strikken for langt hva angår lengde på tur eller mengde inntrykk. Han hadde virkelig fått dosen sin av begge deler, men han var helt rolig og veloppdragen. Fremstod nesten som voksen.  Uinteressert i mer lek, ingen forventninger om godis. Vi bare gikk og koste oss i en forholdsvis folksom by, gitt helligdag og værmelding. Regnet uteble, lik den forventede raptusen.  Vi entret en park med en bråte bråkete duer og måker, ikke engang antydning til byttedrift. Så dem, hørte dem, passerte nonchalant en halvmeter fra dem. Greit nok, han var litt nysgjerrig på dem, men dette er å være avslappet i settingen:   Viser seg altså at Edeward identifiserer seg selv som bygutt. Sentrum er hans komfortsone. Har igjen for miljøtreningen i pregningsperioden.  Vi tuslet rundt i byen i nesten 1.5 timer. Kun få ganger trakk han litt mot noe spennende, ikke mot folk ✅ Som en bonus fikk vi etterpå handlet is på sentralstasjonen uten lyd og uten labber på disken. Han var super tålmodig og flink på *leave it* mens vi spiste den og han gikk pent av bussen på egne bein da vi kom hjem.  En god dag 🥰  
    • Hei jeg er på utkikk etter en hundetrener, som er god på adferd. Det gjelder tilvenning av hund og små barn, og at hunden har veldig eiebehov til eier.  kom gjerne med tips om dere har noen som kan hjelpe til med det, eller om det er noen som har tips. 😊
    • Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...