Gå til innhold
Hundesonen.no

Gulping og "hosting"


Hilde&Lotte
 Share

Recommended Posts

Hunden går og hoster og smågulper i lang, lang tid etter trening med mye godbiter. Har vært et gjentatt problem. I går fikk hun rent svinekjøtt, skulle tro at det var rimelig uskyldig ift å lage mageproblemer. Uten krydder og fiksfakserier.

Hun harker liksom på et vis, og innimellom kommer det litt slim opp.

Virker egentlig ikke som om hun er veldig ømfintlig for mat, avføringen er alltid bra. Det er liksom denne gulpingen/hostingen som er så rar.

I tillegg har hun alltid vært småspist og er altfor slank. Begynner å tenke litt på om det er ett eller annet som ikke stemmer nedi den magen.

Noen tanker/erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor store mengder godbiter snakker vi om? Skjer dette bare i sammenheng etter trening, eller også etter hun har spist vanlige måltider?

Når min minste har hatt styr med spisingen, har det vært fordi hun har vært syk. Med mindre vi snakker svært store mengder godbiter, ville jeg holdt en knapp på at det var noe å ta opp med veterinæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være mye salt i de grillbeina da (saltvann som er sprøytet inn i kjøttet for å få opp vekta, saltet setter seg godt i fettranda på svinekjøttet) - men jeg synes det høres ekstremt ut hvis hunden din ikke skal tåle to små stykker fordelt på en hel dag altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Siden det er kunn etter trening hun får gulping så lurer jeg på at hun syntes det er så morro at hun blir stresset av det. Altså positivt stress som slår seg på magen. I tilfelle det så ta mer pauser.

Men endel grillben har krydder på seg og eller salt i kjøttet så det må nok skjekkes nøye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kanskje det er stress, men hun blir aldri løs i magen, synes jo det er litt rart. Hun er ikke en utpreget stressa type, kobler greit av i pausene. Har jo jobbet litt for å få fram litt stress for hun har vært så kokrolig.

Og ja salt kan det jo være, det har jeg ikke tenkt på. De var i hvert fall uten krydder. Sånne frosne greier.

Jeg synes det er så rart bare. Hun drakk ikke noe særlig i går kveld, virker litt dårlig rett og slett. Også lå hun nesten hele natta og gjorde sånn: host, host, host hooooost! Innimellom gulpet hun på beina mine.

Også spiser hun jo som sagt dårlig. Men det er det visstnok mange pudler som gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De frosne er det garantert mye salt i. Men som sagt, to små stykker fordelt på en hel dag..? Det høres ekstremt ut at hun skulle blir dårlig av det altså. Sensitiv mage i så fall! Prøv å gå over på fiskekaker, for å se om det funker..?

Men er dette samme oppførsel som etter pølsespising tidligere? Du er sikker på at det har sammenheng med hva hun har spist, at det ikke er andre årsaker (gress i halsen, luftveisinfeksjon etc.)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De frosne er det garantert mye salt i. Men som sagt, to små stykker fordelt på en hel dag..? Det høres ekstremt ut at hun skulle blir dårlig av det altså. Sensitiv mage i så fall! Prøv å gå over på fiskekaker, for å se om det funker..?

Men er dette samme oppførsel som etter pølsespising tidligere? Du er sikker på at det har sammenheng med hva hun har spist, at det ikke er andre årsaker (gress i halsen, luftveisinfeksjon etc.)?

Ja, synes også det var meget rart. Fikk jo en liten boks sånn billigpate fra rema også, forresten, men det har hun nesten aldri fått før, og denne oppførselen har hun jo hatt mange ganger.

Det kan hende at det var mer rapegulping på pølsespising, dette var mer hosting, men hun har holdt på sånn før og. Jeg er ikke sikker på noe som helst, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De frosne er det garantert mye salt i.

Neida, det er ikke garantert! Jeg kjøper kasser med naturelle grillskiver hver sommer jeg, ypperlig hundemat/godis det. Vis meg derimot fiskekaker uten salt du...

TS, få vet til å sjekke spiserører for utposninger ( Megaesofogus). I disse lommene samles det matrester og magesyre, typiske symptomer er hoste og harking og liten matlyst, i alvorligere tilfeller er det alltid oppkast etter at hunden har spist. jeg har tenkt tanken før, men ikke sagt noe, siden du har vært så sikker på at hun er kresen/har mageprob. Men siden hun nå hoster og harker etter å ha vært ekstra ivrig med mat i bildet, er det definitivt verdt å sjekke ut.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det er ikke garantert! Jeg kjøper kasser med naturelle grillskiver hver sommer jeg, ypperlig hundemat/godis det. Vis meg derimot fiskekaker uten salt du...

TS, få vet til å sjekke spiserører for utposninger ( Megaesofogus). I disse lommene samles det matrester og magesyre, typiske symptomer er hoste og harking og liten matlyst, i alvorligere tilfeller er det alltid oppkast etter at hunden har spist. jeg har tenkt tanken før, men ikke sagt noe, siden du har vært så sikker på at hun er kresen/har mageprob. Men siden hun nå hoster og harker etter å ha vært ekstra ivrig med mat i bildet, er det definitivt verdt å sjekke ut.

Det skal jeg gjøre. Er dette vanlig? Slik at en vanlig veterinær vet hva det dreier seg om, og er det en enkel undersøkelse? Jeg kjente faktisk på spiserøret hennes i går, fordi jeg fikk det plutselig for meg at det må være noe der. Men jeg er jo ikke veterinær, langt i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg gjøre. Er dette vanlig? Slik at en vanlig veterinær vet hva det dreier seg om, og er det en enkel undersøkelse? Jeg kjente faktisk på spiserøret hennes i går, fordi jeg fikk det plutselig for meg at det må være noe der. Men jeg er jo ikke veterinær, langt i fra.

Mega er ikke uvanlig akkurat, noen raser har mer enn andre. Det er endel hysj rund det, siden valper med oppdaget mega oftest blir avlivet før levering.

Vanlig rtg med kontrastvæske viser om hunden har Mega.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjapp googling gjorde meg litt klokere. Har aldri hørt noe surkling i halsen hennes.

Men hun har utrolig mye magerumling innimellom, særlig etter et litt større pølseinntak.

Var jo til vetrinæren med henne da hun var liten, fordi hun verken spiste eller drakk, og da snakket de om kontrastvæske og røntgen, men det ble ikke gjort. Kanskje det var det de tenkte på. Hun fikk noe mot mageinfeksjon bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Hei, tenkte bare å oppdatere tråden. Gulpinga og hostinga har egentlig ikke gitt seg, jeg klarer ikke å finne noe system i det. Så i dag var vi til veterinæren og tok røntgen.ingen tegn noe galt i spiserøret. Veterinæren holdt en knapp på stress/umodenhet. Lotte er i hvertfall frisk som en fisk. Godt å vite!

Skal prøve å bare gi rene godbiter, altså uten salt/krydder så får vi se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...