Ramo Skrevet 15. April 2012 Rapporter Share Skrevet 15. April 2012 Vi har lest på flere nettsteder at Tolleren er en aktiv hund. Hva menes egentlig med det? Hvor mye og hva slags aktiviteter bør vektlegges? Med riktig trening, er det en anbefalt familiehund? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ia Skrevet 15. April 2012 Rapporter Share Skrevet 15. April 2012 Det varierer fra hund til hund, men tolleren krever generelt mye trening. Med det mener jeg både fysisk og psykisk aktivitet. Lange turer (helst hver dag), og hjernetrim. Du burde iallefall drive med en hundesport, type spor/freestyle/agility, og la hunden bruke hodet. La den utfordre seg selv daglig. Jeg ville selv ikke valgt tolleren som familiehund - er mange raser som er bedre egnet. Men det kan absolutt fungere, hvis du får en god hund og behandler den riktig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
soelvd Skrevet 15. April 2012 Rapporter Share Skrevet 15. April 2012 Det handler om at de trenger å få brukt seg fysisk så vel som psykisk (få oppgaver, tenking). Joda, tolleren kan være en fin familiehund den - til en aktiv familie. Men vær nøye med å velge rett oppdretter 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Toller Skrevet 15. April 2012 Rapporter Share Skrevet 15. April 2012 Jeg mener Tolleren egner seg som familiehund, men til en aktiv familie. Legg mye tid ned i valpen de første leveårene, da har du lagt grunnlaget for hvordan den vil være som hund i hverdagen resten av dens liv. Jeg oppfatter Tolleren som en rase hvor psykisk aktivitet er særlig viktig, men også fysisk aktivitet naturlig nok. Det å drive med en type hundesport er jo en fin måte å få brukt denne ekstra energien til noe nyttig Min Toller var veldig barnevennlig og rolig i hjemmet. Fungerte godt som familiehund, siden hun ble aktivisert utenfor hjemmet 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Strøssel Skrevet 15. April 2012 Rapporter Share Skrevet 15. April 2012 Jeg mener Tolleren egner seg som familiehund, men til en aktiv familie. Legg mye tid ned i valpen de første leveårene, da har du lagt grunnlaget for hvordan den vil være som hund i hverdagen resten av dens liv. Jeg oppfatter Tolleren som en rase hvor psykisk aktivitet er særlig viktig, men også fysisk aktivitet naturlig nok. Det å drive med en type hundesport er jo en fin måte å få brukt denne ekstra energien til noe nyttig Min Toller var veldig barnevennlig og rolig i hjemmet. Fungerte godt som familiehund, siden hun ble aktivisert utenfor hjemmet helt enig, vi la mye jobb i han , når han var valp til 3-4 år la vi ned kjempemye arbeid i han , og det resulterte i en trygg hund som elsker barn , han er den eneste hunden mange av barna vi kjenne liker og får være sammen med :happy: han liker turer ,men kan også være sofagris han liker og holde på med hjernetrim ala "puslespill" for hunder , og agility han er helt perfekt! ( og litt dum ) kunne ikke vært mere fornøyd med han! ps:han er et matvrak Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Toller Skrevet 15. April 2012 Rapporter Share Skrevet 15. April 2012 helt enig, vi la mye jobb i han , når han var valp til 3-4 år la vi ned kjempemye arbeid i han , og det resulterte i en trygg hund som elsker barn , han er den eneste hunden mange av barna vi kjenne liker og får være sammen med :happy: han liker turer ,men kan også være sofagris han liker og holde på med hjernetrim ala "puslespill" for hunder , og agility han er helt perfekt! ( og litt dum ) kunne ikke vært mere fornøyd med han! ps:han er et matvrak Hadde en matvrak her hjemme også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ramo Skrevet 15. April 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 15. April 2012 Tusen takk for innspillene! Vi har også lest at tolleren kan være veldig reservert. Antar at dette også avhenger av trening og individuelle forskjeller, men hva er deres erfaringer med dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ida Skrevet 15. April 2012 Rapporter Share Skrevet 15. April 2012 Tusen takk for innspillene! Vi har også lest at tolleren kan være veldig reservert. Antar at dette også avhenger av trening og individuelle forskjeller, men hva er deres erfaringer med dette? Fibi vil og skal ikke hilse på fremmede. Solo liker det heller ikke. Det var erfaringen med egne hunder. Andre tollere jeg møter, er da stort sett noen skikkelig kosemoseretrievere. Nå skal det sies at våre svært fort finner ut hvem som "hører til" og da ligger de gjerne på ryggen og byr seg fram, helst på armen i sofaen, men de hilser ikke på folk de definerer som fremmede. Fibi kan glefse, hvis folk ikke respekterer hennes svært tydelige avvisning. Det er jo dumt, men sånn er det. Edit: Liker faktisk denne beskrivelsen, jeg. Bortsett fra det at man må være glad i å løpe. Jeg løper aldri, men det gjør hunden min Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingridhw Skrevet 15. April 2012 Rapporter Share Skrevet 15. April 2012 Tusen takk for innspillene! Vi har også lest at tolleren kan være veldig reservert. Antar at dette også avhenger av trening og individuelle forskjeller, men hva er deres erfaringer med dette? Har ei tollertispe på 6 år, hun har aldri brydd seg noe særlig om fremmede, noe jeg synes er veldig greit. Mennesker hun kjenner, blir hun veldig glad for å treffe. Slik har hun alltid vært. Kan vel legge til at vi ikke driver aktivt med noen sport, men vi trener lydighet innimellom, triks og hun elsker å søke etter ting. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
litchi Skrevet 15. April 2012 Rapporter Share Skrevet 15. April 2012 Vi har en toller på snart 1 år nå, en aktiv og glad hund! Litchi, fungerer flott som en familiehund. Hun og toåringen er bestevenner, og Litchi som ellers kan være litt herjete, er kjemperolig med barn. Toåringen kan gjøre absolutt alt med hun uten at hun bryr seg Litchi koser seg med å være sammen med oss og venner seg kjempe fort til hvem som passer henne. Glad i absolutt alle Hun trenger jo selfølgelig aktivitet, vi trener klikkertrening, hun får løpe løst i skogen og får lange turer, men likvel klarer hun helt fint en dag eller to uten så mye aktivitet. Hun trives selvfølgelig best med å få aktivitet hver dag, men for hun kan det være no Jeg tror vi har vært veldig heldig med Litchi, for jeg føler det er veldig mye forskjellig innenfor rasen. Hun elsker absolutt alle mennesker, kan være litt usikker på nye hunder, men hun bare unnerkaster seg de. Tolleren er en fantastisk hund! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ramo Skrevet 16. April 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 16. April 2012 Tusen takk for flotte svar! Ang oppdrettere så har vi vært i kontakt med flere. Noen som har noen å anbefale, eller publiserer man kanskje ikke det her.. Uansett, tusen takk for svar! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Strøssel Skrevet 16. April 2012 Rapporter Share Skrevet 16. April 2012 har ikke opplevd så mange reserverte tollere. min hund er det motsatte han er noe ala :"hei , du var kul ! har du mat til meg ? kløø meg pleeeease" :innocent: 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts