Gå til innhold
Hundesonen.no

Ønsker innspill!


Mammatilsmå
 Share

Recommended Posts

Hei!

Vi er en familie på seks som planlegger å få oss hund. Dette blir lagt opp til førstkommende sommer eller sommeren 2013. Det haster ikke, men vi begynner å bli rimelig gira, både store og små.

Familien vår består av mor, far, tre barn i alderen 3-10 år. Og en snill hunnkatt på fire år.

Jeg har selv vokst opp med en liten hund og er overbevist om at det er bra for barn å vokse opp med dyr. Spesielt hund! Jeg tror også at det er fint for enkelte hunder å vokse opp med barn. Vi gleder oss!

Men det er viktig for meg at vi velger riktig når vi skal velge rase. Her inne må det vel være noen som kan komme med innspill, gode tips og gode råd?!

Her er litt om oss og våre kriterier:

Barna våre (to jenter og en liten gutt) er rolige og harmoniske barn. Det er ikke mye herjing og skriking innendørs. Stor forskjell på inne -og utelek:)

Far jobber hver dag. Reiser litt innimellom, men er også svært fleksibel!

Mor jobber deltid/turnus. Det blir derfor ikke slik at hunden må være hjemme aleine hver eneste dag.

(Eldstebarnet vårt kommer også relativt tidlig hjem fra skolen).

Vi bor i rekkehus av liten størrelse, har ingen hage, bare terrasse. Men mange fine fjell -og turområder i nærheten. Mange hunder i nærområdet også!

Ikke problemer med hundepass (foreldre) når vi skal på ferie en gang eller to i året.

Vi har en katt som er ei svært rolig og kosete dame. Vi håper vi kan finne en hund som kan bli hennes venn:)

Nå håper jeg på mange gode forslag. Kan jo nevne at vi har tenkt på

cavalier king charles spaniel -men at vi er skeptisk pga mye sykdom hos denne rasen!

bichon havanais -jeg er litt skeptisk til alt pelsstellet.

Shetland Sheepdog -Synes de virker så snille og gode. Men har hørt at de kan være ganske nervøse o.l!?

Japansk spisshund - De er veldig veldig fine. Men bjeffer de mye? Og er de glad i barn?

Ene jenta maser om mops og terrier. Far nekter på mops og jeg mener at terrier er en sær og sta rase?!

Og så har vi dvergschnauzer da! Den vurderer vi sterkt. Noen sier den også er veldig sta.

Mens andre sier de er verdens beste:)

Finnes sikkert 1000-vis av hunderaser som passer oss. Gleder meg til å lære mer om hund.

Sette meg inn i de ulike rasene -og ikke minst til å få hunden. Jeg elsker å gå tur på fjellet.

MEN hunden bør være minst like mye stuegris som fjellgeit :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan desverre ikke så mye om de hundene du har listet opp, men kan svare litt fordi.

Cavalieren går sikkert og finne friske individer om man gjør godt forarbeid i valg av oppdretter og kull, men noen garanti har man jo aldrig. Herlige hunder er de, men jeg personlig har sett noe av sykdommen på nært hold og er litt farget av det.

Bichon havanaise kan jeg ingenting om, men ang pelsen så kan den klippes/barberes ned om dere ikke vil dra på utstilling. Da blir det ikke så mye arbeid.

Ellers så har du jo også cocer spaniel, mittelspitz, eurasier, lapphund, retrieverne, bla.:)

Terrierne kan være litt sta/egne ja, men det er herlige hunder det også, kommer nok bare helt an på hva man vil med hundeholde og hvor mye tid man har interesse av og legge ned i starten på og få inn god hverdagslydighet osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags terrier da? Jack russel terrier kan nok kreve en del og være ganske strie. Om det er den hun vil ha så kan dere jo ta en titt på dansk/svensk gårdshund, som er en pinschertype hund og ganske mye mildere i gemyttet.

Border terrier kan også være en fin familiehund, jeg har blitt kjent med flere den siste tiden, og de virker litt mildere enn jack russelen ihvertfall.

Du skriver lite om hva dere vil bruke hunden til, så jeg antar "familiehund"? Er dere interessert i å trene aktivt lydighet, agility eller noen annen hundesport?

Har mengden pelsstell noe å si?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er svært sjarmert av både Cairn og Border terrier. Disse slår meg ikke som spesielt strie egentlig, ja de er terriere, men det er langt i fra de og feks en Jack russel terrier.

Jack Russelen min er en heeelt annen type hund enn Bedlington terrieren min feks. Bedlissen er veldig myk, jacken er stri som fy..

Jeg innbiller meg - ut av de jeg har møtt - at både cairn og border er en mellomting av disse. Det fine med terriere er at de er robuste, det kommer godt med i en barnefamilie. Lettlærte, kvikke, tøffe og kule hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så har vi dvergschnauzer da! Den vurderer vi sterkt. Noen sier den også er veldig sta.

Mens andre sier de er verdens beste:)

De er helt klart verdens beste. Endel egenvilje har de ja, men med mindre man skal drive lydighetstrening på konkurransenivå så er det ikke noe å legge så stor vekt på. Man kan fint konkurrere i lydighet og andre hundesporter med dem også, men da må man være forberedt på å jobbe litt annerledes enn med en mer førervant rase. Jeg vil si rasen fyller kravene deres veldig godt :)

Men - det er endel pelsstell. Hvor mye avhenger om man ønsker å stille den ut eller ikke. Ønsker man å stille den ut må man regne med 1-2 timer pr uke. Er ikke det et tema så trenger man å rake ull og kamme floker en gang i uka (da går det fort, hvis man gjør det sjelden tar det tid). Det er også en rase som nappes. Dette kan man enten gjøre selv eller sette bort til salong. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men schnauzerklubben har lokale grupper rundt om i landet, og flere av disse arrangerer pelsstellkurs jevnlig.

Jeg er veldig godt kjent med rasen, så om du lurer på noe er det bare å spørre. Du kan også lese mer om dem på hjemmesiden min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg synes Shetland sheepdog høres midt i blinken ut jeg!

De trenger overhode ikke å være nervøse... jeg har selv en og jeg kjenner flere og de er alle tøffere enn toget, de er aktive, herlige hunder. Det kommer ann på oppdrettet du velger hund fra også kommer det ann på om dere gjør en god sosialiserings jobb.. Men en sheltie er gjerne ikke så interessert i fremmede folk, men har masse personlighet innad i familien.

Det er ikke mye pelsstell heller, ivertfall hvis dere velger hannhund, de røyter som regel 1 gang i året...og resten av året røyter de ikke i det hele tatt (ivertfall er det sånn her hos meg)

Det er en hund med generell god helse også... men selvfølgelig, vær nøye med oppdretter..

PS: ikke alle terriere er sta! men du må være litt strategisk når du trener dem... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville egentlig bare si lykke til med valg av hund :) Det virker som du tenker på det man bør tenke på når man skal ta det valget, og det er jo supert!

Jeg valgte også bort cavalieren pga sykdom. Kjente 4 stykker og alle slett med sykdom av forskjellig slag.

Og at terriere er sta og sære har du jo også ganske så rett i :lol: Personlig er jeg innmari glad i terriergemytt, de har mye egenvilje og maks med personlighet! Men det kan jo være lurt å velge en mildere og snillere rase til din familie.

Jeg kjenner ikke rasene du nevner veldig godt og skal ikke komme med noen råd der, men har du sett på løwchen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alenemor med tre barn imellom 3-6 år vil jeg slå et slag for løwchen.

Behagelig, lettlært, lite lyd, pelsen kan man klippe om man ikke vil ta jobben med å gre :)

Frøkna mi har ikke bodd her så lenge, men det går ikke en dag uten at hun imponerer meg.

Vel verdt å titte litt nærmere på :)

Masse lykke til :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...