Gå til innhold
Hundesonen.no

Advarsel på FB om polsk hundetyvliga


Justisia
 Share

Recommended Posts

Dette har vel ikke akkurat stått i media, men florerer på fleres statuser på FB:

"ADVARSEL TIL HUNDEEIERE: POLSK REG Bil kjører rundt og stjeler hunder fra hundegårder og ulåste biler. De sprayer hunden med en slags sovegass, for så og ta de med. Man anatar at disse hundene blir brukt videre i HUNDEFABRIKKENE I ØSTBLOKKLANDENE. ER OBSERVERTE FLERE STEDER I LANDET I EN LYS/HVIT KASSEBIL!!!"

Ingen har kunnet bekrefte tyveri av hund, ei heller hvor advarselen opprinnelig stammer fra. Noen har vist til en artikkel i Dagbladet. Den er fra 2009.

Det hevdes at dette skjer på Haugeland og Karmøydistriktet. Noen har lest noe i avisen om hund som ble stjålet fra hundegård, de var hjemme og noen klippet hull i hundegården og tok hunden/hundene. Noe artikkel har de ikke vist til.

Jeg har googlet og googlet, men klarer ikke finne noen ting om dette, og ikke har jeg sett en slik advarsel andre steder enn på FB heller, vanligvis havner jo slikt på de fleste hunderelaterte fora.

Noen som vet noe om dette?

Stemmer det eller er det like sansynlig at det er en Polsk liga som at det er en Norsk liga som herjer i hele landet, på jakt etter svarte og hvite katter? Bilene er norskregistrerte, de er gjerne store og røde, Sjåførene snoker som regel i postkassene hver dag, unntatt søndag. Noen har tatt et bilde av en av de impliserte. Et typisk kjennetegn på denne ligaen er at de gjerne smiler og vinker. Det kan hende de er ute etter hunder også, da en av disse tittet veldig på mine da de stod på verandaen ...

250px-Postman-Pat.jpg

Å ja, de polske hundetyvene som kjører rundt i sine store hvite kassebiler, som er polskregistrerte, de bruker sovegass når de stjeler hunder.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også sett den advarselen på FB og siden jeg bor på Haugalandet så blir man jo litt nervøs.

Bikkja mi er ute i hundegård daglig og det er hengelås på døra, men jeg fikk likevel råd om å holde ham inne. Noe jeg gjorde de første dagene skal sies.

Men jeg har heller ikke sett noe i lokalavisa, ei heller er det tatt opp på lokalradio/TV og derfor vet jeg ikke... det er jo ikke kjekt å være redd for at bikkja skal være borte når du kommer hjem, men samtidig må man ikke la seg overmanne av (ubegrunnet?) frykt heller! Det er jo ingenting som er bekreftet her.

Bikkja er tilbake i hundegården om dagene men innrømmer at jeg ikke liker det noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

edit: fjernet linken jeg la ut siden den visstnok bare var av en jente som var blitt litt redd av noe hun hadde oppfattet som et forsøk på å stjele hunden hennes. Beklager. Skal ikke skje igjen.

Endret av MaritaS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen år siden da, men oppdrettern til Linus ble frastjålet en dvergvokst shiba for noen år siden.

Mens han var opptatt med å forklare veien til en antatt Øst-Europeisk person på gårdsplassen har en annen tatt hunden ut av det åpne bagasjerommet på bilen hans om jeg ikke husker helt feil.

Eieren oppdaget fort hva som var skjedd, men likevel for seint.

Hunden ble funnet noen timer etterpå, hardt skadd, og ble avlivet.

Hvorfor de kvittet seg med hunden de stjal vet ingen, men det var en fæl opplevelse for eier...

Så ja, det skjer.

Leser innimellom om Øst-Europeere på tyvtokt i private hjem og på byggeplasser.

I vinter har det forsvunnet vogntog, og mener å huske at et av disse vogntogene ble funnet før tyven som var fra Baltikum kom seg ut av landet.

Uten at det er en unnskyldning, så er det enorm forskjell på fatttig og rik i øst-Europa.

Og sånt avler kriminalitet.

Har de siste to årene feriert i hele Baltikum samt Polen og sett denne forskjellen veldig tydelig.

Så de som er her på tyvtokt tar vel alt som er lett omsettelig.

Deriblandt hunder.

Håper virkelig at de tar bilen,eller innbo om vi skulle bli utsatt for sånt, da dette er bare "døde" ting...

Det vil jo helt klart være upraktisk å bli utsatt for tyveri, men det kan jo ikke måle seg mot det å bli frastjålet en hund!

Å miste en hund på denne måten må dog være en grusom opplevelse som jeg ikke unner noen!

Tenker litt på det når jeg ukentlig ser hunder oppbundet utenfor butikken.

At folk tør, hvem som helst kan jo faktisk gå derfra med hunden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ei på DENNEbloggen på hunden.no hadde en slik opplevelse, høres ut som det samme.

Denne "ei" fortjener premie. etter at hunden visstnok ble forsøkt stjålet satt å så på vedkommende i 30 minutter, cola og popcorn ble ikke nevnt. Gratulerer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

??

"Da sjåføren merket jeg tok bilder av han, svingte han opp på sideveien her som er skjermet av noen hus, hvorfor skulle han svinge inn dit sent på kvelden? Jeg lyttet, og ingen dør gikk opp. Slik satt jeg i vel 30 min, før jeg løpte etter det lille kamera med video, det tar nemlig bedre bilder i mørket. Bilen må ha kjørt da jeg kom tilbake. For søkk vekke var den."
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommenter nå heller det at hun ventet i bloggen hennes enn her... jeg linket til den siden det ble kommentert at det ikke var noe å finne om temaet annet enn den facebook-greia. Dette er en tråd som handler om man burde passe litt ekstra på hundene sine fordi folk er troende til å stjele den, ikke om ei stakkar jente spiste popcorn eller ikke mens hun ventet på å få et bilde av fyren.. jeez.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Kommenter nå heller det at hun ventet i bloggen hennes enn her... jeg linket til den siden det ble kommentert at det ikke var noe å finne om temaet annet enn den facebook-greia. Dette er en tråd som handler om man burde passe litt ekstra på hundene sine fordi folk er troende til å stjele den, ikke om ei stakkar jente spiste popcorn eller ikke mens hun ventet på å få et bilde av fyren.. jeez.

Jeg oppfatter vel heller tråden som noe kritisk til alle advarslene som florerer. Det er det samme hvert år, og de følger gjerne årstiden om de kommer i bilene sine osv. det er noe med å ikke spre mer frykt enn nødvendig. Frykt er en terrorists viktigste og største våpen, noe og tenke på. Og poenget mitt er at linken din kanskje ikke er så reel om man sitter i sofaen i 30 minutter. Og hvorfor skal det være annerledes med hunder? Hadde noen prøvd å stjele noe om det var hunden eller bilen her hadde jeg da virkelig ikke sitti og sett på at de gikk til naboen en halvtime.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi oppfattet tråden litt forskjellig. Står ingenting om at TS ønsker vi skal være kritiske til FB advarsler, men heller vil advare oss mot dette.

Om det hadde vært mørkt ute og en stor mann i varebil hadde stått på tomgang utenfor tomta mi hadde jeg nok ringt politiet, men tviler sterkt på at de hadde orket å komme... ikke sjans om jeg hadde turt å gå ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en tråd som handler om man burde passe litt ekstra på hundene sine fordi folk er troende til å stjele den

Dette skjer vel heller sjelden. Jeg går rundt og er redd for at noen skal stjele hunden min like mye som jeg er redd for at det skal komme en annen hund og ta livet av henne. Sjansen er bare så ytterst liten at jeg ikke gidder bruke en eneste bekymringscelle på det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det hadde vært mørkt ute og en stor mann i varebil hadde stått på tomgang utenfor tomta mi hadde jeg nok ringt politiet, men tviler sterkt på at de hadde orket å komme...

Really? Hva er lovbruddet her? At det er en mann? At han er stor? At det er en bil på tomgang? At han eier varebil?

Det er en million grunner til at man kan la bilen stå på tomgang en liten stund, . Det er bare fint om politiet ikke responderer på sånt, det hadde vært bortkastede ressurser for å være helt ærlig. Det faktum at du er lettskremt betyr ikke at det skjer noe mistenkelig.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa ikke at det var noe lovbrudd, men om man føler seg truet så er det nå greit å i alle fall ha den lille tryggheten...

Ja, jeg er litt lettskremt, er mindre redd for at han skal bli stjålet enn jeg er for at det skal komme en eller annen drittbikkje å ta knekken på han, men det betyr ikke at jeg binder han utenfor butikken når jeg skal handle mat. Det har flere ganger kommet folk bort til meg og spurt hvor mye jeg skal ha for hunden min, de gjør jo ingenting, men det er ekkelt.

Men jeg gir meg, orker ikke krangle om noe så idiotisk.. pass nå så dårlig/bra på hundene deres som dere føler er forsvarlig. Advarselen over var sikkert godt ment selv om den ikke nødvendigvis er sann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi oppfattet tråden litt forskjellig. Står ingenting om at TS ønsker vi skal være kritiske til FB advarsler, men heller vil advare oss mot dette.

Beklager at jeg ikke skrev noe om at man burde være kritiske til alt som florerer av rykter, men jeg trodde min "advarsel" om den norske ligaen i store røde biler hvis sjåfører snoker i postkassene, og bildet av Postmann Pat var et lite hint i den retning ;)

Snusken tolket innlegget ganske så riktig :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Her er bilder av den norske ligaens nye satsing. :D

Så om dere ser disse snoke rundt i nabolaget så er det altså ingen grunn til å lage nye kjedebrev på fjøsboka. Dette er altså heller ikke noen utenomjordiske vesen ute etter å knabbe bikkjer til nattmat med fremkomstmiddel drevet på plutonium men elektrisitet.

blogg120410postcom4bilder.jpg

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er bilder av den norske ligaens nye satsing. :D

Så om dere ser disse snoke rundt i nabolaget så er det altså ingen grunn til å lage nye kjedebrev på fjøsboka. Dette er altså heller ikke noen utenomjordiske vesen ute etter å knabbe bikkjer til nattmat med fremkomstmiddel drevet på plutonium men elektrisitet.

blogg120410postcom4bilder.jpg

Den så ikke akkurat god ut til å kjøre rundt i snøværet med :P Om postmannen stopper denne utenfor porten min og kommer mot hunden min er det nok for å varme hendene sine, stakkar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Er egentlig uviktig for oss som hundeeiere om akkurat denne "banden" er påfunn eller ikke, for hundetyver ER det over alt, og de er slu som bare f...

Min samboer har selv fersket (sammen med vektere) en innvandrer som stjal en liten hund fra senteret han har butikk. Denne mannen hadde rett og slett gått inn på dyrebutikken, der hun som jobber der pleier å ha med seg hunden på jobb, løftet opp hunden og løpt avgårde.

En venn av familien har også blitt frastjålet hunden sin fra låst bil, og hun var ikke like heldig, for hunden hennes ble aldri funnet igjen. Og har dessverre hørt om flere slike tilfeller i nærområdet ved her jeg bor.

Så det gjelder å være på vakt, og åpen for at slikt i aller høyeste grad kan skje, og aldri binde hunden sin utenfor butikker o.l uten tilsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...