Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få hunden rolig inne


Recommended Posts

Jeg kan jo fortelle litt om min, som er omplasseringskelpie pga den ikke gikk overens med de andre hundene i huset etterhvert.

Ikke, Harly,Balrog og Strider har en annen maskin og utholdenhet en min har.

Issi er søt og yndig og elsker og ligger i armkroken, kos er hva livet går utpå. Hun elsker å trene triks og har begynt å få motor og utholdenhet til å trene lp og etterhvert bruks (har sikkert noe med at hun fikk en lang stilleperiode mens hun ble omplassert). Hun er som de andre kelpiene ekstremt myk, hun har mye jakt, noe som satte meg litt ut første gangen men jeg bare ropte på hun så avbrøt hun sin ferd etter fuglen og kom tilbake fornøyd. Hun er kjempesøt og snill med tantebarna mine, sitter veldig forsiktig og lar de kose og får slikke masse på de. Litt snodig er det corgien som går på veggene her, mens kelpien kunne ikke brydd seg mindre :P

Alle i familien og venner vil helst passe Issi fordi hun hører etter på alt, forstår alt og er stille og snill å ha i hus, og det synes jeg er positivt at hun hører på familie og venner.

Hun har en flott av og på knapp, inne er hun rolig, de leker litt på gulvet og slikt, men ellers sløver hun i sofaen, på fanget eller under pulten ol. Så fort jeg sier vi skal trene er hun 100% på, hun blir brukt opp fort så jeg må ha mye pauser men igjen er nok dette mest pga livet hun har hatt før hun kom til meg, men hun begynner sakte å få god motor for lengre økter :D

Hittil har de fleste kelpier jeg har møtt vært slikkeglade og sosiale, man skjønner lett at det er en kelpie :P

Issi har aldri vært aggressiv, hun kom med masse bagasje jeg har jobbet vekk, blant annet ressursforsvar over alt mulig. Dette er nå ca 99% borte. Hun synes andre hunder er spennende men roper jeg kommer hun i full fart og blir med videre.

Hun er nok ikke typisk kelpie som kelpie-klanen her på sonen men man ser nå likhetene ganske ofte på treninger ol :P

Hun er glad i gå på tur i mark og holder lenge, hun begynner å synes skitur er gøy, men er mest glad i rote rundt og se på ting og lukte og slikt. Når vi går turer med Balrog så er det full fart og lek og sprett og tjo hei. Hun klarer helt fint rolige dager nå som jeg er syk, bytter vi ut lengre turer med litt mer hjernetrim ol inne.

Jeg hadde masse på hjertet og hjernen jeg skulle si men har glemt. Men jeg angrer ikke på kelpie valget, neste gang blir det valp fra starten av, men jeg angrer ikke på at jeg har gitt Issi et flott hjem også jobber vi med det vi har :)

Og iallefall når jentene mine er så glad i hverandre og så flotte med hverandre.

298022_10150816669150464_804145463_20370504_1211170665_n.jpg

313166_10150770314095464_497629595_n.jpg

308994_10150804350490464_1475377659_n.jpg

376059_10150898972955464_804145463_20928690_692940637_n.jpg

Hun er pappadalt delux da, helst i armkroken hans, får sitte på fanget og se på tv,spille på pcen osv :P

319474_10150741055510464_804145463_19724228_3260573_n.jpg

263877_10150672922105464_804145463_18853986_1016158_n.jpg

248071_10150188129981917_568186916_7471828_789615_n.jpg

Hvordan klarte du å få kelpien din så rolig inne? .

Jeg har en kelpie som jeg fikk når den var 11mnd.

Den liker ikk andre hunder (dyr) å den klarer ikke sitte stille i stuen.

Har du noen tips til hvordan jeg kan få den til å like hunder og være litt mer rolig inne? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan klarte du å få kelpien din så rolig inne? .

Jeg har en kelpie som jeg fikk når den var 11mnd.

Den liker ikk andre hunder (dyr) å den klarer ikke sitte stille i stuen.

Har du noen tips til hvordan jeg kan få den til å like hunder og være litt mer rolig inne? :)

Hun har en veldig god av og på knapp. Dvs ber jeg hun gå å legge seg så legger hun seg og slapper av. Som regel innendørs sover de, eller så rusler de litt rundt og leker. Om jeg sier vi skal trene osv her hun 100% på og giret.

Jeg ville bare jobbet med å få hunden til å lære seg f.ex å gå å legge seg på plassen sin osv. For mer og andre råd kan du lage en tråd f.ex i hundeprat og få mer råd på rotrening og lignende :)

edit:

Jeg splittet ut innleggene til eget emne :)

Endret av AnetteH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Har liksom altid hatt aktive hunder så komandoen "gå på plassen din" har vært et must å løre inn. Har også en veldig lav til ikke lov til å leke inne. Bare gnage ting inne.

Har da hatt en som ikke har funnet roen altid og det har vært hunden med kronisk sopp i øret. Det klør så den blir rastløs av den grunn og da har jeg latt tispa få stresse og heller gåt og fjernet kløa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan klarte du å få kelpien din så rolig inne? .

Jeg har en kelpie som jeg fikk når den var 11mnd.

Den liker ikk andre hunder (dyr) å den klarer ikke sitte stille i stuen.

Har du noen tips til hvordan jeg kan få den til å like hunder og være litt mer rolig inne? :)

En Kelpie er en 'arbeidsrase' som trenger å få brukt seg endel både psykisk og fysisk.

Samtidig som du trener på at han skal være rolig inne er det derfor viktig at du sørger for at han får mosjonert seg godt og også brukt hodet sitt nok. Hvor gammel er han nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Kelpie er en 'arbeidsrase' som trenger å få brukt seg endel både psykisk og fysisk.

Samtidig som du trener på at han skal være rolig inne er det derfor viktig at du sørger for at han får mosjonert seg godt og også brukt hodet sitt nok. Hvor gammel er han nå?

Jeg tar han ofte med ut, å lar han springe etter leke og trene han på å bli og slik, det gjør han til han er helt utslitt og legger seg ned for seg selv i gresset. men med en gang vi går inn så er det på an igjen, henter leken sin og ligger den i fanget. ignorerer jeg det dytter han meg med labben og hopper på meg. så til slutt gir eg han leken. Visst jeg tar lekene hans bort, finner han en sokk eller ett eller annet han kan leke med og kommer bort til meg og så skal jeg kaste den, han hopper i sofa og løper rundt i stuen, noe som gjør at jeg ikke har han så ofte i stuen, jeg har han i stuen en time for dagen, ellers ligger han på kjøkkenet, og jeg går jo inn på kjøkkenet en del ganger for dagen, og da er det bare leke på hjernen. så da tar eg meg litt tid til sitt,labb og bli :) men jeg har lyst til å ha han mye mer i stuen, men da vil jeg han skal legge seg, er veldig stressende å ha han hoppende...

Han blir nå 2år i mai :) Han heter Larris :) men vi har en hund til en 9år gammel boxer som heter Rasmus. di to går ikke overens med hverandre, noe som er ett slit, når forloveden min er på jobb, så er det, lufte en, sitte han på badet, lufte den andre, ha den på kjøkkenet, å så slippe ene ut av badet, og jeg må alltid passe på å låse dørene så dem ikke kommer inn til hverandre. Det er ganske irriterende at det er slik.

Jeg håper jo å skaffe Larris en dame om ett par år, å jeg føler jeg må starte nå med å få han til å like hunder. jeg synes synd på han, jeg vil han skal kunne leke med andre hunder å forstå at han kan skaffe seg noen kompiser. Jeg vet ikke om det finnes slike kurs eller hva det gjør... Jeg har prøvd å fått han til å være med andre hunder, men med en gang dem får øyekontakt, angriper larris.

Jeg kunne jo prøvd å lært han av og på knappen som folk snakker om, har faktisk ikke tenkt på det :)

Men han er en veldig glad å lykkelig hund, om kvelden sitter eg meg ned å sier natta til han da gir han meg nattasuss :) han er en mamma gutt.

men han stresser veldig mye, I alle fall visst jeg har vasket og ryddet stuen og han finner absolutt ingenting å leke med! da stresser han, han løper, han leter etter noe, men da kommer han og skal ha kos en liten stund å så løper han, og han blir veldig stresset, jeg ser det på hele hunden, han vet ikke hvor han skal gjøre av seg.

Men når vi går på tur skal han angripe biler og andre folk som går på tur, men visst vi er på eiendommen vår så blåser han i biler og folk som kjører og går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar han ofte med ut, å lar han springe etter leke og trene han på å bli og slik, det gjør han til han er helt utslitt og legger seg ned for seg selv i gresset.

Blir det som at du kaster leken - han henter den også gjør dere dette om og om igjen?

For da blir han sliten der og da, men samtidig er dette en lek som også kan virke stressende og dermed få motsatt effekt.

Isåfall er det bedre å gå tur, trene litt mer lydighet før han får leken, eller gå spor.

Du kan også feks gjemme en ball å la han søke etter den (vis han at du har ballen, kommander han i bli, bind han e.l. og legg ut ballen litt enkelt eller så han ser ca hvor du legger den første gang - før du gjør det vanskeligere og vanskeligere), eller la han snuse etter godbiter om du ikke er helt sikker på hvordan du går spor.

men med en gang vi går inn så er det på an igjen, henter leken sin og ligger den i fanget. ignorerer jeg det dytter han meg med labben og hopper på meg. så til slutt gir eg han leken. Visst jeg tar lekene hans bort, finner han en sokk eller ett eller annet han kan leke med og kommer bort til meg og så skal jeg kaste den, han hopper i sofa og løper rundt i stuen, noe som gjør at jeg ikke har han så ofte i stuen, jeg har han i stuen en time for dagen, ellers ligger han på kjøkkenet, og jeg går jo inn på kjøkkenet en del ganger for dagen, og da er det bare leke på hjernen. så da tar eg meg litt tid til sitt,labb og bli :) men jeg har lyst til å ha han mye mer i stuen, men da vil jeg han skal legge seg, er veldig stressende å ha han hoppende...

Okei jeg skjønner. Jeg tror du først må prøve å øke aktiviseringen generelt før du prøver å ha han mer i stuen. Så han er sliten på en god måte.

Om han hopper og maser på deg så ikke gi deg uansett. Ha PC'en eller en bok foran deg som skjerm og overse han sågodt du klarer. Om han leker med en sokk eller noe for seg selv, så får han heller få lov til det i starten, det er ihvertfall bedre enn at han maser direkte på deg.

Håpet er at om du er veldig flink til å overse han, så vil han gi seg tilslutt. Det kan hende at masingen blir verre fordi han da vil prøve enda hardere å få deg med, men ikke gi deg likevel.

Du kan alternativt lære han å legge seg på et teppe og at han skal ligge der å slappe av når han er i stuen, men hvis han er veldig stresset og masete tror jeg ikke han kommer til å klare det så bra, og at det derfor kan være liksågreit at han lærer å roe seg selv. (Altså ingen leker med han, bare overser han - og hvis han i tillegg er sliten og tilfreds så vil han før eller senere sovne fordi det ikke skjer noe.)

Min kelpiegutt kan også finne på å mase litt innimellom, og jeg kjenner veldig godt igjen det med sokker o.l. - men det er bare at det virker som det går alt for langt i deres tilfelle.

Han blir nå 2år i mai :) Han heter Larris :)

Da er han jo i ferd med å bli voksen etterhvert ihvertfall. Ser gjerne bilde om du har :) Er han Australsk eller Working Kelpie?

men vi har en hund til en 9år gammel boxer som heter Rasmus. di to går ikke overens med hverandre, noe som er ett slit, når forloveden min er på jobb, så er det, lufte en, sitte han på badet, lufte den andre, ha den på kjøkkenet, å så slippe ene ut av badet, og jeg må alltid passe på å låse dørene så dem ikke kommer inn til hverandre. Det er ganske irriterende at det er slik.

Oi det høres ikke noe morsomt ut. Her vet jeg rett og slett ikke om det er mulig å få de to gutta til å like hverandre, kanskje andre har innspill. Kan de gå tur sammen eller være ute sammen, eller er de sinte uansett? Og liker de andre hannhunder enn hverandre?

Jeg håper jo å skaffe Larris en dame om ett par år, å jeg føler jeg må starte nå med å få han til å like hunder. jeg synes synd på han, jeg vil han skal kunne leke med andre hunder å forstå at han kan skaffe seg noen kompiser. Jeg vet ikke om det finnes slike kurs eller hva det gjør... Jeg har prøvd å fått han til å være med andre hunder, men med en gang dem får øyekontakt, angriper larris.

Liker han ikke andre tisper dere møter på tur nå heller?

Jeg kunne jo prøvd å lært han av og på knappen som folk snakker om, har faktisk ikke tenkt på det :)

På en måte har hunden den av seg selv, men den må være tilfreds og avslappet for å få det til og det kan høres ut som han trenger hjelp med å få det til ja. :)

Men han er en veldig glad å lykkelig hund, om kvelden sitter eg meg ned å sier natta til han da gir han meg nattasuss :) han er en mamma gutt.

men han stresser veldig mye, I alle fall visst jeg har vasket og ryddet stuen og han finner absolutt ingenting å leke med! da stresser han, han løper, han leter etter noe, men da kommer han og skal ha kos en liten stund å så løper han, og han blir veldig stresset, jeg ser det på hele hunden, han vet ikke hvor han skal gjøre av seg.

Ikke noe er som skikkelig kelpiekos :wub:

Men ja han høres veldig stresset ut og det er nok ikke noe godt for ham eller dere.

Det kan være lurt å gå kurs eller få en flink hundeperson hjem til dere for hjelp.

Men når vi går på tur skal han angripe biler og andre folk som går på tur, men visst vi er på eiendommen vår så blåser han i biler og folk som kjører og går.

Tror du han gjeter ting som beveger seg? Det høres ut som at han trenger endel trening og hjelp.

Syntes du skal legge mye tid og trening i å pøve å få det bedre fremover og prioritere han over det meste annet en stund fremover, helst med hjelp utenfra.

Da vil du om en uke, måned osv. se om du syntes treningen hjelper og om han er blitt bedre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort noe med den hjemmesituasjonen med en gang, hørtes ikke bra ut i det hele tatt og kan ha mye med saken å gjøre..

Og hva med å lære han litt nye morsomme ting, mine kan legge seg når de er lei de også. Varier treningen masse :)beklagee kort svar, har bare tlf å skrive på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder finner dere på denne siden : http://veronica1993.blogg.no/1334092205_larris_og_rasmus.html

Jeg fant ikke ut hvordan jeg fikk bilder inn på denne siden.

det visste jeg ikkje, da får han lete etter leke og godbiter da :)

Er ikke lett og overse han, men det skal gå fullt an, må bare gjøre mitt beste.

Jeg vet ikke hva forskjellen på working og australsk kelpie er :/ har ikke papirer på denne gutten, Men han er rase hund fikk jeg beskjed om, da nevnte dem bare kelpie.

Når dem går på tur er det ikke noe kjefting eller noe, men det er om å gjøre å komme først fremst og finne den beste tisse plassen :) Når larris står i hundegården står rasmus utenfor å da leker dem av og til, men jeg kan ikke slippe dem løs, da blir det bare krangling. Rasmus liker ikke han hunder, men han liker larris ganske godt for å være en gutt.

Det virker som om larris ikke vet forskjell på tispe og han hund. Han tar seg ikke tid til å sniffe på dem. Han ser en hund å da viser han bust uansett om det er jente eller gutt. Men når vi lufter han kjenner han igjen tispene sitt tiss, sniffer mye på det. Men han har ikke noe interesse for dem. Jeg har ofte munnbind på han når han er med andre hunder. Å tispen vi slapp han løs med gikk rundt han, men han brydde seg ikke, men jeg tørr ikke ta av han munnbindet når vi slepper hundene løs, vil ikke at han skal bite noen, og jeg vet han er i stand til det.

Nei kelpiekos er supert, jeg blir så sjarmert av denne karen :)

Jeg har vurdert å få en hundeperson hjem :) det må jeg få til, vil bare at larris skal få ett bedre liv :)

Det virker som om han jakter på dem og det virker som om han beskytter meg og forloveden min.

Jeg må virkelig gå hardere til verks, trene trene trene :) å mye kosing selvfølgelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tid å svare så mye nå, men vil bare si at jeg ser på bildene at han er en Working Kelpie.

Han var kjempenydelig :wub:

Her er raseklubben så du kan lese mer. :)

http://www.workingkelpie.no/

Edit: Der stod det egentlig ikke så mye så jeg nå.

Prøver igjen:

http://www.norskworkingkelpieklub.com/

http://www.wkc.org.au/

http://www.nsg.no/gjeterhund/ (forvalter rasen)

Eller denne (egentlig om den australske varianten men står nesten mest der):

http://deepeyes.net/australsk-kelpie/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tid å svare så mye nå, men vil bare si at jeg ser på bildene at han er en Working Kelpie.

Han var kjempenydelig :wub:

Her er raseklubben så du kan lese mer. :)

http://www.workingkelpie.no/

Edit: Der stod det egentlig ikke så mye så jeg nå.

Prøver igjen:

http://www.norskworkingkelpieklub.com/

http://www.wkc.org.au/

http://www.nsg.no/gjeterhund/ (forvalter rasen)

Eller denne (egentlig om den australske varianten men står nesten mest der):

http://deepeyes.net/australsk-kelpie/

Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Har lest gjennom den ja, men som jeg nevnte ønsker jeg ferskere innvendinger siden selv de tidligste svarene der er noen år gamle. Ja gjør det ikke enkelt for meg selv. Diesel er absolutt ikke uaktuelt, blir nokk det om jeg går for en form for varebil! Bensin er bare det som hadde vært optimalt med mitt kjøremønster og hybrid hadde bare vært foretrukket mtp lavere utgifter. Hvorfor vil du bytte til Caddy? Hvilken modell hadde du og synes du det har funket bra?
    • Denne dukket opp i flyttelasset i dag, må le litt, det er noen år siden!
    • Skal du ha hybrid (ikke plug-in) og firehjulstrekk, er det ikke mye å velge i i den prisklassen og nyere enn 2017. Er diesel helt uaktuelt?  Selv har jeg SUV-varebil, hatt den i 10år. Plass til to store bur ++. Diesel og firehjulstrekk. Når den skal byttes ut blir det mest sannsynlig Caddy. 
    • Skrev en masse om god erfaring med Berlingo Multispace her, men den oppfyller ikke kravene etter at jeg leste innlegget ditt en gang til. Nå ser jeg det er mange tråder om hundebiler på forumet, men om du ikke har sett den allerede så ta en titt på denne, som tar for seg litt med ulike løsninger og innredninger:  
    • Hei! Jeg er på jakt etter en ny bil ila høsten/vinteren og sliter veldig med hva jeg skal gå for, da det er fordeler og ulemper med alle jeg finner. Jeg er heller ikke så god på bil selv og ombestemmer meg hele tiden😅 Så håper noen her har tips og andre synspunkter! Jeg har en gammel Rav4 som har bra med plass, men med alt utstyret jeg har er baksetene alltid fylt og veldig rotete. Så jeg ønsker bedre plass/et bedre system på innredningen. Kjører mest korte strekninger i hverdagen og kun lengre om sommeren, da til diverse konkurranser og kurs. Jeg har to cockere som skal ha plass i hvert sitt bur og det holder med kun 2 seter. Dette blir min hovedbil. Bor i Nord-Norge så den må takle litt vær og ymse veier. Mine krav: automat, firhjulstrekk, nyere modell (helst etter 2017), rundt 300k, helst hybrid(ikke full el-bil eller plug-in), selvfølgelig driftssikker og ikke alt for dyr i bruk. Vil helst kjøpe fra en merkeforhandler. Per nå står jeg mellom 3 typer biler: 1. Vanlig SUV. Mest sannsynlig en RAV4 hybrid med takboks og opphøyd gulv i bagasjerommet, evt andre modeller med stort bagasjerom om noen har tips. Positivt: hybrid, billig i drift, enkel å vedlikeholde, kommer ofte med lang garanti, vet jeg er fornøyd med denne typen bil. Minus: mindre plass og ganske dyr i innkjøp da jeg må ha en 2019 modell eller nyere for å få flatt bagasjerom. 2. SUV varebil. Positivt: Veldig god plass, en type bil jeg liker å kjøre og tror egentlig en slik en hadde vært perfekt. Minus: Ekstremt vanskelig å få tak i med mine ønsker, de få modellene jeg har funnet har kjente feil/kjørt veldig langt, dårligere komfort, og diesel er ikke optimalt for mitt kjøremønster. 3. Kassebil, typ Caddy. Positivt: Kanskje litt for god plass, mulighet til å lage soveløsning inni bilen(men usikker hvor mye dette blir brukt), lett å få tak i, og får en billigere og nyere bil enn de andre to alternativene. Negativt: Mye tilrettelegging som må til(isolering, bytting til gittervegg, mm), diesel, usikker hvor god de er å kjøre og må si det ikke er de fineste bilene, selvom det ikke burde ha noe å si😂 Kunne gjerne hatt en kassebil som bil nr. 2, men frister mindre som bil nr. 1. Noen som har noen tips eller innvendinger? Har sett litt i de andre trådene, men de er jo ganske gamle nå og finner ikke akkurat det jeg er ute etter ☺️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...