Gå til innhold
Hundesonen.no

Shensi har vondt. Muskulært/skjelett?


Sanne
 Share

Recommended Posts

At Shensi har vondt er det nå ingen tvil om lenger, hun haltet opp trappene her nå når vi kom inn etter tur :no: Med et av forbenene, ikke godt å si hvilket, for det var bare sånn haltegange liksom, hump hump som en gammel stokk stiv hund. Jeg skal ringe dyrlegen i morgen selvfølgelig, men jeg vet ikke... Må bare få det ut litt! Det er stressende, for sånne greier har jeg ikke hatt på hund før. Har opplevd mye av sykdom, men ikke muskulære/skjelett-greier.. Sånn sett aner jeg jo ikke hva det kan være da.

Hvertfall!

-Hun har blitt veldig mye roligere.

-Mer grinete! Hun glefser altså etter kattene om de tråkker på henne, og dette er svært ulikt Shensi, da hun elsker disse personlige varmerne.

-Hun tilter om hunder hopper og spretter mye rundt henne.

-Når vi har gått langt tar hun helt av etterpå, blir nesten ikke å få kontakt med, bare løper rundt helt vill i blikket, kaster seg rundt i sofaen, piper og peser.

-Og nå denne haltingen som jeg har blitt hundre prosent sikker på. Vi har ikke vært hjemme på noen dager, så det har bare vært en trapp hun har trengt å gå opp, mens her er det tre etg. Og den siste etasjen tok tydeligvis på, for det var der jeg så det...

Jeg er ganske sikker på at jeg ikke er hønemor her. Shensi er en altfor tøff hund til at noe pinglegreier skal slå henne ut, ingenting stopper den hunden og hun er jo bare like over 2 år.

Det jeg selv tenker er at det kan sitte noe i nakke/skuldre. For hun hadde et stygt fall for en tid tilbake siden, hvor hun tok salto ut av sofaen og landet på nakke/skulder. Ingen hyling, men tydelig vondt. Vi dro til vet for å være sikre, men de fant ingenting åpenbart, ble ikke tatt røntgen. Hun har også hatt noen tørner ute, hun har ikke vett på å være forsiktig rett og slett, kaster seg utfor der det måtte passe henne..

Såh, jeg ringer nå vet i morgen og ber om å få henne undersøkt og kommer nesten garantert til å kreve røntgen. Eller hva tror dere?

Om hun har smerter av noe slag så vil jeg ha henne på smertestillende og evt annen behandling fort som f, for jeg vil ha tilbake den blide, hypre, gode Shensi. Ikke en Shensi som er muggen, sløv og rar... :cry:

Noen innspill? Noen beroligende ord? Noe lurt å komme med, er jeg hysterisk? Whatever, jeg bare trenger prate med noen om det, som kan sette seg inn i det å ha dyr det feiler noe. Det ekke gøy å sitte her alene med det :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ryggen, albuer, hofter? Har hun vært røntget?

Amiga halter på en stompitistomp måte med forbena når hun blir stiv og støl, nekter å hoppe osv.

Er vel bare å dra til vetten og røntge ivei for å se om noe er galt.

Kan jo bare være en strekk også eller har det foregått lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ryggen, albuer, hofter? Har hun vært røntget?

Amiga halter på en stompitistomp måte med forbena når hun blir stiv og støl, nekter å hoppe osv.

Er vel bare å dra til vetten og røntge ivei for å se om noe er galt.

Kan jo bare være en strekk også eller har det foregått lenge?

Ja hvem som vet :icon_confused: Min umiddelbare tanke er jo nakke/skuldre/øverste del av rygg siden det er forben hun haltet med... Ikke røntget. Dette gjøres vel stort sett ikke på lundehund, da hd/aa/ad ikke er et problem hos rasen.

Men Shensi hopper opp og ned av sofaen og da ser jeg ingen opplagte tegn til smerte, men som sagt, hun er en tøffing, det skal litt til før hun viser smerte. Hun delja blant annet inn i en stubbegreie med brystet, men sa ingenting og fortsatte som vanlig. Det resulterte i et digert blåmerke og kraftig hevelse på brystet.. Så nei, hun sier ikke akkurat ifra når hun slår seg. Det er små tegn her og der + haltinga.

Og ja, jeg skal jo helt klart til vet, forhåpentligvis i morgen!

ja kan jo virkelig håpe på strekk eller noe så enkelt! Det hadde vært en enorm lettelse kan man si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amiga har jo dårlige hofter, men det viste seg grunnen at hun haltet forran var dårlige albuer også. Hun halter litt av og på om hun overanstrenger seg. Idag har hun hoppet opp og ned av sofaen og stolene 4-5 ganger men om hun får en strekk på tur så kan hun i mange dager ikke klare å hoppe/tørre og vi bærer hun i trapper osv.

krysser fingrene for at det er noe enkelt noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amiga har jo dårlige hofter, men det viste seg grunnen at hun haltet forran var dårlige albuer også. Hun halter litt av og på om hun overanstrenger seg. Idag har hun hoppet opp og ned av sofaen og stolene 4-5 ganger men om hun får en strekk på tur så kan hun i mange dager ikke klare å hoppe/tørre og vi bærer hun i trapper osv.

krysser fingrene for at det er noe enkelt noe :)

Ja har fulgt med dere i utredningen av Amiga! Kjempesynd...

Ja altså jeg tenker jo at hun må jo halte for en grunn, men håpet om at det er quickfix er jo der, troen på det også. jeg går ikke helt med på at det skal feile lille elleville noe ille altså... De eneste gangene jeg har sett Shensi halte siste tiden har vært når hun har ligget sammenkrøllet lenge og nå i trappa. Første gang jeg så henne ha antydning til halting var på tirsdag. Og fra da til i dag så er det jo tydeligvis verre, siden hun nå ikke orket tre etasjer uten halting... Atferdsendringen har kommet over litt lengre tid egentlig, men ikke noe vi har bitt oss veldig merke i, før nå...

Takker for kryssing av fingre og for at du tar deg tid til å svare! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Er det skjelette som gjør det så kan det være røndken som er avgjørende. Men en låsning i skjelete som gjør at sener/muskler står i spenn blir svakere det er det ikke altid vetrinæren ser. Mr ser mer bløtdeler. Låsninger er for kiropraktor. Muskler erosteopat som behandler. Men muskler kan bli bedre hvis du får opp en låsning.

Altså håper du finner fort ut av det for det er mangt det kan være og ikke bra når hunden blir gretten for da er det jo et tegn på smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det skjelette som gjør det så kan det være røndken som er avgjørende. Men en låsning i skjelete som gjør at sener/muskler står i spenn blir svakere det er det ikke altid vetrinæren ser. Mr ser mer bløtdeler. Låsninger er for kiropraktor. Muskler erosteopat som behandler. Men muskler kan bli bedre hvis du får opp en låsning.

Altså håper du finner fort ut av det for det er mangt det kan være og ikke bra når hunden blir gretten for da er det jo et tegn på smerter.

Takk for svar! Men vil en veterinær ha mulighet til å klare kjenne noe som helst om det er feks noe med muskler, evt om det er låsninger o.l? Jepp, satser på jeg får time når jeg ringer i morgen! Jeg klarer hvertfall ikke gå rundt å vente flere dager, det er ikke mye aktuelt kjenner jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det kommer vel litt ann på vetrinæren og hvor rutinert den er angående stive muskler og hvor rutinert den er på låsninger. og hvor dyktig den er på å lese røndken. Men det er gjerne ikke noe dem er spesialisert på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk dere noe svar på hva det kunne være? :flowers:

Huff, har ikke gode råd, men håper det ordner seg!

Herlighet, sorry! Jeg har jo helt glemt denne tråden :blink:

Vi var til dyrlegen ja, og han tøyde og strekte, kjente og klemte. Men Shensi bare sto å kosa seg/kjeda seg. Og han kunne ikke se antydning til at hun haltet eller noe. Så vi ser det an! Hun halter fremdeles tidvis i trappa her, men det er ikke like ille, så jeg tipper/håper det går seg til av seg selv. Nå har vi to dager på rad vært ute å gått veldig mye, men ingen øking i halting, eller endringer generelt på henne. Dagen etter vi var hos dyrlegen, var hun mer seg selv enn hun har vært på lenge, så det er jo bra typisk.

jeg har vel konkludert med at hun har vært stiv/fått seg en strekk + at hun har vært sløv etter løpetid/begynner bli voksen :blink: Bebin min! :baby:

Men forsvinner ikke haltingen innen rimelig tid, så tar jeg et bilde, bare for sikkerhets skyld! Bittelitt komisk å komme inn med to bikkjer, men at det ikke feilte noen av dem et spøtt... :lol: Det er så typisk meg :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, sorry! Jeg har jo helt glemt denne tråden :blink:

Vi var til dyrlegen ja, og han tøyde og strekte, kjente og klemte. Men Shensi bare sto å kosa seg/kjeda seg. Og han kunne ikke se antydning til at hun haltet eller noe. Så vi ser det an! Hun halter fremdeles tidvis i trappa her, men det er ikke like ille, så jeg tipper/håper det går seg til av seg selv. Nå har vi to dager på rad vært ute å gått veldig mye, men ingen øking i halting, eller endringer generelt på henne. Dagen etter vi var hos dyrlegen, var hun mer seg selv enn hun har vært på lenge, så det er jo bra typisk.

jeg har vel konkludert med at hun har vært stiv/fått seg en strekk + at hun har vært sløv etter løpetid/begynner bli voksen :blink: Bebin min! :baby:

Men forsvinner ikke haltingen innen rimelig tid, så tar jeg et bilde, bare for sikkerhets skyld! Bittelitt komisk å komme inn med to bikkjer, men at det ikke feilte noen av dem et spøtt... :lol: Det er så typisk meg :whistle:

Det er jo bra!

Håpe haltingen gir seg, da :)

Bedre å være litt hønemor å få vite at det ikke er noe, enn at det kan være noe og hunden går for lenge med det! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bra!

Håpe haltingen gir seg, da :)

Bedre å være litt hønemor å få vite at det ikke er noe, enn at det kan være noe og hunden går for lenge med det! :)

Ja det håper jeg også, foreløpig virker det jo som det blir bedre og bedre! Så er det bare å krysse fingrene for at det er borte i løpet av neste uke. ellers må jeg ringe igjen tror jeg!

Ja helt enig! Og jeg er nok litt ekstremt hønemor :whistle:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, sorry! Jeg har jo helt glemt denne tråden :blink:

Vi var til dyrlegen ja, og han tøyde og strekte, kjente og klemte. Men Shensi bare sto å kosa seg/kjeda seg. Og han kunne ikke se antydning til at hun haltet eller noe. Så vi ser det an! Hun halter fremdeles tidvis i trappa her, men det er ikke like ille, så jeg tipper/håper det går seg til av seg selv. Nå har vi to dager på rad vært ute å gått veldig mye, men ingen øking i halting, eller endringer generelt på henne. Dagen etter vi var hos dyrlegen, var hun mer seg selv enn hun har vært på lenge, så det er jo bra typisk.

jeg har vel konkludert med at hun har vært stiv/fått seg en strekk + at hun har vært sløv etter løpetid/begynner bli voksen :blink: Bebin min! :baby:

Men forsvinner ikke haltingen innen rimelig tid, så tar jeg et bilde, bare for sikkerhets skyld! Bittelitt komisk å komme inn med to bikkjer, men at det ikke feilte noen av dem et spøtt... :lol: Det er så typisk meg :whistle:

Flott at dyrlegen ikke fant noe, men var jeg deg ville jeg faktisk oppsøkt en kiropraktor for hund til å gå over henne. Finner h*n ingenting, så vet du det :)

Klok av skade nemlig, min hund var mye til og fra halt. Konklusjonen fra dyrlegen ble strekk, men denne fant egentlig ingenting. Så etter laaang tid fant vi ut at hun faktisk hadde gått med låsninger i ryggen over lang tid, hun hadde jo da selvfølgelig avlastet og derfor haltet hun til og fra... Det endte med kroniske plager for henne :hmm: Nå får hun jevnlig behandling, stortsett med laser og akupunktur. Hun fungerer absolutt, men det hele kunne blitt billigere for meg og absolutt bedre for henne om dette ble oppdaget tidligere..

Var jeg deg ville jeg gjort det- just in case :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at dyrlegen ikke fant noe, men var jeg deg ville jeg faktisk oppsøkt en kiropraktor for hund til å gå over henne. Finner h*n ingenting, så vet du det :)

Klok av skade nemlig, min hund var mye til og fra halt. Konklusjonen fra dyrlegen ble strekk, men denne fant egentlig ingenting. Så etter laaang tid fant vi ut at hun faktisk hadde gått med låsninger i ryggen over lang tid, hun hadde jo da selvfølgelig avlastet og derfor haltet hun til og fra... Det endte med kroniske plager for henne :hmm: Nå får hun jevnlig behandling, stortsett med laser og akupunktur. Hun fungerer absolutt, men det hele kunne blitt billigere for meg og absolutt bedre for henne om dette ble oppdaget tidligere..

Var jeg deg ville jeg gjort det- just in case :)

Takker for tips! Og jeg vet de har en fysioterapeut-dyrlege på den klinikken, kanskje en ide å snakke med henne? :) Hvor finner jeg ellers kiropraktor for hund i trheim, noen peiling der? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips! Og jeg vet de har en fysioterapeut-dyrlege på den klinikken, kanskje en ide å snakke med henne? :) Hvor finner jeg ellers kiropraktor for hund i trheim, noen peiling der? :)

Jeg ville absolutt snakket med fysio-dyrlegen :) Lykke til, hold oss oppdatert!

Ang tr.heim kan jeg dessverre ikke bidra med noe...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...