Gå til innhold
Hundesonen.no

Alternativ kondisjonstrening


HHC
 Share

Recommended Posts

Nå håper jeg sonisene sitter på noen gode tips. Som et ledd i operasjon sommerkroppen 2012 (høhø :lol: ) så må jo litt ekstra trening til. Jeg trener fast 2-5 ganger i uken (litt etter hvor mye jeg reiser) og styrkedelen er ikke noe problem. Får trent hele kroppen på få øvelser og bruker mye TRX.

MEN, det må jo noe kondisjonstrening til for å ta knekken på fettet - her kommer problemet inn. Jeg har i mange år slitt med et kne som lever sitt eget liv. Fått ulike diagnoser men ingen ting har hjulpet. Så jeg har på en måte lært meg å leve med at det har sine gode, og sine mindre gode dager. Følgene av dette er at jeg nesten ikke har trent kondisjon siden jeg var type 14 år, derav er kondisen elendig. Det har også til tider kun vært ellipsemaskin baklengs som har fungert som kondisjonstrening. Derfor er jeg møkk lei av ellipse, romaskin funker jo greit, men er ikke ideel kondisjonstrening, sykling er veldig begrenset da kneet kommer i feil vinkel og gjør helt sinnsykt vondt. Mølla fungerer nå dagsformen er bra, men er redd for å løpe mer enn 30 min da underlaget er såpass hardt at kneet er stivt i flere dager etterpå om det er rette dagen. Jeg prøver derfor å GÅ på type 6.5 i fart med 2-3% stigning. Jeg prøver også å bruke ellipsen innimellom (guh, ikke glad i den). Timer er det sjeldent på den tiden av dagen jeg trener, men jeg tror noe av nøkkelen ligger i å komme seg på dem. Dans (vridninger) og timer med mye hopping utelukker seg selv, men slik som de enklere step timene har fungert greit.

Jeg har jo ikke med meg de firbente der oppe, men prøver jo å gå litt tur i nærområdet innimellom. Dog er det mye asfalt der, og jeg har ikke funnet noen gode turstier på mykere underlag enda.

SÅ - spørsmålet er, har dere noen tips til god kondisjonstrening som jeg ikke har tenkt på? Det er et stort behov for nye impulser der merker jeg. For tiden er det en kamp for å holde ut i 20-30 minutter fordi jeg er så lei alle typene kondisjonstrening. Hadde håpet det kom litt motivasjon av seg selv om jeg var lenge nok i gang, men - neiiii.......

Help? :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp klippekort på Jorekstad :)

Svømming er definitivt det mest effektive jeg har prøvd, og er skånsomt mot ledd. 1000 meter med høy puls etpar ganger i uka skal jeg love deg at gir resultater! Har du slarkete leddbånd kan det føles ubehagelig de første gangene, men start med 2-300 meter (eller inntil du kjenner ubehag) og øk til 1000 over tid. Styrker også muskulaturen rundt kneet heftig, så det kan hende dette gjør at du får mindre problemer med kneet i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du sykle med benet da?

Ellers er den beste formen for trening Svømming

Kjøp klippekort på Jorekstad :)

Svømming er definitivt det mest effektive jeg har prøvd, og er skånsomt mot ledd. 1000 meter med høy puls etpar ganger i uka skal jeg love deg at gir resultater! Har du slarkete leddbånd kan det føles ubehagelig de første gangene, men start med 2-300 meter (eller inntil du kjenner ubehag) og øk til 1000 over tid. Styrker også muskulaturen rundt kneet heftig, så det kan hende dette gjør at du får mindre problemer med kneet i etterkant.

Har tenkt på det, men det er jo så dyyyrt, når det kommer i tillegg til elixia på mitt usle studentbudsjett :(

Eller, de hadde visst 12 klipp student til 840, snakke litt med mamma :innocent:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hva slags kneproblemer du har? Jeg sliter også med knærne og det skaper store begrensninger for hva slags trening jeg kan drive med. Svømming er veldig ålreit, men blir veldig stiv i leddet av det å så blir ikke veldig mye av det heller. Nå har jeg slått meg til ro med at jeg aldri vil få noen topp kondisjon, men holder meg i steden jevnt i gang med halvraske gåturer (på annet underlag enn asfalt) og holder hvertfall kondisen ved like på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hva slags kneproblemer du har? Jeg sliter også med knærne og det skaper store begrensninger for hva slags trening jeg kan drive med. Svømming er veldig ålreit, men blir veldig stiv i leddet av det å så blir ikke veldig mye av det heller. Nå har jeg slått meg til ro med at jeg aldri vil få noen topp kondisjon, men holder meg i steden jevnt i gang med halvraske gåturer (på annet underlag enn asfalt) og holder hvertfall kondisen ved like på den måten.

Diagnosene mine har vært; jumpers knee, voksesmerter, "udefinerbart". Ingen av behandlingene har hjulpet, og de forslå operasjon men " var ikke sikkert det hjalp" så den stod jeg glatt over.

Det slarker litt i kneet, og jeg mistenker at muskulaturen rundt er litt dårlig, så trener utfall i trx på halv ball for å bygge muskler i det området. Men generelt er det som om det "gir litt" etter og i dagene etter hard trening (eller mye gåing på hardt underlag) blir det stivt.

Jeg er litt der du er, bare innsett at de ikke finner ut av det, og at jeg får trene det jeg orker av belastning på kneet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diagnosene mine har vært; jumpers knee, voksesmerter, "udefinerbart". Ingen av behandlingene har hjulpet, og de forslå operasjon men " var ikke sikkert det hjalp" så den stod jeg glatt over.

Det slarker litt i kneet, og jeg mistenker at muskulaturen rundt er litt dårlig, så trener utfall i trx på halv ball for å bygge muskler i det området. Men generelt er det som om det "gir litt" etter og i dagene etter hard trening (eller mye gåing på hardt underlag) blir det stivt.

Jeg er litt der du er, bare innsett at de ikke finner ut av det, og at jeg får trene det jeg orker av belastning på kneet.

Har du vært hos allmennpraktikere eller spesialist? Jeg begynte hos allmennpraktiker og endte opp på Volvat fordi jeg ikke var fornøyd med svarene jeg fikk. (I tillegg er det lang familiehistorikk med kneproblemer. :P ) "Vanlig" radiolog mente det ikke var noe feil med knea mine, men spesialisten hadde litt mer å komme med. Men jeg er i samme båt som deg... Operasjon kan hjelpe, men vil sannsynligvis ikke gjøre det noe bedre. Har fått diagnosen kronisk chondromalacia patella (runners knee), i tillegg til at det er feil vinkel i leddet, feil stilling på kneskåla og "skråstilt" sene nedover i leggen. Kjempedeilig, for å oppsummere... Har prøvd Glucosamin (for å hjelpe på bruskvekst), men det hjalp ikke. Min mor har forsøkt operasjon for å flytte sena som er feilstilt; det resulterte i sprukket leddbein.

Har sett på sånn TRX på nettet, men syns det også ser belastende ut for knea...? Hvordan går det for knea dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært hos allmennpraktikere eller spesialist? Jeg begynte hos allmennpraktiker og endte opp på Volvat fordi jeg ikke var fornøyd med svarene jeg fikk. (I tillegg er det lang familiehistorikk med kneproblemer. :P ) "Vanlig" radiolog mente det ikke var noe feil med knea mine, men spesialisten hadde litt mer å komme med. Men jeg er i samme båt som deg... Operasjon kan hjelpe, men vil sannsynligvis ikke gjøre det noe bedre. Har fått diagnosen kronisk chondromalacia patella (runners knee), i tillegg til at det er feil vinkel i leddet, feil stilling på kneskåla og "skråstilt" sene nedover i leggen. Kjempedeilig, for å oppsummere... Har prøvd Glucosamin (for å hjelpe på bruskvekst), men det hjalp ikke. Min mor har forsøkt operasjon for å flytte sena som er feilstilt; det resulterte i sprukket leddbein.

Har sett på sånn TRX på nettet, men syns det også ser belastende ut for knea...? Hvordan går det for knea dine?

Nei, faktisk - det funker bedre enn ventet. Min PT på Elixia er også fysio og veldig flink til å finne øvelser som ikke belaster, men det er nok litt variende etter hva som gjør vondt for den enkelte da.

TRX%2BBOSU%2BSaw%2B%2528FW%2Bposition%2529.jpg

Jeg gjør denne og trekker knærne opp under magen og tilbake, også snur jeg ballen andre veien, legger albuene på den og gjør samme øvelsen.

Men den som funker best for knærne er denne:

1192263-12-1332576458661.jpg

Eventuelt med beinet i bakken oppe samme ball som på bildet over. Jeg har slitt med å ta vanlige utfall på gulv fordi kneet er ustabilt men i denne funker det supert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du gjør utfall er jo supert for å hjelpe til med å styrke kneet. Jeg skulle til å si at du burde gjøre det, men ser jo av sisteposten at det allerede blir gjort.

Step ups på en kasse er også veldig bra for både knær og ankler, begynn litt lavt (litt høyere enn vanlig trappetrinn f. eks) og kjenn etter hvordan det er for kneet.

Romaskin er minst like bra for å brenne fett som de andre apparatene.

Prøv intervaller og ikke bare kjedelig langkjøring i 30 minutter, så får du variasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du gjør utfall er jo supert for å hjelpe til med å styrke kneet. Jeg skulle til å si at du burde gjøre det, men ser jo av sisteposten at det allerede blir gjort.

Step ups på en kasse er også veldig bra for både knær og ankler, begynn litt lavt (litt høyere enn vanlig trappetrinn f. eks) og kjenn etter hvordan det er for kneet.

Romaskin er minst like bra for å brenne fett som de andre apparatene.

Prøv intervaller og ikke bare kjedelig langkjøring i 30 minutter, så får du variasjon :)

Takk for tips! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, faktisk - det funker bedre enn ventet. Min PT på Elixia er også fysio og veldig flink til å finne øvelser som ikke belaster, men det er nok litt variende etter hva som gjør vondt for den enkelte da.

*klippe*

Eventuelt med beinet i bakken oppe samme ball som på bildet over. Jeg har slitt med å ta vanlige utfall på gulv fordi kneet er ustabilt men i denne funker det supert ;)

Huh... Interessant! Vil tro det vil være varierende ja, men det er jo forsøket vært i grunn! Må undersøke om det er noen sånne kurs her i området. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...