Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva tror dere? Drektig eller ikke?


Ymirheim
 Share

Recommended Posts

Hei folkens

Tror jeg begynner å bli gal snart og trenger noen å diskutere med :twitch:

Rottweilertispa vår venter nå (forhåpentligvis) sitt første kull med en kjekk herremann fra Tyskland. Hun ble inseminert 9 og 11 mars og er i dag på 21 eller 23 døgnet.

Je begynner seriøst å bli gal av nysgjerrighet og det å vente før vi kan ta ultralyd av henne. Derfor spør jeg dere hvilke tegn dere så på hundene deres og om dette også kan være tegn på innbilt drektighet.

Fram til nå har jeg sett en del tegn som jeg aldri har sett tidligere på hun:

VELDIG kosesyk - hun er en kosete hund, men aldri så mye mot meg, til vanlig er hun mest "glad" i samboeren min, men nå legger hun seg på rygg eller kravler opp i fanget mitt bare jeg tar på hun

Gulper/lager brekningslyder - hun har fortsatt veldig til matlyst (slik har hun alltid vært), men enkelte ganger ser det nesten ut som om hun spiser bare for å spise, selv om hun er kvalm/ser kvalm ut.

Hvit/blank utflod - så det for første gang for ca 5/6 dager siden

Fått litt større buk - ser det ikke med det blotte øyet, men det kjennes ut som hun har fylt ut litt i partiene bak ribbeina. Som om livmora har blitt større liksom...

Er jeg gal? er det bare noe jeg innbilder meg eller kan hun faktisk være drektig? håper, håper, håper...

Har allerede 3 bestillinger på dette kullet og så skal vi holde igjen en tispe selv, så blir ganske skuffet om det viser seg å ikke være valper der :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper jo at siden hun har utflod så er det er sikkert tegn på at hun er drektig, men så vil jeg ikke håpe for mye heller med tanke på at skuffelsen blir så stor hvis hun viser seg å ikke være drektig alikevel... Har brukt ganske mye penger på dette kullet og håper vi slipper å gjenta hele styret igjen på neste løpetid. Men slik er det nå bare, har i det minste ikke tatt opp lån eller kredittkortgjeld for å få dette til så det er nå en trøst i det minste :)

På hvilket døgn har dere best erfaring med ultralyd? evt relaxintest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ikke ultralyd på jentene mine, stoler ikke på det.

Er det ikke røntgen, og ikke ultralyd, som brukes mest for å fastslå om en tispe er drektig da??

Syns det er røntgen alle har skrevet om i valpetråder og sånn som jeg har sett her på sonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røntgen tas ved ca. 7 uker, og da for å fastslå antallet (telle skaller og rygger). Vet om litt for mange som har tatt UL ved 4 uker og har fått beskjed på at nei, dessverre, ingen valper. Og så har tispa vært drektig likevel. Relaxintesten er tryggere, tas ved 28-30 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UL kommer så an på veterinæren.

Jeg har en svært nøye veterinær, og han talte til og med rett antall valper. Noe som er vanskelig når ei tispe har gått 35 dager. Mens en annen veterinær jeg var hos en gang med en katt tok så feil som det kunne tas omtrent. Eneste rette var at kattungene var levende (hun hadde gått over tiden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun en erfaring med UL og røntgen. Og det var jo dette kullet jeg har nå :)

Både UL og røntgen sa 4 valper, og ut kom det 4 valper :P

Så jeg er nå fornøyd med begge deler.

UL ble vel tatt på dag 32 var d vel, hvis jeg nå ikke tar helt feil.

Og da så man hjertbankingen liksom, hehe :D Veldig stas :P

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer nok til å ta UL på hun. Og om den gir negativt resultat så ber vi om relaxintest for sikkerhets skyld;) litt artig å ta UL også da, spesielt siden det er vårt første kull. Sentimental verdi om man kan kalle det det;)

Så da bør det jaggu være valpiser der inne også;p

Er det noen her inne som har opplevd hvit/blank utflod på tispa si uten at hun var drektig? Prøver så godt jeg kan å ikke ha altfor høye forventninger her;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det ultralyd på onsdag. Gruer meg allerede, vet ikke om jeg vil vite det enda... Men om hun ikke er det så blir samboeren litt lettet tror jeg, for han var ikke så fornøyd med at han mistet en hel prøvesesong med hun bare fordi jeg mente det er bedre med sommervalper på vårt første kull...

(prøver så godt jeg kan å finne på positive ting hvis det viser seg å være innbilt drektighet her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blank/hvit utflod har alltid endt i valper her :)

Blank/hvit utflod har alltid vært "bankers" her i gården.

Men utfloden er bankers!

Nei, huff, nå får jeg høye forhåpninger dere! :twitch:

Hvis hun viser seg å være tom så begynner jeg seriøst å grine.... hehe;)....

Imens, "the dog in question" tar det hele med stor ro ;)

post-10931-0-07355400-1333388123_thumb.j

Endret av Ymirheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...