Gå til innhold
Hundesonen.no

Rosetter og premier på små utstillinger


MonicaT
 Share

Recommended Posts

Hei.

Hva er normalt på mindre utstillinger med tanke på rosetter og premier?

Jeg er ikke så aktiv utstiller men arrg. noen utstillinger.

Sist jeg stilte ut (1,5 år siden) ble vi BIR. Eneste jeg fikk var rosetten.

Vet at på noen utstillinger må en kjøpe rosetten selv.

Vet at noen klubber deler ut glass på CK, Cert og BIR/BIM + forpremie til BIR/BIM

Hva er "normalt" og hva setter utstillerne mest pris på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel alltid normalt å få en premier for CK, CERT, R.CERT, BIR og BIM + BIR/BIM valp (hentes i sekreteriat).

Noen steder får man BIR/BIM rosetter, andre stedet får man CERT rosett noen steder også CK (særdeles få). Championatrosetten får man vel alltid, selv av NKK :P :P

Utstillerne setter vel pris på mest mulig for pengene og som regel praktiske premier (nye utstillere setter gjerne pris på glass/pokal så vidt jeg har skjønt)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes i grunnen at man ofte får mer premier på små nasjonale utstillinger enn de større.

Jeg er ikke så glad i pokaler for bir / bim, for de tar plass.

Men synes det er kjekt å få premier man faktisk kan bruke.

På Sortland i fjor vant vi vel 6 langliner til sammen...haha...

Samt mengder med godis.

På vårutstillinga 5 minutter herfra er det oftest handduker og pledd.

Og som tidligere skrevet varierer det hva man får av rosetter.

BIR / BIM har jeg alltid fått, samt championatrosettene i Norden.

Mens alt annnet har vi vel stort sett kjøpt om vi ville ha det.

Premier som for og slikt har vi fått i gruppa, og BIS finalene.

Ellers aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forholdsvis ny og er blant de som fortsatt elsker glass og sånn det står BIR på :P hehe :D

Grådig staselig når jeg kome hjem ifra Manger utstillingen med 1 glass det sto BIR på og 1 det sto BIG3 :P VEEEELDIG stas, hehe :D

Men skjønner jo også at de som ikke er så ny kanskje er litt lei av de.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten kjøpte jeg alt av rosetter, og syntes det var veldig stas.

Premier er jo alltid gøy da.

Men etter noen år med opptil 4 hunder i ringen, så blir det mange... :w00t:

Så nå kjøper jeg cert både i Norge og utlandet til de av hundene som fortsatt får det, samt rosettene fra vinnerutstillinger og championatrosetter fra utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I paragraf 15 i NKKs utstillingsregler står følgende:

"Til vinnere av BIS, BIG, Beste Veteran, Beste Avlsgruppe og Beste Oppdrettergruppe samt vinnere av Cert, CK, CACIB skal det utdeles premier.

Arrangør står fritt mht å utdele premier til andre hunder."

Underforstått i dette er reserve-cert, reserve-CACIB, samt HP til avls- og oppdretterklasser.

Det vanlige på småutstillinger er at BIR og BIM, samt eventuelle championat, deles ut i ringen - resten kan kjøpes. Mens på spesialer pleier en å få flere rosetter - på vår hovedspesial får en rosett for plassering i klassen, plassering i BHK/BTK, cert, reserve-cert, BIR, BIM, og HP'er i avls- og oppdretterklasser - mens jeg mener å huske at en må kjøpe CK-rosetten. På lokale spesialer får en som regel alle rosettene, men de har som regel ikke rosett for plassering i de enkelte klassene, kun BHK/BTK. Vi har også som regel rosett til eldste berner på våre spesialer, som eksempel på ekstrakåringer noen klubber velger å ha.

Angående premie, vil du få 20 svar fra 20 mennesker for hva de foretrekker å få. Noen går aldri lei av pokaler, mens noen vil kun ha nyttegjenstander. På Foenix' to siste valpeshow var det ganske store pokaler i BIR-premie, og jeg synes faktisk de var litt kule - for jeg har ikke så mye pokaler fra før av, jeg har derimot veldig mye whiskeyglass og andre drink-glass i ymse størrelser med ørten ulike hundeklubblogoer på. På et annet valpeshow fikk vi en caps med arrangørklubbens rasenavn trykket på i fronten, og det var ikke noen stas premie å få, om jeg skal være ærlig.

Det er ingen fasit for hva en pleier å få, jeg har vært med på veldig mye forskjellig. En arrangør delte ut søte fleecepledd til alle BIR-vinnere, men disse var på 50x50 cm, så de passet jo ikke til alle raser. En annen arrangør ga ut wetbed på cirka 1x1 meter til alle BIR-vinnere - det er jo noe en faktisk kan bruke uansett størrelse på hunden. Jeg har fått lysestaker og lykter i ymse størrelser - på en dobbeltutstilling fikk jeg en lykt på lørdag, også fikk jeg et kubbelys på søndag - men lyset var så stort at det fikk ikke plass inni lykta.

De fineste premiene mine er håndmalt porselen med bernermotiv jeg har fått på spesialer. De fineste premiene JEG har fått på ikke-spesialer er et keramikksett som dobermannklubben har brukt - de har gitt ulike vaser, boller i ulike størrelser, fat og bruksgjenstander i et stilig blå-sort mønster, og de har hatt det samme i flere år på alle sine utstillinger, slik at en kan samle opp om en stiller flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare vært på valpeshow med Oscar da. Men aldri måttet betale for noen rosetter, fått alle. Når han ble Bim engang fikk han også en liten pokal. Når han ble Bir et par ganger nå, så fikk han engang et fleecepledd. Siste ganga fikk han en pose med noe eukanuba godbiter og en bok med litt info om forskjellige raser med kalender i osv. Jeg syns det var ekstra gøy med pokal da, selv om den var liten hehe. Men har jo ikke noe sånt fra før så .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger. Gøy å høre hvordan det er andre steder.

Har som sagt ikke stilt ut så mye selv og sist gang vi stilte fikk vi kun ettersendt BIR rosetten (fikk ikke ck rosetten).

På de jeg arrg er det på den store utstillingen rosetter til CK, CERT, Res Cert, BIR/BIM

De får også glass premie med logo til klubben, samt at BIR/BIM får forsekker.

Så er det selvsagt BIS premier om man havner der.

På den litt mindre jeg arrg er det rosetter til CK, CERT, Res Cert, BIR/BIM, men jeg tror at i år er det kun CERT + BIR/BIM som får glass premie ved siden av. Mot tidligere hvor de med CK også har fått. Håper at det ikke blir store klager på dette. De med CK får jo en rosett, selv om de sikkert ville hatt noe glass også. Derfor jeg var litt nysgjerrige på hvordan det var andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en kjempeflott vannmugge på dobbermanklubben sist :ahappy: også har jeg fått små håndkler, noen glass ol. Personlig ville det vært kjempegøy med en pokal en gang liksom :o hundene mine må bare bli pene nok :P

Ellers sier SFX alltid masse klokt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Plutoduker - fordi de er bedre enn ordinære håndklær

Jeg ville blitt glad for en blomstervase, for det har jeg lite av - i motsetning til snørrogførti krus, lysestaker, vinglass, shotglass, whiskeyglass, etc.

Shampoo - prøveflasker på 100 ml er ikke dyre, og gir muligheten til å prøve en annen shampoo uten å kjøpe en litersflaske.

Bilderamme - aldri fått det, men ser for meg at det ville vært praktisk, en har da alltids et bilde av hunden som skulle vært på veggen.

Forbruksvarer, for eksempel en pakke med fine servietter og fire kubbelys, ei god spekepølse, gourmetsjokolade, e.l.

Jeg fikk en plante en gang; det var hyggelig og annerledes.

Jeg har fått turutstyr - alltid praktisk! For eksempel et godt sitteunderlag, teleskopgrillpinne, turkopp, etc.

Ullsokker i assorterte størrelser så en kan velge noe til sin fot.

Dette er premier som er innenfor en relativt lav prisklasse - det er mange dyrere ting jeg kunne tenkt meg å vinne! Dette er også forslag som kan gå på tvers av raser, så en ikke ender med leker som store valper svelger, pledd som bare dekker et hode, tyggebein som det tar et år å gnage ferdig, etc. Og det går an å kjøpe inn stort av det uten større problem, om det er 1.200 hunder påmeldt. Kanskje med unntak av plante/blomst. Og på flere utstillinger kan en jo også velge mellom to ting om en får CK, så da kan en kjøre både sære og litt mer safe ting.

Akkurat nå ville jeg blitt veldig glad for en veldig god børste og saks, for det trenger jeg, men det er ikke akkurat ordinær CK-premie. Jeg ønsker også at premien skal se ut som en premie, selv om det er bruksgjenstand/forbruksvare. På et valpeshow fikk BIS-valpen tre griseører i en brødpose som var knyttet igjen. Det så bare gjerrig og stusslig ut.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge eg har fått og kjøpt rosettane, så eg er eigentleg fornøgd :P

Men av dei andre premiane, så kan pokal vere morro, einaste minuset er at det ofte tar opp plass om ein skulle vinne i hytt og gevær. Ting som kan nyttast er vel heller å føretrekke då. Som håndkle, godis, skåler, glass/koppar, diverse hundeutstyr som så og seie alle kan bruke, osv... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser greia med pokaler om man ikke stiller så ofte eller ikke "vinner så mye" (huff, det hørtes blærete ut), men jeg har kun spart på de største, og de tar f*en meg en hylle i seg selv snart...

2013-05-10204518_zps0c8225c2.jpg

Men kanskje det er greit å kjøpe inn noen "BIR-valp" og "CK" pokaler så det er et alternativ for de som vil ha det, også kan resten velge bruksting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror aldri jeg har fått utlevert annet enn BIR, BIM, Bir/Bim valp og junior og Grupperosetter.

CK, Cert og Res Cert har vi måttet kjøpe.

Av premier er det alt mulig: kunstglass, kopper, telysestaker, vaser, fleecetepper, Hardangerbestikk... Jeg liker best å få noe jeg kan bruke, men hadde jeg hatt plass til et hunderom, hadde jo pokaler og medaljer vært gøy...

På spesialer er det gøy å få noe rasebetinget. Synes det var litt gøy at alle deltakere fikk en kopp med bilde av forrige års mestvinnende Boston på på spesialen. Da fikk vi alle et minne, også vi som ikke nådde opp i teten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker best å få noe jeg kan bruke, men hadde jeg hatt plass til et hunderom, hadde jo pokaler og medaljer vært gøy...

Da jeg forlot redet prøvde jeg å overtale mamma til å la mitt gamle rom bli hunderom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri fått så digre rosetter som de jeg har fått på uoffisielle valpeshow :) Rosetter er gøy! Småpremier ellers er stas, men jeg foretrekker definitivt bruksting: godis, forprøver (glimrende godbiter nemlig!), capser, leker, annet generisk utstyr (liner og sånt høres glimrende ut!), krus osv. Pokaler og sånn tar jeg ikke vare på, må jeg innrømme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er gøy at det er litt størrelse på rosettene jeg :P På romjulsutstillinga i letohallen nå sist var de gigantiske med masse pynt på, selv for valper :D De på fellesutstillingen var litt små og stusselige i forhold :P

Premier er alltid gøy, men skal innrømme at jeg har mer bruk for f. eks. turutstyr, godbiter, fòr osv. enn jeg har for diverse pynteglass etc.

Synes det som et minimum skal være (gratis) rosetter for BIR/BIM og CERT. Også kan man eventuelt kjøpe CK hvis man vil det i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosetter <3 <3 Gjerne noen som ser litt annerledes ut! F.eks ser jeg at sverige har noen fiiine rosetter. hehe ;-)

Av småpremier så synes jeg det meste er stas, men ting til bikkja er ikke dumt synes jeg da. Eller turting :-) På lydighetsstevne er det ofte godbiter, leke og slike ting som premie. Det sure med lysestake, skåler o.l er at man bare får tak i EN :-p jeg vil gjerne ha to matchende liksom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...