Gå til innhold
Hundesonen.no

Pollen og andre uhumskheter


ida
 Share

Recommended Posts

Du ska ha en hvit saus også på allergimat.no også tror jeg det er noe mer men har ikke fulgt opp i det siste så du får leite selv. Ellers så blir det å lage sausen fra bunnen med mel og soya/ris/havre melk og mel og urter som du er sikker på

Fant bare med soyamelk der..Dette begynner å kreve litt av ,meg som kokk altså :P

Bruker allergikokken.no..

Men kom på: i dag har han spist ost og fløtesaus... Magen var ikke oppblåst. Kanskje det er medisinene han reagerer på noen ganger? Vel, finner sikkert ut av det etterhvert. Han fikk jo forstoppelse av aeriusen den første tiden, men litt rosiner og yoghurt jevnlig har stabilisert det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 152
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg ser jeg har glemt et viktig råd.. Før en dagbok der tilstanden logges hver eneste dag! En slik dagbok kan være til stor hjelp ved oppstart og videreføring av behandling!

Er ikke sikker, men tror den er uegnet til steking.. Ser an litt til før jeg fjerner melken. Pungen hans er bedre! Juhu! Hele kroppen er bedre. Pusten er fortsatt helt fin, så det lover godt for

Er vår her og, gitt. Loke: han trenger ikke reagere verre på bjørk, for da har kroppen fått medisiner såpass lenge at de har begynt å virke ordentlig. Og er heller ikke alle bjørk er verst for.

Posted Images

Guest lijenta

Denne er brun saus fra allergimat uten melk https://www.allergimat.no/butikk/s/products/view.html?p=1509691&c=&g=false&ref=search

Vaniljesaus https://www.allergimat.no/butikk/s/products/view.html?p=5172640&c=&g=false&ref=search

Her er mange melke erstatninger https://www.allergimat.no/butikk/s/products/category.html?categoryId=6006&action=O

Håper du slipper å måtte erstatte melk hos han da. Det lover jo godt at han har spist melkemat men siden han har utslett så kan du ikke være sikker denne gangen heller. Det må testes en gang han er frisk fra det andre og gjerne gjentaes etter en stund nr han ikke har reaksjoner på annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er brun saus fra allergimat uten melk https://www.allergim...alse&ref=search

Vaniljesaus https://www.allergim...alse&ref=search

Her er mange melke erstatninger https://www.allergim...d=6006&action=O

Håper du slipper å måtte erstatte melk hos han da. Det lover jo godt at han har spist melkemat men siden han har utslett så kan du ikke være sikker denne gangen heller. Det må testes en gang han er frisk fra det andre og gjerne gjentaes etter en stund nr han ikke har reaksjoner på annet.

Den brune sausen inneholder tomat, noe han ikke tåler spor av en gang, den andre var med soya, og selv om han ikke har påvist reaksjon på det bør jeg nok holde han unna såpass store mengder siden det er belgefrukt. Han er høyest sannsynlig allergisk mot belgefrukt.

Rismelk kunne kanskje vært noe, høres rart ut, men kan testes :)

Tror ikke han reagerer med utslett på melk, siden han var så fin i huden som han omtrent aldri har vært før når han dro til pappaen og spiste mye fløtesaus den uka. Vi får se, det er vanskelig dette...

Takk for linker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ingen årsak skal klare å gjøre deg mer forvirret jeg hehe. Neida det er en vanskelig oppgave du står forran og i men du kommer ut av den en gang og da er du ekspert på ting. Ønsker deg i hvertfall lykke til glemte tomat i farta da jeg så på brune sausen. Menmen det finnes en brun saus til men den må jeg google litt husker ikke om det var tomat i den men den var uten melk i hvertfall. Kommer tilbake om den senest lørdag kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen årsak skal klare å gjøre deg mer forvirret jeg hehe. Neida det er en vanskelig oppgave du står forran og i men du kommer ut av den en gang og da er du ekspert på ting. Ønsker deg i hvertfall lykke til glemte tomat i farta da jeg så på brune sausen. Menmen det finnes en brun saus til men den må jeg google litt husker ikke om det var tomat i den men den var uten melk i hvertfall. Kommer tilbake om den senest lørdag kveld

Tror det enkleste er å lage den fra bunnen av egentlig. Så lenge jeg kan bruke melange uten melk, så er det jo ikke noe problem :D

Har enda ikke funnet brun posesaus uten tomat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Tror det enkleste er å lage den fra bunnen av egentlig. Så lenge jeg kan bruke melange uten melk, så er det jo ikke noe problem :D

Har enda ikke funnet brun posesaus uten tomat...

Skulle ikke du prøve å holde han unna soya

Vegetabilsk fett, soyaolje (31%), vann, emulgator (soyalecitin, mono- og diglyserider av fettsyrer), vitamin: A og D, fargestoff (betakaroten), arom

Er innholdet i melange

Smaksmessig hadde jeg heller gått for denne.

Rapsolje (56%), vegetabilsk fett, vann, salt, emulgator (mono- og diglyserider av fettsyrer, solsikkelecitin), vitamin A og D, fargestoff (betakaroten), aroma.

Fåes i de fleste matbutikker også i forhold til soya hadde jeg gått for denne

Prøvde å legge inn bilde så link men jeg må vist lage en ny post

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ikke du prøve å holde han unna soya

Vegetabilsk fett, soyaolje (31%), vann, emulgator (soyalecitin, mono- og diglyserider av fettsyrer), vitamin: A og D, fargestoff (betakaroten), arom

Er innholdet i melange

Smaksmessig hadde jeg heller gått for denne.

Rapsolje (56%), vegetabilsk fett, vann, salt, emulgator (mono- og diglyserider av fettsyrer, solsikkelecitin), vitamin A og D, fargestoff (betakaroten), aroma.

Fåes i de fleste matbutikker også i forhold til soya hadde jeg gått for denne

Hva heter den nederste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke melkeproteiner i smør?

Heljar har utslag på melk og har drukket både havremelk, og rismelk (og soya, men det teller ikke for deg) siden før jul i fjor. Havremelka er god den.

Jeg tenker at du må få i ham kalsiumen, der er melka god. Både ris og havremelk (men sjekk pakken for merkene er forskjellig her) er tilsatt kalsium og er derfor en god melkeerstatning. Men jeg vet ikke hvordan de er å bruke i mat.

Nå virker det derimot som han tåler melk bedre. VI har begynt med yoghurt igjen f.eks og det går bra. :)

Jo, og han tåler melk og fløte mye bedre når det har vært varmebehandlet, sånn i mat og sånn. Han kunne tåle hjemmelaget mac&cheese liksom, men ikke melk i flaska.

Hurra for bedre! :bananas:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Sjysaus er også ett alternativ som kan brukes. Selv bruker jeg ferdig pakker fra Toro.

Og det kan smakes til med ting han tåler for å varriere smaken, eks kan man putte pittelitt soyasaus i også smaker det noe helt annet som feks kan brukes oppå en "asiatisk" rett med stekte grønnsaker, kjøtt og ris.

Toro sin pose inneholder:

Maisstivelse, salt, modifisert potetstivelse,

kjøttekstrakt, hvetemel, storfekjøtt, vegetabilsk fett, sukker, gjærekstrakt,

fargestoff (ammonisert karamell), aroma, krydder.

Her er forresten Toro sin hjemmeside der det meste av posematen deres kan skjekkes før man er på butikken og dermed kan planlegge litt bedre.

Fra Toro sin side:

NÅR MELK ER ET PROBLEM

Laktosefri kost og kosthold for personer som har melkeallergi.

Noen personer tåler ikke melk eller melkeråvarer og kan reagere med utslett, diaré, magesmerter, hodepine, etc.

Noen tåler ikke laktose, dvs. melkesukker, mens andre har allergi for melkeprotein og det er da ofte kasein som er problemet. Melkesukker trenger et enzym i tarmen som heter laktase for å bli spaltet til enkle sukkerarter. Laktaseproduksjonen avtar fra spebarnsalderen og mange ungdommer og voksne har for lav produksjon av dette enzymet.

I dag finnes laktoseredusert melk som de fleste kan bruke i sitt kosthold. I melken er enzymet laktase tilsatt slik at melkesukkeret er spaltet til glukose og galaktose. Personer med laktoseintoleranse tåler som regel hvitost, som hovedsaklig består av protein og fett. Mysost og prim er laget av melkesukker og tåles ikkePersoner med melkeallergi må unngå alle melkeprodukter. Mange TORO-produkter er uten melkeprotein og melkesukker. På forrige side finner du lenker til TORO-produkter uten melkeråstoffer, eventuelt fri for andre utvalgte råvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke melkeproteiner i smør?

Heljar har utslag på melk og har drukket både havremelk, og rismelk (og soya, men det teller ikke for deg) siden før jul i fjor. Havremelka er god den.

Jeg tenker at du må få i ham kalsiumen, der er melka god. Både ris og havremelk (men sjekk pakken for merkene er forskjellig her) er tilsatt kalsium og er derfor en god melkeerstatning. Men jeg vet ikke hvordan de er å bruke i mat.

Nå virker det derimot som han tåler melk bedre. VI har begynt med yoghurt igjen f.eks og det går bra. :)

Jo, og han tåler melk og fløte mye bedre når det har vært varmebehandlet, sånn i mat og sånn. Han kunne tåle hjemmelaget mac&cheese liksom, men ikke melk i flaska.

Hurra for bedre! :bananas:

Er det ikke?

Ask kan ikke fordra melk han. Så han får mest mulig hvit saus, fløtesaus, ost etc. Så melk til å drikke er ikke det store tapet. Har prøvd med litt sånn halvsunn sjokolademelk, det smakte i hvertfall bæsj. Egentlig burde man kanskje prøvd å narre i han et glass melk for å se om reaksjonen blir tydelig da, men han tar en slurk, spytter ut, og ber om vann...

Sjysaus er også ett alternativ som kan brukes. Selv bruker jeg ferdig pakker fra Toro.

Og det kan smakes til med ting han tåler for å varriere smaken, eks kan man putte pittelitt soyasaus i også smaker det noe helt annet som feks kan brukes oppå en "asiatisk" rett med stekte grønnsaker, kjøtt og ris.

Toro sin pose inneholder:

Maisstivelse, salt, modifisert potetstivelse,

kjøttekstrakt, hvetemel, storfekjøtt, vegetabilsk fett, sukker, gjærekstrakt,

fargestoff (ammonisert karamell), aroma, krydder.

Takk :)

Men har blitt ganske god på å lage sauser fra bunnen av etter jeg fikk A pga sukker og saltinnholdet i posesaus. Den brune sausen blir ikke brun, mer gråbeige, men man kan ikke få til alt :lol: Det er bare at jeg bruker jo smør eller melk i alle sausene.

Sjysaus lager jeg av kraft og usaltet soyasaus.

Edit: ironien er at en av grunnene til at jeg stort sett har unngått å putte i han halvfabrikata siden han lå i magen var for å forebygge allergi mtp familiehistorikken. Skikkelig velykket føler jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havremelk og rismelk smaker ikke melk på samme måte. De kaller det faktisk ikke melk engang heller, og det er bra. Havredrikk, risdrikk og soyadrikk.

Smør inneholder vel rent melkefett såvidt jeg vet. Men nå sjekket jeg Tine og det står 1% proteiner. Så da er det vel spor av melkeproteiner. Men siden han ikke har en voldsom reaksjon på melk så vil vel det gå bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havremelk og rismelk smaker ikke melk på samme måte. De kaller det faktisk ikke melk engang heller, og det er bra. Havredrikk, risdrikk og soyadrikk.

Smør inneholder vel rent melkefett såvidt jeg vet. Men nå sjekket jeg Tine og det står 1% proteiner. Så da er det vel spor av melkeproteiner. Men siden han ikke har en voldsom reaksjon på melk så vil vel det gå bra?

helt ærlig aner jeg ikke om han er allergisk mot melk. Han er så oppblåst noen ganger, uten at jeg helt har satt det i sammenheng med noe. Han er ikke plaget av det, klarer fint å prompe det ut han, men han har skikkelig ølmage til tider. Han ser helt gravid ut. Det kan også være medisinene..Aner ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

helt ærlig aner jeg ikke om han er allergisk mot melk. Han er så oppblåst noen ganger, uten at jeg helt har satt det i sammenheng med noe. Han er ikke plaget av det, klarer fint å prompe det ut han, men han har skikkelig ølmage til tider. Han ser helt gravid ut. Det kan også være medisinene..Aner ikke..

Jeg har selv reagert på melk når magen er tom (og dermed kuttet ut melk som drikke til måltider og sjokomelk er bare på dag eller kveld etter ett par måltider). Om jeg drikker melk på tom mage får jeg mageknipe, og blir oppblåst og prompete som du beskriver *ler* (bare jeg ikke sier PROMPA når det skjer).

Melk i mat unngår jeg ikke, men kan få samme effekten av heftige fløtesauser o.l. men ikke normale sauser som har en melke/fløteskvett i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv reagert på melk når magen er tom (og dermed kuttet ut melk som drikke til måltider og sjokomelk er bare på dag eller kveld etter ett par måltider). Om jeg drikker melk på tom mage får jeg mageknipe, og blir oppblåst og prompete som du beskriver *ler* (bare jeg ikke sier PROMPA når det skjer).

Melk i mat unngår jeg ikke, men kan få samme effekten av heftige fløtesauser o.l. men ikke normale sauser som har en melke/fløteskvett i seg.

Den mest brukte sausen her består av...eh..kremfløte og bare kremfløte...Kokt da. Sammen med fisk og grønnsaker.

Han har ikke noe ubehag, han er ikke av typen som lider i stillhet, han bare ser noget spesiell ut og lukter vondt..

Litt usikker på om jeg skal gjøre tiltak eller ei. Det er så mye man må unngå allerede liksom, jeg vet ikke om det er fornuftig å holde han unna noe han kanskje muligens reagerer på og da ikke så det plager han.

Man skal aldri kutte ting ut av kosten til et barn uten samråd med lege, og det er en grunn til det tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Den mest brukte sausen her består av...eh..kremfløte og bare kremfløte...Kokt da. Sammen med fisk og grønnsaker.

Han har ikke noe ubehag, han er ikke av typen som lider i stillhet, han bare ser noget spesiell ut og lukter vondt..

Litt usikker på om jeg skal gjøre tiltak eller ei. Det er så mye man må unngå allerede liksom, jeg vet ikke om det er fornuftig å holde han unna noe han kanskje muligens reagerer på og da ikke så det plager han.

Man skal aldri kutte ting ut av kosten til et barn uten samråd med lege, og det er en grunn til det tenker jeg.

:lol: Jeg reagerer mindre på matfløte enn kremfløte. Men altså da skal sausen BARE bestå av kremfløte + oster o.l. for at jeg skal regarer på middagsmat. Og det er skjeldent.

Det beste tiltaket jeg har gjort er somsagt å ikke drikke melk på tom mage. Ellers unngår jeg det ikke og får svært skjelden noen reaksjon på middagsmat. Om jeg drikker melk midt på dagen eller til middag så får jeg ikke noen reaksjonen som frokost melk.

Men nå er jo ikke det noe som plager han som du sier, så kanskje greit at han får i seg det til frokost siden han unngår så mye andre bra ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, stakkars A som er allergisk mot så mye, skal ikke være lett :/

Jeg har funnet ut at jeg MÅ være allergisk mot hund, ikke sånn hjemme og i vanlige settinger (Frøken ligger jo på puta mi om natta :P) men på hundeutstillinger som er inne i haller. Det slår aldri feil, jo lengre jeg er der, jo rødere og tørrere blir jeg i fjeset og på brystet. Og jeg blir kookvarm, virkelig! Ute er det aldri noe problem. Jeg må bare være glad det ikke er så ille som med kaniner, overnatta en helg på en kaninutstilling i en hall for noen år siden, huden min i ansiktet flassa av i svære, blodige flak og jeg ble jo som sagt kjemperød og tørr, samt at huden på leggene ble kjemperar og tørr, omtrent som det her;

http://www.theestheticclinic.com/1/i_clip_image004.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal aldri kutte ting ut av kosten til et barn uten samråd med lege, og det er en grunn til det tenker jeg.

Har ikke legen bedt dere kutte ut ting dere tror han reagerer på? I og med at han ikkedrikker melk, tenkte jeg kanskjeat det ikke var så vanskelig å droppe melkeprodukter i det store og hele et par uker. Det er jo ikke for alltid, men for å se om magen hanslir mindre oppblåst. Er det noe annet som kan gjøre små mager oppblåste, da? Det kan jo godt hende, det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke legen bedt dere kutte ut ting dere tror han reagerer på? I og med at han ikkedrikker melk, tenkte jeg kanskjeat det ikke var så vanskelig å droppe melkeprodukter i det store og hele et par uker. Det er jo ikke for alltid, men for å se om magen hanslir mindre oppblåst. Er det noe annet som kan gjøre små mager oppblåste, da? Det kan jo godt hende, det :)

Jo, men han reagerer stort sett litt kraftigere enn oppblåst mage. Jeg vil tro at elveblest etc er verre enn litt luft i magen, når han ikke plages av det. Det ER vanskelig å droppe melkeprodukter når han har så innmari mye sterkere reaksjoner på de fleste alternativene. For folk som tåler tomat og soya er det sikkert ikke så vanskelig, her er det litt verre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men han reagerer stort sett litt kraftigere enn oppblåst mage. Jeg vil tro at elveblest etc er verre enn litt luft i magen, når han ikke plages av det. Det ER vanskelig å droppe melkeprodukter når han har så innmari mye sterkere reaksjoner på de fleste alternativene. For folk som tåler tomat og soya er det sikkert ikke så vanskelig, her er det litt verre..

Ja da, jeg ser den. Dessuten er evt oppblåst mage pga melk, noe helt annet enn de andre allergiene. Ville kanskje nevn det for legen, kanskje han har en idè.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste time er jo om 2 mnd :P Men ja, skal nevne det :)

Det går an å ringe på barnesenteret eller hvor dere har fått time og si at dere gjerne vil ha time midt i bjørkepollensesongen, for da er han så dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...