Gå til innhold
Hundesonen.no

Pollen og andre uhumskheter


ida
 Share

Recommended Posts

Ask har atopisk eksem hele tiden. Den forflytter seg litt og varierer i styrke, men han har konstant tørre flassene flekker, spesielt ved albuer, rygg og knær. Det er atopisk eksem sant? Jeg finner ikke ut hva som forårsaker det, og han blir aldri helt kvitt det til tross for mye smøring og oljebad. Er det noe han bare kommer til å fortsette å ha fordi han er et allergibarn, eller vil det også bli bedre etterhvert som medisinene virker?

Edit: legen brettet opp armene hans og kjente på albuen før han sa " helt klart allergibarn" ved første time, så jeg tolket det som at det er typisk symptom.

Og så vil jeg takke for alle svar, sorry at jeg glemmer det, men jeg har så mange rare spørsmål :P

Det er litt slitsomt at han er så liten at vi må finne ut av alt uten hans ' hjelp'..

Jeg har hatt atopisk eksem siden jeg ble født. Eksem er jo en mutasjon som gjør at det blir produsert for mye hud veldig ofte, så det du sier at det virker som mye tjukkere hud kan jo stemme overens. Jeg har tørr hud som irriterer, som gjør at jeg klør, som gjør at jeg får klumper, som jeg klorer mer på, så får jeg sår, så skorpe, også klorer jeg av skorpen igjen. Noen steder flasser jeg hud også, det er denne overflødige huden som kommer.

Jeg var en av de visstnok 2% som har fått atopisk eksem som barn og som har beholdt det inn i voksen livet. Det har riktig nok blitt mindre av det, det har forflyttet seg osv. Vi har prøvd veldig mye forskjellig. Kortisonkremer, homeopati, naturprodukter, alle disse kremene som er kjent for å hjelpe mot eksem eks Aderma ol. Ingenting har hjulpet. Sol har vært min eneste frelser, og masse, masse fuktighetskrem.

Men så fikk jeg et alvorlig eksemutbrudd i fjor sommer, hvor hele meg var rød, det gjorde vondt å strekke ut armen fordi huden var så stram, jeg fikk ikke sove om natten fordi jeg klødde sånn, og i det hele tatt hadde jeg det helt ******. Da gikk jeg til legevakten, han skrev ut en krem til meg med sterk steroid, allergipiller og noen andre piller, og vips, så gikk det bort. Senere gikk jeg til hudlegen og han sa jeg bare kunne fortsette på den sterke steroid kremen, og allergipillene har jeg fortsatt på siden jeg fikk påvist pollenallergi. Jeg tar også lysbehandling når jeg føler for det, og det hjelper veldig :ahappy: Jeg fant også en krem i Spania som var helt naturlig, og den har hjulpet en del på den flassende, overflødige huden :)

Allergi er veldig kjent for å henge sammen med atopisk eksem så vidt jeg vet. De har ofte testet om jeg har vært allergisk mot noe for å se om det er det som gir meg eksemet. Men jeg har ikke før nå hatt allergi.

Ask vil forhåpentligvis vokse av seg eksemen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 152
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg ser jeg har glemt et viktig råd.. Før en dagbok der tilstanden logges hver eneste dag! En slik dagbok kan være til stor hjelp ved oppstart og videreføring av behandling!

Er ikke sikker, men tror den er uegnet til steking.. Ser an litt til før jeg fjerner melken. Pungen hans er bedre! Juhu! Hele kroppen er bedre. Pusten er fortsatt helt fin, så det lover godt for

Er vår her og, gitt. Loke: han trenger ikke reagere verre på bjørk, for da har kroppen fått medisiner såpass lenge at de har begynt å virke ordentlig. Og er heller ikke alle bjørk er verst for.

Posted Images

Jeg reagerer i hele pollensessongen til tross for at jeg har negative allergitester. Går greit så lenge jeg tar medisiner. Jeg har aldrig vært allergisk, men ble det som 16åring, da mot pollen, støv og katter, men heldigvis er det ikke like ille nå som det var de to første sessongene. Sprøyte har jeg ikke prøvd og kommer nok ikke til og prøve det heller siden jeg har sprøyteskrekk, men vet en på jobb tar det. Hver 3. mnd tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergi er veldig kjent for å henge sammen med atopisk eksem så vidt jeg vet. De har ofte testet om jeg har vært allergisk mot noe for å se om det er det som gir meg eksemet. Men jeg har ikke før nå hatt allergi.

Atopisk eksem er nært knyttet til de andre atopiske sykdommene ja,

De andre atopiske sykdommene er astma og allergi.

Selv har jeg vært så "heldig" å få alle tre sykdommene, og alle har blitt med over i voksen alder..

Allergien min har faktisk blitt langt verre i voksen alder, mens astmaen har blitt en anelse mildere, den atopiske eksemen min har aldri vært noe stort problem da jeg har klart å holde den greit i sjakk det meste av tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atopisk eksem er nært knyttet til de andre atopiske sykdommene ja,

De andre atopiske sykdommene er astma og allergi.

Selv har jeg vært så "heldig" å få alle tre sykdommene, og alle har blitt med over i voksen alder..

Allergien min har faktisk blitt langt verre i voksen alder, mens astmaen har blitt en anelse mildere, den atopiske eksemen min har aldri vært noe stort problem da jeg har klart å holde den greit i sjakk det meste av tiden.

Hvordan holder du den i sjakk?

A har vært svært utafor i Bhg i dag. Brast i hjerteskjærende gråt når han så meg og klamret desperat. Ikke interessert i noen aktivitet og generelt sliten. Utrolig ulikt han.. Pusten er fin, og ingen eksem, ingen andre tegn på sykdom. Kan det være han blir sliten av pollen selv om han ikke blir astmatisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at astmatiske symptomer ikke trenger å være uttalte.

Personlig har jeg som regel stumme anfall, altså at de ikke merkes av andre uten å lytte direkte på lungene med stetoskop.

Personlig bruker jeg faktisk en håndkrem fra Body Shop, den funker fint på meg av en eller annen merkelig grunn..

Den heter:

The Body Shop SPA Wisdom Africa

Honey and beeswax hand and foot butter.

Hvilken lege går dere til? Det er kanskje det viktigste for å komme seg videre..

Dere MÅ komme dere til en spesialist dersom dere har barn som sliter med atopiske sykdommer.

Personlig vil jeg anbefale Strømmen Barnelegesenter.. Jeg gikk selv der frem til jeg var 19 år gammel (da ble jeg for gammel :( )

Legene der er utrolige, de er vant til å håndtere barn med tildels svært alvorlige sykdommer, og de har det beste apparatet rundt seg for å henvise pasienter videre.

Selv er jeg svært glad for at mine foreldre tidlig forsto hvor alvorlig syk jeg var (og er..), og at de derfor tok meg med til Dr. Tore Rød.

Det er ingen som helst tvil om at behandlingen jeg har fått hos han har bidratt til at jeg i dag kan leve et tilnærmet normalt liv.

I dag går ungene til min ene søster der, og jeg er overbevist om at de får den samme gode oppfølgingen som jeg fikk mens jeg var pasient.

Dette ER ment som skryt av Strømmen Barnelegesenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mer enn en snau times kjøring fra Drammen til Strømmen, det er det virkelig verdt et par ganger i måneden om det er der man finner den beste ekspertisen (og det tror jeg nok faktisk det er..)

Erfaringsmessig er man ganske ofte innom i begynnelsen, mens besøkene blir sjeldnere og sjeldnere etterhvert som tiden går.

De siste årene var jeg innom kun 2-3 ganger i året..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at astmatiske symptomer ikke trenger å være uttalte.

Personlig har jeg som regel stumme anfall, altså at de ikke merkes av andre uten å lytte direkte på lungene med stetoskop.

Personlig bruker jeg faktisk en håndkrem fra Body Shop, den funker fint på meg av en eller annen merkelig grunn..

Den heter:

The Body Shop SPA Wisdom Africa

Honey and beeswax hand and foot butter.

Hvilken lege går dere til? Det er kanskje det viktigste for å komme seg videre..

Dere Må komme dere til en spesialist dersom dere har barn som sliter med atopiske sykdommer.

Personlig vil jeg anbefale Strømmen Barnelegesenter.. Jeg gikk selv der frem til jeg var 19 år gammel (da ble jeg for gammel :( )

Legene der er utrolige, de er vant til å håndtere barn med tildels svært alvorlige sykdommer, og de har det beste apparatet rundt seg for å henvise pasienter videre.

Selv er jeg svært glad for at mine foreldre tidlig forsto hvor alvorlig syk jeg var (og er..), og at de derfor tok meg med til Dr. Tore Rød.

Det er ingen som helst tvil om at behandlingen jeg har fått hos han har bidratt til at jeg i dag kan leve et tilnærmet normalt liv.

I dag går ungene til min ene søster der, og jeg er overbevist om at de får den samme gode oppfølgingen som jeg fikk mens jeg var pasient.

Dette ER ment som skryt av Strømmen Barnelegesenter!

Takk for svar. Han har fått hastehenvisning videre til barnelege, men ikke blitt innkalt enda. Henvisningen ble sendt fra fastlege fredag, ting har tatt altfor lang tid hitill.

Stum astma har jeg aldri hørt om, vil han ikke puste unormalt uansett?

Ser an hvor fornøyd jeg er det vi havner først, akkurat nå ser jeg bare frem til å få flere svar..

Da skal jeg prøve å få kjøpt den kremen asap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stum astma er ikke veldig kjent for folk..

Jeg kan fortelle hvordan det arter seg for meg.

Når et anfall kommer begynner jeg å puste med pes og pip.. Så etter kort tid virker det for folk flest som om det har gått over, og det eneste man merker på meg er at jeg blir stille og fraværende.

Da har jeg et anfall, alvorlighetsgraden varierer fra bagatellmessig til svært alvorlig.

For meg er anfallene gjerne svært kraftige, og jeg er stort sett slått ut i flere dager etter et skikkelig anfall. (Hele kroppen er i hardspenn under hele anfallet, noe som gjør at jeg blir veldig medtatt)

Ved stum astma er den eneste muligheten til å avsløre noe på et lite barn egentlig å se på pustemønsteret. Ta av klærne på overkroppen, og følg med på bruk av muskulatur for å puste ut og inn. Lytt også ved munnen, kommer det piping på slutten av utpust kan det utmerket godt være en astmatisk reaksjon.

PS: De aller fleste astmatikere har en relativt mild grad av astma, så det er for de fleste ganske så greit å leve med!

PS2: Familiemedlemmer som har samme problem som meg har ikke vært like heldige med kremen.. Det varierer hva som funker. For meg er kortison problematisk i for store doseringer (som i typisk krem mot atopisk eksem..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et barn med astma får gjerne en tilknytning til spesialisthelsetjenesten i området man hører til. Da vi bodde på Lillehammer, var det Lillehammer sykehus som var Ias spesialister. Barneavdelingen der hadde også "astmaoverlege". Det var kjempeskummelt å flytte fra "vårt" sykehus og skulle bli ivaretatt av barnesenteret på Ullevål. Men de var jammen meg, der også. Når du har diagnosen "svært alvorlig astma" har de det med å ta deg på alvor :)

Den værste perioden er jo nettopp den utredningsfasen, da man ikke vet noe om noe og føler seg helt prisgitt legenes antagelser og kanskjer og henvisninger i hytt og pine. Når alle allergier er klargjort, tålegrensen før astmaanfall og lungebetennelser ganske kjente, symptomene såpass oversiktlige at man vet når det er på tide med en tur på legevakta, så er man ikke så forbanna redd lenger som forelder. Selvfølgelig ønsker man at ungen skal være så frisk som mulig og kunne stappe i seg hva som helst, men når livet viser seg å bli litt anderledes uansett, er tryggheten i erfaring, kunnskap og det at man vet at hjelpen finnes når den trengs, det nest beste alternativet :)

Jeg er helt sikker på at det er mange dyktige spesialister i Drammen. Både til å følge dere opp og til å ivareta dere når det er akkutt - for det blir akkutte situasjoner når man har astma og allergi. Det er en del av pakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A har vært svært utafor i Bhg i dag. Brast i hjerteskjærende gråt når han så meg og klamret desperat. Ikke interessert i noen aktivitet og generelt sliten. Utrolig ulikt han.. Pusten er fin, og ingen eksem, ingen andre tegn på sykdom. Kan det være han blir sliten av pollen selv om han ikke blir astmatisk?

Ja, det kan han. Bli sliten av pollen altså. Medisinene lindrer symptomer og sånt, men kroppen jobber hardere enn normalt uansett, kombinert med at han har vært dårlig lenge så er det ikke rart han er sliten. Stakkars lille gull :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jeg har glemt et viktig råd..

Før en dagbok der tilstanden logges hver eneste dag!

En slik dagbok kan være til stor hjelp ved oppstart og videreføring av behandling!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jeg har glemt et viktig råd..

Før en dagbok der tilstanden logges hver eneste dag!

En slik dagbok kan være til stor hjelp ved oppstart og videreføring av behandling!

Ja, det glemte jeg også. Der skriver du jo opp hva han har spist (f.eks. kirsebærsyltetøy) og hvordan han reagerte på det og hvor lenge det varte. Man glemmer utrolig fort hva det var han reagerte slik og sånn på. Da ser du jo også selv hvor mange dager han faktisk har eksem, er tett i pusten etc. Lurt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Dette er så vanskelig. Jada, jeg vet at det finnes tusenvis av barn som har de samme problemene, men det er vanskelig lell. Spesielt siden jeg MÅ sende han i Bhg med mindre han er tydelig syk.

Har informert Bhg om muligheten for stum astma og bedt de gi han ventoline og ringe meg hvis han melder seg ut igjen. Hun som tok han i mot mente han bare var sur fordi han følte han var på " feil gruppe" unde samlingen i går, men når jeg hentet i går fikk jeg beskjed om at han ikke ville ut å leke en gang. Og den oppførselen han hadde når jeg hentet han har jeg aldri opplevd før. Håper de tar det på alvor, det er så ubehagelig å overlate han til andre når jeg ikke vet hvilken form han er i..

Dagbok over matallergien hans har jeg ført siden første utbrudd. Føler den er under kontroll nå, han har vært helt fin når han er hos meg de siste ukene. Forhåpentligvis har pappaen lært seg å lese på ALT nå også, etter det siste utbruddet hos han. Vi hadde en diskusjon rundt det å prøve å gi han en annen type eple, men jeg tror jeg fikk inn at det var en svært dårlig ide å gi han noen type frukt før pollensesongen er over. Bær går bra. Og rosiner.

Skulle ønske han kunne utrykke seg bedre. Snakker som en foss, men slike vesentlige ting har han ikke språk til enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

En ting jeg har gjort i flere år, uten å tenke over at det kan være lurt å dele med dere, før akkurat nå. Jeg har i dag feiet, vasket alle gulv, ristet ryer og matter (ute) i god tid før Ia kommer hjem. Slik får alt støv og hva det kan være, minst en time på å legge seg igjen før hun kommer hjem. Hun får alltid astmaanfall av rydding og sjauning inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå skal jeg komme med et sært spørsmål.

A var selvfølgelig full av utslett når han kom hjem fra pappaen, og pappaen aner jo som vanlif ikke hva han kan ha fått i seg. Utslettet er anderledes enn de andre gangene på kroppen ( ansiktet var rødt og hovent og den atopiske Eksemen var mye verre, slik som ved vanlig utbrudd) siden det var knær og testikler som var hardest rammet. Knærne er mye bedre, men testiklene plager han. Lar jeg han gå uten bleie blir han helt manisk. Er dette .. ehm.. normalt? Og urin kan vel umulig være bra der? Hva gjør jeg for å lindre mest mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke. Men du må jo få pappaen til å skrive opp alt han spiser, skifte vaskemiddel, hvis han vasker tøy der, ja uansett for sengetøyet, etc. Det kan jo ikke være sånn at Ask skal være syk hver gang han kommer fra faren. Man tuller ikke med et barns helse, liksom. Unnskyld at jeg blander meg, men dette gjentar seg jo gang etter gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ok, nå skal jeg komme med et sært spørsmål.

A var selvfølgelig full av utslett når han kom hjem fra pappaen, og pappaen aner jo som vanlif ikke hva han kan ha fått i seg. Utslettet er anderledes enn de andre gangene på kroppen ( ansiktet var rødt og hovent og den atopiske Eksemen var mye verre, slik som ved vanlig utbrudd) siden det var knær og testikler som var hardest rammet. Knærne er mye bedre, men testiklene plager han. Lar jeg han gå uten bleie blir han helt manisk. Er dette .. ehm.. normalt? Og urin kan vel umulig være bra der? Hva gjør jeg for å lindre mest mulig?

Enig med Ida. Kan du ikke spørre om han kan skrive opp alt det A får å spise, vaskemiddel og skyllemiddel i sengetøy og klær hvis dem blir vasket. Hva er gjort. Altså helt grove trekk som ute i parken og lekt, Været kan også ha en invirkning. Du kjenner faren best men i forhold til det å kartlegge A sin allergi så er det det sikreste å skrive dagbok hvor man kan finne sammenligningsgrunnlag og ikke for å henge ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har skiftet vaskemiddel og bruker neutral. Joda, han noterer seg hva A spiser, bare ikke innholdet...

Typ: biola...Eh...Biola inneholder mer enn melk liksom. Jada, jeg vet det ikke kan fortsette sånn, men sånn er det enn så lenge. Jeg prater med han om det, men han er ikke kjapp i oppfattelsen. Går det ikke inn må jeg gjøre tiltak, men det sitter selvfølgelig langt inne siden det er faren til A. Det er noen flere oppveininger liksom.

Forøvrig tror jeg at A reagerer på bær nå allikevel, han begynte å klø i hodebunnen etter 3 jordbær og en håndfull blåbær. Dette har han aldri reagert på tidligere, så det er ikke lett å forutse for noen av oss nå som allergien er under utvikling. Forskjellen er at jeg gransker absolutt alt jeg ikke lager fra bunnen av både 10 og 15 ganger og står ikke absolutt alt veldig tydelig der så gir jeg han det ikke.

Men ingen som vet ang de stakkars edlere delene hans altså? Han fikk oljebad i sted og det lindret jo, men han skryter på seg bæsj hele tiden i forsøk på å bli kvitt bleia slik at han kan klø fritt. Ikke gøy å se han sånn..Må svi noe inn i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Tror ikke det er psoriasis.. Huden er ru, flasser og fortykket på en måte. Han er jo så liten at han ikke helt klarer å lokalisere ting, så hvis jeg lar han gå naken og ikke har klipt neglene hans bra nok klorer han seg til blods på rumpa.. Det er tydelig at det klør, men han når det jo ikke siden han bruker body og strømpebukse. Håper han vokser det fra seg raskt.. Kortisonkrem har jeg ikke lyst til å bruke, vi bruker oljebad og fet krem. Men uten ønsket virkning som sagt . Hjelper litt, men blir ikke borte.

Edit: han har andre Eksemer også, som varierer etter hva han har fått i seg. Alt fra masse røde små prikker over hele kroppen, til store røde områder som set ut som brannskader eller noe. I tillegg hovner han opp i ansikt og blir mørkerød og flasser der når han spiser enkelte ting han ikke tåler. Men de tørre flekkene virker uavhengig av alt egentlig..

Det samme hadde hunden min en periode, flasset mye enkelte steder med fortykkede skorper som utviklet seg raskt.

Da var det en bakteriell infeksjon i huden, som krevde mild antibiotikakur og spesialshampoo for å ta knekken på det.

Er det tatt skrapeprøve eller blitt sjekket for at det ikke er det?

Har ikke peiling på hvor normalt det er på mennesker, men var iallefall svært vanlig på hunder, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...