Gå til innhold
Hundesonen.no

Importering av valp fra Finland


Crush
 Share

Recommended Posts

Noen som har gjort dette?

Har snakket med mattilsynet, og føler jeg vet det meste, men har ikke fått noe konkret svar på hva som skjer i tollen. Må noen sjekke valpen der? Mtp at den skal tolles inn, må vi sørge for å passere tollen i åpningstida? Herlighet, det er såå mye å sette seg inn i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis under 3mnd så må du ta fly direkte fra Finland til Norge. Tollen er oppe døgnet rundt på Gardermoen ;)

Du går på rødt og fortoller hunden der. Finner du ingen er det en "tollbod" rett utenfor som er døgnåpen.

Samme regler som fra Tyskland under 3 mnd (og over for den sags skyld, med unntak av at du slipper markuren fra Finland). Jeg har tatt begge mine inn fra Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må mattilsynet i tilfelle eksplisitt godkjenne at du kjører gjennom Sverige.

En slik godkjenning gjelder normalt sett kun ved direkte reise (og opphold i transitt)

Ormekuren er ikke noe krav for valper under 3 mnd som kommer fra Sverige, og aldri noe krav for hunder fra Finland vel..

Det er din plikt å sørge for å passere betjent grenseovergang i åpningstiden.

Dersom det stilles krav til at grenseveterinær skal se hunden (det gjør det ikke innen EØS) må man også sørge for å melde fra om at denne må på plass innen 48 timer før vel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å ta med det faktum at vi skal kjøre... :) Så vi kjører gjennom Svverige, og må da ta ormekuren også. Hadde jeg tatt fly hadde det ikke vært noe å spekulere på mtp tollen :)

Da må du få bekreftelse fra mattilsynet om at det er ok. Vi gjorde det, henta en valp under 3 mnd fra Skottland og fløy til Sverige så kjørte hjem derifra. Men da hadde jeg 2 sett med papirer fra mattilsynet hvor det stod at det var greit at vi gjorde det :lol:

Du skal egentlig innom tollen i Sverige og for å betale moms, så i tollen i Norge og få tilbake svenske momsen men betale den norske :lol:

Red: og nei, du trenger ikke ormkur da. Siden man ikke trenger det fra finland, og det er hunder over 3 mnd som skal ha det i Sverige.

Endret av Trym&Tuva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal egentlig innom tollen i Sverige og for å betale moms, så i tollen i Norge og få tilbake svenske momsen men betale den norske :lol:

Nåja, det er vel slik at EU er en tollunion.. Innad i en tollunion er det normalt sett ikke mva ved import fra annet land i unionen..

(Jeg har handlet en hel del dyrere gjenstander og bedt om å få de levert i Sverige for å spare meg for arbeid og penger..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må søke om tilatelse for å kjøre gjennom sverige :) Usikker på om du må søke til mattilsynet eller om du må søke til noe landbruks--- i sverige (husker ikke hva det heter!). men dette vet garantert mattilsynet så jeg ville spurt dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...