Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder som skal nappes


Mirai

Recommended Posts

Hvordan napper dere hundene deres?

Jeg bruker fingrene på Mona, og har nå begynt å renske henne til Sandeford. Hehe. Morsomt, for jeg har begynt ved høyre øre og tatt et lite område, og man ser godt hvor det er nappet og ikke! Og fargen under er sånn mørk gyllen, skikkelig stilig.

Og trimmekniver/sakser, hva er dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er koselig å nappe Ero. Jeg taper fingrene og napper med dem. Skal du bruke trimmekniv så må du bruke en hel handbevegelse, nappe med albuen og ikke vri armleddet for hvis du gjør det så kutter du bare hårene. Er det første gangen du skal nappe så er det lettest å ta med fingrene.

Når jeg napper Ero så begynner jeg bak på rompa og napper framover. Det siste jeg napper er hodet og halen.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg napper også med fingrene. Men jeg har ikke noe system, jeg bare napper der det passer når hun f.eks ligger i sofaen.

Nina, hva taper du fingrene med, sportstape eller noe?For jeg får liksom tak selv om jeg ikke taper eller noe.. Men napper med hårretningen, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg napper også med fingrene. Men jeg har ikke noe system, jeg bare napper der det passer når hun f.eks ligger i sofaen.

Nina, hva taper du fingrene med, sportstape eller noe?For jeg får liksom tak selv om jeg ikke taper eller noe.. Men napper med hårretningen, ja.

Taper med sportstape ja, men det er bare for å avlaste fingrene når jeg napper i flere timer i strekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nappe flere timer i strekk på den lille bikkja di? :-o *ser for meg at jeg sitter i mange timer for å nappe Mona*

Håper ikke jeg trenger det, men ulvehundene skal kanskje ikke nappes like mye som schnauzerne? (hvordan staver man det?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nappe flere timer i strekk på den lille bikkja di? :-o *ser for meg at jeg sitter i mange timer for å nappe Mona*

Håper ikke jeg trenger det, men ulvehundene skal kanskje ikke nappes like mye som schnauzerne? (hvordan staver man det?)

Du har stavet riktig ja.

Det går ca en helg å nappe Ero helt ned og da napper jeg 3-4 timer per dag, men så er ikke jeg verdens raskeste heller da :wink: Jeg vet ikke hvor mye ulvehundene nappes, men schnauzerne skal nappes helt ned, dvs at all den strie dekkpelsen på ryggen, halen og hodet skal vekk + at det trenges å barbere og klippe føtterne, skjegget og øyenbrynene og finpusse overgangene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det er mye da!

Ulvehundene skal nappes på hodet, litt i kinnene (har hunden smal skalle napper man ikke kinnene), ørene utenpå og inni, bakpå låra, foran under hasene, halen der det stikker hår ut, litt under magen for å få bedre brystkasse (det må jeg siden Mona har ikke så dypt bryst). Man pynter liksom der man kan for at f.eks vinklene bak skal se penere ut og sånn. Men pelsen på ryggen skal jo beholdes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det er mye da!

Ulvehundene skal nappes på hodet, litt i kinnene (har hunden smal skalle napper man ikke kinnene), ørene utenpå og inni, bakpå låra, foran under hasene, halen der det stikker hår ut, litt under magen for å få bedre  brystkasse (det må jeg siden Mona har ikke så dypt bryst). Man pynter liksom der man kan for at f.eks vinklene bak skal se penere ut og sånn. Men pelsen på ryggen skal jo beholdes.

Synes hun jeg kjenner sa at de også skal nappes helt ned en gang i året stemmer det? (bare hvis den ikke skal stilles da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner hundene når man napper dem?

Ei venninne har en strihåret dachs og den HATER å bli nappet. Ser ut som om den får kjempevondt :?

Hvis pelsen er nappeklar, dvs at pelsen slipper lett så skal ikke hunden kjenne noe... eneste kanskje litt ved halefestet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lazita: Hmm.. Jeg vet ikke, men jeg ser noen som napper ned ved 6 mnd alder, sikkert for å få fart på pelsveksten og fjerne valpepelsen!

Jeampi: Nei, de får ikke vondt. Men noe av pelsen sitter hardt enkelte steder, på ulveundene sitter den ofte hardt i den "kragen" som går fra ørene og nedover halsen, og den skal jo vekk. Sukk. Sliter med den nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars de som må drive å børste hundene hver 1-2 dag! DET må være kjedeligere enn å nappe litt i ny og ne :wink:

ehh hvem sa at hundene mine børstes hver dag da??

jeg børster de toppen en gang i mndn og har fremdeles ikke funnet noen floker(ja jeg er lat med børstingen), valper og hunder som røyter må taes oftere selvfølgelig men nå som de ikke røyter så blir det en sjelden gang og som jeg sier de får jo et skikkelig bad og ordentlig omgang med hårføner og børster til hver utstilling og etter noe slikt så kan de gå lenge uten å bli børstet igjen(i hvertfall mine hunder).

No har ikke jeg rørt hundene med børste siden utstillingen på stord(bortsett fra astrix som røyter litt da) og alikavell er de fine i pelsen og flokefrie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner hundene når man napper dem?

Ei venninne har en strihåret dachs og den HATER å bli nappet. Ser ut som om den får kjempevondt :?

Ja, huff. Vesla hater det, og prøver alltid å komme seg unna.

Hvordan vet man at hunden er "nappeklar"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, huff. Vesla hater det, og prøver alltid å komme seg unna.

Hvordan vet man at hunden er "nappeklar"?

Du kjenner det når hårene kommer lett av :lol: Jeg kan dra hår av Mona med tunga,det er jeg overbevis om, for så lett kommer de av.. Men noen sitter fremdeles hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...