Gå til innhold
Hundesonen.no

Påmelding til utstilling?


Shlush
 Share

Recommended Posts

Jeg skal melde på årets første utstilling for oss :) Prikkedyret blir 2 år 2 april, så vi skal nå melde på i Åpen klasse for første gang!

Men så står det på påmeldingssiden

" Kryss av om hunden står for championat" Ehm, skal jeg krysse av der? Eller skal jeg ikke krysse av der??

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal krysse av der hvis hunden din er fullcertet.. Og hvis jeg husker riktig, så skal ikke du krysse av der ;)

Hunden er da ikke fullcertet før den har tre tellende?? Dvs allerede er champion? For de med brukskrav så må de jo ha tre tellende cert (og er "championer) men mangler brukskravet for å kunne kalles fullcertet. Man kan jo ha 100 cert, men ikke være champ fordi man mangler det store, man er jo ikke fullcertet fordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm :) Men i og med at han mangler storcertet (han har 2 småcert) så skal jeg ikke krysse av sant?? :) Om han får storcert så blir han champ, men på den utstillingen ejg skal melde på er det kun litecert...

Takk for sonen :) Her kommer svarene raskt gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er da ikke fullcertet før den har tre tellende?? Dvs allerede er champion? For de med brukskrav så må de jo ha tre tellende cert (og er "championer) men mangler brukskravet for å kunne kalles fullcertet. Man kan jo ha 100 cert, men ikke være champ fordi man mangler det store, man er jo ikke fullcertet fordet?

Ettersom jeg har fått lært, så skal man krysse av hvis hunden har feks alle småcertene hunden trenger, selv om de mangler storcertet.. Er hunden champion, så stilles det vel i annen klasse og dermed vil jo den neste i rekka få certet alikevel..

Dette er vel for å unngå at en hund kan samle 30 småcert, og likevel ikke er champ. Slik at flere hunder skal få muligheten til å få de småcerta de trenger..

Men som sagt; dette er det jeg har blitt fortalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg har fått lært, så skal man krysse av hvis hunden har feks alle småcertene hunden trenger, selv om de mangler storcertet.. Er hunden champion, så stilles det vel i annen klasse og dermed vil jo den neste i rekka få certet alikevel..

Dette er vel for å unngå at en hund kan samle 30 småcert, og likevel ikke er champ. Slik at flere hunder skal få muligheten til å få de småcerta de trenger..

Men som sagt; dette er det jeg har blitt fortalt..

Så lenge hunden ikke er champion så kan den jo ta certene. Den blir jo ikke champion før den har 2 små og 1 stort.

Men da skal jeg sikkert ikke krysse av da? Hunden har 2 småcert, mangler 1 stort. Utstillingen er sunndalsutstillinga (dobbelt), men han kan ikke bli champion der fordi han mangler det store certet :) hehe!

Men da lar jeg vær å krysse av? blir det riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal hverken krysse av for fullcertet (det er kun raser med jakt- og brukskrav for championat som kan bli fullcertet) eller står for championat, for hunden din kan jo ikke oppnå championat uansett om den får det certet eller ikke, ettersom den kun mangler storcertet :) Neste gang du melder på NKK-utstilling derimot, kan du krysse av der, siden han da er over 2 år og har 2 småcert fra før.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hunden ikke er champion så kan den jo ta certene. Den blir jo ikke champion før den har 2 små og 1 stort.

Men da skal jeg sikkert ikke krysse av da? Hunden har 2 småcert, mangler 1 stort. Utstillingen er sunndalsutstillinga (dobbelt), men han kan ikke bli champion der fordi han mangler det store certet :) hehe!

Men da lar jeg vær å krysse av? blir det riktig?

Slik jeg ble forklart det, er at når hunden har sine småcert, så skal du egentlig krysse av, slik at neste mann i rekka får certet.. Dette ble begrunnet med at mange hunder er gode nok til å få småcert, men sliter med å få storcertet.. I raser er det er veldig stor konkurranse, så er det veldig feil for de andre at de som har slike hunder reiser rundt og "samler" cert, og andre har ingen mulighet til å skaffe seg de småcerta de trenger, selv om de er egentlig berettigede til det..

Men igjen så er det mange som ikke krysser av der me vilje, fordi det er stas å få certet..

Hva du bør gjøre, er litt opp til deg egentlig :) Jeg vet ikke hva som er vanlig kotyme i utstillingsmiljøet å gjøre.. Hva man skal gjøre og hva man pleier å gjøre, henger som regel ikke sammen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg har fått lært, så skal man krysse av hvis hunden har feks alle småcertene hunden trenger, selv om de mangler storcertet.. Er hunden champion, så stilles det vel i annen klasse og dermed vil jo den neste i rekka få certet alikevel..

Dette er vel for å unngå at en hund kan samle 30 småcert, og likevel ikke er champ. Slik at flere hunder skal få muligheten til å få de småcerta de trenger..

Men som sagt; dette er det jeg har blitt fortalt..

Da har du blitt fortalt feil. Er mange hunder her på sonen med MANGE store og små cert lenge før de fyller to år.

Fullcertet gjelder som sagt KUN for raser med brukskrav, der hunden ikke har brukskravet (men rett antall cert) for å bli champion.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du blitt fortalt feil. Er mange hunder her på sonen med MANGE store og små cert lenge før de fyller to år.

Fullcertet gjelder som sagt KUN for raser med brukskrav, der hunden ikke har brukskravet (men rett antall cert) for å bli champion.

Det kan godt skje, men jeg antok kilden var relativ sikker da hun fortalte dette gikk ringsekretærkurs, mener jeg.. Og ta antok jeg at dette var noe en ringsekretær burde vite..

Edit: la til noe..

Endret av Krutsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er da ikke fullcertet før den har tre tellende?? Dvs allerede er champion? For de med brukskrav så må de jo ha tre tellende cert (og er "championer) men mangler brukskravet for å kunne kalles fullcertet. Man kan jo ha 100 cert, men ikke være champ fordi man mangler det store, man er jo ikke fullcertet fordet?

Har hunden nok cert til å få et utstillingschampionat så er den fullcertet. Da TRENGER den ikke flere cert for å oppnå sitt championat. Den får imidlertid ikke tittelen før brukskravet er i boks.

Når det gjelder championat uten brukskrav, så er det ikke noe som heter fullcertet. Det er kun ifm de rasene som har brukskrav.

Hmm :) Men i og med at han mangler storcertet (han har 2 småcert) så skal jeg ikke krysse av sant?? :) Om han får storcert så blir han champ, men på den utstillingen ejg skal melde på er det kun litecert...

Nei, mangler han stor-cert så skal du ikke krysse av. Forøvrig spiller det ingen rolle om du krysser av eller ikke - det står ikke markert noe som helst sted lenger uansett, så om du har glemt det, så får du likevel ditt championat den dagen han får siste tellende cert :D.

Slik jeg ble forklart det, er at når hunden har sine småcert, så skal du egentlig krysse av, slik at neste mann i rekka får certet.. Dette ble begrunnet med at mange hunder er gode nok til å få småcert, men sliter med å få storcertet.. I raser er det er veldig stor konkurranse, så er det veldig feil for de andre at de som har slike hunder reiser rundt og "samler" cert, og andre har ingen mulighet til å skaffe seg de småcerta de trenger, selv om de er egentlig berettigede til det..

Hahhahaa, det der må nok være ønsketenkning fra en som sliter med å få storcert gitt. Som jeg skrev over - om du krysser av eller ikker har ikke noen betydning for premieringen av hunden. Certet går virkelig ikke videre bare fordi NOEN er snille og ikke krysser av *ler*.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når/hvor skal du stille? (sånn i tilfelle det er en utstilling i nærområdet når vi er oppafor :P )

28-29 april :) På Sunndalsøra, så det er ikke så langt ifra Molde... hehe!

Da har jeg meldt han på begge dagene og jeg krysset IKKE av *ler* For han står ikke for championatet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahhahaa, det der må nok være ønsketenkning fra en som sliter med å få storcert gitt. Som jeg skrev over - om du krysser av eller ikker har ikke noen betydning for premieringen av hunden. Certet går virkelig ikke videre bare fordi NOEN er snille og ikke krysser av *ler*.

Dama som fortalte dette stiller ikke ut hundene sine selv, og mente hun hadde blitt fortalt dette på et ringsektretærkurs eller lignende, så naiv som jeg er, trodde jeg på henne :P Men da vet man det i alle fall :P

Og så må jeg si at jeg har ingen egen erfaring for dette selv, da ingen av mine hunder har vært pene nok til en CK engang :lol: Kanskje nurket engang i fremtiden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar :) Til stor hjelp!

Tileggsspørsmål, hvordan er det å bli champ i sverige da? Er det noe forskjell fra Norge? (før eller etter Nuch?) :)

Svenske cert er hvilende. Får hunden et svensk cert vil den automatisk bli Such når den blir Nuch. For å bli Such uten Nuch må den ha tre svenske cert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenske cert er hvilende. Får hunden et svensk cert vil den automatisk bli Such når den blir Nuch. For å bli Such uten Nuch må den ha tre svenske cert.

Så om jeg drar til sverige og får et cert der, så blir hunden N uch senere på året så blir den både S uch og N uch? :) hehe! Kjekt å vite, syns å ha hørt snakk om dette tidligere. Men greit å dobbeltsjekke slike ting ;) Jeg har nemlig planer om en sverigetur i Juni og vil prøve å få til en utstilling iløpet av turen min. Så greit å vite!

Takk takk :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...