Gå til innhold
Hundesonen.no

Stille ut en søt liten staby, for en forskremt stakkars nybegynner?


Jankaa
 Share

Recommended Posts

Noen som kunne tenke seg å hjelpe en udugelig liten Janka på de første utstillingene med Pirayaen?

Ut i fra det jeg kan lese på terminlisten er de to første valpeshowene:

13.05.2012

Hadeland Hundeklubb

Tomtervegen 24 B

2730 LUNNER

og

10.06.2012

Flateby Hundeklubb

Så til o store spørsmål, noen som vil lære meg og valpen å bli ekte vinnere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du - det klarer du selv! Alle er nybegynnere en gang, og det er på valpeshow du virkelig får prøvd deg helt useriøst. Gå med valpen selv, det er mitt råd. Du kommer til å bli bitt av basillen hvis du først går noen ganger :P. Det er ikke vanskelig, og dommeren har forståelse for både hoppeloppevalper og nybegynnerhandlere!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gruet meg skikkelig til første gangen jeg skulle stille. Liker ikke og stå forran folk og hadde jo ikke peiling på hva dette dreide seg om... Men det gikk bra, det var jo ikke vanskelig, og heller ikke så fryktelig skummelt egentlig. Så jeg sier også, still selv. :) Men kanskje noen her inne kan ha et lite kurs med deg først, det hjelper nok litt på selvtillitten det også :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da ikke nerver til slikt! Jeg har dessuten aldri vært på utstilling i hele mitt liv! (Okei, en gang kanskje, men det teller jo ikke omtrent..) :o

Da drar du på en utstilling uten hunden før du skal stille den og kikker. Også spør du litt her på sonen om tips fra alle dem som har masse erfaring. Det er lett som en plett! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste dommerne på valpeshow er der for å gjøre utstilling en god opplevelse for både valp og eier.. Dette betyr at de gjerne forklarer deg hva du skal gjøre, til og med på seriøse utstillinger gjør de dette hvis du sier ifra at du er fersk :) Noen dommere forteller alle hva de skal gjøre uavhengig hvor erfaren de er :P hehe

Men hvis du er nervøs, så kan det være lurt å øve litt i forveien.. Få noen til å vise deg til osv., og da kan du jo vurdere om du vil stille selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet nervene mine, og samlet de sammen, og er er nå motivert for å prøve selv! satser bare på noen vil ta en kjapp innføring i hvordan man faktisk gjør det (typ hvordan hunden skal stå etc) før første gang! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet nervene mine, og samlet de sammen, og er er nå motivert for å prøve selv! satser bare på noen vil ta en kjapp innføring i hvordan man faktisk gjør det (typ hvordan hunden skal stå etc) før første gang! :)

Så bra! Det finnes masse tråder du kan lese deg opp på her, ellers kan jeg gjerne "coache" deg litt på Hadelands utstillingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også kan du jo legge inn et emne under passende sted i hundetreff-forumet og spørre om ikke noen vil bli med på en ringtrening. Da får du både sett litt hvordan andre gjør det, også er det garantert noen som kan hjelpe deg med å finne ut hvordan du og valpen din bør oppføre dere. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Det finnes masse tråder du kan lese deg opp på her, ellers kan jeg gjerne "coache" deg litt på Hadelands utstillingen :)

Du er super! OT'er min egen tråd litt, men fikk du PMen jeg sendte ang England?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...