Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom og hundemat med ris


sham
 Share

Recommended Posts

Jeg skal bytte for til vom og hundemat og snakket derfor med en dyrebutikk som selger dette. Jeg har 2 hunder som litt tynne (ikke sykelig tynn, men kunne godt ha litt mere på kroppen), de har egentlig alltid vært tynne, men ja.. Kelpieblandingen min har litt sårt mage og kan få diarè av noen mattyper. Han kan ikke få ordentlig bein, da beinet lager en rift i tarmen hans og han får diarè og blør. Har prøvd med forskjellige typer bein, men det eneste han kan spise der er grisehaler/ører osv.

Iallefall, jeg spurte om de forskjellige typene de hadde. Han fortalte at vom og hundemat med ris hadde nok passet perfekt pga kelpieblandingen. Så jeg kjøpte 10- 500 grams for å prøve ut før jeg kjøper 20 kg :) Men så googler jeg dette foret nå og der står det litt en annen forklaring. Der får jeg opp (på forumdiskusjoner) at ris er bare billig fyll uten næringsinnhold, og man betaler for litt mindre kjøtt, øke volumet på avføringen for de hundene som blir harde i magen av v&h, og dette står på hjemmesiden dem:

Dett er et etterspurt produkt fra hundeeiere av miniatyrhunder som ikke ønsker å bruke tørrfor. Svært innaktive hunder og noen miniatyrhunder kan få svært treg mage ved fullforing av de øvrige produktene fra V&H. Dette er fordi de indgrediensene vi bruker har meget høy fordøyelighet, og svært lite kommer ut igjen i den andre enden. Hundemat m/ris inneholder 12,5 % av omsetterlig energi fra karbohydrat og er den eneste blandingen som ikke utelukkende består av animalske råvarer. Denne kombinasjonen egner seg til hunder som nettopp sliter med overvekt og/eller svært tref mage. Blandinger egner seg utmerket som fullfor, men da anbefales omega 3 tilskudd i form av sel- eller fiskeolje.

:icon_confused:

Så ble litt usikker om dette virkelig er best for hunden min? Ikke er han en minatyr hund, ikke er han innaktiv (han er veldig aktiv) og ikke svært treg mage.. ?

Jeg nevnte også at jeg tilfører lakeseolje, men det sa han at det måtte jeg ikke bruke, da var det bedre med selolje. Lakseolje kunne han få 1 gang i mnd.. Så jeg er litt usikker her nå jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voh med ris er bare tull, etter min mening... Du må gjerne bruke det opp, men kjøp vanlig neste gang;)

Lakseolje kan du fint gi, det man ikke må gi er tran/olje av fiskelever. Så lenge olja er lagd av fisken (noe lakseolje er) er det ingen fare.

Og ris har jo næringsinnhold, dvs kalorier, men det har ikke de nyttige vitaminene og mineralene man finner i kjøtt. Så hvorfor betale kjøttpris for ris, liksom??

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Provitt hundepølse kan være effektivt i en periode hvis man vil ha litt mer kjøtt på kroppen til hundene :)

Ellers så skjønner jeg ikke hva som er galt med V&H med ris, noen trenger litt ris for og i det hele tatt få noe ut i andre enden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så skjønner jeg ikke hva som er galt med V&H med ris, noen trenger litt ris for og i det hele tatt få noe ut i andre enden.

Nei.

De kan få mer vann i maten, et fettstykke, et kjøttstykke, en skive brød, restegrønnsaker osv. Å kjøpe kokt ris til kjøttpris er unødvendig, når man har rimeligere ting hjemme. OM hunden skulle ha problemer med å gjøre fra seg, noe man ikke vet før man har latt hunden prøve..

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Provitt hundepølse kan være effektivt i en periode hvis man vil ha litt mer kjøtt på kroppen til hundene :)

Ellers så skjønner jeg ikke hva som er galt med V&H med ris, noen trenger litt ris for og i det hele tatt få noe ut i andre enden.

Han har ikke noen problemer med å få noe ut den andre enden ;) grunnen til at jeg ble anbefalt dette foret av forhandleren var at han ofte ble litt dårlig i magen av forskjellige for. Så etter å både sett hjemmesiden til vom og hundemat og hørt her så er jo ikke dette det beste foret for han :)

Han har alltid vært tynn altså, men kunne godt ha litt ekstra på kroppen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden kan få ganske hard og tørr avføring av v&h, men du må vel nesten bare prøve det for å se om det går bra for magen til hunden din. Hvis ikke så tenker jeg at risen faktisk kan hjelpe med å gjøre avføringa litt seigere og bløtere og mer skånson for tarmen hans. Men du kan jo også bare gjøre som tulip sier og fore andre ting ved siden av vanlig v%h i stedet for å kjøpe den som allerede er iblandet ris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Hundens avføring skal da være hard, det er et tegn på at hunden klarer å nyttiggjøre seg av maten på best mulig måte.

Det er jo også viktig for at hunden skal få tømt analkjertlene ordentlig.

MEN overgangen fra bløt "tørrfôravføring" til hard kjøtt-/benavføring kan være stor, så da burde den overgangen skje litt mer gradvis, men fortsatt ingen grunn til å bruke ris. Kan heller blande inn litt rent filetkjøtt eller grønnsaker.

Karbo behøver ingen hunder, og er heller ikke godt for dem i det lange løp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget var vel at det med ris har samme om ikke høyere pris enn vanlig, så det er tull å kjøpe et for med tilsatt tomgods. Litt ris, ei brødskive, noe korn, yoghurt whatever kan man jo fint tilsette selv etter behov og hva man har av rester. Med tanke på hva tørrforet stort sett er laget av, tror jeg ikke det er grunn til å bli opprørt over selve risen i dette foret :)

Det som er fint med vom og hundemat er at det er lett å fore mer, og det er ikke idiotisk dyrt heller, ifht tørrfor som er både dyrt og volumøst. Min lille slet med å holde vekta helt til jeg fikk henne over på store nok andeler vom og hundemat (hun er ei av de få som ser ut til å foretrekke det tørre). Hun fikk rett og slett ikke i seg nok mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Poenget var vel at det med ris har samme om ikke høyere pris enn vanlig, så det er tull å kjøpe et for med tilsatt tomgods. Litt ris, ei brødskive, noe korn, yoghurt whatever kan man jo fint tilsette selv etter behov og hva man har av rester. Med tanke på hva tørrforet stort sett er laget av, tror jeg ikke det er grunn til å bli opprørt over selve risen i dette foret :)

Det som er fint med vom og hundemat er at det er lett å fore mer, og det er ikke idiotisk dyrt heller, ifht tørrfor som er både dyrt og volumøst. Min lille slet med å holde vekta helt til jeg fikk henne over på store nok andeler vom og hundemat (hun er ei av de få som ser ut til å foretrekke det tørre). Hun fikk rett og slett ikke i seg nok mat :)

Men er jo nettopp derfor man velger råfôring fremfor tørt, vel, for å slippe unna alle de unødvendige tilsetningene som ikke er bra for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Er vel forskjell på å adde en neve korn i ny og ne etter behov og fore på primært korn? :)

Joda, er jo bedre å vite selv nøyaktig hva man gir hunden, betryggende føler iallefall jeg selv.

Men så er det som sagt ikke vits å gi kornprodukter i det hele tatt, da er det bedre å gi litt grønt/frukt/bær ved siden av som hunden faktisk klarer å ta til seg litt næring fra, og dermed har en liten nytte av. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, er jo bedre å vite selv nøyaktig hva man gir hunden, betryggende føler iallefall jeg selv.

Men så er det som sagt ikke vits å gi kornprodukter i det hele tatt, da er det bedre å gi litt grønt/frukt/bær ved siden av som hunden faktisk klarer å ta til seg litt næring fra, og dermed har en liten nytte av. :)

Hunden tar da til seg næring fra korn/ris?

Men ikke vit/min i særlig grad. Det er forskjell på underernæring og feilernæring ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Hunden tar da til seg næring fra korn/ris?

Men ikke vit/min i særlig grad. Det er forskjell på underernæring og feilernæring ;)

Svært lite, iallefall?

De har jo ikke noe som helst behov for kornprodukter/ris, og hunden har da heller ikke godt av det, så ser bare ingen grunn til å gi det til en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært lite, iallefall?

De har jo ikke noe som helst behov for kornprodukter/ris, og hunden har da heller ikke godt av det, så ser bare ingen grunn til å gi det til en hund.

Nei, de tar til seg full pott på fett og karbo, og mellom 60-75% av proteinet. Det er derfor de aller fleste lever helt fint på div tørrfôr.

At det ikke er behov for det er jeg enig i, men man må likevel innse fakta, hunder lever lenge og vel på vegetarisk kost, selv om det ikke er optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Nei, de tar til seg full pott på fett og karbo, og mellom 60-75% av proteinet. Det er derfor de aller fleste lever helt fint på div tørrfôr.

At det ikke er behov for det er jeg enig i, men man må likevel innse fakta, hunder lever lenge og vel på vegetarisk kost, selv om det ikke er optimalt.

Jeg ser at så mange hunder sliter med diabetes, dårlig tannhelse, organproblemer o.l senere i livet, og tror godt det kan ha en god sammenheng mellom det og mye kornprodukter/karbo i kosten til en hund.

Flere forskere hevder det, og det med tannhelsen har jeg selv erfart og vært vitne til i flere tilfeller hos hunder.

Som sagt bare anbefaler jeg det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at så mange hunder sliter med diabetes, dårlig tannhelse, organproblemer o.l senere i livet, og tror godt det kan ha en god sammenheng mellom det og mye kornprodukter/karbo i kosten til en hund.

Flere forskere hevder det, og det med tannhelsen har jeg selv erfart og vært vitne til i flere tilfeller hos hunder.

Som sagt bare anbefaler jeg det ikke.

Vær litt forsiktig med å sensasjonalisere dette med råforing da. Jeg gir rått selv, men tror nok at de potensielle faren ved tørrfor er litt overdrevet. Nå er det jo faktisk slik at hunders helse generelt er mye bedre i dag enn for mange år siden, mye pga. forbedret for. Karbohydrater er vel ikke optimalt men så lenge man forer hunden på ett greit tørrfor (som de fleste på det norske markedet er) tror jeg de fleste hunder har det helt bra. Personlig tror jeg manglende mosjon er ett mye større problem blant hundene her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær litt forsiktig med å sensasjonalisere dette med råforing da. Jeg gir rått selv, men tror nok at de potensielle faren ved tørrfor er litt overdrevet. Nå er det jo faktisk slik at hunders helse generelt er mye bedre i dag enn for mange år siden, mye pga. forbedret for. Karbohydrater er vel ikke optimalt men så lenge man forer hunden på ett greit tørrfor (som de fleste på det norske markedet er) tror jeg de fleste hunder har det helt bra. Personlig tror jeg manglende mosjon er ett mye større problem blant hundene her til lands.

Er den det? Hvorfor faller da levealderen på alle raser?

Det er nok mer komplekse grunner enn kun fôr, kun avl, kun ditt eller kun datt. Men jeg er helt enig med deg i at for lite mosjon nok er et MYE større problem enn åssen mat de eter.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Er virkelig nordmenn flest så dårlige på å mosjonere hundene sine iforhold til andre land? Synes det virker som de aller fleste er flinke til å gå mye ut i skogen som har hund, og kan bare generelt tenke meg at vi nok er mer opptatt av turgåing eller friluftsliv enn mange andre steder.

En ting er jo sikkert, at karbo ikke er bra for hunden, og er jo så lett å unngå det, iallefall når man først råfôrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den det? Hvorfor faller da levealderen på alle raser?

Det er nok mer komplekse grunner enn kun fôr, kun avl, kun ditt eller kun datt. Men jeg er helt enig med deg i at for lite mosjon nok er et MYE større problem enn åssen mat de eter.

Den første delen mener jeg å hørt en del ganger men er ikke helt sikker hvor, så godt mulig jeg tar feil. Men den andre delen er vi i hvertfall enig i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd dette noen dager nå (for å bruke opp de jeg har). Begge spiser det og elsker det, men herregud, det virker nesten som ene har obstipasjon.. Altså den største. Jeg vet at de får mindre bajs og hardere klumper (det gjorde iallefall den lille hunden min når jeg har prøvd vanlig vom før), men det er så vidt noe som helst. Samme gjelder egentlig den minste, men han har litt mere iallefall.

Skal jeg "drite" i å bruke opp vom med ris og kjøpe den vanlige eller skal jeg tilsette noe? :)

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ta litt tid før det går seg til, så det er foreløbig ikke noe å bekymre seg for. Legg en neve tørrfôr i skåla til hvert måltid, om du fortsatt har noe igjen, eller lag en "grøt" ved å tilsette vann. En skive brød funker gjerne, eller restegrønnsakene fra middagen. Om du er helt "hysterisk" kjøp microlax på apoteket, og gi bikkja et klyster, det får fart på sakene ;)

Så lenge det kommer NOE er hunden ikke tett, men tarmen sliter nok litt med å omstille seg til å presse så lite og hardt gjennom systemet. Om hunden derimot nekter å spise, ømmer i magen og ev spyr, DA kan det være fare på ferde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ta litt tid før det går seg til, så det er foreløbig ikke noe å bekymre seg for. Legg en neve tørrfôr i skåla til hvert måltid, om du fortsatt har noe igjen, eller lag en "grøt" ved å tilsette vann. En skive brød funker gjerne, eller restegrønnsakene fra middagen. Om du er helt "hysterisk" kjøp microlax på apoteket, og gi bikkja et klyster, det får fart på sakene ;)

Så lenge det kommer NOE er hunden ikke tett, men tarmen sliter nok litt med å omstille seg til å presse så lite og hardt gjennom systemet. Om hunden derimot nekter å spise, ømmer i magen og ev spyr, DA kan det være fare på ferde.

Neida, er ikke så hysterisk :lol: men blir jo litt beskymret :)

Da skal jeg gjøre det du sier, så går det seg nok til! :D Takk for svar igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, er ikke så hysterisk :lol: men blir jo litt beskymret :)

Da skal jeg gjøre det du sier, så går det seg nok til! :D Takk for svar igjen!

Flotters!

Det ironiske er jo at risen som liksom skulle gjøre avføringen mykere er et meget kjent bindemiddel som bla brukes forå stoppe diare... :teehe:

Forresten, kan du se risen i fôret? Ser den kokt ut, eller er den rå/ukokt?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotters!

Det ironiske er jo at risen som liksom skulle gjøre avføringen mykere er et meget kjent bindemiddel som bla brukes forå stoppe diare... :teehe:

Forresten, kan du se risen i fôret? Ser den kokt ut, eller er den rå/ukokt?

Nei ser ikke risen.. Den må være skikkelig hakket opp.. Selve kjøttet er lysere enn den vanlig vom`en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...